Toon posts:

wifi netwerk delen (toelatingseisen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allen,

Ik heb een erg ongebruikelijk vraagje, althans, dat blijkt wel uit de search die ik onder andere op google en hier op GoT heb gedaan. Ik kan er namelijk nog niets over vinden en toch wil ik er iets mee gaan doen.

Dit is mijn vraag:
Ik ga binnenkort op kamers en ik zit daarbij midden in het centrum. Nu ben ik er al diverse keren geweest en ik stoor me eraan dat er nergens een wifi verbinding te uit de lucht te grijpen is. Er zitten erg veel restaurantjes en café's (met terras) in een straal van zo'n 200-300m en het leek me dus wel leuk om gratis mijn, toch datalimietloos zijnde, internet verbinding te delen met de mensen in de buurt.
Ik weet dat dit mogelijk is met antenne's etc, echter wil ik 1 ding doen.

Uit ervaring heb ik meegemaakt dat bij wifi accespoints in de stad je een netwerk zoekt en dan als eerste een soort van startpagina krijgt waarop je bijvoorbeeld een code moet invoeren of een username en een wachtwoord, dit omdat bedrijven als t-mobile graag hebben dat je betaald voor de verbinding. Ik wil dit ook gaan doen, alleen alles behalve het betalen.
Om mijn bedrijfje te promoten in de buurt zou het leuk zijn wanneer mensen eerst op een gedeelte van mijn bedrijfswebsite komen, waar ze dan in moeten loggen en gratis een account kunnen aanmaken.
Wanneer ze dit account eenmaal hebben is inloggen een fluitje van een cent en kunnen ze in mijn directe omgeving gratis op het internet (ook mooi voor bijvoorbeeld studentenhuizen in mijn directe omgeving).

Welke software kan ik hier voor gebruiken? Kan ik gewoon een server neerzetten, waar de wifi verbinding op binnenkomt, met apache software en mysql ofzo, of misschien een verbinding met een echte hosting op het internet?

Hoe moet ik dit doen?

Bij voorbaat dank!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zou idd een server als router neer kunnen zetten die alle verkeer blockt en verkeer naar webservers redirect, en die blokkade voor een bepaald IP-adres opheft zodra er ingelogd wordt. Check vervolgens elke 5 minuten of 't IP nog bestaat en zo niet blokkeer je 't weer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33

ralpje

Deugpopje

Waar je wel aan moet denken is dat mensen die van jouw internetverbinding gebruik maken, ook van je ip-adres gebruik maken.
Spam versturen, het bezoeken van niet-zo-frisse-websites en andere al dan niet legale toestanden zijn dan te herleiden naar jouw ip-adres waardoor jij verantwoordelijk bent.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op 30 juli 2004 @ 08:33:
Waar je wel aan moet denken is dat mensen die van jouw internetverbinding gebruik maken, ook van je ip-adres gebruik maken.
Spam versturen, het bezoeken van niet-zo-frisse-websites en andere al dan niet legale toestanden zijn dan te herleiden naar jouw ip-adres waardoor jij verantwoordelijk bent.
maar daar is natuurlijk iets op te vinden, daar heb je diverse scanners voor. En het hoeft ook alleen gebruikt te worden voor mail, http en msn bijvoorbeeld. kazaa etc wordt natuurlijk afgesloten, maar idd vunzige websites etc. daar zul je wel goede scanners en blockers voor hebben, neem ik aan.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 08:36:
[...]

maar daar is natuurlijk iets op te vinden, daar heb je diverse scanners voor. En het hoeft ook alleen gebruikt te worden voor mail, http en msn bijvoorbeeld. kazaa etc wordt natuurlijk afgesloten, maar idd vunzige websites etc. daar zul je wel goede scanners en blockers voor hebben, neem ik aan.
Sowieso van een proxy gebruik maken.
Maar daarmee voorkom je niet dat er misbruik van gemaakt kan worden. En als het eenmaal bekend wordt en het trekt mensen aan dan trekt het ook de wat mindere figuren aan. Het zou dus kunnen zijn dat je na een paar dagen ineens dhr. Bevelander zit kamperen voor je huis met een arsenaal mailservers bij zich. :9~

Ik snap niet echt waarom je het zo graag wilt aanbieden, er komt toch wel wat bij kijken.

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op 30 juli 2004 @ 08:48:
[...]
Ik snap niet echt waarom je het zo graag wilt aanbieden, er komt toch wel wat bij kijken.
ach het lijkt me gewoon leuk. ik zie het probleem niet echt, als ik ergens een wifi hotspot zie en ik kan er op inloggen dan doe ik dat ook alleen maar om even mijn mail te controleren, verder eigenlijk niet voor.. dus het is wel handig, eigenlijk zou iedereen zijn verbinding via wifi moeten sharen.. overal! Je moet straks gewoon over straat kunnen lopen of door de stad en dan continu een sterke verbinding hebben, gratis.. dat is toch de toekomst?

Ik vraag me alleen nog steeds af wat voor software ik moet gebruiken om te installeren op die server. Overigens gaat mijn interne netwerk ook via deze server, en dan kan ik de interne ip's natuurlijk altijd voorrang geven, zodat deze zich niet hoeven in te loggen. Neem ik aan.. maar wat voor software?

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 09:28:
[...]

ach het lijkt me gewoon leuk. ik zie het probleem niet echt, als ik ergens een wifi hotspot zie en ik kan er op inloggen dan doe ik dat ook alleen maar om even mijn mail te controleren, verder eigenlijk niet voor.. dus het is wel handig, eigenlijk zou iedereen zijn verbinding via wifi moeten sharen.. overal! Je moet straks gewoon over straat kunnen lopen of door de stad en dan continu een sterke verbinding hebben, gratis.. dat is toch de toekomst?

Ik vraag me alleen nog steeds af wat voor software ik moet gebruiken om te installeren op die server. Overigens gaat mijn interne netwerk ook via deze server, en dan kan ik de interne ip's natuurlijk altijd voorrang geven, zodat deze zich niet hoeven in te loggen. Neem ik aan.. maar wat voor software?
Ik bewonder je motivatie om alles gratis te maken .
Bij ons in dordrecht hebben ze ook ooit zoiets opgezet onder de naam "Wlancity (www.wlancity.nl) ". Het initiatief is niet zo'n groot suc6 geworden als beloofd was helaas .

Over jouw methode :

Ik heb op mijn stagebedrijf (waar ik momenteel vakantiewerk doe ) een soortgelijke situatie in het klein gemaakt . Ik zal uitleggen hoe :

Apparatuur
Gemtek Hot-Spot-in-a-Box
Gemtek T-316 WiFi client
P2 200 Mhz Server bakje.

Methode

Wat wij hebben gedaan is als volgt .
We hebben een freeware "Radius-server" programmatje gedownload (www.tucows.com). Dat hebben we geinstalleerd op het Pentium 2 bakje . Vanaf dat moment houd de pentium een tabel bij van mensen met hun "internet-tegoed".
Daarna hebben we de hotspot geconfigureerd .
Gemtek heeft een enorm uitgebreidde web-based interface klaar staan om van alles te configureren . De interface is erg overzichtelijk en helder .
Toen alles ingesteld was hebben we gebruikers aangemaakt en een zogenaamde "gast-pagina" . Je kunt de hotspot zo instellen dat deze eerst bekijkt of je al een "lid" bent van de organisatie . Is dat niet het geval kan de gebruiker alleen maar door naar de registratie-pagina , is de gebruiker wel lid dan krijgt deze eerst jouw webpagina voor z'n kiezen (reclame ??? ik ruik sponsering !! ) en daarna kan deze voor een bepaalde tijd rondsurfen .
Bij registratie hadden wij bij wijze van proef een heel uur internetten ingesteld maar je kunt het gerust ook op een heel jaar instellen . Of oneindig (dat is het mooie eraan ) .
Nu dat we dat klaar hadden zijn we ingelogd met de T-316 client en het maakte niet uit wat ik probeerde ... ik moest eerst inloggen . :D Mooi geslaagde proef dus !

Iets wat ook erg goed is .... er zit een ban-filter op . Pagina's die jij niet wilt zien over het internet kun je gewoon op URL en/of IP-adres blokkeren .

Ik hoop je hiermee genoeg te hebben geinformeerd :D.
Suc6 met je project !! Ik hoop dat het doorgaat .
Voor meer info over de apparatuur die ik gebruikt heb :
www.gemtek-systems.com

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
heey hartstikke bedankt.. ík ga even zoeken waar ik die hot-spots kan kopen en dan ga ik dat maar doen. Mocht het niet aanslaan.. ach.. dan hangt het er toch .. he ;) misschien kan ik me wel aansluiten op één of ander netwerk dat draadloos internet levert..

ach het is gewoon leuk :)

in ieder geval hartstikke bedankt.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 13:20:
heey hartstikke bedankt.. ík ga even zoeken waar ik die hot-spots kan kopen en dan ga ik dat maar doen. Mocht het niet aanslaan.. ach.. dan hangt het er toch .. he ;) misschien kan ik me wel aansluiten op één of ander netwerk dat draadloos internet levert..

ach het is gewoon leuk :)

in ieder geval hartstikke bedankt.
No problem ...

Let wel op ... die hotspots zijn aardig prijzig !!
Je kunt het vast ook zonder hotspot doen . Maar dan moet je alle elementen los installeren en configureren . (radius-server , acces-server authentification enzo )

Lees de Gemtek Manual maar door anders.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Pagina: 1