Bloedhete Samsung SV1204H

Pagina: 1
Acties:

• RutgerLAN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik heb een paar jaar geleden een Samsung 120Gb hdd gekocht. Die deed het voorheen altijd perfect. Ik maakte laatst mijn kast open om iets te vervangen en toen brande ik mij bijna aan de hdd. Ik dus hier op het forum neuzen naar een oplossing. Ik heb dus DTemp geinstalleerd om de temperatuur af te lezen. DTemp zegt dat de hdd 210 graden (celcius) is. Lijkt me stug maar goed. De hdd verwarmd gewoon de hele kast. Als ik de kast voor bij het plastic aanraak voel ik gewoon de warmte van de hdd er doorheen. Aan de zijde's van de kast is het helemaal heet, brand bijna mijn vingers. De temperatuur van het mobo is 50 graden door de hdd. Ik heb een Asus P4S8X-X met een intel P4 2.8 er op. De temperatuur is constant 50 graden. Ik heb laatst uit voorzorg 4x 80*80 fans geinstalleerd in mijn systeem maar het wil niet helpen :? Ik heb nu hdd coolers besteld in de hoop dat het goed komt. Maar zijn deze temperaturen nou normaal voor een Samsung? En wat zou ik er verder nog aan kunnen doen? Ik denk dat die hdd coolers ook niet echt gaan helpen. Mocht er vraag naar zijn, dan post ik nog ff foto's van de kast. Bedankt.

PS. De search werkt niet :(

• RutgerLAN
Ik zal het probleem nog eens spannender maken. Ik heb net speedfan geinstalleerd en die geeft ook 210 graden aan :?

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
Mijn IBM en Maxtor schijven worden ook behoorlijk heet... Ik richt er dan ook altijd (nadat mijn IBM al een keer stuk gegaan is) een fan op om te voorkomen dat ze te heet worden.. :)

edit: die temperatuur die die programma's aangeven kloppen heel vaak niet.. Die van mijn IBM komt redelijk overeen (zon 30o) maar die van mijn maxtor geeft 16 graden aan (terwijl de maxtor veel warmer aanvoelt)

[ Voor 38% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 30-07-2004 00:00 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 22:34

MBV

210 graden klinkt erg ongezond. Speedfan of een ander programma gebruiken maakt niet uit: ze maken allemaal gebruik van dezelfde temperatuursensor. Die is nu buiten zijn normale bereik, vandaar die belachelijke temp. Misschien kan je een buitenthermometer of zoiets ertegenaan houden?
Maar als je het door je kast heen voelt, dna is het zoieso niet gezond. Heb je hem minder dan 3 jaar geleden gekocht? Ja: Garantie claimen en backup maken. Nee: backup maken. weet niet: backup maken!
Een HDD mag nooit warmer worden dan +- 50 graden (zoek de specs maar op). Daarboven gaat de levensduur heel hard onderuit. Het moet haast wel een kapotte lager zijn of zoiets, anders kan je hem nooit door je kast heen voelen.
offtopic:
zie mededelingen, daar staat dat altas geherinstalleerd wordt

• RutgerLAN
MBV schreef op 29 juli 2004 @ 23:59:
210 graden klinkt erg ongezond. Speedfan of een ander programma gebruiken maakt niet uit: ze maken allemaal gebruik van dezelfde temperatuursensor. Die is nu buiten zijn normale bereik, vandaar die belachelijke temp. Misschien kan je een buitenthermometer of zoiets ertegenaan houden?
Maar als je het door je kast heen voelt, dna is het zoieso niet gezond. Heb je hem minder dan 3 jaar geleden gekocht? Ja: Garantie claimen en backup maken. Nee: backup maken. weet niet: backup maken!
Een HDD mag nooit warmer worden dan +- 50 graden (zoek de specs maar op). Daarboven gaat de levensduur heel hard onderuit. Het moet haast wel een kapotte lager zijn of zoiets, anders kan je hem nooit door je kast heen voelen.
offtopic:
zie mededelingen, daar staat dat altas geherinstalleerd wordt
Ik heb hem +/- 1.5 jaar geleden gekocht. Ik brand bijna mijn vingers door de kast heen... :) Niet erg gezond.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 22:34

MBV

--> GARANTIE CLAIMEN :)
(na die backup dan he, want dat hij stuk gaat snap je hopelijk wel ;) )

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Wanneer je harddisk echt (te) warm wordt kan je dit zien aan de kleur ; het metaal verkleurt namelijk tot blauw. Heb al schijven gezien waarvan het etiket verbrand was :Y)

Vergeet niet dat HD's tot 40 watt aan warmte dissiperen; dus temperaturen tot 70° zijn heel gewoon.

p.s. HD hangt toch niet ondersteboven :?

Religion is Opium for the Masses

• RutgerLAN
Hoholi schreef op 30 juli 2004 @ 00:57:
Wanneer je harddisk echt (te) warm wordt kan je dit zien aan de kleur ; het metaal verkleurt namelijk tot blauw. Heb al schijven gezien waarvan het etiket verbrand was :Y)

Vergeet niet dat HD's tot 40 watt aan warmte dissiperen; dus temperaturen tot 70° zijn heel gewoon.

p.s. HD hangt toch niet ondersteboven :?
Nee, gewoon mooi recht :)

Verwijderd

wel appart dat ie zo heet word dat je het door je kast heen voeld. ik zou maar gauw gaan backuppen en even met een andere HD je systeem draaien. daarna weer eeen keer met je samsung uit de kast voelen of die echt zo heet word.

er lijkt iets goed mis te zijn met je HD..

• RutgerLAN
Ik bel om 09:00 uur het servicecenter van Samsung voor de garantie. Ik laat jullie het nog weten. Ik ga nu straks een dagje weg, dus horen jullie vanavond het :)
Ik heb trouwens nu een temperatuur sensor op de hdd geplakt, ben benieuwd vanavond :)

[ Voor 22% gewijzigd door RutgerLAN op 30-07-2004 08:41 ]

• RutgerLAN
Ik heb gebeld met Samsung, die zeiden dat ik naar de dealer heen moest gaan voor de garantie :( Dit gaat een beetje lastig bij de Makro. Is daar wel goedkoop maar de service is om te janken, is uit eigen ervaring gebleken :7

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier zovaak schijven waar ik mijn handen aan brand. Vooral aan die Liquid Maxtor dingen. Wat worden die heet. Samsung maak ik het weinig mee dat ze zo heet worden maar Maxtor slaat echt alles hoe heet ze worden. Ik laat ze meestal een half uur nog liggen en dan raak ik pas deze aan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 14:52
Misschien kan je eens controleren of die zelfde HD in een andere PC net zo heet wordt / of natuurlijk een andere HD in je PC en kijken of die ook heet word. Dingen uitsluiten :P

MyMeuk

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 21:31
ik lees dat je 4 fans in je systeem hebt gehangen. ook toevallig 1 direct op de hd gericht? al is het maar een klein briesje, het helpt vaak enorm.

• RutgerLAN
sharkzor schreef op 30 juli 2004 @ 09:36:
ik lees dat je 4 fans in je systeem hebt gehangen. ook toevallig 1 direct op de hd gericht? al is het maar een klein briesje, het helpt vaak enorm.
Ja, de fans blazen allemaal langs de hdd heen. 1 blaast alleen op de hdd.
Pagina: 1