Toon posts:

Asus P4PE(promise 20376) en Sata probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een sata hd van maxtor 200gb op mijn P4PE moederbord installeren maar ik krijg ze niet aan de praat.
Wanneer ik in de bios de sata optie op enabled zet dan begint de Promise fastrack controller te laden scant hij naar ide drives maar dan krijg ik een zwart scherm en blijft de cursor flashen en moet ik rebooten, normaal zou ik hier de optie ctrl+F moeten te zien krijgen om in de Mbfastbuild utility te geraken maar dit lukt dus niet.
Verder heb ik al vanalles geprobeerd: bios geflashed, CMOS gecleared, windows xp proberen installen met F6 en de promise drivers,...

Please help me out here

Tnx

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
misschien moet je de promise in je Boot sequence van je bios plaatsen, dit zou echter niet verklaren waarom je niet in de bios van de promise kaart kan komen.

(ik neem aan dat het een additionele kaart is en niet een onboard controller op je mb)

Verwijderd

Topicstarter
Die promise staat in de boot sequence.
En het gaat wel degelijk om een onboard controller op mijn moederbord.

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Staat 'onboard ata device first' op Yes? En kun je wel in de bios komen als je hd losgekoppeld is of wanneer je er een andere hd aan hangt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja load onboard ata device staat op yes, ik heb ook al no gegeprobeerd.
Volgens mij zit het probleem dat ik niet in de promise bios geraak, een andere sata schijf heb ik niet.

Verder zitten er nog 2 ide harde schijven in maar die hebben er volgens mij niets met te maken.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Koppel die twee ide drives even los en plaats de SATA op SATA-PRI.
Kijk dan of je in de Fasttrak BIOS kan komen.

Welke BIOS versie heb je ? 1007 is de laatste die je van de Asus site kan downloaden. Wellicht dat een flash naar 1007 helpt.

Ik heb laatst ook een maxtor SATA schijf toegevoegd (120Gb) in combinatie met twee IDE drives en kon zonder problemen in het fasttrak BIOS komen. Alles draait als een zonnetje !

Er is ook een kans dat de SATA schijf reeds naar de eeuwige jachtvelden is overgegaan !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat allebei al geprobeerd:
Ik heb de bios al geflashed naar de laatste 1007 bios en heb die ide harde schijven er al eens uitgehaald, de sata op SATA-pri gezet enz...
Maar ik geraak dus niet in die fasttrack bios |:( (moet je die fasttrack bios apart flashen ofiets want ik weet echt niet meer wat ik nog moet doen)

Wanneer ik die sata schijf erafhaal loopt hij niet vast en geeft hij: "NO DRIVE ATTACHED TO FASTTRACK CONTROLLER, THE BIOS IS NOT INSTALLED"

En de harde schijf werkt perfect want heb die bij een vriend z'n pc(msi neo2 mb) erin gestoken en daar werkt die perfect zonder iets te doen...
Ik heb echt geen zin om een nieuw mb te kopen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je wel een IDE-schijf waarop een complete Windowsversie staat? In de FAQ staan wat mogelijkheden om die naar S-ATA te clonen waardoor misschien het probleem wordt verholpen.

Loop toch voor de zekerheid alle opties in het BIOS na, evt. na een upgrade, want het lijkt er meer op dat daar het probleem zit. Uiteraard ook even de kabels controleren en de jumpers op de HD.

ARME AOW’er

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Je hebt volgens mij inderdaad alles geprobeerd. Ik heb zelf een P4S8X met dezelfde controller en die werkt prima. Uit wat je vertelt kan ik alleen maar concluderen dat het BIOS van de PROMISE controller zelf niet goed werkt. Het vervangen van alleen de PROMISE chip is denk ik niet mogelijk, dus zul je dan toch je MB moeten vervangen. Lijkt me trouwens een garantiekwestie!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)
De volgende keer wel zelf goed bedenken waar het topic moet hé ;) Anders had je dat ook in de Welkomstgedeelte van de PMG FAQ kunnen vinden ..

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik dacht dat ik het op de juiste plaats had gezet niet dus :)

Kan je die promise fasttrack bios apart flashen of niet.

Ik ga straks nog eens proberen mijn bios te flashen ofzo en mijn CMOS clearen ofzo in de hoop om toch in die fasttrack bios te geraken. 8)7

Is er nog iets ofzo wat ik kan proberen :?

En anders pci kaartje kopen met sata controller???

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Zie jij bij apparaatbeheer onder SCSI en RAID controllers de FastTrak controller ?

Zover ik weet kan je niet los het FastTrak BIOS flashen.
Wellicht dat een reset van het BIOS dmv het jumpertje op het MB helpt.

Lijkt erop dat je controller niet goed werkt.
Je kan altijd wel een PCI kaart plaatsen

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Pagina: 1