Toon posts:

A64 3200+ (2.2Ghz NC) erg warm met boxed koeler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn moeder en broertje een nieuwe computer in elkaar gezet. Een 3200+ met boxed koeler op een MSI K8N platinum (NF3 250GB chipset). Nu geven alle tempprogjes aan dat hij 59 graden stressed is. Als je aan de heatsink voelt, dan voel je ook dat hij echt warm wordt.

Ik snap hier vrij weinig van. Ik heb namelijk 3 weken terug een A64 met 3200+ systeem gemaakt voor mijn vader zijn zaak, met een 3200+ 2,0Ghz clawhammer met 1MB cache.

Overal las ik dat de Newcastles veel koeler zijn dan de clawhammers. Dit komt vooral door de cache. Nu is het zo dat die Clawhammer idle 38~39 graden is met dit weer en stressed max 45graden. De heatsink voelt ook behoorlijk koel aan. De cpu zit trouwens op een K8V SE deluxe bordje..

Allebei zitten ze in een soort gelijke Antec kast met 120mm outtakefan.

Ik weet dat de Newcastle core op meer Mhzen loopt, maar zo een groot verschil mag het toch niet geven? En ik weet ook dat moederborden verschillende temperaturen kunnen aangeven. Ik heb bij alle 2 de processoren de std koelpasta gebruikt van AMD en allebei de boxed koelers gebruikt.

Heeft iemand er een verklaring voor? Het verschil in temp is echt heel duidelijk voelbaar. Ik kan NET mijn vinger op de heatsink houden, terwijl die clawhammer gewoon lauw wordt. Ik wist niet dat die Newcastles zo warm werden?

Verwijderd

Sowieso zit er verschil in cpu's onderling.. ook tussen 2 NC's bijvoorbeeld. Die ene zou dus een koele cpu kunnen zijn terwijl die ander wat warm draait.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Het zou kunnen dat je 2 verschillende sinks hebt. AMD levert tegenwoordig een andere alu boxed koeler bij hun procs, terwijl 't ding eerst in koper met een stuk meer koelribben is uitgevoerd, misscien dat hier het voelbare verschil van de temps in zit.

Over 't gebruik van koelpasta aanbrengen enzo weet je zelf genoeg :9, maar is wel op beide procs hetzelfde spul gebruikt?

Verder had ik in de korte tijd dat ik het MSI bord had al het id dat de bios de temps te hoog aangaf. Op m'n K8N pro had ik 't idee dat de temps lager waren dan op die MSI, kan 't echter zo niet meer controleren aangezien die plank alweer RMA is :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 17:20
Idd, het spul is zó vreselijk klein en complex dat er onderling minieme verschillen bestaan waardoor de ene cpu wat warmer wordt dan de ander. Tel dit op bij de verschillende moederborden die je gebruikt, de verschillende methoden van temperatuur metingen (welke sowieso niet als extreem precies aangemerkt kunnen worden) en de verschillende manieren van HSF bevestiging (je krijgt ze er nooit exact hetzelfde op) plus dat de boxed HSF's misschien wel verschillen (weet ik niet), de airflow in de kast en de temperatuur van de overige componenten en je kan zo op enkele graden verschil uit komen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• YoupY
ff het verschil van de heatsinks :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/boxed.jpg

Lijkt me duidelijk dat het verschil tussen deze 2 koelers wel wat verschil in temps kan geven

Verwijderd

NoStra post een "mijn pc is te warm" topic.. :+ :+ Dat die dag nog zou komen zeg... :D

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Die rechtse (onder pakje Marlboro) is de nieuwe mag ik toch hopen :? Die lijkt mij nl. beter omdat :
Hij koper heeft
Meer vinnen
Kleiner is en dus minder ruimte inneemt

En dat meer cache meer warmte maakt kan best wel eens waar zijn, een Duron Spitfire/Morgan is koeler dan een Athlon Thunderbird. Ook op dezelfde frequentie.

edit:
Rofl zowel onder als boven mij :P, daar dacht ik ook meteen aan toen ik het zag : NoStra zo'n topic openen :? :)

[ Voor 49% gewijzigd door Thandor op 29-07-2004 20:50 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• YoupY
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 20:47:
NoStra post een "mijn pc is te warm" topic.. :+ :+ Dat die dag nog zou komen zeg... :D
ROFL _/-\o_ :+

[ Voor 85% gewijzigd door YoupY op 29-07-2004 20:49 ]

Verwijderd

Ik heb ook koelproblemen weet je.. ik zie steeds -30 op de display ipv -40 :P NoStra, ouwe noob ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 20:50 ]

• YoupY
AMD-FreaK schreef op 29 juli 2004 @ 20:48:
Die rechtse (onder pakje Marlboro) is de nieuwe mag ik toch hopen :? Die lijkt mij nl. beter omdat :
Hij koper heeft
Meer vinnen

En dat meer cache meer warmte maakt kan best wel eens waar zijn, een Duron Spitfire/Morgan is koeler dan een Athlon Thunderbird. Ook op dezelfde frequentie.

edit:
Rofl zowel onder als boven mij :P, daar dacht ik ook meteen aan toen ik het zag : NoStra zo'n topic openen :? :)
Die rechtse is dus de oude, tegenwoordig zit er een alu ding bij :X

• Thandor

Thandor

SilverStreak

YoupY schreef op 29 juli 2004 @ 20:51:
[...]

Die rechtse is dus de oude, tegenwoordig zit er een alu ding bij :X
Dus nu staan we in de winkel/online shop te vragen om een oude CPU i.pv. een nieuwe week >:)

Heb je 2 of 1 pc's gebouwd?, Indien 2, zijn ze allebei evenwarm :?

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 29-07-2004 20:56 ]

Verwijderd

Joh, maak je om warmte maar niet te veel zorgen. Dat je heatsink warm word zegt echt geen moer, want dat is is namelijk meer afhankelijk van de geleidingscapaciteit van je heatsink dan van je temp. -> Ok dit is niet helemaal waar natuurlijk maar wat ik wil zeggen is dat wat wel erg belangrijk is is of het geheel lekker stabiel draait. (sorry voor de ingewikkelde zin). Test het daarom eens met een torture-test van primes hoe stabiel het geheel draait. Als ie het namelijk 24 uur volhoudt zonder foutmeldingen, dan zou ik me over de temperatuur ook geen zorgen maken...

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 29 juli 2004 @ 20:53:
[...]

Dus nu staan we in de winkel/online shop te vragen om een oude CPU i.pv. een nieuwe week >:)

Heb je 2 of 1 pc's gebouwd?, Indien 2, zijn ze allebei evenwarm :?
Lezen ;)
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 20:56:
Joh, maak je om warmte maar niet te veel zorgen. Dat je heatsink warm word zegt echt geen moer, want dat is is namelijk meer afhankelijk van de geleidingscapaciteit van je heatsink dan van je temp. -> Ok dit is niet helemaal waar natuurlijk maar wat ik wil zeggen is dat wat wel erg belangrijk is is of het geheel lekker stabiel draait. (sorry voor de ingewikkelde zin). Test het daarom eens met een torture-test van primes hoe stabiel het geheel draait. Als ie het namelijk 24 uur volhoudt zonder foutmeldingen, dan zou ik me over de temperatuur ook geen zorgen maken...
Jij ook lezen ;) NoStra loopt al aardig wat jaartjes mee, hij weet vast wel hoe hij een PC stabiel krijgt. Sterker nog, hij is een van de meest ervaren tweakers hier.

Het gaat dus om het verschil tussen de 2 cores. Het zou logischer zijn als de NC kouder werd dan de Clawhammer, maar het is dus net andersom en daarom is het vaag.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 21:13 ]

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 20:26:
Ik heb voor mijn moeder en broertje een nieuwe computer in elkaar gezet. Een 3200+ met boxed koeler op een MSI K8N platinum (NF3 250GB chipset). Nu geven alle tempprogjes aan dat hij 59 graden stressed is. Als je aan de heatsink voelt, dan voel je ook dat hij echt warm wordt.
Welk BIOS gebruik je? Er zit een bug in de offciële MSI-BIOS-releases die de meting voor NewCastle-CPU's verkeerd doen. Ik gebruik zelf beta BIOS 1.31. Daar gaat de meting stukken beter!!! Zie het MSI-board voor meer info:

http://forum.msi.com.tw/board.php?boardid=28

• pisart
  • Niet online
Die heatsink zelf voelt warm aan, dus wat de temperatuursensor zegt maakt niets uit.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

[quote]Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 21:10:
[...]

Lezen ;)

[...]

Ik heb voor mijn moeder en broertje een nieuwe computer in elkaar gezet.
Voor moeder een nieuwe PC
en voor broertje een nieuwe PC.
Dat kan toch op 2 manieren :?, dus 1 pc voor moeder & broertje, of pc voor moeder (PC1) en voor broertje (PC2) :P
Helaas zit er in de FaQ geen cursus Nederlands ;)

• durkagain
pisart schreef op 29 juli 2004 @ 21:30:
Die heatsink zelf voelt warm aan, dus wat de temperatuursensor zegt maakt niets uit.
Tussen warm en heet zit nog wel een verschil. Bij 59 graden zou het blok écht heel heet moeten zijn. Je kan er trouwens rustig vanuit gaan als hij een officieel gereleast MSI-BIOS gebruikt, dat de temperatuur die wordt aangegeven sowieso te hoog is. Misschien verklaart het maar een deel van die hoge temp, maar het is toch iets!

• pisart
  • Niet online
AMD-FreaK schreef op 29 juli 2004 @ 21:39:

Dat kan toch op 2 manieren :?, dus 1 pc voor moeder & broertje, of pc voor moeder (PC1) en voor broertje (PC2) :P
Het is toch goed zo, maakt het iets uit? :?
Dumb Ass Durruk schreef op 29 juli 2004 @ 21:39:
[...]

Tussen warm en heet zit nog wel een verschil. Bij 59 graden zou het blok écht heel heet moeten zijn. Je kan er trouwens rustig vanuit gaan als hij een officieel gereleast MSI-BIOS gebruikt, dat de temperatuur die wordt aangegeven sowieso te hoog is. Misschien verklaart het maar een deel van die hoge temp, maar het is toch iets!
Ja, het is wel leuk dat je dan de juiste temp krijgt te zien, maar je probleem is nog niet opgelost. Dus in feite ben je niets verder alleen weet je nu de precieze temp. :)

• YoupY
AMD-FreaK schreef op 29 juli 2004 @ 21:39:

[...]

Onder het motto quote maar raak voor een knaak :
Een 3200+ met boxed koeler op een MSI K8N platinum (NF3 250GB chipset).
die Clawhammer idle 38~39 graden is met dit weer en stressed max 45graden. De heatsink voelt ook behoorlijk koel aan. De cpu zit trouwens op een K8V SE deluxe bordje.
Zouden dit nu 1 of 2 systemen zijn:
a: 1 (ik stop altijd 2 mobo's in m'n sys)
b: 2 (lijken me duidelijk 2 systemen)

:+

Cursus nederlands heb heeft er weinig mee te maken, is gewoon een kwestie van begrijpend lezen. Middelbare schoolwerk enzo ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YoupY op 29-07-2004 22:07 ]

Verwijderd

ik heb het probleem ook, het ligt aan de bios....
(gaat wel nieuwe koeler halen na de vakantie :P)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06
Ik heb eerst ook een MSI K8N NEO platinum gehad. Ook daarmee had ik temperatuur's problemen. Werd idle 62 C (proc.):? ...heb toen maar teruggestuurd en voor een asus K8V se Deluxe gekozen. Heb nu een temp van 32 C idle (proc.) :) ..dus kan ook probleem zijn met die MSI bordjes..heb anders ook niet echt 123 een verklaring...

edit: lees net dat het aan de bios ligt ;)

edit2: wel beetje maf..bij mij was mobo nl. naar z'n graf..

[ Voor 17% gewijzigd door LuPo op 29-07-2004 22:14 ]

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Thandor

Thandor

SilverStreak

YoupY schreef op 29 juli 2004 @ 22:04:
[...]

Onder het motto quote maar raak voor een knaak :

[...]

Zouden dit nu 1 of 2 systemen zijn:
a: 1 (ik stop altijd 2 mobo's in m'n sys)
b: 2 (lijken me duidelijk 2 systemen)

:+

Cursus nederlands heb heeft er weinig mee te maken, is gewoon een kwestie van begrijpend lezen. Middelbare schoolwerk enzo ;)
Wat ik bedoel = Hij heeft 1 probleem PC die warm is, die Clawhammer had hij al 3 weken terug gebouwd en niet "nu". Dus de PC's zijn niet meteen naelkaar opgebouwd én staat niet op dezelfde plek.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is in ieder geval niet primestabiel..... maar heb eerder het idee dat het aan de ram - mobo combo ligt.... Er zit een dualchannel 1GB kit van Twinmos in. Dat zou officieel (volgens het boekje) erg goed moeten werken op dat mobo. Na een half uur klapt hij uit prime. Verder heb ik trouwens geen problemen, uren gamen en internetten is geen probleem. Maar dat ding zou gewoon stabiel moeten zijn. Dus ook primestabiel.

59 graden stressed is warm, maar dat moet nog geen problemen gaan geven.

• pisart
  • Niet online
Wat doet memtest? Geeft die errors?

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 22:15
De 2 koelers gebruiken zelfde koelpasta, je kan ook ff kijken of dat koelpasta niet uitgedroogd is .... :)
Beide gebruiken shin-etsu, dus ja de beste prut dat er is samen met AS.

Dat ding wordt ook loeiheet bij mij, maar kan ook aan de omgevings temps liggen.

59C stressed is opzich normaal met die ALU koelertjes. Ik haal op mijn 3400+ NC ook rond 60C stressed. Zelfs op STOCK snelheden, maar dan draait het gewoon stabiel.
Op de hoogst max. snelheid en verhoging van vcore wordt die ook rond 60C maar onstabiel.

Op welke snelheid wordt die onstabiel? op Stock?

Dus ik zou eerder ff een algemen check uitvoeren op je gehele systeem. Je weet wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Kakaroto op 29-07-2004 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niets overgeklokt. @ 2.2Ghz geeft ie stressed 59graden.

In prime is ie niet stabiel, ik heb memtest nog niet geprobeerd. Het schijnt wel dat die MSI K8N neo vrij snel flipt met verkeerd geheugen.

Wie heeft er voor mij die 1.31 beta bios?

• durkagain
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 23:22:
Ik heb niets overgeklokt. @ 2.2Ghz geeft ie stressed 59graden.

In prime is ie niet stabiel, ik heb memtest nog niet geprobeerd. Het schijnt wel dat die MSI K8N neo vrij snel flipt met verkeerd geheugen.

Wie heeft er voor mij die 1.31 beta bios?
1.31:
http://k8n.serveftp.com/

1.32:
http://www.we-are-ready.de/content/download/W7030NMS132.zip

Trouwens als 'ie op standaardsnelheid al fouten geeft in Prime95, dan is er echt iets aan de hand... Met de processor of moederbord, lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
Dumb Ass Durruk schreef op 30 juli 2004 @ 00:31:
[...]

1.31:
http://k8n.serveftp.com/

1.32:
http://www.we-are-ready.de/content/download/W7030NMS132.zip

Trouwens als 'ie op standaardsnelheid al fouten geeft in Prime95, dan is er echt iets aan de hand... Met de processor of moederbord, lijkt me...
Heb het gevonden.... als ikhet geheugen op 166 zet, dan is ie wel stabiel. Geheugen maar ruilen dan...

De cpu doet trouwens 2550Mhz pifast @ 1.6V met die boxed koeler....dus de temps zullen wel verkeerd worden aangegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 01:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 01:23:
[...]

Heb het gevonden.... als ikhet geheugen op 166 zet, dan is ie wel stabiel. Geheugen maar ruilen dan...

De cpu doet trouwens 2550Mhz pifast @ 1.6V met die boxed koeler....dus de temps zullen wel verkeerd worden aangegeven.
Hmm.. goed cpuutje dan :D 2550 @ 1.6V boxed is niet verkeerd :o

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:51
AMD-FreaK schreef op 29 juli 2004 @ 20:48:
Hij koper heeft
Meer vinnen

edit:
Die met koper en meer vinnen is slechter volgens mij heb hier zo'n soorgelijke liggen en die werd op een XP2400+ Palamino kokend heet toen een andere opgezet en temp was stukken lager

Verwijderd

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op 30 juli 2004 @ 10:30:
[...]

Die met koper en meer vinnen is slechter volgens mij heb hier zo'n soorgelijke liggen en die werd op een XP2400+ Palamino kokend heet toen een andere opgezet en temp was stukken lager
We hebben het hier over een Athlon64.... niet over een XP2400+. En een Xp2400+ palomino bestaat niet eens! Die gaan maar tot 2100+.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

heb trouwens nu dezelfde processor en die blijft met boxed stabiel op 38 graden en 45 graden stressed!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

Topicstarter
mydogisgone schreef op 30 juli 2004 @ 22:32:
heb trouwens nu dezelfde processor en die blijft met boxed stabiel op 38 graden en 45 graden stressed!
Klopt...het ligt ook aan het MSI bordje...die loopt compleet te flippen met de temperaturen. Soms fluctueerd hij in 1 seconden wel 5 graden.... Kan nooit kloppen dus.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
waar maken jullie je zorgen om ik heb hier een durondie draait nu idle op 55 graden en stressed op 59 en heb nergens last van boven de 60 moet je je pas zorgen gaan maken of als je foutmeldingen krijgt .......

1337

Verwijderd

Topicstarter
ZandBak schreef op 31 juli 2004 @ 00:07:
waar maken jullie je zorgen om ik heb hier een durondie draait nu idle op 55 graden en stressed op 59 en heb nergens last van boven de 60 moet je je pas zorgen gaan maken of als je foutmeldingen krijgt .......
Maak me nergens zorgen over....het is alleen jammer dat de temp verkeerd wordt aangegeven. Nu werkt het cool en quiet systeem niet. De fan staat nu altijd vol te blazen! Gewoon jammer...

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 03:30
Erm, de hoge temparatuur kwam dus omdat het geheugen niet meewerkte ?
Ik heb zelf namelijk een 3000+ en die word ook gloeiend heet, en dat is niet normaal met zo'n dikke zalman 7000-CU erop.. Maar ik denk dat het bij mij aan de backplate ligt, de MSI backplate werkt niet echt goed mee met deze koeler, en ik kreeg de backplate er niet af :(

Maar als het geheugen de oorzaak is dan hoor ik het graag, kheb hetzelfde MSI mobo.. maar dan met GEIL Value RAM.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Nee kwam niet door het geheugen. De geheugen timings die hij std geeft aan het geheugen kloppen niet. Het is namelijk 2x512mb ram met dubblesided rammetjes. Met dubblesided rammetjes kun je niet op Command rate 1T draaien.

Die 70graden bij jou is gewoon een bios fout....

Is bij mij ook zo. Als je goed zoekt op internet dan zie je dat heel veel mensen er problemen mee hebben. Dit is trouwens alleen zo bij een newcastle. Bij een clawhammer wordt de temp wel goed aangegeven. Met een nieuwe bios kunnen ze het denk ik wel verhelpen bij MSI....

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 03:30
Betwijfel of een bios update bij mij nog nut zal hebben bij m'n laatste bios update zakte de temp al zo'n 15 graden..
Toen dacht ik de temperatuur nog verder kunnen te laten zakken door er wat betere koelprut op te doen, had eerst van die vieze witte darrie van zalman en nou zit er zilver prut tussen, het ongelukkige gevolg hiervan is dat me temp zo'n 10 graden omhoog is gegaan en me temparatuur nou soms 61°c is volgens de bios..

Heatsink word totaal niet warm dus ik vermoed een slecht contact van heatsink en processor wat zeer waarschijnlijk door de backplate van MSI komt, ik kan namelijk de koeler naar bevestiging nog iets schuiven wat niet bepaald op een superstrak aangesloten heatsink duidt.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Pagina: 1