Warmteproductie bij WD1200BB / Diamond Max 9

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-03 14:51
Ik heb laatst een systeempje gebouwt waarin een 6GB HDD zit, en dat is te weinig, helemaal als ik naar LANs ga met die bak. Dus, ik wil een grotere HDD. 120GB'tjes lijkt mij voldoende, want mijn budget ligt rond de 80 euro.

Dus ik heb wat rev's via google gezocht en zodoende kwam ik op 2 schijven uit: de WD1200BB en de Maxtor DiamondMax plus 9 120GB . Deze hebben leuke specs, zijn aardig geprijst. Nu heb ik ervaring dat de WD800JB (James Bond?) erg warm word, want die zit in mijn main rig. Maar geen enkele review gaat in op de warmte productie, dus nu is mijn vraag: wie heeft er hier ervaringen met een van de 2 bovenstaande HDD's (of beide :P ) en kan me vertellen hoe het zit met de warmteproductie?

Ik heb namelijk geen plaats voor grote koelers etc. want de HDD zit in een ruimte omgeven door plastic foam, en daar past nét een HDD in, met de hoogte van een CD speler ongeveer.

Ook zou ik graag willen weten hoe het zit met de geluidsproductie, die staat wel in de specs maar 30dBa kan heel irritant zijn als het van je NB coolertje is, maar is het van een 120mm fan dan is het vaak een stuk beter geluid, omdat het sneller wegvalt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

ik heb hier 2 maxtor 120Gb zitten (1 pata, 1 sata), beide worden wel met een 8cm gekoeld, dat leek mij wel nodig. Met Dtemp zaten de temperaturen boven de 45°, nu gaat de SATA niet meer boven de 37°, de PATA blijft altijd een stuk koeler. Maar iets van koeling lijkt mij wel nodig. Op de site staat dat de temps tot 55° mogen gaan, maar dat is echt wel warm.

Maar als het van de fabrikant mag...

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Op dit moment 2x Maxtor Diamond Plus 9 120GB in Dtemp 36°-37°met een 80mm fan ervoor. Het is hier wel ongeveer 26° en de PC staat al twee dagen aan.
Bij een omgevingstemperatuur van rond de 20° komen ze niet boven de 32° uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Underground75 op 29-07-2004 21:12 ]

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik denk niet dat er grote verschillen zitten in warmte productie, je zou nog kunnen kijken of er grote verschillen zijn in stroomverbruik van de schijven. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn.

Er zit volgens mij ook weinig verschil in geluidsproductie, beide zijn redelijk stil. Welke je ook kiest probeer de temperatuur in het begin in de gaten te houden (stress test). Mocht de temp > 50 zijn dan zou ik toch enige koeling proberen te fixen anders kan het na een paar jaar wel een crash opleveren.

• Widow
Ik weet dat er van die PCI slot coolertjes zijn, die zouden wel ideaal zijn om in de kast te monteren bij de HDD. Die passen volgens mij ook nog wel enigzins :P . Nadeel is dat alles dan weer uit de kast moet, en dat gaat lastig bij mijn custom made kees.

Maar, hoe zit het met het geluid van de HDD's? Is dat irritant gesnerp, of is het een gebrom dat zo wegvalt?

Verwijderd

k heb de WD :) ben er zeer tevrede over, blazen 2 80mm fans tegen aan, hoor de HD niet, alleen met ut kopieren van bestanden van de ene na de andere schijf hoor ik um licht tikken :) ma g1 irrantant altijd aanwezig geluidje :)

Verwijderd

veel geluid maken ze niet, het normaal geratel zal ik maar zeggen. Meer niet. Als ze uit stand-by komen of erin gaan wel een beetje. Maar ook niet meer als de standaard klik zal ik maar zeggen.

Verwijderd

ik heb 2 x WD 250gb SATA.....had er eerst een 80mm fan voor zitten, maar echt spannend :O was dat niet(het blokkeerde meer de airflow.

Ze maken niet veel herrie(gewoon wat zacht copy geratel), en worden zo rond de 40 graden met uitschieters naar 45 graden.....ook niet echt geweldig warm dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 22:50 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb die WD schijf en hij wordt wel vrij warm maar zeker niet zo heet dan de maxtors die ik al heb gehad.

Hij draait overigens zonder enige koeling op het moment, hij hangt gewoon met een slot erboven en eronder vrij.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik zelf heb laatst een 120 GB Seagate Barracuda 7200.7, 8MB (ST3120026A) gekocht en deze is erg stil en de temperatuur is momenteel 38 graden zonder extra ventilatoren. Via de pricewatch is die ook al voor 79 Euro te koop, dus misschien een idee.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Bij de Maxtor zit er aan de onderkant van de HD een printplaatje, daar zit een dikke tor op en die veroorzaakt bij mijn weten de meeste warmte. Heb ze zelf allebei (2x 160 GB sata) actief gekoeld met 2x 80mm fan @ 7 Volt, ze zijn nu op een normale bedrijfstemperatuur en ik hoor ze bijna niet.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Widow
dan denk ik dat ik voor de WD ga, en een PCI slot coolertje onder de HDD bouw. dan word ie iig gekoelt :).

Bedankt voor alle reply's 8)

Pagina: 1