Mod een cdrom-drive naar een dvd-speler

Pagina: 1
Acties:

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03-2025
vandaag zag ik op tweakers (nieuws: Mod een cdrom-drive naar een dvd-speler) dit
Bij Overclockers.com is een artikel verschenen waarin wordt uitgelegd hoe een cdrom-speler te modden is naar een dvd-speler. Als we het zonder meer mogen aannemen, is het een eenvoudig klusje. Het grootste verschil tussen een dvd en cd is de diameter van de gaatjes die worden gebrand: bij een cd 1,6 micron, bij een dvd 0,8 micron. Belangrijker in deze mod is de minimumlengte van een rij dergelijke gaatjes: bij een cd 0,843mm, bij een dvd slechts 0,293mm. Bij cdrom-drives met een snelheid tussen 24x en 40x (tragere drives zijn hoe dan ook niet bruikbaar) moet de laserstraal daarom ook dunner worden. Dit kan volgens het artikel worden bereikt door het apparaat open te schroeven en vervolgens een schroefje aan te draaien vlakbij de lens waar de laserstraal door schijnt, net zolang tot het werkt.

Cd-drives met een snelheid van 40x of meer zouden dan weer meestal een dvd-speler zijn waarvan de dvd-leesfunctie uitgeschakeld is. Om die terug in te schakelen, moet de drive worden geopend en moeten er twee pinnen met bijschrift 'DVD JUMP' worden gezocht, en verbonden met een jumper. Daarmee is de kous echter nog niet af, zowel bij de eerder beschreven als bij de laatstgenoemde methode. Cd-spelers hebben namelijk een veel te hoge rotatiesnelheid, het zou niet goed zijn voor de levensduur van de dvd om hem zo snel te laten draaien. Daarom moet de rotatiesnelheid logischerwijs worden teruggeschroefd. Dit kan door het 12V-kabeltje in de molexstekker van de cd-speler door te knippen of anderszins te isoleren. Op die manier wordt er een snelheid tussen 8x en 15x bereikt, ideaal voor een dvd
Heeft iemand dit al geprobeert?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 02:40 . Reden: quotes in tags en urls erbij ]

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb hier nog wel een hele oude philips cd-rom speler liggen.....24 X }) Ik ga heb maar eens open maken.... :*)

Bl44t

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat dit werkt > maar goed als iemand het even wil proberen en de pics wil posten.. Graag! :D

Verwijderd

lijkt mij idd ook heel sterk, maar goed eerst bewijs dan geloven ;)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Seagate schreef op 29 juli 2004 @ 17:51:
Ik heb hier nog wel een hele oude philips cd-rom speler liggen.....24 X }) Ik ga heb maar eens open maken.... :*)
Ik dacht dat in het artikel stond dat 24-40 speed niet zou werken???? :?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Bij cdrom-drives met een snelheid tussen 24x en 40x (tragere drives zijn hoe dan ook niet bruikbaar) moet de laserstraal daarom ook dunner worden. Dit kan volgens het artikel worden bereikt door het apparaat open te schroeven en vervolgens een schroefje aan te draaien vlakbij de lens waar de laserstraal door schijnt, net zolang tot het werkt.
Trager niet bruikbaar

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 17:59 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 23:59
Golflengte van het licht waarmee de pits worden uitgelezen was toch ook anders dacht ik, waardoor de golflengte dus nu te groot zal zijn om de pits te kunnen 'zien'. Volgens mij is het een fabeltje.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:06
Alhoewel je tegenwoordig voor geen geld al een echte dvd-speler kan kopen is het natuurlijk wel een interessant projectje...

heb alleen geen oude (ongebruikte) spelers meer liggen om 't te gaan proberen...
(ik denk ook dat ik 't zo zou verklunzen dat 't totaal niet werkt, maar goed...)

Wie gaat er werk van maken?

Leeg - Sinds 20180907

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:40
ik heb over op gekeken op overclockers.com maar kon zo gauw niets vinden

hun forum kon mij ook niets meer dan Sorry - no matches vertellen

edit: toen ik via de link van het artikel ging vond ik het wel

even kijkjen ofk misschien meer op hun forum kan vinden dan no matches

edit2:
ik kan niets vinden van iemand die gemod heeft op dat forum. ook niet met een manuele zoektocht

[ Voor 49% gewijzigd door Skerekrow op 29-07-2004 18:41 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sommige punten kloppen sowieso niet. Als je een 12V lijn doorknipt, werkt 'ie niet. Misschien bedoelen ze dat je je 5V lijn op de 12V aan moet sluiten, maar daar wordt niet over gerapt. Ik wacht eerst nog op de eerste die het echt probeert, en dan direct ook wat pics en een guide post.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb een 40x cdrom net geopend, maar kan geen dvd jump pinnetjes vinden. Zoiezo helemaal geen losse pinnetjes.

☻/
/▌
/ \

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:40
dit is toch bullsht joh snap dat dan. Je moet sowieso andere firmware flashen anders leestie het al niet. En de rotatiesnelheid is vast anders.. Ik betwijfel of dit werkt.

• DaOverclocker
  • Laatst online: 15:58

DaOverclocker

Overclocker for life...

Volgens mij is het dus de bedoeling dat je Of een schroefje aandraait voor de laser, of een Jumper omzet, en dan nog es de 12v doorknippen.
Maar zoals iemand op de Fp al zei, moet je waarschijnlijk de 5v aan de 12v ingang hangen anders krijgt de drive gewoon geen stroom.

systeem specs

Verwijderd

Lijkt me sterk dat een cd-romspeler die minder stroom krijgt minder snel gaat draaien, is alsof je van je 7200 rpm-schijf een 5400 rpm-schijf kan maken door hem op 5V te zetten. Maar don't shoot me als het toch waar zou zijn. :)

• Tiborv
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 19:39

Tiborv

Hoi Pippeloi

De laser van een DVD-speler is vele maler fijner dan die van een CD-speler. Daarnaast moet de laser bij een DVD-speler van golflengte kunnen verwisselen om de tweede laag te kunnen lezen. Mijn conclusie? Onzin.

Hoi

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Tiborv schreef op 29 juli 2004 @ 22:24:
De laser van een DVD-speler is vele maler fijner dan die van een CD-speler. Daarnaast moet de laser bij een DVD-speler van golflengte kunnen verwisselen om de tweede laag te kunnen lezen. Mijn conclusie? Onzin.
Dat is toch Dual-layer waar jij het over hebt :? Dit gaat waarschijnlijk over DVD-R/W of DVD+R/W.

• Laurent
  • Niet online
In het artikel staat ook dat de lezer waarschijnlijk niet om zal kunnen gaan met dvd9 schijfjes (oftewel dual layer disken). Ik zou het sowieso al een hele vooruitgang vinden om mijn oude 52x LG cdspelers te kunnen gebruiken als dvd-speler voor m'n DVD+/-R's.

[ Voor 36% gewijzigd door Laurent op 29-07-2004 22:38 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Ik ben het aan het proberen op een oude Cyberdrive 24x, maar het lukt nog niet..

Op het moment leest ie echter ook geen CD's meer, dus er verandert wel iets geloof ik :P

Ik moet alleen nog even een molexsplitter verprutsen voor die 12V. Maar met een complete molexstekker moet het toch ook werken, zij het dat de DVD te snel draait?

[ Voor 33% gewijzigd door Mentalist op 30-07-2004 02:04 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 30 juli 2004 @ 02:04:
Op het moment leest ie echter ook geen CD's meer, dus er verandert wel iets geloof ik :P
Ja, je hebt hem kapot gemaakt :+

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 30 juli 2004 @ 02:04:
Ik ben het aan het proberen op een oude Cyberdrive 24x, maar het lukt nog niet..
hoop dat het gaat lukken..maar ergens denk van niet..
maarjah..zoals het gezegde luid...als er 1 schaap over de dam springt..........[rest bedenk je zelf maar ]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 02:23 . Reden: Taalfoutje :* (als ik tog bezig ben nog maar 1 :( ) ]

Verwijderd

Open up the CD-ROM, behind the circuit board, look for a jumper that says DVD JUMP. Find a jumper to connect this jumper. Thin metal wire also works fine.
In de laatste 50 drives die ik heb open gehad zat zo'n jumper of print-brugje er niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 02:42 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

amour021 schreef op 30 juli 2004 @ 02:13:
[...]

Ja, je hebt hem kapot gemaakt :+
:+

Ding was allang niet meer betrouwbaar, maar voor het expiriment is 't wel leuk. En anders kost een 2dehands 48x ook al niks meer :)
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 02:42:
[...]
In de laatste 50 drives die ik heb open gehad zat zo'n jumper of print-brugje er niet ;)
Ik heb ook wel behoorlijk sterk het idee dat het een hoax is, ook omdat de drive in Windows nog gewoon als cd-drive aanmeld. Het kan in theorie nog wel, maar het minst geloofwaardige is imho wel dat als het echt kan het wel eerder was ontdekt volgens mij.

Maarja, hoop doet leven enzo :+

Verwijderd

omdat de drive in Windows nog gewoon als cd-drive aanmeld
Dat staat in de firmware - welke je oa met DVDinfopro kunt uitlezen (drive capabilities).
Natuurlijk kun je die gemodificeerd flashen, maar dat zegt dan niets over het betrouwbaar kunnen afhandelen van C1/C2 - Po/PI errorcorrecting, het volgen van kleine spoortjes met voldoende laservermogen per vierkante micron etc ;)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dit is gewoon een manier om gewone nieuwe / oude cd-rom spelers uit te spelen...

Want immers DVD is toch de toekomst? Althans het begin van een "nieuw" opslag medium.

Maar ga gerust je gang, het is toch al oude technologie niet? Ik hou mijn 52x cd-rom speler gewoon intact zodat hij later (50 jaar) weer geld opleverd :+

Kleine kans, maar toch.

edit:

Ook nog:
1. Dit is gewoon voor luie mensen die de hele dag zitten te sleutelen en niet uit huis komen. (Tijd 4-5 uur)
2. Voor +/- 15-25 euro heb je een DVD speler met DL :+ (en dat doe je in 15 min.)
3. Naja mocht het werken om een of andere manier, veel succes met Non-DL dvd's die straks weer van de markt zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door nhanssen op 30-07-2004 03:33 ]

Spec's PC

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Nou, ik kan afraden om eraan te beginnen.. Het lukt mij gewoon niet, ik stop een DVD in de drive, de motor geeft er 2 rukjes aan en hij geeft 't op. Ik kan nu draaien aan die schroef wat ik wil maar dat verandert niet.

CD's kon ik eerst nog wel lezen.. Nu niet meer. Ik kan draaien aan dat schroefje wat ik wil, de tijd dat ie probeert om de CD te lezen en de snelheid veranderd wel. Maar de CD leest niet meer.

Ik probeer het morgen nog wel even, maar ik vrees dat het R.I.P. 24x brakke Cyberdrive is voor mij :P. Ik kon het ook al niet echt geloven :P

Beetje laf om zo'n hoax de wereld in te sturen om cdrom spelers stuk te maken. Misschien geschreven door iemand die een trauma heeft overgehouden aan zo'n ontplofte Aopen cdrom speler oid? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 30-07-2004 04:09 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tuurlijk is dit een hoax. Denk je nu echt dat je met een lomp instrument als een schroefje de grootte van de laser even kan aanpassen? We praten hier over microns, en je kan niet dmv een schroefje even de laser 0.8 micron dunner maken. En de laser is volgens mij ook fixed qua grootte, en hij stelt zichzelf scherp door een beetje op en neer te gaan zodra hij een CD ziet. Knoeien met dat schroefje (als het er uberhaupt zit) verstoort dat proces alleen maar.

Dit lijkt me eerder op een verlate of vervroegde 1-april grap.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:40
Er is een seriemoordenaar op pad om onze weerloze hardware op gruwelijke wijze te laten ombrengen :/

Afijn, om even op de andere methode terug te komen, ik heb hier nog wel een 52 speed liggen diek wel open kan schroeven om te kijken of die van mij toevallig wel die jumper heeft om de bol es goed te ontkrachten zegmaar.

edit: mits ik hem weervind }:O

[ Voor 6% gewijzigd door Skerekrow op 30-07-2004 10:19 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Is het niet mogelijk dat het voor een producent goedkoper is om alleen maar DVD drives te maken en deze te downgraden naar een normale CD-drive als deze niet helemaal de specs haalt? Op die manier zit de hardware er wel, maar is het disabled.

Net zoiets als het processors die niet helemaal aan de perfomance-eisen (worden te warm) voldoen, die krijgen gewoon een lagere rating.

Op die manier zouden sommige CD-drives misschien wel te modden zijn tot DVD speler en is het _mischien_ niet helemaal een "broodje aap" verhaal..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1