RAID 5, software (Win2003) of cheap promise

Pagina: 1
Acties:

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:20
Ik ben bezig met het bedenken voor een opzet voor een server thuis. Het moet ook een file/mail/etc. server worden en de data die er op staat moet gewoon niet kwijt raken bij problemen. Daarom denk ik aan een 3x120GB SATA RAID5 config hardware matig of software matig.

Ik heb door de benchmarks gewandeld en zie dat de RAID5 performance van goedkope kaarten (Promise SX4/TX4) tegen valt ten opzichte van de duurdere kaarten. Logisch.. want je verwacht meer bang voor je bucks.

Maar ik zie geen benchmarks waarin een dergelijke RAID5 setup in Windows 2003 met dynamische schijven wordt uitgezet tegen een Promise SX4 en/of TX4. Ik zie wel oude posts maar die zijn van 2000 en 2001. Niet echt relevant aangezien in hardware land ook alles sneller is geworden.

Het gaat dus op RAID5 performance / CPU gebruik. Dit wil ik omdat dit gewoon bij grotere schijven enorm veel geld scheelt. Zeg maar op een Intel P4 2,4GHz of vergelijkbare AMD. Als het weinig scheelt dan heeft het geen zin om een kaartje te kopen zeker niet omdat je met dynamische disken op partitie niveau RAID kunt configureren.

Iemand ervaringen of referenties naar andere benchmarks?

Ramon Smits

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

http://www6.tomshardware.com/storage/20040625/

jammer genoeg zit hier geen software raid 5 bij :(

[ Voor 38% gewijzigd door Koekje op 29-07-2004 17:30 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb ooit een zware HWRAID controller gereviewed: [rml][ Review] Mylex AcceleRAID 600[/rml]
Hierin zijn ook SWRAID benchmarks meegenomen :)

Het is dan wel SCSI, maar het geeft je een idee hé ;) Voor meer details/benchmarks omtrent SWRAID kun je terecht in de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden B)

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:20
BalusC schreef op 29 juli 2004 @ 17:31:
Ik heb ooit een zware HWRAID controller gereviewed: [rml][ Review] Mylex AcceleRAID 600[/rml]
Hierin zijn ook SWRAID benchmarks meegenomen :)

Het is dan wel SCSI, maar het geeft je een idee hé ;) Voor meer details/benchmarks omtrent SWRAID kun je terecht in de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden B)
hmm de RAID FAQ over het hoofd gezien denk ik want ik er zeker gekeken. Interessante testjes in ieder geval. Ik was verrast dat SWRAID5 sneller was dan HWRAID5. Dat met een RAID kaart van ik dacht 750 pleuro.. Ik wilde eigenlijk zo'n promise van 75 of 175 pleuro nemen maar dat heeft dan waarschijnlijk helemaal geen zin :-)

Dan maar snellere CPU voor dat geld :-D dat compenseert de CPU performance voor SWRAID en als die niet in gebruik is kan ik uhm wel andere interessante dingetjes met z'n cycles laten doen....

Ramon Smits

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat dacht je van Deonet Tapeless? Daar kan je op een goedkope IDE controller dat apparaat op hangen. De Tapeless backupt automatisch iedere dag op de 2e harde schijf die hotswapable is. Je kan dus elke keer een vervanging maken van de 2de schijf en als het moet kan je zelf de eerste gewoon vervangen als die defect gaat door een nieuwe en/of grotere en dan kan je door. Het systeem geeft aan als er iets defect gaat of dat er problemen komen. Het is maar een tip.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!