Maximum aantal Netwerkkaarten?

Pagina: 1
Acties:

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Hallo mensen,

Ik zit met het idee om van een oude pc een switch te maken die dan eventueel onder windows of linux netwerkstats kan bijhouden, traffic kan limitten en dat soort dingen.

Nu is mijn vraag: Is er een maximum voor het aantal netwerkkaarten wat in een pc kan drukken of kan je je mobo gewoon vol duwen tot je geen pci/isa (ja oude pc zei ik :) ) meer overhebt?

Heeft iemand iemand zoiets al eerder geprobeerd?

*Sorry als ik in de verkeerde sectie zit te posten*

Verwijderd

Kan je dan neit beter een geavanceerde router nemen ?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb wel eens alle 6 de PCI-sloten gevuld met nic's en dat gaf geen probleem. Je kan dus gewoon alles opvullen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• zazra
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 16:11:
Nou dit is lekker goedkoop want netwerkkaarten kosten geen bal (7 Euro) en een oude P166 heb ik nog wel staan.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 16:11:
Kan maar hoeft niet altijd even 'leuk' te zijn ;). Bij mijn weten is er weinig limiet, ik ken uit de praktijk iemand met 4 nic's, dat ging prima dus ik zou niet weten waarom 5 of 6 bijv wel opeens problemen zou moeten geven.

• zazra
AtleX schreef op 29 juli 2004 @ 16:11:
Ik heb wel eens alle 6 de PCI-sloten gevuld met nic's en dat gaf geen probleem. Je kan dus gewoon alles opvullen.
Oke mooi zo.

Mag ik vragen welk O.S je draaide?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:18
Bij mn vorige stage hadden we een Novell Server (volgens mij Netware 6.5) met 6 netwerkkaarten draaien, deze stond een netwerk van ongeveer 300 pc's te routeren :)

Wat wil je er trouwens mee doen, lijkt me dat je niet zo heel veel computers hebt ;)

je wilde switchen :)

Btw, een Windows 2000 machine lijkt me dit ook wel kunnen trekken.

[ Voor 18% gewijzigd door marccom op 29-07-2004 16:17 ]

Whoop!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

m-webbie schreef op 29 juli 2004 @ 16:13:
[...]

Oke mooi zo.

Mag ik vragen welk O.S je draaide?
Debian 3 woody unstable

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• zazra
Oow gewoon voor de spelerij beetje netwerkkennis opkrikken met de routing enzo dat soort spul, buren beetje limitten dan houd ik wat meer bandbreedte over op de adsl lijn, dat soort grapjes :D

• zazra
AtleX schreef op 29 juli 2004 @ 16:16:
[...]

Debian 3 woody unstable
Mooi dan hoef ik dus niet te reinstallen

@marccom

denk niet dat dat op een P166 zal draaien :)

[ Voor 15% gewijzigd door zazra op 29-07-2004 16:21 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

BCC

Als het voor inet delen is, dan gaat dit prima werken, maar je bakje gaat nooit van z'n leven een aantal 100 MBit verbindingen op volle snelheid aankunnen. Zeker niet als je realtekkaartjes van 7 euri erin drukt :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WTF doet dit in Overige Hardware :?

Op zich een niet oninteressante vraag, dus ik move'm ipv dit topic te sluiten. Graag volgende keer wel verder kijken dan Overige Hardware lang is- we hebben niet voor niets een hele subgroep 'Netwerken' :o

Move OH->NT

* dion_b heeft trouwens ooit eens een monster van een brouter gebouwd met 5 1/2 NICs:

- 10Mb Ethernet PCI (verbinding met inetmodem)
- 100Mb Ethernet PCI (verbinding met de 'normale' ethernet netwerk)
- 100Mb 100VG PCI
- 16Mb Tokenring PCI
- 2.5Mb ARCnet ISA
- SLIP via de seriele poort :P

Onder het mom van al mijn exotische netwerkzut op internet te krijgen :+ Maar helaas bleek hij voor 100Mb Ethernet significant trager dan mijn simpele Edimax routertje (pings van 40ms tov 25ms) en gebruikte ik toch alleen Ethernet, dus is het uit elkaar gehaald. Dit geheel draaide trouwens op een P166MMX en Debian Potato (2.2).
Ik heb sindskort een dual PentiumPro en ben van plan om (zodra ik een tweede So8 koeler vind) dit project uit de vrieskast te halen- al is het practisch nut even klein als altijd.

Ontopic:
Voornaamste ervaring was dus dat de snelheid er flink van achteruit ging. Ik gebruikte wel 'kwaliteits'NICs - iirc een DEC 21040-based 10Mb en een Intel i82558B-based 100Mb. Realtekjes, zeker de RTL-8139x-based meuk vreten ongeveer het tienvoudige aan CPUkracht vergeleken met een goede Intel/3Com/DEC chip. Daar 5 van draaien met een P166 is een garantie voor een TRAGE router.
Met een P4/AXP en een enkele NIC maakt het verschil in usage tegenwoordig geen bal uit, maar exact wat je hier doet is het belang van CPU usage maximaliseren :o

Oslik blyat! Oslik!

• zazra
dion_b schreef op 29 juli 2004 @ 23:55:
WTF doet dit in Overige Hardware :?

Op zich een niet oninteressante vraag, dus ik move'm ipv dit topic te sluiten. Graag volgende keer wel verder kijken dan Overige Hardware lang is- we hebben niet voor niets een hele subgroep 'Netwerken' :o

Move OH->NT

...
Sorry maar ik wist even niet of ik het nou onder netwerken of hardware moest plaatsen.
Aangezien het over de hardware gaat had ik zoiets van nou dan maar onder Overige Hardware.

Bij deze: 't spijt me! O-)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Ik weet wel uit ervaring dat linux el-cheapo nics niet lekker vind!
Dan gaat een router beter performen!
6 nics, á 7 euro, maakt 42 euro, en volgens mij moet je daar al een miniroutertje voor hebben :)
Gebruikt ook nog minder stroom :P

• zazra
UltraSub schreef op 30 juli 2004 @ 00:10:
Ik weet wel uit ervaring dat linux el-cheapo nics niet lekker vind!
Dan gaat een router beter performen!
6 nics, á 7 euro, maakt 42 euro, en volgens mij moet je daar al een miniroutertje voor hebben :)
Gebruikt ook nog minder stroom :P
Ik heb al een E-tech ADSL router (wat een kut ding trouwens, maar dat is offtopic) ,maar daar kan ik niet zoveel leuke dingen mee wat ik met een P166 ofzo wel kan.

Bijvoorbeeld: Netwerkstats bij houden, bandbreedte knijpen en dat soort dingen.
Oftewel dan kom ik toch weer uit bij een gruwlijk dure router/switch of ik maak zelf wat en ga wat spelen met instellingen en kijken wat ik eruit haal.

Wat natuurlijk ook zonde is dat die P166 dan niets staat te doen. :)

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik kan me niet voorstellen dat je 6 nics in een thuis netwerkje nodig hebt.

Ik zelf heb hier een linux firewall/router draaien en daar zitten 3 nics in.

Nic 1 gaat naar het internet.
Nic 2 gaat naar de DMZ.
Nic 3 gaat naat het Lan.

Op me linux doos heb ik iptables, fwbuilder en Xfree86 draaien.
En op mijn winxp machine draait xmanager dus ik kan mijn firewall/router heel makkelijk configgen.

Het is een aanrader trouwens fwbuilder.

E ik heb op mijn firewall ntop draaien dus kan ik precies zien hoeveel dataverkeer er voor wel protocol wordt gebruikt.
En ook snmp met mrtg voor het dataverkeer.

www.ntop.org
www.fwbuilder.org

En voor de rest de distro die je gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Rembrand20 op 30-07-2004 00:21 ]

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Hij wil die PC als switch gebruiken dus dan is het wel handig als er 6 nic's in zitten. die pc bij jou werd als router gebruikt en daar zat nog een switch aan vast als ik het goed begrijp.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• zazra
Waarom denkt iedereen dat ik geen 6 puters kan aansluiten hier thuis?

Ik heb namelijk:

1: ADSL Router
2: AMD 950
3: AMD 2000+
4: P166 linux (webserv)
5: Laptop
6: Zusjes puter
7: Buren (ADSL sharing)

en dan eventueel nog die P166 waar ik dan die switch van wil maken.

Dus ik KAN 8 puters aansluiten als ik wil.

*Edit
7 puters en een router!

[ Voor 6% gewijzigd door zazra op 30-07-2004 02:17 ]

Pagina: 1