Toon posts:

Aquarium Fotos met P52

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een tijdje een P52. Goed genoeg voor mij, point en click. :)

Alles gaat leuk en aardig, totdat ik fotos van mijn aquarium wil maken.
Spiegeling kan ik redelijk voorkomen (soms door trial & error, soms door de hoek), maar ik krijg erg vaak vage fotos.
De stroming in mijn bak is niet bijzonder sterk, ik maak de fotos in het donker, zonder flits. Af en toe krijg ik een redelijk foto, maar dit is eerder geluk dan wijsheid. Na wat zoekwerk lees ik dat veel mensen de macrostand gebruiken. Helaas heb ik die niet op mijn camera.

Zou iemand mij kunnen informeren hoe ik het beste de foto kan maken?
Mijn eerste doel is om een foto te maken van het gehele aquarium. Ik zit dan ongeveer 1 1/2 meter van het aquarium af.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

de vage foto's zijn misschien het gevolg van het feit dat je camera scherpstelt op het glas van de bak. Dat zal dus scherp worden, maar daar heb jij geen zak aan aangezien je hetgene achter het glas wilt hebben.
Ik weet niet hoe het zit met een eventuele manuele focus die op de camera zit, maar probeer het anders daar eens mee. Zorgen dat je scherpstelt op hetgene achter het glas.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

krietjur

Where am I?

Ik gebruik momenteel een Sony DSC-S30 camera hiervoor, ik maak de foto's in het donker (gordijnen dicht om spiegelingen te voorkomen). Flits uit, en verder geen bijzondere instellingen.. maak de foto's wel met behulp van een statief, en ik ben over het algemeen dan wel aardig tevreden over het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.krietjur.co.uk/aquaforum/rio240/panorama_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.krietjur.co.uk/aquaforum/verbouwing.jpg

Foto's maken van de vissen is een verhaal apart, ik gebruik daarvoor wel de macro stand van mijn camera, maar dat lukt alleen als de vissen ergens rustig blijven zitten...

Verwijderd

Topicstarter
Hela, da's een goede tip denk ik. :)
Er zit een focus optie in, misschien even mee spelen. Ik weet helaas niet veel van de techniek van fotografie, dus ik ga gewoon de standen eens uitproberen. :)

Thx!

@Krietjur: Nette fotos :) Op welke ISO schiet je dan? 100?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 15:23 ]

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

krietjur

Where am I?

[b][message=21320590,noline]Jaxe schreef op 29 juli 2004 @ 15:21

@Krietjur: Nette fotos :) Op welke ISO schiet je dan? 100?
Geen idee, ik gebruik gewoon de instellingen die de camera standaard heeft, auto-focus, geen flits, niks speciaals.. geen idee op welke iso ik dan foto's maak, de camera geeft dat ook nergens aan.. is ook geen erg uitgebreide camera, kan nergens een iso waarde instellen, alleen een aantal profielen om uit te kiezen. Maar ik gebruik dus gewoon de standaard instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Vooral je 2e foto is netjes. Mooie kleuren en redelijk scherp.

ps: leuk hoe je je javamos aan de stronk heb gehecht in je eerste foto. :)

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Kan je iets vertellen over de sluitertijd waarmee die wazige foto's worden gemaakt? Als die beneden de 40 zakt, moet je een statief gebruiken - anders krijg je absoluut geen scherpe foto's.

De P52 kent inderdaad geen macrostand, maar voorzover ik weet is de kleinste afstand die de P52 nog kan hanteren zeker minder dan een halve meter.

Als er een groen lampje blijft knipperen wanneer je de ontspanknop half hebt ingedrukt betekent dat dat de camera niet goed kon scherpstellen - check of dit bij jou ook het geval is.

edit: ik zie inmiddels dat er al een hoop andere reacties zijn :D een goed idee is inderdaad ook om de focusafstand vast te leggen, die mogelijkheid heeft de P52 (0,5 meter, 1 meter 3 meter, 7 meter en oneindig).

[ Voor 19% gewijzigd door devvy op 29-07-2004 15:50 ]

https://photune.blogspot.com/

Verwijderd

Topicstarter
Hij stelt zichzelf wel scherp, maar daar gaat het misschien wel mis. Zoals hierboven iemand meldt; hij stelt zich scherp op het glas.
Dat zou de waas verklaren denk ik.

Vanavond meteen spelen met alle instellingen in ieder geval.

edit: Ik denk dat ik ook iets moet vinden om als statief te gebruiken. Met de lage iso van 100, krijg ik vrij snel last van beweging en dus waas denk ik. (als ik de FAQ goed begrijp). Op een hogere ISO zou dit weer minder moeten zijn, maar dan worden mijn fotos weer sneller korrelig.

Dus, Focus op 1 mtr, ISO op 100, een statief, geen flits, gordijnen dicht, 1 mtr afstand en knippen maar. Dat lijkt me nu de beste optie. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 16:03 ]

Pagina: 1