Toon posts:

[voeding] Zalman 400B temperatuur inschatten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Zalman 400b voeding gekocht in de hoop een stille computer te creëren. Stiller is hij wel, maar ik heb nu geen fans die voor airflow zorgen in m'n kast.

Mijn moederbord temp is 50 graden, en cpu 57 graden (non-stressed).

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/power/400b_02.gif

Is de temperatuur in de voeding nou groter of kleiner dan 55 graden? Ik kan het niet inschatten, misschien hebben jullie er ervaring mee?
Als het dus wel groter is moet ik me 2 papst fans aanschaffen voor een beetje airflow door de kast.

Oh en nu ik toch aan het posten ben, heeft iemand van jullie ervaring met de Zalman 2HC1? Het gaat me dan meer om het dempen van het geluid van de HD ipv koeling.

Alvast bedankt.

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Als je mobo al 50gr C is, is de kans groot dat de temp. in je PSU nog hoger is.
Wat voor systeem heb je? 57gr C voor je CPU terwijl die nog niet eens zwaar wordt belast, is aan de hoge kant. Hoe kom je aan deze temperaturen?
Uit je BIOS?

Een (liever 2) casefan(s) is zeker aan te raden, ik heb 2 120mm fans in m'n case, goede luchtstroom en heel stil.

Verwijderd

Topicstarter
temperaturen verkregen via het programma Aida32, van ingebouwde sensors denk ik.

voorheen had ik cpu temp van rond 70 graden (non stressed he). Maargoed ik ga me maar even 2 papst fans van 12 dB halen, dan weet ik tenminste zeker dat het goed zit.
Want als ik dit op de site lees van Zalman:
For a completely noiseless system, use the following Zalman products.

1. ZM300A-APF : Power Supply
2. ZM-NB47J : Northbridge Cooler
3. CNPS Series CPU Coolers
4. ZM-F1 : Case Fan
5. ZM80X-HP : Heatpipe VGA Cooler
Completely noiseless is m'n pc dus niet, maar ik heb wel al deze producten m.u.v. de case fans.

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

Goliath

hi ho silver... away

Zeker wanneer je de ZM80X-HP gebruikt, is het aan te raden om met casefans te werken, dat koelblok wordt (vrij) heet, dat zou ook weleens de reden kunnen zijn waarom het zo heet wordt in je case..

casefannetjes erin...problem solved

Verwijderd

Maar zolang je casefans gebruikt, wordt je case nooit completely noiseless.
Daarvoor heb je de TNN500A voor nodig. :P http://www.zalmanusa.com/.../view.asp?idx=64&code=020

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:37

BertV

Handgemaakt

Ik heb gisteren de Zalman 400a geinstalleerd.
Hij is duidelijk weer een klap stiller dan mijn eerdere Enermax EG301AX.

Maar niet geruisloos. :(

Stilte is dus duidelijk afhankelijk van de persoon, die Zalman voeding is dus ook NIET stil. Met dit weer blijft ie bij mij iig NIET draaien in het "noiseless" gedeelte.
Met opstarten is "noiseless" acceptabel.

Moederbord 37, CPU 56 idle (Barton 2500+ @ 3200+)

Zalman CNPS-6000-CU (laagste stand)
Zalman ZM80C-HP Heatpipe VGA Cooler
geen case fans (kast open)
Maxtor Diamondmax 9 aan antivibe rubber :P

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 29-07-2004 15:31 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

ik heb die 300Wb maar vind hem een pestherrie maken.

anyweeehhh

om je HD stiller te maken kan je beter iets anders nemen dan die zalman HD koeler. Die van zalman vangt alleen trillingen op en verdeelt de warmte.

Silentmaxx HD encloser heeft ook deze dingen EN nog dat hij geluid van de totale HD wordt gedempt. (silentmaxx zegt dat het geluid met 95% afmeent, ZO veel betwijfel ik)

ik heb deze silentmaxx gekocht (voor 2x raptors) en gepost op dit forum wat ik ervan vond.
En er worden ook enkele andere oplossingen gepost.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923996/

Als je de HD stiller wilt maken is die zalman echt een afrader. ;)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 19:17

Deathchant

Don't intend. Do!

BertV schreef op 29 juli 2004 @ 15:29:
Ik heb gisteren de Zalman 400a geinstalleerd.
Hij is duidelijk weer een klap stiller dan mijn eerdere Enermax EG301AX.

Maar niet geruisloos. :(

Stilte is dus duidelijk afhankelijk van de persoon, die Zalman voeding is dus ook NIET stil. Met dit weer blijft ie bij mij iig NIET draaien in het "noiseless" gedeelte.
Met opstarten is "noiseless" acceptabel.

Moederbord 37, CPU 56 idle (Barton 2500+ @ 3200+)

Zalman CNPS-6000-CU (laagste stand)
Zalman ZM80C-HP Heatpipe VGA Cooler
geen case fans (kast open)
Maxtor Diamondmax 9 aan antivibe rubber :P
kep ook deze voeding. Ik hoor de mijne dus totaal niet. Echt kompleet geruisloos!!!
Ik heb ook een cnps7000ALCU en dus maakt nog meer herrie.

Dus ik snap niet hoe jullie voeding zoveel herrie maakt :P

Ik ben er blij mee, alleen voor de 6800Ultra vrees ik, omdat de ZM400A maar 15AMPERE aankan op de 12V lijn en de ultra pakt 18A maximaal.

Trouwens ene CPU temperatuur van meer dan 50 graden is in mijn ogen abnormaal.
Mijne wordt hooguit 26 graden nu in dit weer

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor dubbel post, internet verbinding doet een beetje raar de laatste dagen. Ik zie dat mijn laatste post ook niet is doorgekomen. De temperaturen in het bericht hieronder zijn dus mét 2 papst fans in m'n kast. één onderin voorin, en één achter bovenin

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
abnormaal zeg je? wellicht ja. fucking hell m'n cpu is nu 61 graden, 59 als ik de cnps7000B op volle toeren zet.
ik heb er geen last van, zolang die voeding maar niet op volle toeren gaat draaien.

ik heb een 2000XP+ btw. niet overgeclockt of wat dan ook.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:36
Ik heb dezelfde voeding die hoor ik echt niet. Kwa temperatuur zal het wel oke zijn hij draait tenslotte nog steeds :)
Ook heb ik de Zalman CPU koeler die in dat rijtje staat, zelfde als jou, hij staat voluit en me proc. is nu 40 graden. (amd 2600+ niet ge'ocd)
Verder heb ik ook de VGA Heatpipe met koeler (ZM80C-HP)
Allemaal zalman maar stil is hij niet echt vind ik. Die fan van die videokaart maakt het meeste herrie, hij staat nu op de laagste stand, maar dan is me videokaart al gauw 60 graden :( (sapphire 9800xt)

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 30-07-2004 00:00 . Reden: Editten :P ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

m'n zalman zm300a-apf was van zichzelf ook niet superstil. Ik heb de fan in de voeding nu aan de 3,3V gehangen en er achterop een extra Nexus 80mm silence fan achtergehangen en deze ook ff wat zachter gezet. Is een stuk stiller zo, de heatsink in de voeding wordt iets van 40 graden ofzo en er komt ook geen gloeiend hete lucht uit de voeding (kast is wel open)

heeft 5 dagen non-stop gedraaid zo (met een geforce3 en 2 hd's, niet echt zware load dus) en voltages waren prima, het hangt natuurlijk ook van je load af hoe heet ie wordt en dus hoeveel lawaai ie maakt

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1