Toon posts:

bluescreens en andere vormen van lockups

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem echt al jaaaaren, maar omdat ik een hele tijd geen spelletjes heb gespeeld, en het nu weer eens probeerde kwam het probleem weer boven water:

Zo'n 3 jaar geleden kreeg ik een nieuwe computer:

AMD Athlon 800
128 MB Ram
60 GB HD
GeForce 256 32MB Deluxe (geheugen weet ik niet zeker meer)
een of ander ASUS moederbord
en nog wat shit

Niet heel lang nadat iik dit dingetje had gekregen, begonnen de problemen al. De meest voorkomende was toch wel: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
destijds helemaal verslaafd aan het spel Black & White, maar omdat mijn computer ongeveer om het half uur hooguit crashte, ging de fun er snel vanaf. Ik had dit ook altijd bij andere spellen, en ik werd er gewoon helemaal gek van.

Op een gegeven moment heb ik het maar op de videokaart gegooid. Ik dacht dat het daar aan zou liggen. Dus ik kocht een ATi Radeon 8500LE. In eerste instantie ging dit goed, maar tegen de tijd dat de spelletjes allemaal wat zwaarder begonnen te worden begon het gedonder weer.

Toen dacht ik dat het misschien ergens anders aan kon liggen. Ik kocht een nieuw moederbord (nu een Gigabyte), meer geheugen (512 MB + 128 MB die ik eerder al eens gekocht had + 128 MB origineel = 768 MB), een extra harde schijf (nogmaals 60 Gig) en een nieuwe processor; AMD Athlon XP 2000+. Maar ik heb destijds eigenlijk niet echt veel spelletjes meer gespeeld, omdat mijn plezier daarin flink vergald was.

Ondertussen na nog wat uitbreidingen zit ik op 280 Gig hd, 512 MB ram (die 512 was dood gegaan, later nog een 256 bij gezet), en ik wilde weer eens een spelletje spelen, omdat ik net klaar ben met werk (was via uitzendbureau, een paar maandjes) en volgende week op vakantie ga... Ik had dus een week even nix te doen. Ik heb het spel Thief: Deadly Shadows geinstalleerd, en ik ging spelen. Gevolg:

bluescreens (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, PAGED_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA en KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)
spontane lockups
spontane reboots

Elkaar vrij frequent afwisselend. Ik word er echt helemaal scheitziek van. Al sinds ik deze computer heb kan ik eigenlijk niet gewoon normaal een spelletje spelen. Bijna geen enkel stukkie hardware is nog hetzelfde, maar toch blijft het door gaan.

Weet iemand misschien een oplossing hier voor? Ik kan nou wel weer een nieuwe videokaart gaan kopen, maar wie zegt dat dan de problemen wel zijn opgelost. Gister een memtest laten lopen en die gaf geen errors aan.

Ik heb ondertussen de nieuwste versie Catalyst Drivers geprobeerd, en de Omega versie daarvan, maar het maakte niets uit.

Ik gebruik overigens Win2k

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

wat mij opvalt in jouw verhaal.. is dat één component vanaf OERPC -> naar nieuw PC is meegegaan.. namelijk één stripje van 128MB??

dus daarom heb ik een vermoeden dat dit misschien aan je geheugen ligt (wat ook vaak een oorzaak is van die rottige BSOD's).

download memtest86 3.1a eens en test je geheugen. misschien dat dit je probleem duidelijk maakt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

nIghtorius schreef op 29 juli 2004 @ 14:38:
wat mij opvalt in jouw verhaal.. is dat één component vanaf OERPC -> naar nieuw PC is meegegaan.. namelijk één stripje van 128MB??

dus daarom heb ik een vermoeden dat dit misschien aan je geheugen ligt (wat ook vaak een oorzaak is van die rottige BSOD's).

download memtest86 3.1a eens en test je geheugen. misschien dat dit je probleem duidelijk maakt.
dat heb je dan niet goed begrepen ;)
128 heeft ie niet meer.

heb je sp4 en directx9 geinstalleerd op w2k ?
en laat je de bios of windows de devices dedecteren :?

[ Voor 7% gewijzigd door chucky666 op 29-07-2004 14:41 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op 29 juli 2004 @ 14:40:
[...]

dat heb je dan niet goed begrepen ;)
128 heeft ie niet meer.

heb je sp4 en directx9 geinstalleerd op w2k ?
en laat je de bios of windows de devices dedecteren :?
Heeftie wel goed begrepen :)
Er zit nu 2x 128mb in + 1x 256mb

My guess is ook die 128mb dimm.

• veer0318
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 12:53
Probeer eens een andere voeding. Dat lost vaak dit soort problemen op, had ik nl. ook.

Verwijderd

Dus het enige wat eigenlijk nog overblijft van je originele pc is de kast+voeding?

- is je voeding brak? Heb je die al eens vervangen?
- maakt je kast kortsluiting (met je mobo?)

Edit:

Hm ff te laat :-) en ik dacht ook dat die 128mb reep al weg was??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 14:45 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

nee is niet weg.. geheugen history van z'n bak..

eerste situatie:

• 128MB

tweede situatie:

• 128MB x2

derde situatie:

• 128MB x2 + 512MB

vierde situatie:

• 128MB x2 + 512MB (is stuk gegaan)

vijfde situatie:

• 128MB x2 + 256MB

zoals je ziet.. is die eerste 128MB er nog steeds.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

offtopic : History was al nooit mijn beste vak 8)7

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op 29 juli 2004 @ 14:49:
nee is niet weg.. geheugen history van z'n bak..

eerste situatie:

• 128MB

tweede situatie:

• 128MB x2

derde situatie:

• 128MB x2 + 512MB

vierde situatie:

• 128MB x2 + 512MB (is stuk gegaan)

vijfde situatie:

• 128MB x2 + 256MB

zoals je ziet.. is die eerste 128MB er nog steeds.
Zo is ie precies :)

Ook voeding is ondertussen al vervangen. Eerst 200 of 250W, not sure, nu iig 300W

Origineel:

Kast
1 harde schijf
Netwerkkaart geloof ik ook, maar weet ik niet zeker meer
Diskette drive
128 MB geheugen reepje (SDRAM overigens)

Veranderd:

Moederbord
Processor
Koeler
Voeding
CD-Rom
Geluidskaart (onboard uitgeschakeld, er zit een SB 128PCI in)
Videokaart

Toegevoegd:

Firewire (uitgeschakeld)
TV-Kaart (Pinnacle PCTV Rave)
2 harde schijven

Memtest al gedraaid, na 3 passes nix gevonden

Ik zat net een beetje te kloten in de Device Manager, en ik ontdekte, dat als ik de geluidskaart uitschakelde, en dan weer inschakelde, dat hij dan IRQ 7 kreeg ipv 11, waar al de rest zo ongeveer op zit...

Sinds ik dat ontdekt had, en daarmee ging spelen, ben ik enkel nog KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED tegen gekomen, en hij leek het ook iets langer vol te houden, maar zou toeval kunnen zijn...

Verwijderd

Tja, ik zou eens alles eruit gooien/uitschakelen en zo kaal mogelijk opstarten.

En dan 1 voor 1 weer toevoegen.

Misschien ook nog memory incompatibiliteit? Zou dat reepje 128mb zeker onder de loep nemen.

My 2 cents...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 15:38:
Tja, ik zou eens alles eruit gooien/uitschakelen en zo kaal mogelijk opstarten.

En dan 1 voor 1 weer toevoegen.

Misschien ook nog memory incompatibiliteit? Zou dat reepje 128mb zeker onder de loep nemen.

My 2 cents...
Ik ga eens kijken of nieuwe drivers voor mijn mobo iets opleveren
ben nu een nieuwe Via 4-in-1 aan het installeren...

het is een Gigabyte GA-7ZXE

Verwijderd

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

is ook weer zo'n leuke... 8)7

Kan een

- hardware/irq conflict zijn
- driver/bios die een update nodig heeft..
- in combinatie met win32k.sys = Backdoor.NTHack virus

Hoop dat de bios update helpt...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb of niet goed gelezen of ik haal niet uit je verhaal dat je ook al eens opgestart bent zonder de beide 128Mb modules...

Probeer dat eens als je de dat nog niet geprobeerd hebt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje laat, maar het hele probleem bleek dus de geluidskaart te zijn :o

Nu de onboard weer ingeschakeld, en de SB PCI van zijn chips ontdaan en in de prullenbak gepleurd.

Weten jullie dat ook weer
Pagina: 1