thaBeerbuster schreef op 29 juli 2004 @ 13:21:
Mijn dilemma is dus gelijk duidelijk, een suround receiver kopen of een stereo. Mijn idee was dat je voor hetzelfde geld een betere stereo-receiver kan kopen dan een Surround versterker voor dezelfde prijs (zeg ongeveer 500 euro) Een vriend van mij bestreed dat omdat het volgens hem vooral lag aan de kwaliteit van de aangesloten dvd-speler (opzich begrijpelijk). Ik heb een beetje rond lopen neuzen op verschillende audio-sites, maar de meeste topics gaan over home-cinema sets, of redelijk dure stereo versterkers (rotell enzo) De wat goedkopere prijsklasse stereo versterker komt niet zo vaak aan bod omdat bijna iedereen dan een suround receiver koopt. Komt dit omdat er inderdaad bijna geen kwaliteitsverschil tussen zit in die prijsklasse (ongeveer 500 euro)? Wat is nu slim om te doen? Het is ook zo vaag om aan te komen bij een audiozaak om versterkers te gaan luisteren maar niet weten of je stereo of suround wil hebben

Dit hele probleem is ook makkelijk op te lossen. Koop nu gewoon een stereo amp. Klinkt beter. Mocht je later nou surround erbij willen, dan zoek je een wat goedkopere versterker met pre-outs. Dan sluit je de front kanalen via de pre-outs aan op die stereo versterker via een van de line-in ingangen. Koop een leuk surround speaker setje voor je center en rears en misschien ook een actieve sub dat een beetje in verhouding staat tot de surround receiver en wat die gekost heeft. Zo heb je surround en behoud je je stereokwaliteit.
Over dat laatste: dat is niet vreemd hoor

Zij kunnen je helpen kiezen. Althans, bij een goede hifi zaak.
thaBeerbuster schreef op 29 juli 2004 @ 13:43:
ik had een budget in gedachten van 1500 euro ongeveer, speakers ga ik nog een keer luisteren, maar ik dacht aan ongeveer 400 euro per zuil, dus 2 x 400 + 500 voor een versterker en dan nog 250 voor een goede dvd-speler. Dus die speakers zitten wel goed denk ik (als ik geen rotzooi koop) maar wat ik dus van jullie begrijp is dat mijn vermoeden wel redelijk goed was. Stereo-receiver = beter dan Suround receiver (in dezelfde prijsklasse) Opzich een logische gevolgtrekking maar aan de andere kant: Stereo versterkers is een kleinere markt voor dus zijn ze duurder dan suround-versterkers, dit was ook een redenatie en die had ook kunnen kloppen, dus vandaar mijn vraag

Klinkt goed, een vuistregel bij stereo is dat de speakers ongeveer 2 keer zoveel kosten als je amp, wat hier dus ongeveer het geval is

Trek ook wat geld uit voor je kabels. Gebruik niet de standaard 'schoenveters' die erbij zitten, maar haal wat beters. Ik heb zelf interlinks liggen van 30-40 euro een paar en speakerkabel van 5e de meter. Dit vind ik voor mezelf de grens. Als jij dit te duur vind, dan kan je bijvoorbeeld Profigold interlinks en speakerkabels nemen. Dat zal zo een beetje 10-15e per interlink kosten en 2-3e per meter speakerkabel.
Zelf vind ik biwiren onzin, in die zin dat je hetzelfde kan bereiken door dikkere kabel te leggen. Want met biwiren gaat het wel beter klinken, maar dat kan je ook bereiken door een dikkere kabel te nemen. Met biwiren verdubbel je namelijk je effectieve kabeloppervlakte.
Je kan het beste een DVD speler zoeken met een goede DAC. Aangezien je versterker deze niet heeft, moet je DVD speler alles omzetten van digitaal naar analoog. Wat je ook kan doen, is een losse DAC kopen met een goedkope DVD speler. Dit heeft mijn pa gedaan (goedkoop Philips spelertje), DAC van 250e en een speler van 79e. Klinkt echt subliem, beter dan de meeste DVD spelers van het totaalbedrag die ik ken.
[
Voor 38% gewijzigd door
JT op 29-07-2004 13:50
]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel