Welk moederbord heb ik nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 08:12
Hallo

Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord maar ik weet niet welke ik het beste kan nemen. Het gaat erom dat het moederbord een RAID 0 controller heeft. Daarnaast moet er plaats zijn voor 4 geheugen bankjes(pc3200). Ik heb de afgelopen dagen overal gezocht en kwam op dit moederbord uit omdat hij niet al te duur is en alles heeft wat ik nodig heb(athans dat denk ik): Asus P4P800 SE.

Ik twijfel nogal omdat er bij de Serial ATA Controller bij Extra info staat(volgens alternate): Extra info: Harddisks kunnen onder Windows 2000 en XP als RAID 0 werken. Geld dit dan alleen voor Serial Ata harddisks of ook voor een IDE hdd?

Nog een andere vraag: Ik heb al een DiamandMax Plus 9 120 GB ATA / 133 HDD (Maxtor 6Y120LO), is het efficient om precies de zelfde hdd te kopen om RAID 0 te gaan gebruiken?

Ik zoek dus een nieuw moederbord met RAID 0 ondersteuning en een 2de harddisk. Wie kan mij helpen? Welke moederbord en harddisk raden jullie mij aan?

Huidige config: P4 2.4ghz, 768mb ddr2100, radeon9700pro, audigy2, 120gb maxtor ide
Wat ik wil: P4 2.4 ghz, 1 GB ddr3200, radeon9700pro, audigy2, 2x120gb raid 0

Excuses als ik dit op de verkeerde plek heb gepost.

[ Voor 3% gewijzigd door funkylicious op 29-07-2004 11:35 ]

Verwijderd

Als ze zeggen dat er raid 0 is onder windows 2000/xp dan bedoelen ze dat de raid aangestuurd wordt door het OS. Dit kan met ELK moederbord met 2 of meer ide poorten. Het kan zelfs met SATA en ATA door elkaar. Let wel dat je hier dus geen bootable RAID 0 zet kan aanmaken.
Er zit dus geen RAID controller op 't moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 11:39 ]

Verwijderd

-Zowel de SATA als de PATA schijven kunnen onder Windows XP/2000 werken. Om te booten vanaf de SATA in RAID0 moet je echter eerst de SATA-controllers op een diskette zetten en tijdens de installatie op F2 drukken, om ze daarbij nog in RAID0 te laten draaien moet je ofwel installeren vanop je PATA schijven ofwel de Intel-RAID-drivers integreren in je installatie-cd van Windows. Het is nogal omslachtig maar momenteel de enige manier.

-Het is aangeraden om identiek dezelfde harde schijf te kopen als je RAID wilt dus dan ben je helaas wel dubbel zo duur uit...

De P4P800 is wel een aanrader, ik heb het ook met 2 SATA-schijven in RAID0 waarvan ik boot en 2 PATA-schijven die dienen als backup.

Ik zie juist dat de P4P800S SE en de P4P800S-E Deluxe geen SATA RAID ondersteunen (ICH5 southbridge ipv ICH5R), welk moederbord bedoel jij precies? Als je RAID wilt zal je voor een P4P800 Deluxe moeten gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 11:57 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 11:38:
Als ze zeggen dat er raid 0 is onder windows 2000/xp dan bedoelen ze dat de raid aangestuurd wordt door het OS. Dit kan met ELK moederbord met 2 of meer ide poorten. Het kan zelfs met SATA en ATA door elkaar. Let wel dat je hier dus geen bootable RAID 0 zet kan aanmaken.
Er zit dus geen RAID controller op 't moederbord.
ICH5R with Integrated SATA and RAID
Intel is the world's first chipset maker to integrate Serial ATA (SATA) and RAID 0, 1 functions into the South Bridge. The latest ICH5R chipset now delivers 150MB/s fast data transfer (SATA) and striping performance to enhance computing efficiency.
Volgens de makers wel. Booten van S-ATA kan dus wel degelijk:)

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 29-07-2004 11:49 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb verder niet naar de specs gekeken maar meer naar de specifieke opmerking dat er raid is onder windows 2000/xp wat er op duidt dat het gaat om een OS gebaseerde raid en dus niet om een raid controller

• funkylicious
hmm en naar wie moet ik nu luisteren =)

Als ik dus gewoon 2 indentieke 120GB maxtor Ata hdd wil aansluiten en gebruik wil maken van RAID 0. Welke moederbord raden jullie mij dan aan?

Bedankt voor de reacties

Verwijderd

funkylicious schreef op 29 juli 2004 @ 11:54:
hmm en naar wie moet ik nu luisteren =)

Als ik dus gewoon 2 indentieke 120GB maxtor Ata hdd wil aansluiten en gebruik wil maken van RAID 0. Welke moederbord raden jullie mij dan aan?

Bedankt voor de reacties
De P4P800 Deluxe of een ander met een ICH5R southbridge.

• funkylicious
Ik ga daar meteen eens naar kijken, bedankt. Ik zie nu pas dat je jou reply hebt edit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik twijfel nogal omdat er bij de Serial ATA Controller bij Extra info staat(volgens alternate): Extra info: Harddisks kunnen onder Windows 2000 en XP als RAID 0 werken. Geld dit dan alleen voor Serial Ata harddisks of ook voor een IDE hdd?
Check de specs/details op de Asussite :)
Nog een andere vraag: Ik heb al een DiamandMax Plus 9 120 GB ATA / 133 HDD (Maxtor 6Y120LO), is het efficient om precies de zelfde hdd te kopen om RAID 0 te gaan gebruiken?
Dat is het meest verstandig, ja. Zie verder ook de RAID FAQ die je via de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers kunt vinden :)
Ik zoek dus een nieuw moederbord met RAID 0 ondersteuning en een 2de harddisk. Wie kan mij helpen? Welke moederbord en harddisk raden jullie mij aan?
De keuzes zijn geheel aan jou :) De FAQ van dit subforum is tevens duidelijk over Welke moet ik nemen? vragen.

Aangezien jouw andere vragen relatief makkelijk door jouzelf te beantwoorden zijn door even de exacte specs na te gaan en in de FAQ te kijken, gaat dit topic dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 29-07-2004 11:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.