[CSS] cache probleem

Pagina: 1
Acties:

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar het heeft in eerste instantie met cache en css te maken.

Het probleem is dat ik lokaal een pagina maak met een extern stylesheet. Dit werkt allemaal prima, totdat ik het upload naar een windows 2003 server. Dan lijkt het net of het stylesheet niet direct wordt ingelezen bij een refresh of harde refresh. Pas wanneer ik de naam van het stylesheet verander en de verwijzing in de html, dan pas worden de updates in het stylesheet zichtbaar.

Ik heb natuurlijk de nodige searches verricht, ook op GoT, maar nergens een bevredigend antwoord gevonden.

Misschien weet iemand of het aan een instelling van Server2003 kan liggen?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Heb je mischien een linkje of een uitlegje wat er in je code staat. Kunnen we kijken wat er mis is.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Hmm.. ik dacht dat dat juist de voordelen waren van CSS. Het bestand wordt gecached waardoor je pagina's uiteindelijk sneller laden.

Het direct los aanroepen van je gewijzigde CSS (url) zorgt voor de nodige refresh. Als je daarna je pagina refreshed is de wijziging zichtbaar.

• Vinzzz243
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 10:42:
Het direct los aanroepen van je gewijzigde CSS (url) zorgt voor de nodige refresh. Als je daarna je pagina refreshed is de wijziging zichtbaar.
Precies, dat is dus NIET de bedoeling. Ik gaf alleen maar aan dat de wijzigingen pas zichtbaar worden voor mij als ik echt HARD de verwijzing verander.
disjfa schreef op 29 juli 2004 @ 10:41:
Heb je mischien een linkje of een uitlegje wat er in je code staat. Kunnen we kijken wat er mis is.
Met de code is (denk ik) verder niets mis, omdat het lokaal wel allemaal werkt zoals het hoort. Ik roep de externe file aan met
code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen01.css">

(Je ziet, ik ben al maar begonnen om de css files te nummeren :) )

Ik gebruik het nu al zo vaak, en alleen op deze betreffende server kom ik tegen dit probleem aan. Vandaar mijn eerste gedachte richting "verkeerde" instelling op de webserver...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Het kan aan de server liggen idd, ik weet zo niet welke instelling dat zou moeten zijn, daarvoor zit je ook in het verkeerd subforum ;)

Wat je ook kunt proberen is om een ? achter de url van je stylesheet te zetten.

• Vinzzz243
André schreef op 29 juli 2004 @ 11:17:
Het kan aan de server liggen idd, ik weet zo niet welke instelling dat zou moeten zijn, daarvoor zit je ook in het verkeerd subforum ;)

code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen01.css?">

zo?
Ik ga het proberen...

• Vinzzz243
André schreef op 29 juli 2004 @ 11:17:

als ik via de url het stylesheet download, krijg ik de oude stylesheet zonder wijzigingen te zien...
als ik de file echter via ftp bekijk, staat er toch echt mijn wijziging.

jouw ? achter de url werkt inderdaad. Kun je me ook uitleggen waarom dit wel werkt?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 10:29
Vinzzz schreef op 29 juli 2004 @ 16:55:
[...]

als ik via de url het stylesheet download, krijg ik de oude stylesheet zonder wijzigingen te zien...
als ik de file echter via ftp bekijk, staat er toch echt mijn wijziging.

jouw ? achter de url werkt inderdaad. Kun je me ook uitleggen waarom dit wel werkt?
De ? wordt normaal gesproken gebruikt in URL's om aan te geven dat er een variabele wordt meegestuurd. Blijkbaar denkt IE (?) dat omdat er een ? in de URL zit de opgehaalde content dynamisch is en niet gecached mag worden.

[/hele vrije gok]

Verwijderd

Vinzzz schreef op 29 juli 2004 @ 11:19:
[...]

code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen01.css?">

zo?
Ik ga het proberen...
of je doet...

code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen01.css?{randomgetallenreeks of sessionid ofzo}">

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

McVirusS schreef op 29 juli 2004 @ 17:46:
[...]

De ? wordt normaal gesproken gebruikt in URL's om aan te geven dat er een variabele wordt meegestuurd. Blijkbaar denkt IE (?) dat omdat er een ? in de URL zit de opgehaalde content dynamisch is en niet gecached mag worden.

[/hele vrije gok]
Dat is geen gok, dat is precies de goede uitleg. :)
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 18:04:
[...]

of je doet...

code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="../stylesheet/screen01.css?{randomgetallenreeks of sessionid ofzo}">
Dat is precies hetzelfde ;)

• Vinzzz243
prima :) ik dacht al zoiets (omdat k dat in dynamische pagina's ook gebruik)...maar...
dan ben ik dus het effect van een stylesheet kwijt?

Is het beter om een topic te openen in een andere categorie? (omdat het waarschijnlijk aan de server ligt)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

hier op GoT zetten we daarom een versienummer in de bestandsnaam van de CSS file ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1