[Via Epia] Welke processor?

Pagina: 1
Acties:

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 06:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ook ik zit te denken aan de aanschaf van een Epia-systeem. Ik heb op GoT en mini-ITX.com gezocht naar specifieke ervaringen en tips maar die sluiten niet genoeg bij mijn wens aan.

Ik wil een energiezuinig en klein systeem voor de dagelijkse taken. Mijn huidige P4-systeem trekt 200-300W en dat vind ik te veel (€€€) om constant aan te hebben.
Ik wil 256Mb geheugen inbouwen. Het OS gaat WindowsXP Pro worden (onnodige services uit) en het systeem zal dus gebruikt worden voor de dagelijkse zaken: surfen (IE6), email (OE), lichte Word en Excell-arbeid, af en toe een MPEG of DivXje kijken in WMP9 (geen DVD's), mp3's en internet-radio in Winamp en verder Kazaa Lite... Voor zwaardere zaken als beeldbewerking en games gebruik ik mijn huidige P4-systeem.

Daar ik zelf geen ervaring heb met de Via-processoren en hun prestaties weet ik niet hoe zwaar ik moet kiezen. Ik wil niet persé de snelste en nieuwste processor als langzamer, ouder en dus energiezuiniger ook werkt.

Wat zijn jullie ervaringen met de Via-processoren en welke processorsnelheid of moederbord zouden jullie me aanraden?
Fanless? Zou wel lekker zijn. Digitaal geluid? Niet echt nodig. TV-out? Is meegenomen. USB? noodzakelijk!
Jullie ervaringen graag! :)

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik heb ook 2 jaar zo een EPIA 800MHz. Die was bij mij ook I-net server en voor E-mail en nog veel meer. Maar dat werkt niet goed. Die CPU's zijn veel te traag. Ik heb er ook win XP pro er op staat met 1GB Ram er in. Ik denk nu naar om een nieuw PC te kopen met een AMD Athlon 64 2800+. Om dat de AMD cpu naar 800MHz treug gaat als die niet veel te doen heeft.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:26

Wildfire

Joy to the world!

Voor wat jij beschrijft zou een VIA Epia M10000 systeempje wel lekker zijn. Zelf heb ik er hier eentje draaien voor mijn vader als HTPCtje...

Het voldoet zeker voor e-mailen, surfen, Word en Excel. Filmpjes afkijken is ook geen probleem, MPEG2 gaat hardwarematig indien je PowerDVD installeert. DivX/XVid gaat ook erg lekker als je goede afspeelsoftware gebruikt, hier werkt FFDShow gewoon heerlijk i.c.m. ZoomPlayer.

Verder werkt Windows XP ook best wel lekker op dit ding... heb er zelf Professional op draaien met 256mb DDR-RAM.

Fanless? Op de CPU zit iig geen fan. Tsja, de voeding heb je zelf voor het uitkiezen en er zijn low-noise voedingen voor dit systeempjes. Digitaal geluid is er ook, het ding het een coaxiale output (maar natuurlijk ook gewoon analoog). TV-out is geïntegreerd en ziet er, wat mij betreft, best wel goed uit. USB Zit er ook op, USB 2.0 om precies te zijn.

Mocht je een M10000 aanschaffen, zorg er dan voor dat je de nieuwe revisie met Nehemiah-core hebt. De oude revisies hebben een Ezra-T core met een op halve kracht draaiende FPU. De Nehemiah heeft een op volle kracht draaiende FPU...

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2004 13:11 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Wildfire schreef op 29 juli 2004 @ 13:10:
Voor wat jij beschrijft zou een VIA Epia M10000 systeempje wel lekker zijn. Zelf heb ik er hier eentje draaien voor mijn vader als HTPCtje...

[..]
Fanless? Op de CPU zit iig geen fan. Tsja, de voeding heb je zelf voor het uitkiezen en er zijn low-noise voedingen voor dit systeempjes.
Volgens mij heeft de VIA Epia M10000 wel een CPU-fan.

Op http://www.mini-itx.com kun je fanless voedingen kopen voor de Epia bordjes.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ikzelf heb een nememiah 1ghz, wat ruim voldoende is om mee rond te surfen, divxje, branden, downloaden etc.
Wat je wel nodig hebt is een snelle harde schijf, alles boven 80 GB is snel zat, als je een kleine pakt van 2,5 zorg ervoor dat je dan minimaal 5400 toeren draait, ruim voldoende geheugen, 512mb, een beetje tweak-skills, en je merkt nergens, maar dan ook nergens, dat je een minimaal gevoed processortje hebt.
Mpeg speelt hij overigens hardwarematig af, dvd kun je er dus zo in stoppen.

Oke bijna nergens, enigste probleem is dat als je een divx bekijkt, is dat postprocessing minimaal moet staan, dat redt hij makkelijk, alleen het beeld is dan op een monitor niet echt denderend. Bij sommige minder gecodeerde divx krijg je dan fullscreen van die kleine artifacten die anders worden "geblurred" door de processor. Zelf kijk ik divxjes op de televisie, dan heb je dat probleem niet want dat wordt standaard geblurred door de tv. Vind het ook fijner kijken.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

j-w schreef op 29 juli 2004 @ 13:23:
[...]

Volgens mij heeft de VIA Epia M10000 wel een CPU-fan.

Op http://www.mini-itx.com kun je fanless voedingen kopen voor de Epia bordjes.
De mijne toch niet. Wel een lekker stevige heatsink, maar geen fan. Misschien dat het bij die nieuwe revisies anders is.

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 13:52
Ik heb ook een M10000, maar wel met fan.
Gekocht bij My Electronics

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 06:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik zal dus minimaal een 1GHz nodig hebben? Lager is niet werkbaar? En die 256Mb is hier ook genoeg voor?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Wildfire schreef op 29 juli 2004 @ 16:06:
[...]

De mijne toch niet. Wel een lekker stevige heatsink, maar geen fan. Misschien dat het bij die nieuwe revisies anders is.
Weet je zeker dat je geen EPIA 5000 of EPIA ME6000 hebt?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

't Zal de hitte wel zijn... mijn M10000 heeft dus ook gewoon een fannetje. Raar, ik zou echt kunnen zweren dat ik destijds geen fan heb gezien. Maar ja, hij heeft er dus wel eentje. Sorry voor de verwarring.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb de M1200(o), die dus best lekker doorblaast. Dankzij een oude 4 Gb schijf is het werken met XP niet al te snel, maar dat wist ik toen ik er aan begon. Als de boel eenmaal draait, kan de CPU het allemaal wel bolwerken. Streamend Divx over wireless netwerk kijken gaat prima :Y) (als mijn wlan het eindelijk weer eens gaat doen ;( )

Verwijderd

M'n V10000 heeft ook een fannetje, alles wat nehemiah is heeft een fannetje.

Op myElektronics hebben ze ook 13000 systeempjes, en ik geloof dat ze d'r zelf een hebben die mpeg4 kan hardware decoden, ik las IIG wel zoiets op mini-itx.com. Als die d'r zijn denk ik dat de TS een leuk systeempje kan bouwen, waar je zonder moeite DivX/Xvid mee kan kijken.

Advies voor de TS: RAM eet niet echt power, zet er in godsnaam 512MB in, of meer, want 256 is té weinig IMHO.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
[b][message=21321634,noline]
Weet je zeker dat je geen EPIA 5000 of EPIA ME6000 hebt?
Het kan wel hoor, hier is vb een heatsink die zonder fan werkt http://mini-itx.com/store/default.asp?c=9#p2303 . Ook halen sommige mensen de fan eraf, en plaatsen er vlak naast of boven een grotere fan van 80 mm die het hele systeem tegelijk koelt.
Jfeelders; wil je entertainment, koop dan gewoon een nehemiah, met een snelle harde schijf en min 512 MB geheugen, soms gebruikt IE al heel veel geheugen (mokkels.nl O-) ), en als dan de harde schijf als swap wordt gebruikt en je hebt wat flash op de site, is niet fijn. Zorgt er ook voor dat je computer sneller opstart, ook een pluspunt.
Het gaat niet langzaam, maar het kan gewoon sneller, heeft verder niets met de processor te maken.
Pagina: 1