gamemag_nlEven verder over CSS:
Ik kan binnen 3 minuten een schitterende pagina opzetten in tabellen. Werkt direct in alle browsers en heeft geen domme hacks nodig. CSS is blijkbaar nog te jong of te eigenwijs. De browsers zijn er, dus daar moet CSS op inspelen. De hacks zijn leuk bedacht, maar niet echt 100% werkend en te omslachtig.
9 van de 10 manieren om iets in css aan te pakken die hacks worden genoemd zijn dat helemaal niet. In de reacties op fauxcolumns op ALA werdt het op een dergelijke manier toepassen van bgimages al een hack genoemd

Maar gewoon het feit dat iets onbekend is maakt het nog geen hack. Voice-family misbruiken is een hack, de commented backslash voor macIE is een hack; op een ingenieuze manier css toepassen om iets voor elkaar te krijgen
is geen hack.
In die zin is een pagina in tabellen opzetten niet 1 grote hack te noemen, maar misbruik is het wel degelijk. Het mag algemeen ingeburgerd gebruik zijn, het is nooit de bedoeling geweest. Het is imo overigens een nobel streven het gebruik van hacks helemaal te voorkomen. Vrijwel altijd lukt dat ook.
Ik heb nog steeds geen goede hack gezien voor een footer in een pagina waar alle elementen absolute zijn.
Met het 2e deel van de zin geef je het probleem ook al aan. Je moet helemaal niet alles absolute maken. De natuurlijke flow van block en inline (etc) elementen in combinatie met positioning (relative en absolute) en floats geven je alle vrijheid om "het footer probleem" op meerdere manieren op te lossen. Als je je vastbijt in 1 methode ontneem je jezelf andere mogelijkheden, en maak je het jezelf dus moeilijker dan nodig.
Het probleem met css is ook niet dat het foutgevoeliger is (of instabiel of wat dan ook), het probleem is
wel dat het gevoeliger is voor fouten. Een tablelayout kan je maar op 1 manier maken; met tabelcellen. Een css layout kan op vele verschillende manieren, en afhankelijk van de situatie kan methode X de ene keer perfect geschikt zijn, en de volgende keer totaal onbruikbaar.
Wat hier veel gezegd wordt blijft dus helaas de waarheid; als iemand denkt dat de techniek niet volstaat is het waarschijnlijk eerder zijn of haar eigen kennisniveau. Het is jammer dat het persoonlijk falen van iemand dan aangegrepen wordt om de techniek onderuit te halen. Ik kan b.v. geen C++, dan kan ik na een tijdje poken ook niet zomaar zeggen dat het prut is, als ik om me heen mensen er de meest schitterende dingen zie maken.
Je gaat natuurlijk niet nu met terugwerkende kracht alles wat je ooit gemaakt hebt weer ombouwen naar xhtml. Maar dit soort praktijkvoorbeelden van bandbreedtebesparing (en de andere bekende eigenschappen/voordelen van xhtml) helpen natuurlijk wel heel erg in het benadrukken dat dit een veel betere methode is om te hanteren bij het beginnen aan een nieuw project. Voor grote bedrijven is het natuurlijk veel moeilijker om in 1 keer over te stappen naar een nieuwe methode dan wanneer je een eenzame hobby'ist bent, maar langzaam aan gebeurt het wel degelijk.