Toon posts:

Dual Channel Configuratie met 3 geheugenrepen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik ga een nieuw moederbord kopen, namelijk de Asus P4C800. Ik heb dan straks:

- Asus P4C800 (i875P alias Canterwood chip)
- Intel P4B 2.4Ghz (533Mhz FSB)
- 2 reepjes 256Mb Corsair CMX256a-2700C2 (333Mhz DDR)

Nu is met mijn huidige moederbord (Epox P4G4A, i845G) dual channel niet mogelijk. Maar straks kan ik daar dus wel gebruik van maken _/-\o_ En ik denk dat daar mijn reepjes geheugen erg geschikt voor zijn. Maar nu mijn vraag;

Ik wil er nog een 3e reep voor gaan kopen, om mijn geheugengrootte uit te breiden. En ik las dat dual channel dus eigenlijk 2 aparte geheugencontrollers zijn. Kan ik dan mijn 3e reep dan ook op een andere snelheid laten draaien?? Denk het niet, maarja... ik ben er ook geen expert in.

En als het nu niet kan he, kan ik dan het beste nog precies zo`n Corsair CMX256a-2700C2 reep kopen, of maakt dat niet zo uit? Ik zie namelijk dat de prijs zegmaar niets scheelt met een PC3200 reep van het zelfde merk en type. En die zijn ook een stuk beter verkrijgbaar. Wat is verstandig?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 04:00 ]

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-04 22:00
Volgens mij ken DUAL channel alleen maar MET 2 reeptjes geheugen. ;)

Modbreak:

Volgens mij ken jij de GoT Huisregels niet, laat staan de PMG FAQ (of trouwens het verschil tussen kennen en kunnen)... ongefundeerd geblaat als dit heeft NIEMAND wat aan. Nokken aub :o

[ Voor 63% gewijzigd door dion_b op 29-07-2004 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wazzup! schreef op 29 juli 2004 @ 04:13:
Volgens mij ken DUAL channel alleen maar MET 2 reeptjes geheugen. ;)
Dus ik kan mijn geheugen niet eens uitbreiden zonder dual channel te verliezen??
Ik dacht dat je 2 reepjes op dual kon laten lopen en een 3e der gewoon bij. :/
De 3e er bij prikken = dual channel weg?

Als dit echt klopt, wat is dan beter voor gamen (UT2004)... 3 x 256Mb zonder dual channel of 2 x 256Mb met dual channel?

Maar met 4 reepjes 2 x dual channel hebben kan toch weer wel heh? Las ik net over, zal wel. Dan zou ik dus 2 nieuwe reepjes der bij moeten kopen ipv 1.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 05:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor net van iemand dat dual channel met 3 sticks alleen werkt met een grandsdale of alderwood chip? Maar die heb je toch alleen met de nieuwe 775 socket (ik heb een s478 CPU) en alleen met PCI-Express (ik heb gewoon een ATI R9700Pro met AGP)?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 05:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik nu denk dat het is, is dat je alleen in paren van 2 repen dual channel kan hebben, want als memory controller 1 in dual channel, moet dan memory controller 2 ook?

Dus in mijn geval, als ik mijn geheugen wil uitbreiden moet ik perse 2 repen der bij kopen ipv 1. Omdat ik dan op een totaal van 4 repen kom, 2 op controller1 in dual channel en 2 op controller2 in dual channel.

En die moeten allemaal perse op dezelfde snelheid en timings staan right?

Alleen hoor ik nogsteeds van mensen dat 2 in dual channel + 1 op single channel ook mogelijk is...

Modbreak:

De edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop is er niet voor niets :o - lees ook de GoT Huisregels - schoppen binnen 24 is niet toegestaan...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 29-07-2004 20:01 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 04:17
Mooie kicks :?

Je hebt ook nog zoiets als het edit knopje.

Modbreak:

Graag voortaan voor dit soort opmerking de Topicreport gebruiken en NIET de draad vervuilen met offtopic opmerkingen :o

Maar om op je vraag terug te komen, voor gamen kan je beter een hoge bandbreedte hebben oftewel dualchannel.

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 29-07-2004 20:02 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-04 10:23
www.asus.com > Mother boards > Asus P4C800 > Downloads > Manuals > English

Dan krijg je deze manual.

RTFM! (Niet onvriendelijke bedoelt ;))

2.5.2 Memory Configuration

Daar zie je staat bij de Important Notes onder punt 5;

DIMMs installed into any three sockets will function in single-channel mode.

Je tweede vraag, of je beter 2x 256mb in dual channel of beter 3x 256 in single channel kunt gebruiken; Persoonlijk zou ik gaan voor 2x512mb, en desnoods nu 1x512mb als je geen geld genoeg hebt, om later alsnog in dual channel te kunnen werken, aangezien het met een Pentium4 veel performance boost oplevered.

Als je geen andere keuze's ziet dan 2x256 of 2x256, dan is dat een hele lastige.
Games als Command & Conquer: Zero hour, of FarCry, of Doom3, zullen meer dan 512mb vragen op bepaalde momenten. Dan is het sneller om naar je geheugen in single channel te schrijven dan wanneer je naar je pagefile gaat schrijven. Echter met andere games, die minder dan 512 gebruiken, zullen significant veel beter lopen dan in single channel modus.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 10:38
Dual channel is niet mogelijk met 3 reepjes. Persoonlijk zou ik 1x 512mb kopen en dan later te upgraden na dual channel. 2x256mb kan je ook eerst wel gebruiken in dual channel, maar om later te upgraden en ook je dual channel te gebruiken moet je weer 2 dimms van 256 er bij kopen waarmee het totaal op 4 dimms komt. 4 dimms zorgt over het algemeen makkelijker voor errors.

3x256mb is wel sneller dan 2x256 in dual channel. Maar dual channel is wel iets wat voor een leuke preformce boost zorg, dus ik zal er cker gebruik van gaan maken.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-04 10:23
Meestersleutel schreef op 29 juli 2004 @ 13:43:
3x256mb is wel sneller dan 2x256 in dual channel
8)7

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Ach, ik draai ook dual channel (2x256) op een A7N8X-E Deluxe, en ik kan nou niet zeggen dat de memory bandbreedte erg is toegenomen. Dit benchmark ik in SiSoft Sandra. Als ik jou was zou ik lekker 512 mb erbij prikken zodat je 1 gb geheugen hebt. Dan kun je later als nog een 512 reepje erbij kopen en dual channel draaien.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 13:59:
Ach, ik draai ook dual channel (2x256) op een A7N8X-E Deluxe, en ik kan nou niet zeggen dat de memory bandbreedte erg is toegenomen. Dit benchmark ik in SiSoft Sandra. Als ik jou was zou ik lekker 512 mb erbij prikken zodat je 1 gb geheugen hebt. Dan kun je later als nog een 512 reepje erbij kopen en dual channel draaien.
Je hebt het hier wel over een Nforce chipset tegen een Intel chipset. De reden dat je niet zoveel performance increase hebt ligt aan een probleem met die Nforce chipset.

Bij de Intel 865 en 875 heb je 2x zoveel geheugenbandbreedte in dual channel, bij de Nforce chipset ligt de bottleneck ergens anders.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 03:57:
Ik wil er nog een 3e reep voor gaan kopen, om mijn geheugengrootte uit te breiden. En ik las dat dual channel dus eigenlijk 2 aparte geheugencontrollers zijn. Kan ik dan mijn 3e reep dan ook op een andere snelheid laten draaien?? Denk het niet, maarja... ik ben er ook geen expert in.
Alvast bedankt!
Voor dual channel heb je veelvouden van 2 repen geheugen nodig.
Alle geheugen in je computer draait op dezelfde snelheid.

Hetgeen jij wil, gaat niet. :) Zelfs: zodra je er een oneven aantal repen inzet is je dualchannel al kassiewijlen :+ (edit: op een Intel bord met 4 geheugensloten, zoals een i865 en i875 bijvoorbeeld.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:01 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 20:43

jotheman

Was like that when I got here!

THW Arie schreef op 29 juli 2004 @ 14:03:
[...]

Je hebt het hier wel over een Nforce chipset tegen een Intel chipset. De reden dat je niet zoveel performance increase hebt ligt aan een probleem met die Nforce chipset.

Bij de Intel 865 en 875 heb je 2x zoveel geheugenbandbreedte in dual channel, bij de Nforce chipset ligt de bottleneck ergens anders.
Waar haal je dat vandaan?

I see dead pixels...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-04 15:47

Shuriken

Life is all about priorities

THW Arie schreef op 29 juli 2004 @ 14:03:
[...]

Tjonge Tjonge, duidelijk geval van wel de klok hebben horen luiden....

Het grote verschil is tussen Intel en Amd. De P4 profiteert meer van meer geheugen bandbreedte dan de AMD XP. Dit komt omdat de P4 een andere structuur heeft.

Dit heeft helemaal niets te maken met de Nforce chipset of omdat er zogenaamd een " probleem" mee is.

Maar goed om on topic te komen. Dual Channel werkt alleen in geval van een symetrische setup d.w.z. 2 of bij bepaalde configuraties 4 reepjes. Dus 3 is niet mogelijk.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Kanarie
  • Laatst online: 01:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

'Probleem' was een beetje overdreven, is gewoon het design van de Nforce chipset.

http://www.digit-life.com...2-1vs2channels/index.html

Ik heb het dus niet over de memoryfiele P4 tegen minder memorygevoelige AMD processors zoals Shuriken denkt.

Lees van dit topic: nForce 2 in combinatie met dual channel geheugen de laatste 2 reacties.

Dan zie je dat de winst van Dual Channel bij Nforce 2 lang niet zo groot is als op een i865/i875 chipset.
Ik heb eerst 1 latje geprobeerd, daarmee had ik in de memtest van Sandra zo'n 2200 mb/sec bandbreedte. Daarna 2 latjes, maar dan in banks 1 en 2 op mijn A7N8X zodat ze niet in dualchannel liepen. Het resultaat was toen 2550 mb/sec. En uiteindelijk als 3e heb ik ze in 1 en 3 gezet, zodat ze wel in dualchannel mode zaten. En ineens gratis en voor niets 500 mb/sec erbij! Dat vind ik toch niet echt heeeel erg weinig Het uiteindelijke resultaat in dualchannel piept er vaak zo'n 200 tot 800 mb/sec erbij, afhankelijk van de FSB, sync mode, en welk geheugen en proc het precies zijn. Dus het is zeker de moeite waard
Samengevat: Dual Channel op Nforce 2 levert wel een winst op, maar de winst is niet zo groot als op een i865/875 chipset.
Maar het is inderdaad zo dat een AMD processor dat ook niet nodig heeft.

[ Voor 80% gewijzigd door Kanarie op 29-07-2004 14:27 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Dual Channel met drie dimms kan zeer zeker wel, misschien op het bordje van de TS niet, maar er zijn genoeg chipsets die het wel kunnen hoor :)

Je hebt dan namelijk drie banken waarbij er altijd twee op hetzelfde kanaal zitten. Als je die twee dan voor ziet van twee identieke dimms, en de derde (die dus op een eigen kanaal zit) voorziet van een dimm waarvan de grootte gelijk is aan de grootte van de twee op het andere kanaal samen dan kan je gewoon met drie dimms dual channel doen...

Dus:

kanaal 1: 1 x 256 + 1 x 256
kanaal 2: 1 x 512

En dat werkt perfect... Alleen niet op het bordje van de TS :) (of het moet in zijn handleiding staan dat het wel kan...)

Verwijderd

Shuriken schreef op 29 juli 2004 @ 14:11:
[...]

Tjonge Tjonge, duidelijk geval van wel de klok hebben horen luiden....

Het grote verschil is tussen Intel en Amd. De P4 profiteert meer van meer geheugen bandbreedte dan de AMD XP. Dit komt omdat de P4 een andere structuur heeft.

Dit heeft helemaal niets te maken met de Nforce chipset of omdat er zogenaamd een " probleem" mee is.

Maar goed om on topic te komen. Dual Channel werkt alleen in geval van een symetrische setup d.w.z. 2 of bij bepaalde configuraties 4 reepjes. Dus 3 is niet mogelijk.
*offtopic

Oeff. Ik schrok al ;) Bedankt voor de uitleg.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reply!
obsidian schreef op 29 juli 2004 @ 14:20:
Dual Channel met drie dimms kan zeer zeker wel, misschien op het bordje van de TS niet, maar er zijn genoeg chipsets die het wel kunnen hoor :)

Je hebt dan namelijk drie banken waarbij er altijd twee op hetzelfde kanaal zitten. Als je die twee dan voor ziet van twee identieke dimms, en de derde (die dus op een eigen kanaal zit) voorziet van een dimm waarvan de grootte gelijk is aan de grootte van de twee op het andere kanaal samen dan kan je gewoon met drie dimms dual channel doen...

Dus:

En dat werkt perfect... Alleen niet op het bordje van de TS :) (of het moet in zijn handleiding staan dat het wel kan...)
Nou ik heb het moederbord nog niet gekocht, dus ik kan nog een andere keuze maken. Maar jij spreekt hier wel de andere posts tegen, op welk mobo doel jij dan? En in mijn geval moet het dus een s478 zijn, met AGP, en DDR1 (niets van het nieuwe intel s775 platform dus). Want de CPU, RAM en videokaart heb ik al (in mijn huidige systeem).

En ik zat er inderdaad nu aan te denken om gewoon nog 2 repen er bij te prikken om zo een totaal van 4 te krijgen. Meer kans op errors hoor ik zeggen? Wat hebben we dan aan 4 geheugenbanken op dat bord? In ieder geval lijkt het er op als de enigste manier om mijn geheugen uit te breiden zonder dual channel te verliezen (ik heb die 2 repen corsair pc2700c2 nu al heh!). Of ik zou mijn geheugen moeten weg doen en geheel nieuwe kopen.

Heb nog een screenshotje genomen van dat stukje in de manual waar Sluuut op wees;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gamm/dual_channel_config.gif

Komt er wel op neer dat alle 4 de repen niet precies het zelfde hoeven te zijn. Als de paren onderling maar het zelfde zijn. Maar natuurlijk moeten ze uiteindelijk wel allemaal op dezelfde setting kunnen lopen, dat snap ik. Maar je zou er misschien een paar met een standaard hogere snelheid (PC3200 ofz) bij kunnen stoppen, die je later nog kan gebruiken met een upgrade. En/of misschien kan het ook om 2 x 256Mb + 2 x 512Mb in kunnen stoppen in dual chan? (ikzelf wil dit niet hoor, maar mss interessant om over te hebben).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 19:57 ]

• dion_b
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, ONDERBOUW wat je zegt. En houd de volgende dingen uit elkaar:

Dual channel bij nForce(2) chipset icm AXP
Dual channel bij Athlon64/Opteron integrated mem controller
Dual channel bij i8xx chipsets
en evt ander dual channel oplossingen

Voor elk van deze dingen werkt het net op een ander manier. Uitspraken die bij de ene waar zijn, kloppen van geen kanten bij de andere :o

Mbt de vraag van de TS- bij de nForce zou het in DC kunnen, voor de rest niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 29 juli 2004 @ 19:56:
Mbt de vraag van de TS- bij de nForce zou het in DC kunnen, voor de rest niet.
En nForce = voor een AMD CPU, dus niet van toepassing hier :p
Maar ok, wel leuk om te weten voor anderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 20:01 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 20:01:
[...]

En nForce = voor een AMD CPU, dus niet van toepassing hier :p
Maar ok, wel leuk om te weten voor anderen.
Je topictitel is dan ook 'Dual Channel Configuratie met 3 repen', niet 'Intel dual channel config...', dus absoluut van toepassing ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Chipset waar obsidian op doelt is de nForce2, deze gaat heel anders om met twee geheugenkanalen dan de Intel chipsets waardoor dergelijke nForce2 borden ook met drie DIMM's in dual channel kunnen draaien (zie ook: PMG FAQ - RAM FAQ )

Bij Intel chipsets heb je altijd een even aantal qua structuur en omvang identieke DIMM's nodig om in dual channel te draaien, dit door de manier waarom de geheugencontroller de DIMM's benaderd. Zo wordt een cacheline in zgn. lock-step mode (zeg direct achterelkaar) verdeeld over beide kanalen waardoor de bandbreedte verdubbelt. Bij een nForce2 chipset is dit niet het geval, daar wordt een cacheline óf naar het ene kanaal óf naar het andere kanaal weggeschreven of gelezen.

Dus, met jouw moederbord heb je gewoon twee of vier DIMM's nodig (per paar identiek van structuur en omvang) wil je de dual channel modus activeren

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Ik zei er ook bij dat het bij het bordje van de TS niet zou werken, maar iedereen zei hier dat het niet kon. Het kan dus wel, alleen niet bij dat bordje :)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
obsidian schreef op 29 juli 2004 @ 21:32:
Ik zei er ook bij dat het bij het bordje van de TS niet zou werken, maar iedereen zei hier dat het niet kon. Het kan dus wel, alleen niet bij dat bordje :)
Jep, ik rag ook lekker DC met 3 reepjes op mijn Nforce2 board :)
Maarja DC op 'n Intel P4B 2.4Ghz (533Mhz FSB) zal ook niet echt opleveren wat je ervan verwacht:
2 reepjes 256Mb Corsair CMX256a-2700C2 (333Mhz DDR) in DC = 666 MHz ...
Blijft er logischer wijs een 133 MHz 'gat' over ...
Een P4 met 800 MHz fsb zal er meer aan hebben, zeker met 400 MHz reepjes erin :)

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op 29 juli 2004 @ 23:15:
[...]

Maarja DC op 'n Intel P4B 2.4Ghz (533Mhz FSB) zal ook niet echt opleveren wat je ervan verwacht:
Een P4 met 800 MHz fsb zal er meer aan hebben, zeker met 400 MHz reepjes erin :)
Ik ga later dit jaar (als ik weer centjes heb gespaart) wel een nieuwe 800Mhz FSB CPU kopen. Dan ook maar gelijk gheel nieuw geheugen der bij denk ik.

Maar waarom een gat... wrom wil je perse 800Mhz halen, terwijl de FSB op 533Mhz draaid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 23:25 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 23:23:
[...]

Ik ga later dit jaar (als ik weer centjes heb gespaart) wel een nieuwe 800Mhz FSB CPU kopen. Dan ook maar gelijk gheel nieuw geheugen der bij denk ik.

Maar waarom een gat... wrom wil je perse 800Mhz halen, terwijl de FSB op 533Mhz draaid.
Hoe sneller hoe liever >:)
Maar ik denk niet dat je goed gelezen hebt ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op 29 juli 2004 @ 23:15:
[...]

TENENKROMMEND :X :X :X

Als ik met een auto ergens met 100Km/u heenrijd en er komt een tweede naast me rijden, rijden we dan samen op 200Km/u ofzo :?

Dual channel betekent dat bij exact dezelfde snelheid twee keer zoveel data verstuurd kan worden.

In een auto passen 4 mensen, dus met twee auto's@100Km/u kan ik wel 8 mensen tegelijk vervoeren.

Wat je dus probeert te zeggen is, correct weergegeven dat per geheugenkanaal op 166MHz (want dat hele DDR gedoe is ook bandbreedteverdubbeling, NIET snelheidsverdubbeling) 2700MB/s data verstouwd kan worden. Twee van die kanalen leveren 5400MB/s op. En een 133MHz FSB P4 kan dus 4200MB/s slikken, dus is de overige 1200MB/s overbodig :7

Maar misschien nog belangrijker:
FSB en geheugenbussen moet je voorzover mogelijk synchroon draaien. Want als je met een 133MHz CPU je geheugen op 166MHz draait, zal maar in 20% van de geheugenaccesses de verzoek direct de bus op kunnen, in alle andere gevallen zal het in de northbridge gebuffered moeten worden. Door deze buffering krijg je dus extra latency (de zogeheten asynchronicity latency) en die is vaak groter dan de winst van het snellere geheugen. Hoe erg die latency meetelt is iig per chipset bepaald - bij SiS en nVidia chipsets is hij zo hoog dat het NOOIT loont om asynch te draaien, bij Via is hij relatief laag, waardoor asynch draaien meestal wel te overzien is. Hoe het bij ATi en Intel zit durf ik niet te zeggen, maar dit kun je natuurlijk makkelijk zat zelf testen ;)

en dit verhaal over asynch latency is de belangrijkste reden om de echte klokfrequenties aan te houden ipv die DDR/QDR onzin- kijk maar naar dit voorbeeld: 533/333 is 8:5, wat een veel slechtere asynch probleem zou doen geloven dan de 133/166 4:5 realiteit :o
Duh :z

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 29-07-2004 23:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Hehehe, leuk verhaaltje :P maar vertel er dan wel bij dat de auto's identiek moeten zijn, want in sommige auto's passen maar 2 mensen, en in sommige auto's meer dan 4 :P (oftewel, gebruik identieke reepjes bij DC setup :) )

Was trouwens ook wel grappig, dat verhaaltje over bussnelheden enzo... ik was voor een HTPC gaan kijken en had een Celly 2,4Ghz gekocht en moest een mobo en geheugen hebben. Ik zeg, doe dat bord maar, want die heeft 800Mhz fsb, en doe dan maar een reepje PC3200 erbij want dat matcht goed.... :D

Ik kreeg het dus die verkoper niet uitgelegd dat het beter is om 400Mhz DDR erin te zetten omdat de verhouding 1:2 (cpu:mem) beter is dan geld te besparen door 133 of 166Mhz DDR te kopen en dan een kromme verhouding te krijgen :P Snapte ie niet :P

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op 30 juli 2004 @ 09:30:
Hehehe, leuk verhaaltje :P maar vertel er dan wel bij dat de auto's identiek moeten zijn, want in sommige auto's passen maar 2 mensen, en in sommige auto's meer dan 4 :P (oftewel, gebruik identieke reepjes bij DC setup :) )

Was trouwens ook wel grappig, dat verhaaltje over bussnelheden enzo... ik was voor een HTPC gaan kijken en had een Celly 2,4Ghz gekocht en moest een mobo en geheugen hebben. Ik zeg, doe dat bord maar, want die heeft 800Mhz fsb, en doe dan maar een reepje PC3200 erbij want dat matcht goed.... :D

Ik kreeg het dus die verkoper niet uitgelegd dat het beter is om 400Mhz DDR erin te zetten omdat de verhouding 1:2 (cpu:mem) beter is dan geld te besparen door 133 of 166Mhz DDR te kopen en dan een kromme verhouding te krijgen :P Snapte ie niet :P
Wacht ff... als ik het verhaaltje van dion_b nu (na 6 keer lezen) goed begrepen heb, dan klopt dat toch niet?

Je zegt dan een 1:2 verhouding te hebben, maar... als we t dan over de echte klokfrequenties hebben komen we toch op 200:200 ?
FSB van "800" is eigelijk 200Mhz QDR (200x4) en het geheugen is "400Mhz" geheugen is eigenlijk 200Mhz x 2 geheugenkanalen? (anders snap ik niet wrom dion_b het over 133Mhz geheugen had dat PC2700 is, en toch als DDR266 verkocht word)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 15:59 ]

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Ja, je hebt 100% gelijk, ware het niet dat ik een celly heb die op 400Mhz (quad pumped 100Mhz) draait, en geen CPU die op 800Mhz (quad pumped 200Mhz) draait :)

Dat bordje heb ik gekocht om te kunnen upgraden naar een 800Mhz P4 (ooit)

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op 30 juli 2004 @ 15:59:
Ja, je hebt 100% gelijk, ware het niet dat ik een celly heb die op 400Mhz (quad pumped 100Mhz) draait, en geen CPU die op 800Mhz (quad pumped 200Mhz) draait :)

Dat bordje heb ik gekocht om te kunnen upgraden naar een 800Mhz P4 (ooit)
Ahhh oke, yes! :*) heb ik het ook ns goed!
En mijn 533Mhz FSB is dan eigenlijk 133Mhz QDR (x4) = 532 + 1 :?
Mjah zal vast wel ergens te vinden zijn... search werkt nu alleen ff niet:
Warning: fsockopen(): unable to connect to atlas:23456 in /mnt/web/react/got/react/global/non-www/actionclasses/find.classes.inc.php on line 2631

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:11 ]

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Jups :) Maar 133 is nooit exact 133 hoor, net zoals 166 niet exact 166 is. :)

Verwijderd

obsidian schreef op 29 juli 2004 @ 14:20:

Dus:

Kan het met een Abit NF7-S v2.0 mobo :?
Ik was aan het googlen en stuitte op deze topic hier,... ik wil net hetzelfde doen,.. 512 mB bijsteken in het 3de DIMM-slot om aan 1Gig. te komen,... ik vroeg me dus af of die Dual Channel dan blijft werken zo :?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik vraag me af of dit ook werkt met de nieuwe via 880 chipset(socket-a) :?

dus 2*256+1*512

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het heeft weinig zin zo als niemand het hele topic, de mobohandleiding + de FAQ's doorneemt.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 22-08-2004 19:53 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.