Toon posts:

[mobo] oude materie simm/dimm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit momenteel een oude computer te upgraden met onderdelen die ik toch al had

pentium 100 naar amd k6-2 400mhz
eventueel mijn banshee ipv de pci kaart (indien ze te weinig kleuren heeft)

het probleem is nu: ik heb mijn proc vervangen, maar de compu werkt alleen icm DIMM's
ik heb eigenlijk wat simm's over die ik wil gebruiken (mijn oude Dimms weggegeven :'( )

moet ik nu mijn fsb naar beneden clocken of zie ik iets over het hoofd ?
(dat is toch cpu ext clk?)

(ik weet nog niet wat ik er mee zal doen (servertje/routertje op linux miss)=> performance is eig niet hoofddoel)

owja: heb al wat zitten spitten in het GOT archief maar vond niet direct iets en het lijkt mij iets dat de oude garde zo weet te vertellen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 23:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens wat meer info :o

- wat voor moederbord heb je :?
- wat voor SIMMs heb je (FP? EDO? hoeveel ns) en wat voor DIMM had erop gemoeten? (EDO? SDRAM?)
- draait die K6-2 op 4x100 of 6x66?

Dat je weinig vindt ligt dan ook IMHO dat je het zelf niet 100% helder op een rijtje hebt, dat zoekt ook lastig :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk ik weet het niet zo echt goed wat ik zo heb

mijn moederbord heeft een via chipset vt82c598mpv of vt 82c586b

merk weet ik niet uit mijn hoofd (heb ik nog niet gevonden)

staan jumper instellingen op voor k6-2 en k6-3 dus als ik hem zo jumper weet ik het niet (vermoed 100 mhz *4 omdat het bord tot 100 mhz cpu ext clk kan)

ik heb hem net op 66 fsb geprob ( dus cpu op 233 mhz) maar dan werkt mijn simms ook niet (ik kan btw wel mijn multipier jumperen)

type van simms weet ik niet
code ti korea 70
z417400
ga 57z270

zal wel 70 ns zijn

het type maakt mijn inziens niet uit (ken de verschillen niet) omdat ze er op zaten voor ik er aan begon te sleutelen

zal wel 70ns zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 23:54 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SIMMS passen over het algemeen niet in een DIMM slot...

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 28 juli 2004 @ 23:52:
SIMMS passen over het algemeen niet in een DIMM slot...
lol

is natuurlijk een bordje die ze allebij aankan

ow ja: de dim die ik erinsteek is gewoon standaard SDram zoals je zo veel ziet EDO is dat wel geloof ik
simms zijn eig van voor mijn tijd, weet ik niet zo erg veel van

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 23:57 ]

Verwijderd

Als het 70ns EDO/FPM is, is het geschikt voor een 50 & 60 MHz bus speed (60ns ~ 66Mhz).
DRAM 16M 4Mx4 Texas Instruments Z417400D
DRAM 16M 4Mx4 Texas Instruments Z417400
AO401,402 16M/FPM TI Z417400-70 Pass Pass
AO413,414 32M/FPM TI Z417400-70 Pass Pass
Zie ook: http://caeagle.yonsei.ac.kr/jhkim/micro/CH7/CH7-5.ppt

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 00:06 ]

• Palomar
  • Niet online
hehe, ik dacht al, maar je hebt soms mensen..... ;)

Maar hoe kom je tot de conclusie dat de simms niet werken? Start de hele PC niet op? Kan het niet iets anders zijn? (kapotte cpu/videokaart oid). En zit er niet een jumper op je mobo waarmee je kunt instellen of ie simms danwel dimms gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 23:55:
Als het 70ns EDO is, is het geschikt voor een 50 & 60 MHz bus speed (60ns ~ 66Mhz).
ow, ik dacht dat dat iets met responstijd te maken had. maja dit mobo zou normaal toch 50 mhz fsb moeten aankunnen... 50*2=100 of zou het 66*1.5 zijn geweest (1.5 is een muliplier instelling die weergegeven staat)

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 23:54:
[...]

lol

is natuurlijk een bordje die ze allebij aankan

ow ja: de dim die ik erinsteek is gewoon standaard SDram zoals je zo veel ziet EDO is dat wel geloof ik
simms zijn eig van voor mijn tijd, weet ik niet zo erg veel van
haal je nu niet wat dingen door elkaar? simms zijn 72 pins, een stuk kleiner dan dimms (160 pins oid). Simms gaan in die witte slotjes.

EDO (60ns) of Fastpage (70ns) maakt niet zo erg veel uit. Zet je bus gewoon op 66MHz en dan moeten ze gewoon werken.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 28 juli 2004 @ 23:57:
hehe, ik dacht al, maar je hebt soms mensen..... ;)

Maar hoe kom je tot de conclusie dat de simms niet werken? Start de hele PC niet op? Kan het niet iets anders zijn? (kapotte cpu/videokaart oid). En zit er niet een jumper op je mobo waarmee je kunt instellen of ie simms danwel dimms gebruikt?
de voeding draait (is at ) maar na een tijd je geeft hij een piep in oneindige loop (faq: mem prob) hij geeft geen beeld; als ik dan de simm er uit haal/ er in laat zitten en een dimm monteer werkt hij wel.
aan andere jumpers buiten voltage/multipier/fsb ben ik niet geweest zou het niet weten dus

• Palomar
  • Niet online
weet je wel dat simms per paar erin moeten? Dus 2x16MB bijvoorbeeld. Anders werkt het niet. 1 van 16MB werkt niet, net zoals 1 van 16MB en 1 van 32MB... moet echt identieke grootte zijn. Zelfde idee als dual channel geheugen van bijv. de Pentium 4.

[ Voor 50% gewijzigd door Palomar op 29-07-2004 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow ja: het ligt niet aan de simms zelf vermoed ik ( ik heb ze getest met de originele simms en ook met de simms uit onze trouwe p 66)

heb mij vergist iv met model: de simms die origineel waren zijn blijkbaar ti 60 (de vorige die ik doorgaf zijn uit de p66)

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 29 juli 2004 @ 00:03:
weet je wel dat simms per paar erin moeten? Dus 2x16MB bijvoorbeeld. Anders werkt het niet. 1 van 16MB werkt niet, net zoals 1 van 16MB en 1 van 32MB... moet echt identieke grootte zijn. Zelfde idee als dual channel geheugen van bijv. de Pentium 4.
wist ik inderdaad niet
zal eens proberen of het daaraan ligt
edit:
heb nu met 2x de "zeker werkende simms uit de p66" geprobeerd werkt nog steeds niet

hij begint wel direct te piepen in tegenstelling tot ervoor, toen begon hij pas na een tijdje

nog iets dat ik vergeten zeggen was: de voeding werkte niet en heb ik vervangen (wie weet wat er nog kappot is)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 00:10 ]

• Palomar
  • Niet online
ik gok dat dat de oplossing dan is :P

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 29 juli 2004 @ 00:06:
ik gok dat dat de oplossing dan is :P
zie vorige; edit

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje voor ik het gewoon opgeef en een paar dimms regel hier of daar...

origineel 2x
ti 60
tms417409dj
va56a2y2 r

p66
ti korea 70
z4174400 g
ga 57z270 g

zo dit kunnen: de originele zijn doorgeflitst en die van de p66 worden niet onder steunt
als ik het opgeef is het dan interessant om alle simms in de p66 te steken of kan ik beter te ti 60 houden (of naar de hoev kijken)

• Palomar
  • Niet online
Heb je geen boekje ofzo, want dit schiet natuurlijk ook niet echt op. Als blijkt dat voor het gebruiken van simms toch een jumper moet worden omgezet kun je natuurlijk wel blijven proberen tot je een ons weegt en dan werkt het nog niet.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 00:19:
nog een vraagje voor ik het gewoon opgeef en een paar dimms regel hier of daar...

origineel 2x
ti 60
tms417409dj
va56a2y2 r

p66
ti korea 70
z4174400 g
ga 57z270 g

zo dit kunnen: de originele zijn doorgeflitst en die van de p66 worden niet onder steunt
als ik het opgeef is het dan interessant om alle simms in de p66 te steken of kan ik beter te ti 60 houden (of naar de hoev kijken)
ach, edo (60ns) of fastpage (70ns) maakt niks uit.. blijft allebei traag :P 60ns is dan het 'snelst', dus die kun je dan het best gebruiken, maar de hoeveelheid ram is veel belangrijker. Je kunt ook gewoon mixen en dan draaien ze allemaal op 70. Ik weet alleen niet zeker of die pentium 66 wel EDO simms ondersteunt. 486's haddendaar wel es moeite mee, en aangezien dit de eerste pentium was weet ik dat niet zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 29-07-2004 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 29 juli 2004 @ 00:23:
[...]

ach, edo (60ns) of fastpage (70ns) maakt niks uit.. blijft allebei traag :P 60ns is dan het 'snelst', dus die kun je dan het best gebruiken, maar de hoeveelheid ram is veel belangrijker. Je kunt ook gewoon mixen en dan draaien ze allemaal op 70. Ik weet alleen niet zeker of die pentium 66 wel EDO simms ondersteunt. 486's haddendaar wel es moeite mee, en aangezien dit de eerste pentium was weet ik dat niet zeker.
mja, is wel waar ; over die jumpers en zo, iig weet ik nu al wat meer over simms ondertussen, een boekje heb ik al eerder eens gezocht maar niet gevonden.. de compu is trouwens blijven plakken bij een actie" van 3 computers 1 goede en 1 minder goede maken... dus weet er niet over buiten dat ik toevallig nogal compatibele stukken liggen had.
(ik zal alle kleine letterjes nog eens nakijken, ik heb nog niets over dat ram zien zitten en zal hem wel eens voorzien van gewoon ram, hij is het niet waard om nog meer tijd in te steken...

iig heel erg bedankt voor de verhelderende uitleg, ik vond gewoon dat het het proberen waard was...

• Palomar
  • Niet online
Noteer anders es het bios nummer (staat links onderin beeld tijdens booten). Aan de hand daarvan zou je wel het merk en type moederbord kunnen achterhalen.. en aan de hand daarvan vind je misschien wel weer spannende fansites over dat moederbord waar meer info te vinden is......

Verwijderd

Topicstarter
Shuttle Hot-591P

zou de naam moeten zijn van mijn mobo, blijkt er hetzelfde uit te zien,
ga direct eens kijken of shuttle nog bestaat (ik vermoed dat het niet dezelfde firma is als deze die barebones maakt)

gevonden via pictures op
http://home.datacomm.ch/c...es/MoBo%20Socket%207.html

Verwijderd

Misschien geeft deze wat meer info. Staat ook iets over mem.
http://www.hwupgrade.com/...7_comparison/index13.html
http://de.shuttle.com/591p.htm#hot_591p
Wel leuk dat oude spul.

En fabrikant natuurlijk.
Manufacturer: http://www.spacewalker.com

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 01:00:
Misschien geeft deze wat meer info. Staat ook iets over mem.
http://www.hwupgrade.com/...7_comparison/index13.html
http://de.shuttle.com/591p.htm#hot_591p
Wel leuk dat oude spul.

En fabrikant natuurlijk.
Manufacturer: http://www.spacewalker.com
heel vriendelijk;
was daar ook al aan het rondneuzen.... iig, nu ga ik maar es slapen, morgen eens kijken wat er nog te doen valt...

• Palomar
  • Niet online
ja als je met google dat merk/model intikt krijg je gelukkig erg veel info (is wel es anders met oude hardware ;)). Ik zag al ergens staan dat ie sowieso niet tegelijk simms en dimms kan gebruiken, dus dat hoef je al niet meer te proberen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op 29 juli 2004 @ 00:23:
[...]

Huh :?

Het verschil EDO vs. Fastpage staat totaal los van het verschil 60ns/70ns (of erger...)

* dion_b heeft FP 150ns tem 50ns en EDO 70ns tem 50ns :o

Wel is het (zoals euss al zei) zo dat 70ns max met 60MHz FSB (eigenlijk mem bus) wil werken, terwijl 60ns tem 75MHz kan draaien

Ik constateer dat je een Via MVP3-based mobo hebt met minstens 2x SIMM en minstens 1x DIMM. Als ik het zo hoor klopt er wel meer niet, ik zou eerst eens naam van je mobo uitzoeken (zie FAQ) en daar de handleiding van zoeken. Voor een K6-2 en 60ns EDO moeten de volgende waardes gekozen worden:

multiplier 2x (wordt als 6x herkend)
FSB 66MHz
VCore 2.2V
Vio 3.3V

Verder zou het kunnen dat dat gepiep met de VGA te maken heeft- probeer eens een PCI VGA of druk anders de AGP kaart beter aan...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

@Palomar

"Noteer anders es het bios nummer (staat links onderin beeld tijdens booten). "

Did the trick denk ik. Daarna is het makkelijker zoeken voor TS.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]dion_b schreef op 29 juli 2004 @ 01:38:
[...]

Ik constateer dat je een Via MVP3-based mobo hebt met minstens 2x SIMM en minstens 1x DIMM. Als ik het zo hoor klopt er wel meer niet, ik zou eerst eens naam van je mobo uitzoeken (zie FAQ) en daar de handleiding van zoeken. Voor een K6-2 en 60ns EDO moeten de volgende waardes gekozen worden:

shuttle hot 591p (zie boven)

iig, wat je voorstelt werkt niet, maar ik kan er mij niet druk in maken (simms miss kapot of zo), ik zal wel minimaal 32 of 64 mb sdram ergens tegenkomen. dan draai ik op fsb 100 (gehoord dat dat toch nogal wat uitmaakt) en kan de computer meer aan
(ik ga morgen eens kijken om de p100 in de p66 te steken, heb bij mijn onderzoekingen iem tegengekomen die meende dat de p100 wel tegen de extreem veel hogere voltages kon... eerst nog eens bekijken (voor het vuurwerk))

iedereen bedankt voor zijn bijdrage, ben ik een server/router/downloadcomputertje rijker

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[quote]Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 23:23:
dion_b schreef op 29 juli 2004 @ 01:38:
[...]

shuttle hot 591p (zie boven)

iig, wat je voorstelt werkt niet, maar ik kan er mij niet druk in maken (simms miss kappot of zo), ik zal wel minimaal 32 of 64 mb sdram ergens tegenkomen. dan draai ik op fsb 100 (gehoord dat dat toch nogal wat uitmaakt) en kan de computer meer aan
MB, niet mb :X

Dat terzijde, SIMMs gaan veel minder snel kapot dan moederborden, ik denk dat het probleem dus daar zit (of in de instellingen...)
(ik ga morgen eens kijken om de p100 in de p66 te steken, heb bij mijn onderzoekingen iem tegengekomen die meende dat de p100 wel tegen de extreem veel hogere voltages kon... eerst nog eens bekijken (voor het vuurwerk))
P100 draait op 3.3V, de P66 op 5V, dat zou wel eens vuurwerk kunnen geven, maar het lijkt me erg sterk dat je dat voor elkaar krijgt- P100 is So5, P66 is So4, dat gaat dus hooguit met een hamer passen, en dan is maar de vraag of de voltagelijnen nog werken...

Misschien een zinniger idee voor die P100 - probeer hem eens in die Shuttle icm de EDO SIMMs. Dan kun je zien of het moederbord dood is of niet...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1