[crashes] Pc instabiel na install WC

Pagina: 1
Acties:

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Goed heb geen idee hoe ik moet beginnen dit te vertellen. Maar hier is een poging.

Ik heb hier van iemand op het forum een mobo en cpu over genomen.
Mede door dat de airflow in mijn kast slecht is heb ik voor een WC set gekozen.
De waterchill set, mijn cpu video en chipset wordt gekoeled hier mee.
De gene waar ik hem gekocht heb heeft geholpen om de WC set er in te bouwen, aangezien het mijn eerste keer is om met WC te werken.

Verder weet ik dat er met mobo/cpu getweaked is, maar niks wijst er op dat probleem definitief aan mobo ligt.

Voornaamste reden is de manier waarop hij "crashed".
Er zijn 2 manieren waarop hij crashed.
1. Beeld gaat zwart pc reageert niet meer en heeft een reset nodig om weer op gang te komen.
2. beeld hangt met wat ever ik aan doen was, dit geld ook voor geluid. ( last few seconds repeat ) Wat in de andere methode niet voor komt. Ook hier is een reset nodig.

het gebeurt voornamelijk tijdens spellen ( video wordt warm dan )
Maar het gebeurt zowel tussen 2D als tussen 3D.
Denk aan spellen zoals UT2k4 en transport tycoon deluxe of morrowind en uplink.
Ik heb hem nog niet ergens anders bij zien crashen. ( hij crashed niet bij gebruik van WWW of andere 2D programma's ( BT of openoffice en weet ik veel, IRC client.)

Een oorzaak die ik kan bedenken is dat er lucht in me video WC blokje zit.
Maar als dat zo is, schiet ik er niet veel mee op. Daarbij zit blokje met de gaten naar beneden gericht. En lucht wil nog altijd omhoog.

Zijn er mensen die soort gelijken problemen hebben gehad of misschien weten hoe ik mijn systeem weer stabiel kan krijgen.

specs:
shuttle an50r
A64 3000+
1GB mem ( 2x 512MB Corsair )
Sapphire ATi Radeon 9800 128MB

WC set zit in deze volgorde in orde van waterflow:
reservoir -> pomp -> cpu -> video -> chipset -> radiator -> repeat

ps: momtent van schrijven zit ik op Campzone ^_^

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat je blokje niet helemaal goed gemonteerd is op je videokaart... als ik het zo lees wordt de rest van het systeem niet echt warm ofzo :) Ik zou het blokje nog een keer proberen te monteren :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Het zal waarschijnlijk niet aan het VGA-blokje liggen. Als er lucht in zit, wordt je 9800Pro niet goed gekoeld en dat zie je meteen aan je beeld (artifacts). Wat het dan wel is? Geen idee. Ik heb wat meer gegevens nodig om daarover een oordeel te geven. Wat zijn de temperaturen? Wat zijn de spanningslijnen? Treedt het probleem ook op als je je processor zwaar laat stressen (PiFast of nog beter Prime95 enkele uren aanzetten)?

• TWBMS
apen-nootjes schreef op 28 juli 2004 @ 22:02:
Mja.. het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat je blokje niet helemaal goed gemonteerd is op je videokaart... als ik het zo lees wordt de rest van het systeem niet echt warm ofzo :) Ik zou het blokje nog een keer proberen te monteren :)
Dat heb ik al gedaan, Ik moest het water vervangen in me systeem. Makkelijkste manier omdat te doen is via het WC blokje op me Video kaart.

Straker dan hij momenteel zit kan ie niet. Niet zonder de video te beschadigen.
Koelpasta is ook al vervangen.
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 22:46:
Het zal waarschijnlijk niet aan het VGA-blokje liggen. Als er lucht in zit, wordt je 9800Pro niet goed gekoeld en dat zie je meteen aan je beeld (artifacts).
Wat het dan wel is? Geen idee.
Ik heb wat meer gegevens nodig om daarover een oordeel te geven.
Wat zijn de temperaturen? Wat zijn de spanningslijnen?
Treedt het probleem ook op als je je processor zwaar laat stressen (PiFast of nog beter Prime95 enkele uren aanzetten)?
Ik zie geen artifacts.

temps:
30 in de kast, dicht met 1 x 120MM en 2 x 80MM fans die beiden naar buiten blazen.

CPU temp is idle rond de 40 C en stressed 50 C.
Andere temp bronnen kan ik niet meten.
Maar goed ik zal vannavond wel Prime95 aan zetten en zien wat er gebeurt.

Verwijderd

Ik mis nog de voltages. De temps zien er goed uit, dus dan zijn de voltages belangrijk. Mogelijk trekt je voeding het niet helemaal. Bij de 9800Pro wordt een 350W voeding aangeraden, maar dan wel 350W continu. Als je toch op Campzone zit, moet het geen probleem zijn om even een zwaardere voeding te regelen.

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 08:39
Ik dacht aan een teveel of te weinig koelpasta maar als je zegt dat je het al vervangen hebt. Mischien nog eens proberen wie weet helpt het.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

quote: TWBMS
Verder weet ik dat er met mobo/cpu getweaked is, maar niks wijst er op dat probleem definitief aan mobo ligt.
Eerste regel van de tweaker bij een instabiel systeem is ... Jawel, alle hardware terug op fabrieksinstellingen zetten.

Performance is a residue of good design.

• TWBMS
Ik mis nog de voltages. De temps zien er goed uit, dus dan zijn de voltages belangrijk. Mogelijk trekt je voeding het niet helemaal. Bij de 9800Pro wordt een 350W voeding aangeraden, maar dan wel 350W continu. Als je toch op Campzone zit, moet het geen probleem zijn om even een zwaardere voeding te regelen.
gelezen van uit MBM5

core 0 : 1.44V
core 1 : 1.50V
+3.3 : 3.34 V
+5.00 : 4.08V ( Is wel erg laag niet.. )
+12.00 : 11.50~ ( schommelt )
-12.00 : 0.23V
-5.00 : 0.00V

Voeding is een 400Watt merk ben ik even kwijt. Zal zo mijn kast even open maken.
Dan kan ik zien wat het merk is. is geen nameless.

[qoute]Ik dacht aan een teveel of te weinig koelpasta maar als je zegt dat je het al vervangen hebt. Mischien nog eens proberen wie weet helpt het.[/quote]

Misschien, maar dan zal ik eerst ergens koelpaste moeten regelen. heb mijne thuis laten liggen ^_^
Eerste regel van de tweaker bij een instabiel systeem is ... Jawel, alle hardware terug op fabrieksinstellingen zetten.
er is niet ge OCed of wat dan ook. Toen ik mobo kreeg heb ik me bios gereset.
Maar zal alles nog een keer na kijken.

Verwijderd

Die 12V is wel erg laag :| , daar kan het waarschijnlijk aan liggen. En onder het stressen zakken ze nog meer (gamen etc)
En door je pompje is die net wat verder gezakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 15:59 ]

Verwijderd

TWBMS schreef op 29 juli 2004 @ 15:45:
[...]

gelezen van uit MBM5

core 0 : 1.44V
core 1 : 1.50V
+3.3 : 3.34 V
+5.00 : 4.08V ( Is wel erg laag niet.. )
+12.00 : 11.50~ ( schommelt )
-12.00 : 0.23V
-5.00 : 0.00V

Voeding is een 400Watt merk ben ik even kwijt. Zal zo mijn kast even open maken.
Dan kan ik zien wat het merk is. is geen nameless.
Met deze spanningen is geen PC goed stabiel te krijgen! De spanningen mogen maximaal 10% afwijken, d.w.z. 5% omhoog en 5% omlaag. 5- 5%=4,75V en daar zit je ruim onder. Ik zou er even een andere voeding inhangen, want er zijn zat 'merken' die slechte voedingen leveren. Als het een echt A-merk is, zit er ergens anders iets niet goed.

Verwijderd

Mag ik er ff op wijzen dat er heel wat mobo's het niet goed uitlezen: Enige oplossing om het fatsoenlijk te meten: multimeter! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 17:50:
Mag ik er ff op wijzen dat er heel wat mobo's het niet goed uitlezen: Enige oplossing om het fatsoenlijk te meten: multimeter! :)
idd ja. En met 4V op de 5V lijn kun je heel weinig. Toevallig laatst zelf nog gehad.

Er is niks overgeklokt neem ik aan? Of ben ik blind en zie ik het niet staan? :P Een echte freeze is 99% je CPU. Mem is vaak een onverwachtse reboot.

• TWBMS
yup klopt, meting zijn nu weer anders dan de vorig keer.

In de bios lijkt alles te kloppen. ( +5.00 = 5.08V )

btw Core 0 = CPU power en Core 1 is AGP power.

Read outs zijn
core0 1.44
core1 149
+3.3 3.34
+5.00 3.18
+12.00 11.49
-12.00 0.20~
-5.00 0.00

het is een A-mark voeding

Verwijderd

Probeer eens een andere voeding. Op Campzone moet dat toch niet zo'n probleem zijn. Je uitlezingen zullen in MBM5 wel niet kloppen.
Als je de games uit de startpost speelt, vraag je veel van je voeding. Ik blijf twijfelen aan je voeding. Het kan zijn dat ie defect is, waardoor je lijnen onder belasting teveel inzakken. Je kan in MBM een log aanzetten (=interval log), zodat je kan zien wat de temps en voltages zijn als ie vastloopt. Wat gebeurt er als je de CPU alleen stresst?

Verwijderd

Misschien dat er wat airflow mist na de overstap op WC? Dat is namelijk wel vaak een probleem. WC is leuk, maar die luchtverplaatsing rond de cpu is wel weg dan.

• TWBMS
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 21:05:
Probeer eens een andere voeding. Op Campzone moet dat toch niet zo'n probleem zijn. Je uitlezingen zullen in MBM5 wel niet kloppen.
Als je de games uit de startpost speelt, vraag je veel van je voeding. Ik blijf twijfelen aan je voeding. Het kan zijn dat ie defect is, waardoor je lijnen onder belasting teveel inzakken. Je kan in MBM een log aanzetten (=interval log), zodat je kan zien wat de temps en voltages zijn als ie vastloopt. Wat gebeurt er als je de CPU alleen stresst?
Dan zou dat al een Fabriek kant fout moeten zijn want zo lang heb ik die voeding niet eens. Model nummer is CWT 430ADP

stressed wordt alleen het water warmer, verder niks :\

Ik zal die log stuff eens aan zetten. Maar dan enige wat ik dan zou kunnen meten is de temp van mijn CPU en kast en de voltages. en als die toch al niet betrouwbaar uitgelezen worden.

• TWBMS
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 21:14:
Misschien dat er wat airflow mist na de overstap op WC? Dat is namelijk wel vaak een probleem. WC is leuk, maar die luchtverplaatsing rond de cpu is wel weg dan.
Voeding heeft een aanzuigventilator zitten die boven mijn CPU zit.
Er zit en "een" lucht stroom. Boven mij voeding zitten 2 80MM en daar boven zit 1 120MM allemaal outtakes.

[ Voor 12% gewijzigd door TWBMS op 30-07-2004 11:18 ]

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Heb je ook een intake fan? Dat is namelijk vrij belangrijk bij het creëren van een goede luchtstroming. Vaak scheelt het ook een aantal graden.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• TWBMS
momenteel staat de zijkant van kast open.
En zo als ik al zei, air flow in mijn kast zuigt zwaar.

Het is een Aopen kast, waarbij de kast opgedeeld is in 2 delen.
Onder in zit de mobo en is plaats voor HD's.
Boven in gaan de voeding en 5,25" en floppy drive.
Enige wat ze connect is een gat te grote van een vuist ( iets groter gemaakt met dremmel ) waar me kabel zooi door heen gaat.
Kortom de lucht stroom die boven zit heeft geen effect op de zooit die onderin zit.

Aan de andere kant houdt ie wel mooi me sata schijf koel. :P als is dat niet echt een probleem op moment.

maar goed zal me er verder in verdiepen, ik heb nu in elk geval genoeg richting die ik kan onderzoeken waar het probleem kan zitten.

Pagina: 1