Toon posts:

Mandrake 10 Official Geforce FX 5500 Xserver probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende speelt mij inmiddels een paar dagen parten:

Een Point Of View Geforce FX 5500 256mb aangeschaft, deze in mijn configje gebouwd, Linux NVIDIA 6106 drivers geinstalleerd en bij het starten van X geen beeld.
Drivers zijn geinstalleerd door op basis van de 2.6.3.7 kernel sources door de nvidia-installer een custom pkg.run file te laten maken.
Lsmod geeft aan dat de nvidia module is geladen, Xfontserver start ook prima, maar bij het starten van de X server resulteert een zwart beeld icm een volledig gecrashed systeem, harde reset enig overgebleven optie.

Heb inmiddels het idee dat het vooral verkeerd loopt op de monitor settings, deze heb ik aangepast aan de IBM g74 specs, maar nogsteeds geen resultaat.

Verdere systeemspecs:
AMD Duron 1800
256mb DDR 2700
Asrock K7S41GX (onboard lan, sound, vga)

Zou iemand mij uit deze nare rebootspiraal kunnen helpen!?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels het systeem even minimaal geherinstalleerd, opnieuw de driver installatie gedaan, met de custom kernel module, maar nu laat lsmod geen nvidia meer zien.
Als ik probeer de module met insmod te laden krijg ik de foutmelding:
insmod: error inserting './nvidia_drv.o': -1 Invalid module format

Heb zojuist getracht om de installer met de optie --kernel-include-dir te draaien, maar dan geeft de installer de foutmelding:
./nvidia-installer: unrecognized option '--kernel-include-dir'

en de de mededeling dat ik de --help optie eens moet uitproberen.
Alhoewel de optie wel gedocumenteerd is in de readme werkt deze dus niet..... 8)7

Verwijderd

Om te beginnen: nooit hard resetten. Probeer met Alt-Sys Rq- r (s,e,i,u,b dus eerst alt sysrq r, dan: alt sysrq s, alt sysrq e etc etc ) het systeem onder controle te krijgen.

Ten tweede, er is een hele draad met een kleine 1000 posten over nvidia problemen. Zou raar zijn als jou problem daar niet tussen staat.

Als laatste :) je probleem. Als de drivers goed geinstalleerd (gewoon nogeen keer proberen eerst --uninstall en daarna weer installeren) zijn ligt het mischien aan je settings, Start XFdrake (let op hoofdletters) en kijk nog eens naar je settings. Anders kijk direct in XF86Config-4 (let vooral op de metamodes). En je kunt proberen linux te starten met de opties 'linux splash=quiet vga=normal' (tijdens het opstarten kies Esc)

Succes

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 10:20 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 10:17:
Om te beginnen: nooit hard resetten. Probeer met Alt-Sys Rq- r (s,e,i,u,b dus eerst alt sysrq r, dan: alt sysrq s, alt sysrq e etc etc ) het systeem onder controle te krijgen.
Bij de meeste standaard distributie kernels staat dat uit.

Misschien is het trouwens ook wel leuk als je even uitlegt wat al die opties doen/proberen te doen (ja ik weet het, vast ook wel te vinden met google, maar toch).

Topicstarter: als het probleem nu is dat X automatisch start bij het booten en de boel dan steeds crasht, dat kun je in ieder geval oplossen door in een ander runlevel te starten, door bv. de optie '1' op te geven op de lilo prompt (dan start je in runlevel 1=single user/maintenance mode, iig geen X).

Verwijderd

kijk eens of je linux symlink in de /usr/src directory naar de juiste versie van je kernel sources verwijst. Zo niet, die aanpassen en opnieuw de installer runnen. Dat veroorzaakt waarschijnlijk de invalid module format.

Verder moet je eens gaan exprimenteren met de opties NvAGP en Ignoredisplaydevice.

Overigens werkt ctrl+alt+del (reboot vanuit shell) bij mij wel (9/10x), maar je moet dan wel even wachten (30s).

Verwijderd

In Mandrake werkt alt sysrq xxxx (spreek uit ervaring :) )

Wat het precies doet weet ik niet. In ieder geval is een van de opties een 'reboot' opdracht. Een ander zal het systeem naar init 3 zetten en/of naar single user mode etc etc.

In elk geval is een hard reset in (mijn ervaring) Mandrake 'nooit' nodig.

Verwijderd

Topicstarter
@sintaugustinus: dank voor de r, seiub methode, kon daarvan even niet meer de volgorde herinneren.

Uitleg hierover van de MandrakeClubsite, (die ik op mijn werk wel kan bereiken!):
The 'SysRq' sequence involves pressing three keys at once, the left ALT key, the 'SysRq' key (also labeled 'PrtSc' or 'F13') and a letter key:

<ALT> <SysRq> <r> puts the keyboard in 'raw' mode.
This might be helpful in cases where the graphical interface does not respond to keyboard or mouse commands any more. Having pressed that sequence, press <ALT> <CTRL> <BACKSPACE> simultaneously. This will try to kill the X server and drops you onto the console (i.e. it's the emergency key combination to switch from runlevel 5 to runlevel 3).
<ALT> <SysRq> <s> attempts to write all unsaved data to disk ('sync' the disk) to prevent file corruption.
<ALT> <SysRq> <e> sends a termination signal to all processes, except for 'init'.
<ALT> <SysRq> <i> sends a kill signal to all processes, except for init, thus terminating all processes which ignored the termination signal.
<ALT> <SysRq> <u> remounts all mounted file systems read-only. This prevents file system corruption.
<ALT> <SysRq> <b> reboots the system. Alternatively, replace the 'b' with an 'o' to turn the machine off.

Die draad over de Nvidia problemen heb ik zover mogelijk (zo'n 15 pagina's) doorgenomen, maar ik blijf vastlopen..........

Heb de XFConfig-4 reeds aangepast (conform de standaardbeschrijving van de readme.txt van de Nvidia site), nog geen resultaat. Die opties mbt AGP en ignoredisplay zal ik vanavond eens proberen.

Heb de bootconfig (lilo) reeds aangepast naar init 3 bij opstarten, maar evengoed dank voor de suggestie!

Even over die ctrl+alt+del, bedoel je dat het 30sec duurt voordat het systeem gaat beginnen aan de shutdown/rebootprocedure? Want er gebeurt bij mij letterlijk niets na het indrukken van die toetsen, maar ik heb danook nog geen 30 sec daarop zitten wachten (beetje ongeduldig type!).

Die symlink zal ik ook vanavond controleren. Even voor alle zekerheid, een nieuwe maak je toch met ln -s ?

Tot zover in ieder geval dank voor de replyes!!! Heb volgens mij weer een paar nuttige aanknopingspunten!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, zojuist even een paar dingen uitgeprobeerd:

Alt+ Sysrq + xxxxx doet niets, alt+ctrl+dl zomogelijk nog minder, het lijkt er werkelijk op dat bij het crashen van de Xserver ook daadwerkelijk de kernel mee om zeep gaat.
Dat lijkt me een redelijk beroerde zaak....

De bootoptie vga=normal lijkt ook niets uit te halen.

In de usr/src dir staat de link keurig naar mijn linux-2.6.3-7mdk kernel.

Ook vreemd is dat het in de /usr/X11R86/lib/modules/drivers/ en ../extensions wel lijkt alsof de bestanden geladen zijn, nvidia* files worden in de shell groen weergegeven (of zeg ik nu iets zeer doms...... :) ).

In /usr/lib/ staan de libGL.* files ook keurig, volgens pagina 20 van de readme ook van belang.
In de /lib/modules/2.6.3-7mdk/kernel/drivers/video/ dir staat nvidia.ko ook geinstalleerd, met die uitzondering, dat alle andere .ko files ook .gz als extensie hebben, hoewel dat er volgens mij ook op zou kunnen wijzen dat juist alleen de nvidia.ko in gebruik is?!

Op pagina 21 van de readme werd mij het controlren van de ldd output van gears aanbevolen, echter aangezien /usr/X11R6/bin/gears niet blijkt te bestaan heb ik gekeken wat de ldd output van glxgears is, deze verschilt nogal van de voorbeeld output in de readme, vraag is moet ik die voorbeeldoutput ook echt als voorbeeld zien, of moet deze identiek zijn aan mijn output?
De symlinks, tenminste daar lijken het volgens mij op, die ldd vervolgens print hebben ook een ander 0xXXXX nr dan in de readme aangegeven....... Maw, ik weet het even niet meer..... ??????

Nog even een kleine vraag over Ignoredisplaydevice, waar moet ik deze optie ijn de XF8Config-4 file zetten, bij de screen settings?

Nogmaals bij deze dank aan de bovenstaande replyers, ik heb wel het gevoel gekregen op deze manier linux steeds beter te begrijpen, deze ervaring begint op zijn minst leerzaam te lijken, alhoewel het ook prettig zou zijn als die kaart nog eens goed zou gaan werken. ;)

Verwijderd

Topicstarter
--Off topic: deze post is niet bedoeld om het topic te kicken, maar ik ben een paar nieuwe vreemde dingen tegengekomen mbt dit probleem en hoop dat iemand mij op het juiste pad kan brengen! :) --

Heb eens geprobeerd met de standaard vga drivers, dit levert bij het starten van X de volgende eigenaardigheid op:

- 6 zwaar misvormde getilede desktops, onleesbaar en zeer wazig.
- Een groot aantal onleesbare KDE error messages.

Wat mij ook opviel is dat startx een erroroutput geeft:
GLX module could not be loaded (niet letterlijk, maar dezelfde strekking)

Heb geprobeerd om de GLX line te commenten in de config-4 file, maar deze wordt (automatisch?) weer toegevoegd bij het starten van X.

Wat ik ook nogal maf vind is dat ik met de generic vga driver wel een zwaar misvormd beeld krijg, maar daarbij niet meer dan 8bit kleuren kan selecteren, dat resulteerd nl in een vroegtijdig overlijden van X.

Wat betreft die 6 getilede desktopjes, dit is volgens mij een probleem met de refresh/syncrates van de monitor (deze zouden 50-160 en 30-69 moeten zijn).
Maar ook na het wijzigen hiervan worden deze waarden teruggezet naar het origineel.....

Ik begin inmiddels steeds meer het idee te krijgen dat deze (GF FX5500) simpelweg een te nieuwe chip is en dat deze nog niet fatsoenlijk door mijn kerneltje (2.6.3-7mdk)/of de nvidia driver wordt ondersteund aangezien een vriend van me met zijn, recent aangeschafte, FX5600 geen enkel probleem heeft ervaren...
Of zou het de onboard SIS vgachip kunnen zijn die (hoewel uitgeschakeld) roet in het eten gooit?

Ik weet het echt niet meer! :?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Probeer de nieuwe driver eens, deze bevat een aantal bugfixes:

http://www.nvidia.com/obj...isplay_ia32_1.0-6111.html (voor een 32-bitter)
Pagina: 1