Toon posts:

linux is al ver, maar het kan niet goed omgaan met muizen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Linux is nu in een verder gevorderd stadium van ontwikkeling, maar nog steeds is het zeer moeilijk om een muis 100% goed te laten werken. Mijn Logitech Dual Optical stond standaard ingesteld op 400 dpi, en ik moest een speciaal programma, een hack, downloaden van het internet om hem op de 800 dpi te krijgen. Ook moest ik hier - http://www.linuxquestions...ad.php?s=&threadid=108737 - weer een hele howto doorlezen om mijn vierde muisknop werkend te krijgen. Een muis detecteren en de juiste instellingen daarvoor geven is toch redelijk simpel? Hoezo is dit zo moeilijk in Linux?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Waarschijnlijk krijg je in Windows pas 800dpi en je 4e muisknop werkend als je de Logitech driver hebt geïnstalleerd. (Of als Windows zelf die driver laad) Laat het nu zo zijn dat de meeste fabrikanten om de een of andere reden geen drivers voor Linux uitbrengen. :(

Daardoor moet je als je wel extra functies wil het doen met bij elkaar gehackte dingen. Standaard dingen, gewoon muizen enz, werkt in Linux volgens mij wel (vrijwel) altijd meteen prima. Hier zijn namelijk ook gewoon standaarden voor. Als er nou ook een standaard zou komen voor 4e muisknoppen zou het waarschijnlijk een stuk makkelijker worden om de boel aan de praat te krijgen.

Dit is het zelfde als bij je (NVidia) videokaart. Hij doet het standaard prima en hij geeft gewoon beeld, maar als je speciale dingen wil. Zoals TwinView oid. Zul je toch NVidia drivers moeten hebben. Gelukkig brengt NVidia wel Linux drivers uit en werkt het meeste dan ook gewoon.

Om in het kort antwoord te geven op je vraag: Waarom is dit zo moeilijk in Linux?
Omdat fabrikanten geen Linux drivers uitbrengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Mac_Cain13 op 28-07-2004 21:16 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Och, zolang mijn muizen in Linux tenminste altijd gehoor geven en je er in Windows een driver voor nodig hebt (Ja, een Microsoft Intellimouse Explorer die 't in WinXP pas deed toen ik de drivers installde) klaag ik niet eigenlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tjah, voor sommige hardware moet je soms wat moeite doen, dat is met elk OS zo, maar op deze manier komt er niet echt een zinnige discussie uit vermoed ik :)

Dit topic is gesloten.