Polyester plamuur probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35341

Topicstarter
Aangezien BTX weldra gaat doorbreken vond ik het maar niks om nu nog een nieuwe ATX kast te kopen.

Dus zat er niks anders op dan m'n oude AOpen HQ45 nog een beetje verder te verbouwen.
Op het programma staat het creëeren van een front intake, ongeveer volgens deze guide:
http://www.madshrimps.be/gotofaqlink.php?linkid=2394

Dus om alles schoon glad te krijgen ben ik bij polyesterland een kilootje met glasvezel versterkte polyester plamuur gaan halen (2 componenten spul).
Jammer genoeg loopt het niet echt zoals gepland.

Voor ik op mijn front ben beginnen knoeien heb ik eerst de fanduct gemaakt, en maar goed ook.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/crypto/case/fanduct.jpg

De fanduct is opgebouwd uit twee halve stukken regenpijp en twee stukken plexi.
Aangezien de regenpijp en de plexi niet even dik zijn, is er een hoogteverschil dat ik dus wou wegwerken met plamuur.

Maar een halve dag later heb ik dus nog altijd niet het gewenste resultaat.
Het polyester is op sommige plaatsen precies nogal poreus zodat er diepe groeven ontstaan.
Anderhalf uur schuren heeft enkel als resultaat dat ik terug bijna op het plastic zit |:(

Iemand een idee wat ik verkeerd doe, of hoe ik het wél glad krijg?
Ik dacht misschien dat ik de harder beter moest mengen, of iets meer gebruiken.
Maar als ik een minuutje zit te mengen wordt het spul al een beetje korrelig, en valt het haast niet meer proper aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25587

Maar je moet het polyester niet snel plamuren want ik begrijp uit je verhaal dat je dat hebt gedaan. Je moet eerst met poly aan de gang gaan en zodra dat goed is uitgehard (minimaal toch 1 dag misschien langer), plamuren om de oneffenheden weg te werken. Dan kun je schuren om het geheel mooi glad en vlak te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 25587 op 28-07-2004 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er komt geen gewoon polyester aan te pas.
De bedoeling is enkel om bestaande randen in het plastic weg te werken, dus gewoon een beetje ophogen (2 mm max ofzow)...

Werken met gewoon polyester, mallen, hars, ... lijkt me overkill in dit geval.
In die tutorial spreken ze trouwens ook enkel over polyester plamuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Niet te veel harder gebruiken bij vulplamuur, dan wordt het inderdaad korreliger en is het niet goed meer te verwerken. Ik probeer te zorgen dat ik toch op het gemak 5-8 minuten kan plamuren vooraleer het spul te hard begint te worden. :)

Maar je moet niet proberen het in 1 keer helemaal goed te doen, dat lukt toch niet. Vulplamuren is een kwestie van plamuren-schuren-plamuren-schuren-plamuren-schuren-plamuren-schuren-....

[ Voor 1% gewijzigd door The Bad Seed op 28-07-2004 19:15 . Reden: 10 min is beetje lang eigenlijk... ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ipv méér harder, juist minder harder gebruiken.. zodat ik meer tijd heb om het een beetje plat te krijgen?
Ik kan het natuurlijk altijd eens proberen.

Maar gaat dit niet ten koste van de hardheid van het eindelijke product?
Of duurt het dan gewoon langer totdat alles uitgehard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Nee, de uiteindelijke hardheid vermindert er niet mee, duurt alleen iets langer om uit te harden. Bij de soort die ik gebruikt heb kon ik na ongeveer 30-45 minuten beginnen schuren.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oki, bedankt.
De kans is groot dat het daaraan ligt dan.

Na minder dan 5 minuten was het goedje echt wel korrelig geworden.
In die mate dat er bij het uitstrijken meer plamuur terug loskwam, dan dat erop bleeft zitten.

Ik zal het morgen nog een keer proberen met minder harder, maar de componenten wel beter mengen voor een egaler resultaat.
Mijn bevindingen zal ik dan tegen de avond posten (tenzij ik stoflong heb opgelopen tijdens het schuren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

En als er veel beweging in de randen zit, overlap die dan met glasvezel.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 13:30
Ik heb voor mijn auto met verschillende soorten 2 componenten zooi gewerkt.
Ten eerste is de mengverhouding van het spul zo dat je veel plamuur en een heeeeel klein beetje harder gebruikt. Meestal is de harder felrood en de plamuur wit. bij het mengen moet de plaumuur er heel lichtroze uitzien...zeker niet echt roze.

Ten tweede: als dit echt polyesterplamuur is krijg je het nooit glad, zeker niet als het met glasvezel versterkt is. Ik verstaa hieronder dat de plamuur een mengsel is waarin zich een soort haren bevinden deze 'haren' zorgen voor de stevigheid. Deze plamuur moet echter nog met tweecomponenten plamuur afgewerkt worden. Dit lijkt nog het meeste op witte stopverf en heeft een heel fijne structuur. Mocht je dus het eerste hebben dan zit je fout qua glad afwerken.

Verder is het handig om dit niet te proberen verwerken met normale schildersplanuurmessen (je weet wel houten steel rond lopend blad) maar met een speciale set plauurmessen die dunner zijn dan normale. Bovendien zijn ze helemaal vierkant.

De plamuur is normaal zon 10 minuten te verwerrken (ligt uiteraard aan de mengverhouding plamuur/harder). Dus plamuur in kleine hoeveelheden aanbrengen. Als het begint te korrelen zeker niet meer proberen te verwerken (mislukt jammerlijk). En meteen je messen met thinner schoonmaken. Dit laatste is eesentieel. Zit er namelijk een restplamuur op je mes als je weer gaat plamuren dan krijg je nooit een glad resultaat.

Verder blijft de plamuur vaak wat plakkerig aanvoelen..wees niet bang dat is normaal als de plamuur hard is (30 min) gewoon shuren en het plakkerige verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:32
Heb afgelopen het 1 en ander aan mn scoot gefixt met poly, en hierna afgewerkt met plamuur.
Ik had hetzelfde probleem als jou.

Ik heb teveel harder gebruikt waardoor het spul snel stug werd, en niet meer goed uit te smeren. Tevens heb ik te dikke lagen gesmeerd waardoor het nooit goed heeft kunnen verharder.
Toen ik de dag erna meet grid 240 ging schuren, werd het in plaats van gladder alleen steeds bobbeliger door stukjes plamuur die afbrokkelden.

Polyester zelf vind ik veel fijner werken. Voor iets minder als 11 euro haal je een Polyester Reparatiesetje van Alabastine bij de gamma, dit compleet (hars, verharder, polymatjes, kwastje, roerstaafje en bekertje). Dit poly kreeg ik veel makkelijker gladgeschuurd dan het plamuur. Daarna een paar laagjes spuitplamuur erover (heeft gamma ook, bijv van Motip) en nog een keer schuren tot het spiegel is...
Dat polyplamuur vond ik maar kut spul... maar is voornamelijk door gebrek aan ervaring ;)

Dus of minder verharder gebruiken, en dunnere lagen (tussentijds laten harder).. of het lekker met poly en spuitplamuur doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@flipje81
Het is met glasvezel versterkte polyester plamuur. En zoals je aangeeft zitten er dus vezeltjes in van een halve cm. Maar voor ik extra 'gewone' plamuur ga halen ga ik eerst nog even verder experimenteren. Het budget is eerder beperkt op het moment, dus ik moet een beetje prioriteiten stellen ;)

Vandaag heb ik het gewone plamuurmes links laten liggen en verder gewerkt met een aardappelmesje. Samen met de tip van Duracell (minder harder gebruiken) lijkt dit toch al beter te gaan. Maar op het resultaat is het natuurlijk wachten tot na het schuren.

@fricky
Ik ben nu ook in heel dunne laagjes bezig, die samen een dikkere laag zouden moeten vormen. En tussen elke laagje een klein half uurtje wachten zodat alles goed kan drogen.

Een kilo plamuur weggooien ben ik niet echt van plan, men moet roeien met de (brakke) riemen die men heeft :)
Wat ik natuurlijk wel kan doen is die spuitplamuur gaan halen om alles uiteindelijk af te werken. Of kan dit enkel héél kleine gaatjes opvullen?

Er zijn dus eigenlijk twee producten om af te werken:
1) Polyesterplamuur zonder glasvezel
2) Spuitplamuur (schijnt, van horen zeggen, nogal kostelijk te zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Spuitplamuur is iets van 10euro voor een 500ml spuitbus.
Spuitplamuur is bedoeld voor het wegwerken van de fijnere krasjes en pitjes, Dus eigenlijk gebruik je dit nadat je je gewone plamuur helemaal hebt opgeschuurd.
Als je spuitplamuur voor je auto zou gebruiken zou je dit doen om de gebruikskrasjes te verwijderen, bijv. rond het contactslot ;)

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 29-07-2004 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Wil je echt prettig werken, kun je ook epoxy-plamuur gebruiken. LET OP, gebruik dus geen normale epoxy. Epoxyplamuur is ook beter bestendig tegen druk- en trekkrachten.
De droogtijd is wel 24 uur maar de verwerkbaarheid is fenominaal en het stinkt ook nog eens minder. Gebruik rubberen plamuurstukken ipv stalen plamuurmessen, zoals iemand hierboven al eens heeft opgemerkt.

http://www.polyservice.nl

[ Voor 9% gewijzigd door Disciplus-Simplex op 29-07-2004 16:36 ]

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Disciplus-Simplex
Bedankt voor de tip. Ik hou het voor deze mod wel op polyesterplamuur (anders moet die de vuilbak in), maar ik onthou het cker voor de volgende keer.
Polyservice is een beetje ver voor mij, ik woon nml in het kleine belgenland ;)
En die rubberen messen hebben prolly als voordeel dat je de zooi er gemakkelijker afkrijgt? Nou, met een flexibel aardappelmesje ging het vandaag ook tamelijk vlot. (Jah, ik weet het, het begint op een ghetto-style mod te trekken)

@iedereen
Ik had gezegd dat ik mijn bevindingen zou posten, dus daar komt ie:
1) Ik heb minder harder gebruikt (ty duracell)
2) Een plat mesje ipv van plamuurmessen (ty flipje81)
3) Héél dunne laagjes, maar wel een stuk of 5 (ty fricky)
4) Schuurpapier: tussen elke laag met 80 om de korreltjes plamuur weg te krijgen, en op het einde 2u lang met 600 totdat ik terug bijna op de plastic zat.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/crypto/case/fanduct2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/crypto/case/fanduct3.jpg
(men hand is érrug stabiel O-) )

Het is in elk geval al 100x beter dan die van gisteren. De donkere vlek is trouwens geen schaduw, maar een beetje gras dat tussen het schuurpapier was gesukkeld :)
Morgen ga ik prolly nog 2 laagjes erop zetten, en terug schuren. Of zou den de huidige gaatjes klein genoeg zijn om met spuitplamuur weg te werken?

Ik moet wel zeggen, het was pas vanaf dat ik met korrel 600 begon te schuren dat ik beterschap zag. Maar het duurt gewoon ontzettend lang om de putjes weg te werken met die stukjes fiber erin. Dat spul is super hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nee.. deze gaatjes zijn de groot voor spuitplamuur denk ik.
Maar je kan in plaats van je gehele oppervlak te plamuren ook alleen deze gaatjes weg werken met plamuur ;) Scheelt weer een pokke stuk schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oki, het spuitplamuur is toch helemaal voor op het einde, als alles volledig gedaan is. Vandaag ga ik nog een beetje verder die gaatjes wegwerken en een beetje experimenteren. Volgens mij heb ik dan wel genoeg ervaring opgedaan met het spul om aan het echte (lees: meer zichtbare) werk vooraan op mijn case te beginnen.

Bij deze: iedereen bedankt voor de nuttige tips en opmerkingen !!
Ik heb zo het gevoel dat het voor de verandering wel eens goed komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dat is mooi :)
Hou ons op de hoogte van je verdere succesen ;)
Pagina: 1