Geheugen defect door hitte procesor

Pagina: 1
Acties:

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 23:31

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Mijn PC heeft 2 jaar lang zonder grote problemen gedraait. Maar een paar weken terug. Kreeg ik veel foutmeldingen, Windows XP die geen system.conf kon vinden, CRC checksum die foutmeldingen gaven, etc.
Als eerste dacht ik me HD, maar naar een paar tests en een low level format had ik nog steeds problemen. Dus memtest en ja hoor geheugen kapot.

Nou heb ik na het kopen van me geheugen (2*256mb a 2700), een memtest laten lopen om zeker te zijn dat er niks mis mee was en toen had ik geen problemen.
Nu is de module die het dichst bij de processor zat dus kaput.
Ik heb een AMD Athlon XP 2000+, boxed version. Standard AMD Cooler, niet overgeklokt maar toch aardig warm +/- 50C als die een tijdje loopt.

Kan het geheugen kapot gaan van de warmte/hitte van de processor, of zijn er nog andere oorzaken?
Oja, ik heb geen tips nodig over koelingen ofwat dan ook, want nieuwe PC zit er aan te komen met WC. Maar ik wil wel graag weten, waaraan het kan liggen dat het geheugen kapot gaat naar 2 jaar.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geheugen moet wel tegen zoveel hitte kunnen hoor. Heb je genoeg airflow in de kast?

Wat voor merk geheugen had je?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 23:31

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Het geheugen merk had ik nog nooit van gehoord, NANYA.
Kan ook daar aanliggen natuurlijk.

Heb net nog ff gekeken naar het geheugen, om de naam op te zoeken. En ik zag wat stof op de metalen pinnen zitten. Dat kan natuurlijk ook een verklaring zijn. |:(
Zometeen maar ff testen.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb heel wat PC's gezien waarbij er een stoflaag van hier tot Lutjebroek op de DIMM naast de CPU zat, en die deden het allemaal nog prima :P

Stof kan dus niet de oorzaak zijn. Hitte lijkt me ook onwaarschijnlijk. Lijkt erop dat je gewoon pech hebt en je geheugen gewoon uit zich zelf stuk is gegaan, dingen gaan nou eenmaal wel eens stuk. Garantie zit er ook niet meer op als het Nanya geheugen is (http://www.nanya.com/CustomerService/e-index.htm). Het kan ook een ander merk geheugen zijn met nanya chips trouwens.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Temperatuur is iig niet de oorzaak, iig niet door een cpu die max 50C wordt (mijn geheugenchips zijn met dit weer gewoon al 50C, daar kunnen ze wel tegen). Oorzaken kunnen legio zijn, ESD, gewoon een productiefoutje etc.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Nanya is gewoon merk. Niet echt bekend maar zeker niet slecht... Heb er ook wel reepjes van in handen gehad (SDRAM) maar liep perfect.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10
The_DoubleU schreef op 28 juli 2004 @ 18:39:
Mijn PC heeft 2 jaar lang zonder grote problemen gedraait. Maar een paar weken terug. Kreeg ik veel foutmeldingen, Windows XP die geen system.conf kon vinden, CRC checksum die foutmeldingen gaven, etc.
Als eerste dacht ik me HD, maar naar een paar tests en een low level format had ik nog steeds problemen. Dus memtest en ja hoor geheugen kapot.

Nou heb ik na het kopen van me geheugen (2*256mb a 2700), een memtest laten lopen om zeker te zijn dat er niks mis mee was en toen had ik geen problemen.
Nu is de module die het dichst bij de processor zat dus kaput.
Ik heb een AMD Athlon XP 2000+, boxed version. Standard AMD Cooler, niet overgeklokt maar toch aardig warm +/- 50C als die een tijdje loopt.

Kan het geheugen kapot gaan van de warmte/hitte van de processor, of zijn er nog andere oorzaken?
Oja, ik heb geen tips nodig over koelingen ofwat dan ook, want nieuwe PC zit er aan te komen met WC. Maar ik wil wel graag weten, waaraan het kan liggen dat het geheugen kapot gaat naar 2 jaar.
aardig warm?? :? ..ik dacht dat amd athlon xp wel altijd rond de 50 C zit...
offtopic:
heb hier AMD athlon 64...32 C idle :)

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Ik heb hier nog een Major 3rd 256MB DDR266 Dimm rondslingeren met Nanya chips.
Het geheugen draait op DDR333 (166MHz) zonder voltage verhoging @ normale timings.

Verder kunnen die ram chips ook aardig wat warmte verdragen. Zo is mijn dimmetje al jaren oud en heeft naast een Duron 1200@1400 @ 1,85V gezeten die de hele kast warm kon stoken. Nu zit (zat ie sinds gister :P) in een Athlon 1000 die laatst een Case temp van 43C had. Dus warmte zal het niet zijn. (Athlon 1000 staat een beetje té ge-isoleerd....HDD piept een beetje)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
50 graden idle is echt niet abnormaal heet hoor... kan je cpu makkelijk hebben en geheugen overleeft het ook wel. Het lijkt me eerder zoals al gezegd een productiefout oid... kan gebeuren. Ik heb zelf ook al wel vaker meegemaakt dat een dimmetje het na iets meer dan een jaar begeeft. Was altijd nog met van dat goedkope 'onbekend merk' geheugen, dus ook geen garantie meer oid :(... Daarom koop ik nu altijd merkgeheugen met lange garantie, is niet eens zoveel duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 29-07-2004 22:28 ]

Verwijderd

Erik1 schreef op 29 juli 2004 @ 20:12:
Ik heb heel wat PC's gezien waarbij er een stoflaag van hier tot Lutjebroek op de DIMM naast de CPU zat, en die deden het allemaal nog prima :P

Stof kan dus niet de oorzaak zijn. (...)
En bij mij was dat ooit eens wel het geval. Mooi he, Popper. Wat dan weer niet wil zeggen dat dit de oorzaak is van het probleem van de topicstarter.
Pagina: 1