[usb] onboard USB stopt opeens met werken

Pagina: 1
Acties:

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Probleem:
van het ene op het andere moment is werkt geen enkel USB apparaat dat ik aansluit meer.

Ik krijg in mijn systray een USB icoontje, als ik hierop dubbelklik, krijg ik een scherm met de volgende melding te zien:

"Een van de USB apparaten die op deze computer is aangesloten, heeft een storing veroorzaakt. Windows herkent het apparaat niet meer."

Geprobeerd:
* ander (ouder, F14 ipv F16) BIOS (had enkele dagen een nieuw BIOS, maar dankzij Dual BIOS kan ik snel switchen naar mn vorige BIOS)
* Oudere nForce drivers (vorige versie, ik gebruik alleen maar officiele nVidia drivers, geen beta's)
* Ik heb verschillende apparaten geprobeerd; Philips mp3 speler, Twinmos geheugenstick, Muis (erg irriant dat ik die niet kan gebruiken), Canon s300 printer en een gamepad.
* Ik heb de frontaansluitingen van mijn behuizing geprobeerd, de onboard aansluitingen van het moederbord én het meegeleverde USB bracket (voor in n PCI slot, te gebruiken ipv frontaansluitingen van de behuizing)
* USB 2.0 uitgezet in het BIOS
* Systeemherstel gebruikt, ik had iets veranderd in het register omdat na t verwijderen van Norton Anti-Virus ik telkens een melding van een missend bestand kreeg bij het opstarten.
* USB zooi verwijderd uit device manager.

Niets hiervan helpt, zijn er nog andere tips? Of is gewoon mn moederbord kapot?
Het gaat trouwens om een Gigabyte 7n400 pro nforce2 mobo, de rest lijkt me niet echt relevant. Alle apparaten zijn trouwens wel USB 1.1, maar alles werkte, tot vanmiddag, prima.

Verwijderd

Hoe staat t met de voedings-lijn van je USB-poort?

Kan t zijn dat 1 van je USB-kabels een interne kortsluiting heeft? (i.e. kabelbreuk/knik/etc.) Kijk dat even na wil je? :+

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ik heb t probleem ook als ik mn USB devices los/één voor een aansluit
en
als ik de front USB of het USB bracketje loskoppel, dus kabels kunnen het probleem niet zijn volgens mij....

Hoe bedoel je, de voedingslijn? Ook iets met die kabels of de voltages die mijn voeding levert?

Verwijderd

schaduw schreef op 28 juli 2004 @ 23:34:
ik heb t probleem ook als ik mn USB devices los/één voor een aansluit
en
als ik de front USB of het USB bracketje loskoppel, dus kabels kunnen het probleem niet zijn volgens mij....

Hoe bedoel je, de voedingslijn? Ook iets met die kabels of de voltages die mijn voeding levert?
De voedingslijn: de lijn die de voeding levert (a 5V, max. 500 mA) voor je USB-apparaten. Dat is dus op de USB-poort, maar ook op de voeding zelf, +5VSB.
Per poort moet die maximaal 500 mA kunnen leveren... De meeste 'normale' (no name/goedkope name) voedingen kunnen maar maximaal 2.0 A leveren op de +5VSB-lijn. Daardoor krijg je met 4 of meer USB-poorten vaak problemen, vooral wanneer je 'via de USB-poort gevoede apparatuur' gebruikt. Dit resulteert/kan resulteren in onverklaarbare system-freezes, wanneer je met bijvoorbeeld je muis rolt... en andere onverklaarbare problemen.

Echter denk ik dat wanneer je echt andere kabels gebruikt, dat je probleem misschien wel in de soldeer/poort-contacten met t moederbord liggen...

Die foutmelding:
"Een van de USB apparaten die op deze computer is aangesloten, heeft een storing veroorzaakt. Windows herkent het apparaat niet meer."
Duidt duidelijk op kortsluiting. Hetzij in de bekabeling, hetzij t moederbord of de devices zelf. Eventueel zelfs mogelijk kast/moederbord...

Dus kijk daar eens goed naar, alsmede naar t vermogen/de hoeveelheid stroom, wat door je USB-apparatuur opgesnoept wordt.

edit:
Nog ff een klein toevoeginkje:
[quote]Ik heb verschillende apparaten geprobeerd; Philips mp3 speler, Twinmos geheugenstick, Muis (erg irriant dat ik die niet kan gebruiken), Canon s300 printer en een gamepad[/quote]
FF kort een schattings-lijstje Geheugenstick (>= 500 mA), MP3-player (gevoed door PC 500 mA, eigen voeding ~150 mA), Printer (zie MP3-player), GamePad (>150 mA), muis (>=150 mA)
optelsommetje: voeding moet minimaal ongeveer 1 Ampère leveren op de USB-poorten. Als alles tegelijk benut wordt dus meer... kan zeker ook met de warmte van t moment (weer) voor onverklaarbare uitvallers leiden...

Al blijf ik bij een kortsluiting... Heb nog niet meegemaakt dat een overload bemerkt werd, en er een foutmelding op gegeven werd :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 21:18 . Reden: additie ]