[desktop-app-idee]knippen en plakken met automatische upload

Pagina: 1
Acties:

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

Topicstarter
Dit is volgens mij een heel slim idee voor een klein programmaatje. Stel je voor dat je een plaatje of ander bestand op je klembord hebt staan en je wil deze in een forum posten... met de huidige tools zul je altijd een x aantal stappen moeten doorlopen voor je dit bestand geupload hebt.

Nu zat ik te denken aan een applicatie die ervoor zorgt dat je met één toets-combinatie het bestand kan uploaden én de goede url op het forum/blog post.

Ik kon zelf niet zoiets op google vinden ...dus dan bestaat het nog niet :P (of ik kan niet zoeken). Dus gaan wij (of ik) zoiets maken ....

Wat heb je ervoor nodig:
• Globaal (systeem-wijd) afvangen van een sneltoets
• Image van het klembord als jpeg weg te schrijven.
• Gekopieerde file (via verkenner) opvragen
• Bestand uploaden waar deze via http op te vragen is (o.a. ftp)
• Detecteren wat de gewenste manier van plakken is (met of zonder thumbnail, en in ubb code of in html)
• Plak commando geven (ctrl+v simuleren)

Is dit handig? Heeft iemand nog meer aanvullende ideëen of mogelijke oplossingen?

seweso's blog

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

seweso schreef op 28 juli 2004 @ 17:29:
Wat heb je ervoor nodig:
• Globaal (systeem-wijd) afvangen van een sneltoets
RegisterHotKey(...)
• Image van het klembord als jpeg weg te schrijven.
Of gewoon met EnumClipboardFormats detecteren wat voor type data erop staat.
• Gekopieerde file (via verkenner) opvragen
Overbodig, zie volgende:
• Bestand uploaden waar deze via http op te vragen is (o.a. ftp)
Kan alleen middels FTP, en dan ben je met InternetConnect, FtpOpenFile en InternetWriteFile ook klaar zonder temporary local file.
• Detecteren wat de gewenste manier van plakken is (met of zonder thumbnail, en in ubb code of in html)
Zou je moeten configuren adh website hostmask.
• Plak commando geven (ctrl+v simuleren)
WM_PASTE naar current window sturen.

Redelijk klein karweitje dus. Verder zie ik niet zoveel discussie in dit topic, maja laat eens zien wat je er zoal verder aan interessants over kunt vertellen :)

[ Voor 5% gewijzigd door curry684 op 28-07-2004 17:40 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Het idee is zeker leuk en goed te realiseren lijkt me

Stap 1 : Je kopieert hem naar je klembord.
In je app heb je al een ftp lokatie opgegeven in de opties.
Hij komt in de queue te staan.
Stap 2 : 1 druk op de knop en hij word geupload naar je standaard ftp lokatie en de link verschijnt op je klembord (ubb of html net wat je opgeeft bij het verwerken)
Globaal afvangen van sneltoetsen hoeft niet perse. Je kan ook met een notifyicon werken
Detecteren van de manier van plakken word moeilijk. Je kan dit wel zelf aangeven want het programma weet immers niet op welk forum je gaat posten

• seweso

seweso

de mouw is uit de aap

Topicstarter
Aan de ene kant denk ik aan C++ maar als je ook client-side thumbnails wil genereren (lijkt mij persoonlijk handiger dan server-side) is C++ volgens mij niet zo handig.

Verder dacht ik zelf aan verschillende sources (waar je vandaan kan plakken):
• Letterlijk een bitmap op je klembord (dan moet het systeem een unieke naam genereren)
• Een bestand wat gekopieerd is middels de verkenner (wat wel of niet een plaatje kan zijn)

Daarnaast dacht ik aan meerdere mogelijkheden qua doelen:
• Ftp
• Http, dus elke willekeurige site waar je gratis bestanden kan uploaden

En instellingen die afhankelijk zijn van het de actieve applicatie
• GoT (ubb)
• Blogger e.a. (html)
• Msn, outlook express (alleen de url)
• e.a.

Doelgroep (dus wie er mee moet kunnen werken):
• Tweakers (dan kun je ingewikkelde settings bestandjes gebruiken)
• 'Gewone' gebruikers (dan moet je ook weer zo'n grafische interface maken wat volgens mij ook niet leuk is in c++)

[ Voor 3% gewijzigd door seweso op 28-07-2004 17:55 ]

seweso's blog

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
Het zou interessant worden als je één of ander script op een server zet waarmee je kunt zorgen voor de hosting van de afbeeldingen. Denk aan een systeem waarmee je de afbeeldingen op vele verschillende gratis servers host. Dan heb je ook geen webspace meer nodig.

Afbeeldingen opvragen gaat dan ook met een scriptje welke kijkt op welke servers de afbeelding nog beschikbaar is, en er vervolgens één toont.

Verwijderd

Het zou interessant worden als je één of ander script op een server zet waarmee je kunt zorgen voor de hosting van de afbeeldingen.
Dat is op zich wel handig
Afbeeldingen opvragen gaat dan ook met een scriptje welke kijkt op welke servers de afbeelding nog beschikbaar is, en er vervolgens één toont
Ik denk niet dat dat echt nodig is. Hoevaak zal je een plaatje posten ? Elk plaatje 1x lijkt me zo

Verwijderd

Mijn ImageFramer, heeft een zgn ftp-dropbox (zo heb ik het maar genoemd).

Als je dus een image (of meerdere) wilt posten, sleep je 'm er gewoon op (wel ff ftp account instellen van te voren). Het image wordt vervolgens bewerkt (frame eromheen, tekstje eronder etc, resized) en geupload naar je ftp account. Als resultaat krijg je keurig een URL te zien waar je image te vinden is. Het geheel werkt met meerdere configuraties. (echter autodetectie voor nodige config is wel interessant op zich)

Voorbeeldje , nadat ik net een foto op de dropbox heb gesleept (+ stukje config v/d tool):

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/mvanrijnen/maurits/fotos/imageframer2.JPG

Alle instellingen voor Frame, Tekst en Watermark worden toegepast op de "gedropte" foto's.

Dus dezelfde screencapture gedropped geeft iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/mvanrijnen/maurits/fotos/imageframe2.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 17:53 ]

Verwijderd

netjes maui71

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
curry684 schreef op 28 juli 2004 @ 17:39:
Kan alleen middels FTP, en dan ben je met InternetConnect, FtpOpenFile en InternetWriteFile ook klaar zonder temporary local file.
FTP, is dat dat protocol dat passwords plaintext over internet verstuurd?
SFTP is wat veiliger.

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 29 juli 2004 @ 23:32:
[...]

SFTP is wat veiliger.
Yep, net als pop3, en nog meerdere protocollen , beetje onzinnige opmerking met betrekking tot dit topic (of niet?)
Daarnaast heb je er niet altijd invloed op of er op de serverkant sftp mogelijk is.

/me is nog aan 't denken over de detectie voor de benodigde configuratie

In config iets opgeven als (ff in human readable format)

Indien Voorgrond window caption begin met 'GoT - ' dan gebruik m'n GoT config.
echter als je de verkenner opent om een image te slepen, dan is GoT niet meer je voorgrond window, wel je laatst actieve browser windows misschien ..... (is dat te achterhalen ???)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 23:40 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 23:34:
Yep, net als pop3, en nog meerdere protocollen , beetje onzinnige opmerking met betrekking tot dit topic (of niet?)
Daarnaast heb je er niet altijd invloed op of er op de serverkant sftp mogelijk is.
Ik wilde alleen maar even aangeven dat FTP niet de enige manier is om iets te uploaden.
/me is nog aan 't denken over de detectie voor de benodigde configuratie

In config iets opgeven als (ff in human readable format)

Indien Voorgrond window caption begin met 'GoT - ' dan gebruik m'n GoT config.
echter als je de verkenner opent om een image te slepen, dan is GoT niet meer je voorgrond window, wel je laatst actieve browser windows misschien ..... (is dat te achterhalen ???)
Het wordt wel tricky denk ik, zeker als het ook moet werken met meerdere browsers.

Het hangt trouwens af van de pagina die je bekijkt, soms staat GoT vooraan, soms in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-07-2004 23:53 ]

Verwijderd

ff offtopic vraagje, is het überhaupt mogelijk om bestanden naar een trayicon te slepen ?

Daarnaast, misschien een klein window (top most window) met een aantal Confignamen, en je sleept bv een foto op precies zo'n naam....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 23:58 ]

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

jawel... misschien moet je effe je tray hacken maar zo gezegd zo gedaan google er maar eens op

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wat je ook kunt doen is in je quicklaunch een icoon zetten en waarbij je als parameter het plaatje in kunt laden. Gewoon je plaatje op het icoontje slepen en je app opent zich met dat plaatje.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

OlafvdSpek schreef op 29 juli 2004 @ 23:32:
[...]

SFTP is wat veiliger.
Is een Secure File Transfer Protocol geen File Transfer Protocol dan?

Moet ik vanaf nu ook HTTP/HTTPS gaan vermelden overal waar ik het over HTTP-connecties op? :?

* curry684 denkt iets over een mier en bestialiteiten :)

Professionele website nodig?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
curry684 schreef op 30 juli 2004 @ 11:52:
Is een Secure File Transfer Protocol geen File Transfer Protocol dan?

Moet ik vanaf nu ook HTTP/HTTPS gaan vermelden overal waar ik het over HTTP-connecties op? :?

* curry684 denkt iets over een mier en bestialiteiten :)
Het is wel een file transfer protocol, maar niet (het) FTP.
Verder kom je met InternetConnect, FtpOpenFile en InternetWriteFile niet ver qua SFTP.

• seweso

seweso

de mouw is uit de aap

Topicstarter
Volgens mij is het voldoende om een speciale map aan te maken op je webserver en te uploaden middels een account die alleen rechten heeft op die map. Maar het zou inderdaad leuk zijn als je ook sftp kon gebruiken.

En als je nou gebruik maakt van classen (en of plugins)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class uploadmethod {
  function setSettings(aSettings)
  function getSettings()
  function setUploadFile(sFilename)
  function Upload()
  function GetRemoteUrl()
}
class ftpupload extends uploadmethod {
  function getSettings() {
    return array('hostname' => '', 'portnumber' => '', 'username' => '', 'password' => '');
  }
}
class sftpupload extends uploadmethod {
}
class httpupload extends uploadmethod  {
}

Ofzoiets dergelijks... misschien flans ik dit weekend het programma wel even in elkaar.

seweso's blog

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik weet niet voor welke type accounts dit precies bedoeld is (geocities, etc of eigen server), maar je zou natuurlijk ook HTTP POST kunnen gebruiken met aan de andere kant een custom script waarmee je dan weer server-side allerlei leuke dingen kunt doen.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 19:32
OlafvdSpek schreef op 30 juli 2004 @ 14:01:
[...]

Het is wel een file transfer protocol, maar niet (het) FTP.
Verder kom je met InternetConnect, FtpOpenFile en InternetWriteFile niet ver qua SFTP.
Het is precies hetzelfde protocol, alleen maakt het gebruik van een paar extra security extensies voor o.a. encryptie van authenticatie gegevens.
De afkorting SFTP, wanneer je het over het protocol hebt, staat trouwens voor Simple File Transfer Protocol.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FallenAngel666 schreef op 30 juli 2004 @ 15:28:
[...]

Het is precies hetzelfde protocol, alleen maakt het gebruik van een paar extra security extensies voor o.a. encryptie van authenticatie gegevens.
De afkorting SFTP, wanneer je het over het protocol hebt, staat trouwens voor Simple File Transfer Protocol.
Weet je zeker dat de S niet voor Secure staat?
Ook de data (het hele protocol dus) is trouwens encrypted, niet alleen de authenticatie gegevens

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-07-2004 15:52 ]

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 19:32
OlafvdSpek schreef op 30 juli 2004 @ 15:51:
[...]

Weet je zeker dat de S niet voor Secure staat?
Ook de data (het hele protocol dus) is trouwens encrypted, niet alleen de authenticatie gegevens
Ja, zoek maar eens de RFC van het protocol SFTP op via Google.
En ik zei ook o.a. auth gegevens :P

Verwijderd

FallenAngel666 schreef op 30 juli 2004 @ 15:28:
[...]

De S in SFTP staat wel degelijk voor Secure (of SSH). Misschien ben je in de war met TFTP, het Trivial File Transfer Protocol.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FallenAngel666 schreef op 30 juli 2004 @ 16:14:
[...]

Ja, zoek maar eens de RFC van het protocol SFTP op via Google.
En ik zei ook o.a. auth gegevens :P
http://www.faqs.org/rfcs/rfc913.html
SFTP is a simple file transfer protocol. It fills the need of people
wanting a protocol that is more useful than TFTP but easier to
implement (and less powerful) than FTP.
Dat is dus een andere variant. Simpeler dan FTP en dus niet de variant die encryptie (ala SSH) gebruikt. Simpel FTP gebruikt ook gewoon plaintext passwords.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-07-2004 18:33 ]

• Soultaker
  • Laatst online: 18:13
OlafvdSpek: kan wel wezen, maar in de praktijk wordt met SFTP naar mijn ervaring steeds FTP over SSH bedoeld. Google maar eens op SFTP, bijvoorbeeld. De RFC kan wel vinden dat SFTP voor Simple File Transfer Protocol staat, maar da's maar één betekenis van die afkorting.

Allemaal een beetje gelijk dus. Nu weer on topic. :>

[ Voor 15% gewijzigd door Soultaker op 30-07-2004 18:42 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Soultaker schreef op 30 juli 2004 @ 18:41:
OlafvdSpek: kan wel wezen, maar in de praktijk wordt met SFTP naar mijn ervaring steeds FTP over SSH bedoeld. Google maar eens op SFTP, bijvoorbeeld.
Ik heb niks kunnen vinden dat erop wijst dat met SFTP in de praktijk FTP over SSH wordt bedoeld en niet gewoon SFTP.

SFTP is toch een standaard component van de SSHd, waarom zou je dan FTP over SSH gebruiken?

• Soultaker
  • Laatst online: 18:13
Volgens mij zijn we het eens maar praten we langs elkaar heen. :+

Verwijderd

Om deze thread maar eens nieuw leven in te blazen:

Toen ik het concept voor het programma las vond ik dit meteen een geweldig idee, en is het op mijn te-doen stapel gekomen :). Ik ben er nu eindelijk aan toe gekomen om het ook daadwerkelijk te maken:

Afbeeldingslocatie: http://one.sickcrew.com/share/shot-20040914.163436.png

Het programma biedt niet alle functionaliteit in één keer. Ten eerste omdat ik geen zin had de FTP uploader te maken (;)), en ten tweede omdat ik de laatste tijd steeds meer ben gaan geloven in de GNU/Linux manier van software bouwen: veel kleine, op zich nuttige programmaatjes maken, die samen nog veel nuttiger blijken te worden.

Wat mijn programma dus doet is slechts het plaatje van het clipboard afhalen en naar een file wegschrijven. Op zich kan dit al best nuttige functionaliteit genoemd worden. Om het daarna naar een FTP server te krijgen, is er de optie om het plaatje na het wegschrijven naar een ander programma te sturen. In dit geval heb ik na rondsnuffelen op GoT dit programmaatje gevonden wat het uploaden en het URL op het clipboard plaatsen op zich neemt.

Het mooie is nu dat als je dit programma niet wilt gebruiken, je er zo een ander voor in de plaats kan pluggen. Je kan het plaatje naar Photoshop sturen, of naar een FTP client van je keuze, of naar een zelfgebouwd programma/script. Al met al is mijn programma dus nuttiger geworden door minder functionaliteit te herbergen! (Strange, no?) Afgezien van deze ontwerpbeslissing die voornamelijk uit luiheid genomen is en nog goed uitpakt ook (;)):
  • Je kan het door mij geschreven programmaatje hier downloaden. Op zichzelf slaat het dus plaatjes op, en kan ze naar andere programma's sturen. Het programma leeft in de tray, dus je zou het in je Startup folder kunnen gooien.
  • Om te uploaden naar FTP kun je dit programmaatje gebruiken (link uit andere post, geen garanties of hij nog lang gaat blijven werken). Bij het invullen van je wachtwoord moet je even opletten: het programma zegt namelijk heel mooi dat het wachtwoord versleuteld wordt opgeslagen, maar als hij het later uitleest dan vergeet hij mooi te ontsleutelen. Om het goed te laten werken moet je je wachtwoord dus (plaintext) in de INI file editen. Of gewoon niet invullen...
  • Zoals gezegd kun je ook elke andere applicatie die jij leuker vindt gebruiken om het uploaden af te handelen. Maar FTP Uploader maakt ook nog een item aan in het "Send To" menu, dus je kan het nog voor meer upload-zaken gebruiken.
Veel plezier ermee, en ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in feedback.

P.S: Ook het Droste effect is nog altijd heel leuk om te doen... :p
Pagina: 1