rechten probleempje

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Ik heb een locale linux webserver waar apache op draait. Deze draait onder de user 'www-data', die in de groep 'www-data' zit.

Nou probeer ik Photostack te installeren, en loop ik tegen een probleempje aan. De gebruiker van PS kan fotos uploaden naar de server, met via in PS 'ge-embedde' FTP functies. Dit uploaden gebeurt dan op naam van de gebruiker, die een account op de server heeft. Bestanden die dan upgeload worden hebben dan als user en groep de naam van de gebruiker die de bestanden geupload heeft (en de groep waar ie in zit).

Helaas kan de webserver daar dan niet bij...

Hoe los ik dit groups gewijs op?
Moet ik de user www-data in de group 'gebruiker' stoppen? Lijkt me een wat omslachtig geheel.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je kan inderdaad die user aan die groep stoppen; je kan ook 'other' leesrechten geven (plus execute rechten op de directory). Vergeet niet dat je alle directories naar boven toe moet controleren; dus stel je hebt de volgende map:

/home/users/gebruiker1/PS_upload

dan moet other op /home, /home/users en /home/users/gebruiker1 minstens 'execute' rechten hebben. Op /home/users/gebruiker1/PS_upload en alle onderliggende directories moet je leesrechten uitdelen aan other :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate