[citrix] farm server vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 01:52
Wij hebben een kleine farm van een 3tal servers.
Degene die deze farm heeft aangemaakt, heeft de servers niet helemaal goed geinstalleerd.

Daarom heb ik 2 van de 3 servers uit de farm gehaald en opnieuw geinstalleerd.
Dit is vlekkeloos verlopen.

Nu alleen moet de Farm server (access datastore) vervangen gaan worden door een andere machine.
De machine zal hetzelfde ipadres en hostname krijgen.

Hoe kan dit het beste aangepakt worden? nieuwe farm aanmaken met dezelfde naam?
Of huidige farm over kopieren?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Heeft mijn collega een poosje geleden ook gedaan bij ons op de zaak. Weet dat hij bijna alles van de citrix sites heeft afgehaald. Misschien wel handig om te weten. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het toevallig zo'n beetje dezelfde hardware is, zou je kunnen overwegen de HDD's van de oude machine te imagen en de hele zaak over te zetten...heb verder geen ervaring met Citrix maar je zou het iig kunnen proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hier een extractie van de advanced concepts guide, over DS onderhoud.
http://ctxex10.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX677542

De volledige gids lezen is uiteraard veel leerzamer.
http://ctxex10.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX102497

• J.W
The_Eagle schreef op 28 juli 2004 @ 16:54:
Als het toevallig zo'n beetje dezelfde hardware is, zou je kunnen overwegen de HDD's van de oude machine te imagen en de hele zaak over te zetten...heb verder geen ervaring met Citrix maar je zou het iig kunnen proberen :)
De "oude" server is software matig brak en niet hardware matig.
Dus als ik de hd's zou overhuizen blijf ik een brakke server houden

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Simpel: gewoon de datastore verplaatsen naar 1 van de 2 nieuwe servers. Dit staat compleet beschreven op de Citrix site. Daarna de oude server uit de farm halen en opnieuw inrichten. Daarna weer toevoegen. Klaar. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• J.W
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 16:55:
Hier een extractie van de advanced concepts guide, over DS onderhoud.
http://ctxex10.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX677542

De volledige gids lezen is uiteraard veel leerzamer.
http://ctxex10.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX102497
Dit is inderdaad heel behulpzaam, THX!

Alleen hier gaan ze er vanuit dat je het overhuist naar een andere host.
Terwijl het in ons geval de host wordt vervangen.

Moet ik nog steeds dsmaint failover doen op de andere servers, aangezien de nieuwe server dezelfde hostname en ipadres krijgt?

• J.W
Microkid schreef op 28 juli 2004 @ 16:59:
Simpel: gewoon de datastore verplaatsen naar 1 van de 2 nieuwe servers. Dit staat compleet beschreven op de Citrix site. Daarna de oude server uit de farm halen en opnieuw inrichten. Daarna weer toevoegen. Klaar. :)
Ik hoop dat het zo simpel is :+

• Microkid

Microkid

Smile

J.W schreef op 28 juli 2004 @ 17:00:
[...]

Dit is inderdaad heel behulpzaam, THX!

Alleen hier gaan ze er vanuit dat je het overhuist naar een andere host.
Terwijl het in ons geval de host wordt vervangen.

Moet ik nog steeds dsmaint failover doen op de andere servers, aangezien de nieuwe server dezelfde hostname en ipadres krijgt?
Ja, aangezien je de datastore op een andere server zet, moet je dsmaint failover draaien om de servers te vertellen dat ze naar een andere server moeten connecten.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• J.W
Microkid schreef op 28 juli 2004 @ 17:56:
[...]

Ja, aangezien je de datastore op een andere server zet, moet je dsmaint failover draaien om de servers te vertellen dat ze naar een andere server moeten connecten.
Ja maar de andere server is eigenlijk de oude server, aangezien hij hostname en ipadres overneemt van de oude server.

• Microkid

Microkid

Smile

J.W schreef op 28 juli 2004 @ 18:05:
[...]

Ja maar de andere server is eigenlijk de oude server, aangezien hij hostname en ipadres overneemt van de oude server.
Sorry, ik denk dat ik je niet snap: je gaat de oude datastore weghalen en een nieuwe neerzetten met dezelfde naam en IP adres? Leuk, maar je zal toch de database ergens moeten neerzetten. Of ga je die dan ook weer erop terugzetten? En hoe wil je die server in de farm hangen als er geen datastore is? Lijkt me toch verstandiger om de datastore gewoon naar een andere server te verplaatsen. Dan kan je daarna die andere server er weer in hangen, en desnoods daarna de datastore weer terugverplaatsen.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

2 mogelijkheden...

- DSMaint gebruiken voor een failover naar een andere machine en die de Datastore maken (je hoeft dan niet terug naar de originele machine)
- DSMaint gebruiken om de datastore naar een externe database te brengen.

Ik had op moment van de situatie de gelegenheid niet om de 2e te gebruiken. Voorlopig heb ik daarom een kale Citrix machine in gebruik genomen die alleen maar als Datastore fungeert en verder geen clients support. Daarmee kan de machine ook niet vervallen. Deze NULL server (sommiggen noemen het een Administrative Server) kan je voor beheerstaken gebruiken.

Zodra ik de kan heb gaat die datastore lekker naar een SQL of Oracle server, ik heb dat ding liever niet op een productie terminal server staan. Maargoed, dat betekent wel dat je een Database server moet hebben...

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• J.W
Microkid schreef op 28 juli 2004 @ 18:22:
[...]

Sorry, ik denk dat ik je niet snap: je gaat de oude datastore weghalen en een nieuwe neerzetten met dezelfde naam en IP adres? Leuk, maar je zal toch de database ergens moeten neerzetten. Of ga je die dan ook weer erop terugzetten? En hoe wil je die server in de farm hangen als er geen datastore is? Lijkt me toch verstandiger om de datastore gewoon naar een andere server te verplaatsen. Dan kan je daarna die andere server er weer in hangen, en desnoods daarna de datastore weer terugverplaatsen.
De machine die nu de datastore draagt, dus de hoofdserver, moet vervangen worden.

De nieuwe server hangt al in de farm.
Ik wilde eerst de datastore verhuizen naar de nieuwe server.
Vervolgens de oude server uitschakelen.
Datastore weer activeren op de nieuwe server
Nieuwe server renamen en IPadres goed zetten.

Al onze clients hebben een menu als shell, waarin de button Citrix (dus inloggen farm) verwijst naar een hostname.
Daarom kan ik de farm niet op een machine met een andere naam zetten

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Ik mis de versie van Citrix. Ik kan het niet met zekerheid zeggen voor de oudere versies, maar het maakt dus niet uit voor een Client waar de Datastore staat, als de Citrix servers zelf maar weten waar ze moeten zijn.

Stel dus bijvoorbeeld dat je 3 servers hebt, genaamd CTX00, CTX01 en CTX02

CTX00 is de DataStore
CTX01 is de Most preferred Data Collector
CTX02 is de Preferred Data Collector

Normaal gesproken laat je de clients zoeken naar de farm via de DNS. De standaard instelling van een ICA client verwijst naar de alias "ICA.domein.tld"
Binnen de DNS neem je een Alias op die naar 1 van deze servers verwijst. Dit kan de DS zijn, maar dit hoeft niet. Het gaat er voor de ICA client alleen maar om te weten van het bestaan van tenminste 1 server binnen de Farm. De rest komt na het initiele contact wel.

In jouw geval heb je mogelijk geen zin om de clients na te lopen en die servernaam te vervangen. Tsja, dan los je het anders op: je maakt een alias aan <oude servernaam> CNAME <nieuwe servernaam> case closed.

Ik wil je tenzeerste afraden om met servernamen te pielen zolang Citrix er op staat geinstalleerd. Ik denk dat je meer problemen veroorzaakt dan je op lost. Gezien de verdere gegevens krijg ik niet de indruk dat je heel erg bekend bent met de interne werkingen van Citrix, en zou ik daarom maar heel sterk uitkijken met wat je doet.

Destijds ben ik met een CCA cursus en examen de citrix wereld binnen gestormd, en heb intussen ontzettend veel geleerd.... metname dat het ontzettend veel shit oplevert als je met te weinig kennis van zaken aan de slag gaat. Mijn vorige werkgever heeft zich daar meermalen in verstapt, en bij mijn huidige werk zit ik ook regelmatig met verbazing te kijken wat die servers nou weer voor iets wazigs uithalen waar ik niet op had gerekend.

't is een mooi systeem, dat Citrix, maar wil het foutloos werken en blijven werken, dan heb je of ontZETTEND veel geluk nodig, of je moet met heel veel ervaring en kennis gaan sleutelen.

Alles bij alles:
- Nieuwe server installeren in de farm (dus inmiddels gedaan)

- Nieuwe server als DS activeren: (zie de adminitrators handleiding en de info bij Citrix.com over dit onderwerp)
- - Backup maken van de Datastore
- - Backup verhuizen naar de nieuwe server
- - een ODBC koppeling naar deze backup database maken op de nieuwe server
- - DSMaint gebruiken om de Datastore op deze server te activeren
- - DSMaint gebruiken om de Datastore op de overige servers te activeren (incl. de oude)

- Citrix de-installeren op de oude datastore (cq server uit de farm knikkeren)
- Oude DS Server uitzetten
- in de DNS CNAME aanmaken van de oude servernaam naar de nieuwe
- eventueel als dat nodig is IP aanpassen van de nieuwe DS, (maar dit zou absoluut overbodig moeten zijn.)
- Bijvoorkeur de puin opruimen, en het shellmenu op de clients aanpassen om naar de hostname "ICA" te connecten, en een alias voor ICA aanmaken en zorgen dat niets of niemand nog een verbinding op IP adres maakt (puur en alleen connecten op de default waarde "ica")

• J.W
Dankjewel voor je tips.
Ik heb inmiddels de move gedaan en het stelde niet veel voor.
binnen 5 minuten zat de farm op de andere server en werkte alles weer zoals vanouds.
Viel me echt reuze mee

[ Voor 94% gewijzigd door J.W op 13-08-2004 13:14 ]

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Sure thing. Zoals met het meeste... als je vooraf precies nagaat welke stappen doet is het een koekie, die je het fout doet heb je een hoop stront in je serverruimte.

• J.W
Firefox schreef op 13 augustus 2004 @ 16:24:
Sure thing. Zoals met het meeste... als je vooraf precies nagaat welke stappen doet is het een koekie, die je het fout doet heb je een hoop stront in je serverruimte.
het enige probleempje wat ik nog heb, is iets met de web interface.
ik heb via de wiadmin, heb ik een translated adres ingesteld.

Voorheen kreeg iemand als ze van dit ipadres afkwamen een aangepaste ica file, waarin een ipadres van de server te voorschijn kwam.

Helaas doet ie dit niet meer, in de nfuse.conf staat het ook goed.
Kan ik via een andere manier de ica file bewerken die Web Interface aanbied?

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Nfuse gedeelte heb ik buiten de cursus erg weinig mee gedaan vrees ik.

stonden die ICA files niet gewoon in de webroot gepublished? zover ik weet waren het gewoon platte tekst files...

• J.W
Firefox schreef op 13 augustus 2004 @ 16:52:
Nfuse gedeelte heb ik buiten de cursus erg weinig mee gedaan vrees ik.

stonden die ICA files niet gewoon in de webroot gepublished? zover ik weet waren het gewoon platte tekst files...
Nee helaas, hij maakt die ica files op basis van een template.ica .
deze staat wel in de webroot.
ik ga het eens proberen om de ipadres variable uit de template te gooien en daar hard het ipadres in te zetten.

iig thx voor de hulp

edit template aanpassen werkt niet

[ Voor 4% gewijzigd door J.W op 13-08-2004 17:43 ]

Verwijderd

J.W schreef op 13 augustus 2004 @ 16:48:
Voorheen kreeg iemand als ze van dit ipadres afkwamen een aangepaste ica file, waarin een ipadres van de server te voorschijn kwam.

Helaas doet ie dit niet meer, in de nfuse.conf staat het ook goed.
Op de citrix server moet het firewall adres staan.
Dit is gedaan met "altaddr /set 123.123.123.1" (reboot vereist)

In de nfuse.conf staan dan bijvoorbeeld de 2 lijnen:

AlternateAddress=Mapped
ClientAddressMap=192.168.0.,Normal,*,Alternate

(uitgaande dat de lan range in 192.168.0.x zit)

Klopt dat allemaal nog?

• J.W
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 17:44:
[...]

Op de citrix server moet het firewall adres staan.
Dit is gedaan met "altaddr /set 123.123.123.1" (reboot vereist)

In de nfuse.conf staan dan bijvoorbeeld de 2 lijnen:

AlternateAddress=Mapped
ClientAddressMap=192.168.0.,Normal,*,Alternate

(uitgaande dat de lan range in 192.168.0.x zit)

Klopt dat allemaal nog?
Ik heb nog alternate adres gebruikt.
Ik gebruikte translated adress

ClientAddressMap=1.0.1.122,Translated,1.0,Normal,2.0,Normal,*,Translated
SessionField.NFuse_CSG_AddressTranslation=Normal
ServerAddressMap=1.0.1.140:1494,104.1.1.1:7000

het is de bedoeling als iemand van het adres 1.0.1.122 afkomt, hij/zij in haar ica file als server adres 104.1.1.1 (Inet adres) krijgt.

Verwijderd

Je mist wat punten; het moet zijn:

ClientAddressMap=1.0.1.122,Translated,1.0.,Normal,2.0.,Normal,*,Translated

• J.W
De farm draait nu al een tijdje weer goed.

Alleen nu was ik laatst de Advanced Concepts for Metaframe XP aan het lezen en hier zag ik dat citrix adviseert om in een kleine farm een aparte server te gebruiken als Data Store

Ik heb nu 3 citrixmachines (published desktop) voor een kleine 50 gebruikers.
De 1e citrix server is nu DS(Access) en DC (data collector), ik heb begrepen dat je alleen maar een server als DC moet deticaten als je meer dan 50 servers hebt.

Heeft het zin om een 4e server te pakken en deze alleen maar te gebruiken als dedicated DS en er geen gebruikers op te laten?

Een andere vraag, ik heb nu 3 servers als Fr 3 draaien.
Alleen als connection pack gebruik ik de FR2 release pack, mis ik nu functionaliteiten? of maakt dit geen fluit uit?

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Het doel van een DC is dynamiche informatie verzamelen en bijhouden (Hoeveel Users, welke actieve applicaties, resources etc). Wanneer de DC wegvalt om wat voor reden moet deze informatie opnieuw worden opgebouwd. De fundering van deze info is .... de Datastore.

Wanneer jij 3 servers hebt waarvan 1 "Administrative server" die zowel DS als most preferred DC is, en deze valt weg... wat gebeurt er dan? de backup DC wil de datastore om de eerste info vragen, waaronder welke servers er verder in de farm zijn, zodat deze om resource data gevraagd kan worden, maar de datastore is er niet!

Conclusie, bij elke farm, waar meer dan 1 server in is opgenomen moet je zo snel mogelijk de DC op een andere server dan de DS plaatsen, en in jouw geval de 2e server als volgende in prioriteit opzetten als backup DC.

================

Zelf heb ik er idd voor gekozen om een kleine desktop te pakken zonder echte power waar de datastore op staat. Heel heftig hoeft dit voor een farm van 3 servers niet te zijn. Voordeel is: als je productie servers verrot gaan zoals je nu is overkomen, dan heb je geen moeilijkheden om die onderuit te trappen. Krijg je het zelfs zo voorelkaar de installatie volledig te scripten, dan zou je via RIS de citrix productie servers zo opnieuw kunnen uitrollen. In mijn geval vereist het een paarkeer opnieuw inloggen en een voor een een paar setups af te trappen, maar deze stappen zijn al volledig voorbereid: Answerfiles, shortcuts na uitrol panklaar op de desktop en wat niet voorzien is van answerfiles staat in detail beschreven.... In 2,5 a 3 uur kan ik 2 Citrix XP FR3 servers volledig opnieuw inrichten als vanouds door gebruik van RIS... dat lukt je niet als je moet kloten met DSMAINT om elke keer de datastore veilig te stellen.

Helemaal mooi is het als je toevallig al een SQL server in huis hebt... de datastore eenmaal op zo'n SQL of Oracle bak, en je hebt die server ook niet nodig, maar die stap zijn wij iig nog niet aan toe gekomen. Het is bijna geen load op een DB server, het kost je maar een paar SQL user connectie licences... en het is een gemak waar je van droomt :)

----------------

Connection Pack... rings a bell, maar wat bedoel je er precies mee... die ICA client? altijd gelijk of nieuwe dan de Feature release versie gebruiken. Ga je lager zitten, dan kunnen clients wel connecten, maar zullen idd extra functionaliteit van FR3 gaan missen.

Verwijderd

J.W schreef op 29 oktober 2004 @ 13:25:
Een andere vraag, ik heb nu 3 servers als Fr 3 draaien.
Alleen als connection pack gebruik ik de FR2 release pack, mis ik nu functionaliteiten? of maakt dit geen fluit uit?
Nee, je hebt ze als FR2 draaien. (in de CMC rechtermuis op de server "set FR level" zal vermoedelijk op FR2 staan, want als het op 3 zou staan, zou iedereen connectie licensing meldingen krijgen.

Ja je mist de functionaliteit van FR3.

• J.W
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 00:22:
[...]

Nee, je hebt ze als FR2 draaien. (in de CMC rechtermuis op de server "set FR level" zal vermoedelijk op FR2 staan, want als het op 2 zou staan, zou iedere connectie licensing meldingen krijgen.

Ja je mist de functionaliteit van FR3.
Toch staat de server bij information op Fr3 en heb ik alleen maar fr2 connection licenses pack.
ik heb ook gewoon speedscreen b.v

• J.W
Firefox schreef op 29 oktober 2004 @ 19:54:
Het doel van een DC is dynamiche informatie verzamelen en bijhouden (Hoeveel Users, welke actieve applicaties, resources etc). Wanneer de DC wegvalt om wat voor reden moet deze informatie opnieuw worden opgebouwd. De fundering van deze info is .... de Datastore.

Wanneer jij 3 servers hebt waarvan 1 "Administrative server" die zowel DS als most preferred DC is, en deze valt weg... wat gebeurt er dan? de backup DC wil de datastore om de eerste info vragen, waaronder welke servers er verder in de farm zijn, zodat deze om resource data gevraagd kan worden, maar de datastore is er niet!

Conclusie, bij elke farm, waar meer dan 1 server in is opgenomen moet je zo snel mogelijk de DC op een andere server dan de DS plaatsen, en in jouw geval de 2e server als volgende in prioriteit opzetten als backup DC.

================

Zelf heb ik er idd voor gekozen om een kleine desktop te pakken zonder echte power waar de datastore op staat. Heel heftig hoeft dit voor een farm van 3 servers niet te zijn. Voordeel is: als je productie servers verrot gaan zoals je nu is overkomen, dan heb je geen moeilijkheden om die onderuit te trappen. Krijg je het zelfs zo voorelkaar de installatie volledig te scripten, dan zou je via RIS de citrix productie servers zo opnieuw kunnen uitrollen. In mijn geval vereist het een paarkeer opnieuw inloggen en een voor een een paar setups af te trappen, maar deze stappen zijn al volledig voorbereid: Answerfiles, shortcuts na uitrol panklaar op de desktop en wat niet voorzien is van answerfiles staat in detail beschreven.... In 2,5 a 3 uur kan ik 2 Citrix XP FR3 servers volledig opnieuw inrichten als vanouds door gebruik van RIS... dat lukt je niet als je moet kloten met DSMAINT om elke keer de datastore veilig te stellen.

Helemaal mooi is het als je toevallig al een SQL server in huis hebt... de datastore eenmaal op zo'n SQL of Oracle bak, en je hebt die server ook niet nodig, maar die stap zijn wij iig nog niet aan toe gekomen. Het is bijna geen load op een DB server, het kost je maar een paar SQL user connectie licences... en het is een gemak waar je van droomt :)

----------------

Connection Pack... rings a bell, maar wat bedoel je er precies mee... die ICA client? altijd gelijk of nieuwe dan de Feature release versie gebruiken. Ga je lager zitten, dan kunnen clients wel connecten, maar zullen idd extra functionaliteit van FR3 gaan missen.
Scheelt het ook nog in perfomance, als je een b.v een desktop pakt als Data Store?
Kun je de desktop ook gewoon rebooten, terwijl de citrixservers gewoon door blijven draaien?

Citrix adviseert juist wel DS en DC op een server te hebben in een kleine farm met minder dan 50 servers (blz 87 Feature_Release_3_Advanced_Concepts), deze server moet danwel dedicated zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door J.W op 01-11-2004 14:02 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Speedscreen is geen FR3-only functionaliteit. Alleen het onderdeel 'browser acceleration' van SpeedScreen is volgens mij onderdeel van FR3.

Je datastore hoeft niet altijd online te zijn, je datacollector zorgt voor alle dynamische data en maakt maar af en toe verbinding met je datastore. Volgens mij kun je 76 uur zonder datastore (langer dan een weekend dus).

[ Voor 5% gewijzigd door Abom op 01-11-2004 11:49 ]

• J.W
Abom schreef op 01 november 2004 @ 10:58:
Speedscreen is geen FR3-only functionaliteit. Alleen de browser acceleration is volgens mij onderdeel van FR3.

Je datastore hoeft niet altijd online te zijn, je datacollector zorgt voor alle dynamische data en maakt maar af en toe verbinding met je datastore. Volgens mij kun je 76 uur zonder datastore (langer dan een weekend dus).
Sorry ik was niet duidelijk.
ik heb dus bij de servers speedscreen Browser Acceleration staan, wat dus wel duidt het een Fr3 server.

[ Voor 17% gewijzigd door J.W op 01-11-2004 11:52 ]

Verwijderd

J.W schreef op 01 november 2004 @ 11:49:
...wat dus wel duidt het een Fr3 server.
Heb je de UPDII driver geladen, en werkt deze?
Pagina: 1