Toon posts:

Enkele vraagjes over Home cinema recievers.

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn Pioneer VSX 512 (5 x 80 Watt) verkocht. Dit omdat ik er een redelijke prijs voor kon krijgen, en ik een zwarte dvd speler had terwijl de versterker zilver was.

Nu ben ik dus weer opzoek naar een nieuwe versterker maar er zijn nog enkele dingen waar ik niet helemaal uitkom daarom hier een paar vraagjes.

Eerst ff de situatie die er nu is:

DVD speler: Pioneer 370
Front speakers: Wharfedale Valdus 500
Surround: Redelijk grote phillips rear en center speakers. (Worden wel weer een keer vervangen.)
Subwoofer: Geen. Ik heb nog geen subwoofer omdat de valdus 500 front speakers een aardige bass weergeven.

Ik ben momenteel op zoek naar een versterker met een budget van 300 Euro.

Ik heb echt al heel lang op het internet zitten zoeken maar kan nog steeds niet echt een goede beslissing maken. Ik weet dat je hoort te luisteren in een zaak, maar als ik daar met de informatie die ik nu heb binnenloop dan weet ik niet welke recievers ik allemaal wil beluisteren.
Daarom vraag ik eerst op GOT om iets meer informatie en eventueel tips zodat ik geen eventueel goeie versterkers binnen het budget over het hoofd zie.

De versterkers die ik tot nu toe als keuze heb staan zijn:

Yamaha RX-V450RDS 278,00 Euro
6 x 130 watt (4 ohm, 1kHz, 0,7% THV)

Pioneer VSX D712 375,00 Euro
5 x 100 Watt (1 kHz, 1% THD, 8 ohms)

Pioneer VSX D714 294,00 Euro
5 x 100 Watt (1 kHz, 1% THD, 8 ohms)

Denon AVR 1604 299,00 Euro
6 x 75 Watt (8 ohm)

Hier heb ik een aantal vragen over:

1 De yamaha RX-V450RDS

Deze versterker heeft 6 x 130 Watt bij 4 Ohm. Mijn Wharfedale speakers zijn 8 Ohm, betekend dit dat deze versterker sowieso niet geschikt is voor mijn speakers of komt het wattage dan gewoon anders uit. Als het wattage anders uit komt waar is dit dan mee te vergelijken?

2 De pioneer vsx 712 en vsx 714

Ik heb op www. pioneer.nl alle specs zo ongeveer vergeleken en ik zie weinig verschillen. Maar de vsx 712 is wel veel duurder. Is deze duurde omdat de 714 deze versterker vervangt en zijn ze behalve van de voorkant gelijk aan elkaar. Of zit er toch nog ergens een addertje onder het gras en is er en reden dat de vsx 712 duurder is. Je zou namelijk toch verwachten dat een verouderd model goedkoper word en de nieuwe iets duurder.

3 De Denon AVR 1604

Deze versterker heeft "maar" 6 x 75 watt. Ik weet dat je niet meteen naar het wattage moet kijken maar dit is toch wel een verschil van 25% met de pioneer versterkers. Komt dit omdat bij Denon de vermogens anders worden gemeten en heeft hij ongeveer het zelfde of meer vermogen dan de pioneer/yamaha, of heeft hij gewoon een stuk minder vermogen.

De pioneer vsx 714 heeft mijn voorkeur omdat ik ook een pioneer DVD speler heb. Maar mocht hij gewoon minder goed zijn dan een ander binnen deze prijsklasse is tie net zo snel weer van de lijst af.

Wie kan mij helpen met deze vragen? Tips voor eventueel andere versterkers binnen deze prijsklasse zijn ook altijd welkom.

De prijzen van de versterkers zijn allemaal van internet shops. Ik haal de versterker liever bij een "echte" winkel. Wie heeft er tips (In de buurt van Enschede/Hengelo) van winkels waar deze goedkoop te halen zijn. Eventuele duitse winkels net over de grens zijn natuurlijk ook erg interessant.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=19081.0

Of nog beter / mooier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=19178.0

Ik heb zelf de SR4300 van Marantz. Heel gaaf ding. Deze is dus nog een stapje hoger. Hij is wel iets boven je budget zie ik, maar persoonlijk zou ik er dat wel voor over hebben. Anders is die Pioneer misschien wat. Succes!

Groetjes, FaceDown.

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42
Kijk ook eens naar de Sony STR-DB 790, heb ik zelf en ben er zeer tevreden over.

Misschien net boven je budget, bij pick2pay.nl voor € 323,- maar misschien ergens anders goedkoper te krijgen.

Verwijderd

1 De yamaha RX-V450RDS

Deze versterker heeft 6 x 130 Watt bij 4 Ohm. Mijn Wharfedale speakers zijn 8 Ohm, betekend dit dat deze versterker sowieso niet geschikt is voor mijn speakers of komt het wattage dan gewoon anders uit. Als het wattage anders uit komt waar is dit dan mee te vergelijken?
Het wattage komt dan gewoon anders uit, namelijk op iets meer als de helft van 135W, wat normaal gezien ruim genoeg zou moeten zijn

Verwijderd

Topicstarter
Dan komt het er dus op neer dat de yamaha toch wel een stuk minder vermogen heeft dan de pioneer. Is het niet slecht voor de boxen als deze 8 Ohm zijn en de versterker 4 Ohm? Verder heb ik op internet ook nog de pioneer vsx 814 zien staan voor 304 Euro. Ik denk dat dit hem wel eens kan worden. Of is er een reden om toch een andere te kopen?

Verwijderd

Ik heb de laatste tijd van mensen om me heen begrepen dat Pioneer zeker goede spullen maakt. Wattage maakt niet zo heel veel uit (tenzij het om heel goedkope versterkers gaat, maar daar hebben we het nu niet over). Zelf heb ik een NAD T7421 met 5x50 watt geloof ik, maar die gebruik je toch nooit helemaal.
Wat ik je wel zou aanraden is om een audio-winkel te zoeken waar je de mogelijkheid hebt om naar de versterker te luisteren. DAn wel met vergelijkbare speakers als thuis, en neem zelf wat CD's mee!!
Verder is het bij audiospullen vaak een kwestie van je gevoel volgen en kijken wat je het mooist vind (oog en oor).
Suc6.

Verwijderd

Wattage zal normaal gesproken niet heel veel uitmaken, alhoewel ik m'n Onkyo toch wel eens richting de 70 van de 80 zet. Dus bijna maximaal vermogen, maar veel hoger dan dat krijg je flinke koppijn in ieder geval :)

Wat betreft die Yamaha moet je een klein beetje oppassen, Yamaha geeft een heel helder geluid. Als je luidsprekers dat ook al doen, dan kan dit een beetje overkill worden. Speakers op de rug binden en meeslepen naar de geluidsboer is het advies hier. Ga luisteren en koop niet blind! :)

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 19:56
2 De pioneer vsx 712 en vsx 714

Ik heb op www. pioneer.nl alle specs zo ongeveer vergeleken en ik zie weinig verschillen. Maar de vsx 712 is wel veel duurder. Is deze duurde omdat de 714 deze versterker vervangt en zijn ze behalve van de voorkant gelijk aan elkaar. Of zit er toch nog ergens een addertje onder het gras en is er en reden dat de vsx 712 duurder is. Je zou namelijk toch verwachten dat een verouderd model goedkoper word en de nieuwe iets duurder.
Dit vraag ik me nu ook af, alleen dan voor de 812 en de 814. Is de 814 nu gewoon de opvolger met iig de zelfde of zelfs betere specs? En waarom is hij dan toch goedkoper?

Verwijderd

De Denon avr 16xx is een goede keuze en als ik jou was zou ik helemaal niet kijken naar het aantal watt :) vaak hoor je het niet eens en ik denk dat pioneer en denon kwalitatief heel verschillend zijn maar hier heb je infeitte niets aan... het zijn jou oren en jou eissen maar er is niets mis als je de denon kiest prima dingetje :)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

tja.. ik let eigenlijk nooit echt veel op het vermogen.. vooral niet als ik spullen vergelijk.. ze weten de getallen soms mooi te brengen maar tijdens een film constant op vol vermogen is erg vermoeiend lijkt me

en wat er ook op staat.. met alle exemplaren hierboven kan je geluidsoverlast veroorzaken :)

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik heb zelf een HK 3550 welke geloof ik 5 x 50 W is.

Ik kan je verzekeren als jij een film bij mij komt kijken met het volume vol open dat je na 5 minuten gillend uit me kamer sprint.

Ik ben van mening dat je aan 5 x 25W (echte watjes) voor film meer dan genoeg hebt. (of je moet erg ongevoelige speakers hebben)

Het moraal van dit verhaal; staar je niet blind op vermogens...

Let er ook op dat het vermogen tov het volume logaritmisch verloopt. dit wil zeggen dat je het verschil tussen 100 en 125W nauwlijks hoort maar het verschil tussen 1W en 5W heel groot is.

www.laserextreme.nl

Verwijderd

Alle hier genoemde versterkers klinken heel behoorlijk en hebben meer dan genoeg vermogen om je een gehoorbeschadiging te geven. Wat betreft de weerstand; elke versterker kan verschillende weerstanden aan, meestal wel tussen de 2 en 16 ohm. Hoe lager de weerstand, hoe moeilijker de speaker is aan te sturen, maar hoe meer vermogen de versterker er op kan zetten. Je kunt dus niet zeggen dat "een versterker 4 ohm is", aangezien 135 watt bij 4 ohm betekent dat de versterker dan op een 4 ohm speaker 135 levert. De weerstand hangt dus van je speakers af en is compleet onafhankelijk van je versterker.
Ik zou inderdaad gewoon kijken welke versterker het beste bij je speakers past.
Pioneer is redelijk neutraal, Yamaha wat kil en Denon wat warmer.
Pagina: 1