[SVG/XML]SVG die data uit XML bestand leest

Pagina: 1
Acties:

• BlackZ
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05-2020
Hoi, ik heb al het internet liggen afschuimen maar nog nergens gevonden wat ik zocht. Ik heb een XML site moeten maken voor men school en die is aardig gelukt maar , ik heb door het falen van een ander vak ook een herkansing op XML :(. Nu voor de herkansing kon ik kiezen, ofwel een gloednieuwe XML site ofwel een SVG toepassing maken die data uit de XML file leest die we aangemaakt hebben en gebruiken in de website.

Ik opteerde voor de 2de keuze. Op school hebben we niets over SVG gezien en dus moet ik men informatie van het net halen. Ik heb al rondgezocht maar nergens vind ik hoe je een SVG maakt die de data uitleest uit een Extern xml bestand.
BV: Ik heb een XML file titels.xml en wil een svg file maken test.svg en wil de titels in die SVG toepassing laten animeren. HOE moet ik die uitlezen.

De enige dingen die ik vind is hoe je zaken moet tekenen in SVG en in de SVG file zelf zit dan XML code.

Websites die ik gevonden heb en waar ik een beetje aan heb zijn:
(maar staat wel nergens info over hoe data uit een extern XML bestand lezen)

http://www.accessibility....tikelen/art-scalable.html
http://www.xml.com/pub/a/2004/06/30/svgtype.html
http://www.netmag.co.uk/t...d=499&subsubsectionid=183

Iemand die me kan helpen ? Had met de GoT search niets gevonden dus daarmee heb ik hier maar gepost omdat ik dacht dat het hier het beste was.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-04 10:55
Je kan met Javascript een XML bestand uitlezen, of toch al zeker plaintext files. Maar een mooie oplossing is het niet. Ik snor even wat linkjes voor je op nu :).
http://www.quirksmode.org/dom/importxml.html
http://www.experts-exchan...uages/XML/Q_20892621.html
Maar een nette oplossing is het imho niet.

En of je nu in SVG of in XML bezig bent, de technieken blijven hetzelfde hoor :).

[ Voor 26% gewijzigd door coubertin119 op 28-07-2004 15:26 ]

Skat! Skat! Skat!

• BlackZ
Jah met DOM heb ik ook een oef. Maar de XML Data moet in de SVG met SVG uitgelezen worden.

BV:

Zou dan tekst uit data.xml kunnen lezen naar vergroter.svg
en dan bekom ik dit http://www.xml.com/2002/09/11/examples/TextWrap.svg

Hier staat nu wel al de tekst in de SVG file

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-04 10:55
SVG is een mark-uptaal. Geen programmeertaal. SVG kan als mark-uptaal hoogstens (en dat heeft het ook, met purely CSS valt SVG niet te reconstrueren) een behaviour en wat speciale weergave-eigenschappen hebben. Of SVG is een enorm buitenbeentje, tegenover alle XML varianten zoals XHTML, XML, RSS, Atom. Filesystemfunctionaliteit zit er volgens mijn logica echt niet in, maar ik heb ken de specs ook niet.

Javascript is the way to go.

Skat! Skat! Skat!

• BlackZ
K , dus via javascript mbv DOM in die svg file kan ik de xml data ophalen

k tnx

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SVG kan met behulp van Xlink verwijzingen uit een ander XML-document importeren, mbhv XSLT kun je de betreffende data eventueel omvormen naar SVG-objecten: (bijvoorbeeld een SVG-grafiek die data importeerd uit een XML-bestand)
coubertin119 schreef op 28 juli 2004 @ 15:48:
SVG is een mark-uptaal. Geen programmeertaal. SVG kan als mark-uptaal hoogstens (en dat heeft het ook, met purely CSS valt SVG niet te reconstrueren) een behaviour en wat speciale weergave-eigenschappen hebben. Of SVG is een enorm buitenbeentje, tegenover alle XML varianten zoals XHTML, XML, RSS, Atom. Filesystemfunctionaliteit zit er volgens mijn logica echt niet in, maar ik heb ken de specs ook niet.

Javascript is the way to go.
:/ laten we opmerken dat de beperking in de kennis van de boodschapper veelzeggender dan de waarheid achter zulk een statement ...

[ Voor 61% gewijzigd door RM-rf op 28-07-2004 16:13 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BlackZ
data ophalen via die manier lukt maar de opmaak verdwijnt :'( en dan zie je puur de tekst die je eruit gehaald hebt.

Verwijderd

Nu hebben wij exact hetzelfde probleem als de poster van dit topic. Wij moeten ook voor school XML data in een SVG file uitlezen. het gaat in dit geval over temperaturen die in een feed staan van weather.com , en deze moeten op de juiste locatie worden uitgelezen in de SVG.
Statisch lukt het uitlezen op de juiste locatie al wel, nu moet echter deze statische informatie dynamisch worden door een import van een waarde uit de XML feed.

Het onderstaande bericht zegt dat het moet kunenn, maar kan iemand dieper in detail treden? .. We hebben al meerdere sites afgezocht, maar er is nergens echt te vinden hoe met deze import omgegaan moet worden. (zonder gebruik van javascript e.d.).
RM-rf schreef op woensdag 28 juli 2004 @ 16:11:
SVG kan met behulp van Xlink verwijzingen uit een ander XML-document importeren, mbhv XSLT kun je de betreffende data eventueel omvormen naar SVG-objecten: (bijvoorbeeld een SVG-grafiek die data importeerd uit een XML-bestand)

[...]

:/ laten we opmerken dat de beperking in de kennis van de boodschapper veelzeggender dan de waarheid achter zulk een statement ...

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik heb niet zoveel hands-on ervaring met SVG, maar hoe lees je de data nu lokaal uit?

Ik zou het oplossen middels een XSL-transformatie die de SVG creeert vanuit de XML.

Rustacean

Verwijderd

De data staat nu statisch vast in de SVG. Dus er zal dan een variabele geplaatst moeten worden in SVG ? en die moet gekoppelt worden via XSLT naar XML...
Manuzhai schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:53:
Ik heb niet zoveel hands-on ervaring met SVG, maar hoe lees je de data nu lokaal uit?

Ik zou het oplossen middels een XSL-transformatie die de SVG creeert vanuit de XML.
Pagina: 1