TV automatisch op SCART 1 input laten springen

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:39
Ik heb thuis een PC die ik gebruik om TV mee te kijken en bijvoorbeeld te timeshiften (gebaseerd op MythTV. Het probleem is dat ik bij aanzetten van de TV deze expliciet op SCART 1 moet zetten (waar dus de output van de PC op staat). Dit kan ook automatisch. Als je op pin 8 van de SCART een bepaald voltage zet, springt de TV automatisch naar de SCART (zie bijvoorbeeld deze pagina over SCART. Ik wil dus 9 tot 12 Volt op pin 8 zetten voor een 4:3 beeld.

Ik ben helaas geen elektro-goeroe, dus vandaar de volgende vragen (die ik niet via Google beantwoord heb kunnen krijgen):
  1. Kan ik "zomaar" de 12 Volt lijn uit mijn PC (een gele voedingskabel) in de SCART van mijn TV jagen? Moet ik datzelfde dan met ground doen? Beschadigt dit mijn TV niet?
  2. Als optie 1. niet kan, is het dan bijvoorbeeld mogelijk om een 12V DC voeding te pakken en die aan de SCART te hangen zonder mijn TV te beschadigen?

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:18

_Ernst_

Mark It Zero!

De massa van de computer moet dan idd wel met de massa van de tv verbonden zijn.
Maar waarschijnlijk is die massa aansluiting er al via de kabel tussen tv en pc.

Dus die 12 volt uit de pc mag je gewoon aan de tv hangen.

Last.fm

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ja, dat kan. Zet er voor de veiligheid anders even een weerstandje van 1K tussen, mocht er iets foutgaan blaas je iig niets op. Zorg ook altijd dat je de grounds van je pc en tv met elkaar verbindt voordat eventuele signaalvoerende pinnen tegen elkaar komen, anders krijg je hele nare grondlussen (heeft me een keer mijn TV gekost :/

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

1 kleine correctie, zet er wel een weerstand van 1kOhm tussen. Je hebt namelijk een stroombeperking nodig.
Daarnaast zal de massa van je pc al met de tv verbonden zijn door de audio en video kabels.

Ik ben eigenlijk met een vergelijkbaar iets bezig, alleen wil ik dat mijn tv op cd scart ingang springt zodra ik video software start (bijv. dvd software).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Muyz
Iedereen bedankt voor de replies!
deepbass909 schreef op 28 juli 2004 @ 15:08:
1 kleine correctie, zet er wel een weerstand van 1kOhm tussen. Je hebt namelijk een stroombeperking nodig.
Daarnaast zal de massa van je pc al met de tv verbonden zijn door de audio en video kabels.

Ik ben eigenlijk met een vergelijkbaar iets bezig, alleen wil ik dat mijn tv op cd scart ingang springt zodra ik video software start (bijv. dvd software).
Dit is eigenlijk wat ik ook wilde hebben, maar niet durfde vragen ;) Zou je je eventuele vorderingen hier kunnen posten? Met een soldeerbout ben ik tamelijk handig :)

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Gaat zeer goed zelfs... Het is inderdaad wel aan te bevelen om een 1K weerstandje in serie te zetten (kleiner mag denkik ook wel). Deze oplossing gebruik ik ook op mijn Amiga 500 om de tv automatich om te laten schakelen.

Je moet er echter inderdaad wel voor zorgen dat de massa (zwarte kabels in molex) verbonden is met de bijbehorende massa op de scart-aansluiting. Er zijn er namelijk meerdere :)

edit:
Dit is waarschijnlijk de algemene ground op pin 21

[ Voor 8% gewijzigd door [TazZ] op 28-07-2004 20:43 . Reden: Toevoegen ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Muyz
Even een update: ik heb dit geprobeerd (12V voor een 4:3 beeld en een 1kOhm weerstand) en het werkt. Het enige jammere aan deze oplossing is dat de overgang "edge-triggered" ipv "level-triggered" is. Maw: om ervoor te zorgen dat de TV automatisch overschakelt als ik 'm aanzet zou ik eigenlijk continu de spanning tussen 0 en 12 Volt moeten laten varieren. Da's niet echt handig en bovendien weet ik niet zeker of het goed is voor m'n TV. Een andere oplossing heb ik nog niet gevonden helaas....

[ Voor 12% gewijzigd door Muyz op 21-10-2004 11:20 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Muyz schreef op 21 oktober 2004 @ 11:20:
Even een update: ik heb dit geprobeerd (12V voor een 4:3 beeld en een 1kOhm weerstand) en het werkt. Het enige jammere aan deze oplossing is dat de overgang "edge-triggered" ipv "level-triggered" is. Maw: om ervoor te zorgen dat de TV automatisch overschakelt als ik 'm aanzet zou ik eigenlijk continu de spanning tussen 0 en 12 Volt moeten laten varieren. Da's niet echt handig en bovendien weet ik niet zeker of het goed is voor m'n TV. Een andere oplossing heb ik nog niet gevonden helaas....
Dat kan toch met wat condensatoren?
Of wordt dat te lastig...

Verwijderd

om ervoor te zorgen dat de TV automatisch overschakelt als ik 'm aanzet zou ik eigenlijk continu de spanning tussen 0 en 12 Volt moeten laten varieren.
Vreemd, hier moet de spanning er juist constant op staan (ik gebruik 5V op pin 8 en 2V op pin 16 om de Scart input om te schakelen van Composiet [0V] naar RGB).

Als je echt een schakelpuls nodig hebt zou je dat bijv. met een NE-555 kunnen maken zoals ook wel eens gebruikt wordt voor knipperlichtjes: http://home.planet.nl/~vo...ures/schemas/knipper2.gif
Pagina: 1