Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] waarop letten bij PIC en programmeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik ben nu een paar daagjes bezig geweest met PIC's en het programmeren. Ik heb een programmer gemaakt en al een aantal keer het ding ingeladen met IC-prog.(http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8/5 en http://www.ic-prog.net)

Nu, vandaag heb ik dus de eerste doode chip :(

Daarom dat ik hier nog eens vraag, wat zijn nou de dingen waar ik zéker goed op moet letten bij het gebruiken en programmeren van mijn PIC 16F84?
Welke dingen zorgen er bijv. meteen voor dat je chip het begeeft? Welke zaken kunnen minder kwaad?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Geintjes als je voedingsspanning omgekeerd op je IC zetten of je IC verkeerdom in de socket zetten zijn vrij destructief. (Ja, lach maar, ik ben er al wel een stuk of 2 avrs door kwijtgeraakt...) Spikes op de voedingsspanninng zijn ook niet goed, zorg dus even voor een condotje over je voedingsspanning. (1 van 100nf en 1 van 1uf parallel en dicht bij het IC zou het moeten doen.) Verder is het spul wat statisch gevoelig, als je merkt dat je continue een schok krijgt van de deurklink lijkt het me handiger om voordat je de PIC aanraakt jezelf even te aarden. Verder: Nu nog niet van toepassing, maar PICs gebruiken flashgeheugen, wat maar een 1000x te programmeren is. Lijkt veel, maar als je bejaarde experimenteerPIC spontaan fouten gaat geven weet je waar het aan ligt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
kunnen met verkeerde settings in de programmeer software de chip doden?
kun je, bijvb. door het onderbreken van het flashen, de PIC doden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 15:17 ]

Verwijderd

PIC16F84A's zijn erg stevig moet ik zeggen, heb de voedingsspanning er al eens verkeerdom op gehad, en verkeerdom in de programmer, maar het enige wat er gebeurde is dat het ding een beetje heet werd maar hij doet het nog steeds. Ik heb hem pas echt dood moeten verklaren toen er een pootje afgebroken was.

Je kunt hem voor zover ik weet niet slopen door verkeerde programmacode. Het is mij iig nog niet gelukt.

@Sprite_tm:
Volgens de datasheet kun je het flash geheugen minimaal 10.000x overschrijven, en de eeprom 10.000.000x.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 16:20 ]

Verwijderd

Als je geen gebruik maakt van de low-voltage programming, maar wel van de +13V op de MCLR, dan moet je er voor uitkijken dat deze spanning niet te hoog is. Ik weet niet precies wat de toleranties van deze programmeerspanning zijn, maar te hoog is direct dodelijk voor een PIC.
Verder moet je gewoon goed uitkijken voor statische elektriciteit. Het beste is om de PIC helemaal niet bij de pinnetjes beet te pakken. probeer hem voor en achter tussen duim en wijsvinger vast te houden.

Verkeerd programmeren kan er alleen toe leiden dat je perongeluk de write-protectie inschakeld. Hierna kun je hem niet meer (nooit meer!) erasen of herschrijven. Het huidige programma zal het wel blijven doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info.
Het blijft mij wel een raadsel hoe ik mijn chip dood gemaakt heb dan... kzal gewoon nog wat beter uitkijken denk ik.

Nog laatste vraagje: de 16F84 gebruik ik nu, kan ik de 16F84A zonder problemen kopen voor dezelfde schakeling en programmer? (eenvoudige schakelingen en programmer, zie linkje in first post)

Verwijderd

Ja, de A versie verschilt alleen in kloksnelheid (20MHz vs 10MHz voor de niet-A), pinout is verder hetzelfde. De microchip site raadt dan ook aan om de A versie te gebruiken, deze is sneller en bovendien goedkoper.

Ik zit nu trouwens eens even naar die programmer van jou te kijken. Het is wel een simpele, maar qua voltages zal ie niet erg nauwkeurig zijn, omdat deze volledig afhankelijk zijn van de serieële poort. Als het zo is, dat deze voltages aan de hoge kant liggen dan is de kans ook groot dat de PIC snel zal overlijden. Je kunt es proberen of het met een andere computer beter gaat. En anders moet je eens kijken naar een iets ingewikkeldere programmer. Zoals de P16Pro bijvoorbeeld. Deze heeft een aparte voeding, met spanningsregelaars, waardoor het bijna nooit mis kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
hm, je hebt gelijk!
Ik meet net mijn COM poort (pin3 naar pin5) en die leest tegen de 6 V.
Als ik meet in de socket, heb ik een goeie 5.5V, dusja, 't kan natuurlijk dat dit inderdaad mijn chip doodde... (Vin_max is 6V volgens de specs)

Ik zal ns meten op mijn andere pc, en anders zal ik inderdaad op die andere programmer moeten overstappen denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 21:15 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

WouterG

Dit is geen ondertitel

Sprite_tm schreef op 28 juli 2004 @ 15:12:
Verder: Nu nog niet van toepassing, maar PICs gebruiken flashgeheugen, wat maar een 1000x te programmeren is. Lijkt veel, maar als je bejaarde experimenteerPIC spontaan fouten gaat geven weet je waar het aan ligt.
Is dit niet zo'n waarde die in werkelijkheid totaal niet klopt maar veel hoger ligt?
Ik denk dat ik al aardig rap aan de 1000 ga komen met mijn avr :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 23:08
die kremgen kunnen verdraaid veel hebben .. van 5,5V sneuvelt ie echt niet.

Ik heb ook al eens de spanning verkeerd op een 16f876 gehad waarbij ie echt gloeiend heet werd, het ding werkt nog perfect de DAC die ernaast zit heeft het niet na kunnen vertellen... die was hardstikke dood.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik heb overigens precies dezelfde programmer als de TS en het werkt hiero prima...

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

met experimenteer opstellingen altijd letten op de maximale stroom! Ik dacht iets van maximaal 20ma en 150ma als je ze sourced. (of andersom :?)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Ach, die maximale stroom heb ik ook al es overschreden en het enige wat er gebeurde is dat mn programma steeds resette als hij bij het punt kwam waarop dat pootje 'hoog' moest worden.

Verwijderd

Jep,

Ha zie dat er hier PIC fanaten zitten !
Ben zelf ook we bezig met PIC's en moet zeggen ik heb nog maar 2 een PIC (16f84 of 16c84) stuk gemaakt, maar niet door het programmeren !!

http://khbo.be/~struye/ =>info voor een programmer en dergelijke.

gewoon wat ter info

Greets Spooky

Mss kan iemand mijn probleem ook oplossen ivm pic programmer van elektuur
PIC programmer/

thanks !

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de chip weer in de programmer gedaan, maar op een andere PC.
Daar las ie meteen uit en programeren ging ook weer zonder probs.

Blijkbaar geeft mijn laptop geen goed voltage af aan z'n COM poort. Vanaf nu dus via mijn desktop programmeren idd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 16:58:
Ik heb overigens precies dezelfde programmer als de TS en het werkt hiero prima...
Kan je er nog andere PICs dan de 16F84 en 16F84A mee programmeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 18:50:
Blijkbaar geeft mijn laptop geen goed voltage af aan z'n COM poort. Vanaf nu dus via mijn desktop programmeren idd.
Laptops hebben meestal de neiging zich niet te houden aan standaarden aangaande voltages van bussystemen. Dit geldt met name voor de parallele poort en de serieële poort. Normale communicatie via een serieële poort werkt wel, maar alleen omdat de ontvangende partij flexibel is bij het ontvangen van het signaal. Voor de programmer zoals jij die hebt, is het echter noodzakelijk dat alle voltages nauwkeurig volgens de specificaties kloppen.
Pagina: 1