Kan iemand mij wat info geven over infraroodfilters? Welke wat doen, er schijnen verschillende te zijn met verschillend nM.
Die laten dus verschillende soorten licht door. Dat is vooral van belang voor films met gevoeligheden op bepaalde gebieden.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Bij de meeste IR-filters is aangegeven bij welke golflengte ze stoppen met doorlaten. Een 900 nM (nanometer) filter laat echt infrarood licht door, maar boven de 900nM begint de doorlaat flink af te vallen. In de camera komt alleen het doorgelaten "licht" door. Als daar dan een gevoelige Zwart-Wit infraroodgevoelige film in zit kun je dingen zichtbaar maken die met het blote oog niet zichtbaar zijn. Voor de gewone consument is het vaak interessanter een filter te hebben, die dat infrarode licht, maar ook nog iets van het gewone licht doorlaat. Je krijgt dan heel fraaie plaatjes met donkere luchten en lichte wolken en bossages. Interessant is de Hoya RM72, die tot 720nM doorlaat. Overal in de States en de UK te verkrijgen, maar WAAR in Nederland. Konijnenberg, Kamera-express en anderen hebben alleen Tiffen, en die doen 870nM oid, en dat is te "infra" voor die mooie plaatjes
Denon AVR-X3600H
Kleine toevoeging: veel CCD's van digitale camera's zijn ook gevoelig voor IR-licht en dus kun je met IR-filters leuke plaatjes schieten.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dus als ik een infraroodfilter koop die tot 1000 nm gaat bijv. dan krijg ik dus nooit van dit soort platen:

Copyright voor Hangloozz (Jurg Roessen)

Copyright voor Hangloozz (Jurg Roessen)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 15:08 ]
bijvoorbeeld.
of dit
of dit
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Deze is door iemand genomen met een D100 en een IR-filter. Uiteraard naar zwartwit (en waarschijnlijk via de kanaalmixer). Wat voor filter, dat weet ik niet. Probeer ze gewoon.
Dan is de vraag: waar ga je mee schieten? Film of digitaal? Film: check de datasheet van de film om te zien in welk gebied de film gevoelig is. Kijk ook het boekje van je camera na of er geen IR-ledjes gebruikt worden in het filmtransport.
Digitaal: check de datasheet van de camera om te zien hoe de gevoeligheid van de CCD zit. Aan de hand daarvan kun je de gegevens bepalen..... Het is dus materiaalsafhankelijk.
Voor de mensen met een D70:
D70 en IR fotografie
D70 en IR fotografie
Ik heb een Infrarood filter die zegt onder de 670mu door te laten...
wat betekent dat dan?
89-B staat er ook op.
wat betekent dat dan?
89-B staat er ook op.
edit:
mu = engels voor nM, dus da's best relaxed
mu = engels voor nM, dus da's best relaxed
[ Voor 21% gewijzigd door FireArrow op 28-07-2004 18:19 ]
Opzetfan, waar heb je die besteld? In Nederland. Ben zeer geïnteresseerd!
Denon AVR-X3600H
Pagina: 1