Toon posts:

eizo T965 onscherp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een monitor probleem, natuurlijk heb ik eerst de search gebruikt maar heel veel nuttige informatie staat er niet. Het gaat om een Eizo T965 21 Inch monitor en een Radeon 9800 pro op 100 hz. Het probleem is dat bij witte tekst ( bijvoorbeeld het internet adres of deze computer ) het beeld wazig en onscherp word. Dit is natuurlijk niet de bedoeling voor een monitor in deze prijs klasse. Ik heb gehoord dat als je de monitor openschroeft dat er een regeling zit om de scherpte bij te stellen maar ik vind dit veel te gevaarlijk want dit ding heeft aardig wat gekost. Weet iemand een oplossing?

bij voorbaat dank.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je wel de driver van de monitor geïnstalleerd, kan zijn dat die 100 Hz niet de optimale frequentie van je monitor is. Controleer dat eerst voordat je gaat schroeven ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:26

DaOverclocker

Overclocker for life...

staat je brightness niet wat te hoog? of je contrast, als dit op 100% staat wordt ie meestal iets onscherp.

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 28 juli 2004 @ 12:49:
Heb je wel de driver van de monitor geïnstalleerd, kan zijn dat die 100 Hz niet de optimale frequentie van je monitor is. Controleer dat eerst voordat je gaat schroeven ;)
Ik heb eizo drivers van de engelse site maar toch kreeg ik japanse drivers ofzo.. die heb ik toen maar geinstalleerd en in device manager geeft ie wel het juiste type aan.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dingen om eerst te proberen: Betere kabel? Eventueel een BNC type als je monitor dat aankan. Andere videokaart, sommige hebben echt een bagger filter. Andere refresh, probeer ook eens iets van 85Hz ofzo.
Dit om vast te stellen of de onscherpte wortd veroorzaakt door je monitor, of dat de oorzaak bij een ander onderdeel licht.
Contrast tikje omkaag kan, zoals hierboven ook al vermeld, ook soms wat helpen.
Ook kun je kijken of de onscherpte deels door een minder goede convergentie komt, dit kun je bij veel Eizo monitoren prima instellen, dus R/G/B uitlijnen.

[ Voor 27% gewijzigd door _XipHiaS_ op 28-07-2004 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 28 juli 2004 @ 12:53:
Dingen om eerst te proberen: Betere kabel? Eventueel een BNC type als je monitor dat aankan. Andere videokaart, sommige hebben echt een bagger filter. Andere refresh, probeer ook eens iets van 85Hz ofzo.
Dit om vast te stellen of de onscherpte wortd veroorzaakt door je monitor, of dat de oorzaak bij een ander onderdeel licht.
BNC type? leg uit :) en jah hij moet het wel aankunnen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even getest op 85 Hz maar het probleem blijft.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 12:54:
[...]

BNC type? leg uit :) en jah hij moet het wel aankunnen...
Daarmee voer je iedere kleur en ook de synchronisatie (H en V) apart de monitor in, deze signalen zitten dus niet meer dicht bij elkaar gepropt in de stekker.
Te herkennen aan de rij ronde aansluitbusjes en een terminatorknopje.

Echter nog wel aan de kaartkant, en heeft pas nut als de kabel zelf van zeer goede kwaliteit is.
Wel moet je dan een goed uitgangssignaal hebben vd kaart, anders heeft dat natuurlijk geen nut. Check door met een andere kaart of er dan een positive verandering in het beeld waar te nemen valt.

Als de monitor wat op leeftijd is kan het ook zijn dat de hoogspanning wat bijgeregeld moet worden, en zie je vaker bij Oude Eizo's. Als je niet weet hoe dat werkt kun je er ook beter niet aankomen en dit laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door _XipHiaS_ op 28-07-2004 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem weer terug doe ( via windows ) naar 100 hz staat er in het menu:
fH: 127.1 kHz
fV: 100.1 Hz

volgens mij klopt de fH niet?

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 28 juli 2004 @ 12:59:
[...]

Daarmee voer je iedere kleur en ook de synchronisatie (H en V) apart de monitor in, deze signalen zitten dus niet meer dicht bij elkaar gepropt in de stekker.
Te herkennen aan de rij ronde aansluitbusjes en een terminatorknopje.

Echter nog wel aan de kaartkant, en heeft pas nut als de kabel zelf van zeer goede kwaliteit is.
Wel moet je dan een goed uitgangssignaal hebben vd kaart, anders heeft dat natuurlijk geen nut. Check door met een andere kaart of er dan een positive verandering in het beeld waar te nemen valt.

Als de monitor wat op leeftijd is kan het ook zijn dat de hoogspanning wat bijgeregeld moet worden, en zie je vaker bij Oude Eizo's. Als je niet weet hoe dat werkt kun je er ook beter niet aankomen en dit laten doen.
Deze monitor is 1 jaar oud jah... en ik heb hem een week geleden overkocht. Het vaage is dat andere kleuren zoals paars haarscherp word weergegeven.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:26

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 13:03:
Als ik hem weer terug doe ( via windows ) naar 100 hz staat er in het menu:
fH: 127.1 kHz
fV: 100.1 Hz

volgens mij klopt de fH niet?
Dit klopt wel.... Dit is het resultaat van een rekensom van reso*refreshrate ofzo.

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
DaOverclocker schreef op 28 juli 2004 @ 13:07:
[...]

Dit klopt wel.... Dit is het resultaat van een rekensom van reso*refreshrate ofzo.
ok, dank je wel... dan is dit teminste wel goed. Ja, ik gebruik powerstrip op het moment.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het misschien zijn dat mijn kabel kapot is? Toen ik deze monitor op me kamer neerzette ( na een rugverzakking! ) toen kwam er 1 kabel onder de voet en dit ding weegt 36 kilo... kan het zijn dat het aan de kabel ligt of moet hij dan bij elke kleur wazig beeld geven? Deze geeft alleen wazig beeld bij een zwarte tekst op een witte achtergrond.

hopelijk weet iemand een oplossing :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een nieuwe vga-kabel gekocht maar ook dat helpt niet.
Iemand?

Verwijderd

Volgens mij is de enige oplossing de monitor toch open maken en dan zitten er een aantal potmeters en met 1 daarvan is de scherpte af te stellen, ik heb zo ook een keer me Sony trinitron afgesteld.
En anders het even laten doen, zo duur kan het niet zijn om ff de sharpness af te laten stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 15:33:
Volgens mij is de enige oplossing de monitor toch open maken en dan zitten er een aantal potmeters en met 1 daarvan is de scherpte af te stellen, ik heb zo ook een keer me Sony trinitron afgesteld.
En anders het even laten doen, zo duur kan het niet zijn om ff de sharpness af te laten stellen.
hmmm jah... zou ik jouw misschien heel even op msn of irc kunnen spreken? bedankt.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
op welke resolutie ros je dat ding trouwens? volgens mij zie ik het nergens staan namelijk.

-> ik zie het mooi niet staan hoor xl :S of ik ben blind

[ Voor 25% gewijzigd door meelmark op 28-07-2004 16:42 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Topicstarter
meelmark schreef op 28 juli 2004 @ 15:43:
op welke resolutie ros je dat ding trouwens? volgens mij zie ik het nergens staan namelijk.
jawel, staat erboven... 1600 x 1200 at 100 hz. Dat is toch de aanbevolen resolutie voor een 21 inch?

Verwijderd

1600x1200 100 hz is heel wat voor de videokaart. Lang niet alle kaarten kunnen dat scherp weergeven. Ook een gewone goedkope vga-kabel zal over z'n nek gaan en onscherp beeld geven. Een duurdere dikke/stugge vga-kabel met aan beide kanten een ferrietkern(verdikking) is wel minimaal nodig. En zoals eerder aangegeven is bnc nog beter.
Voordat je de monitor open schroeft zou ik de monitor proberen op een videokaart van matrox met een goede vga-kabel.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

meelmark schreef op 28 juli 2004 @ 15:43:

-> ik zie het mooi niet staan hoor xl :S of ik ben blind
LOL... Hij bedoeld dat het op de stikker staat die op de monitor plakt. >:)

X-L..... Aan de linkerzijde van de monitor zitten als je goed kijkt 2 gaatjes. Als je nu een goede platte schroevendraaier neemt kun je hiermee de horizontale en vertikale focus bijstellen. Maw. hiermee kun je de scherpte instellen.
Zelf heb ik ook nog een T961 EIZO en vind de scherpte op 1600x1200 ook niet het beste dat je kunt hebben. De monitor is bij mij ook aangesloten op een 9800Pro.
Het komt natuurlijk ook een beetje doordat je op de maximale bandbreedte gaat draaien van de monitor. Kijk maar eens naar het verschil op 1280x1024. Dan is de scherpte net ietsje beter.
Met de 2 instelpotmetertjes aan de zijkant kun je hem in ieder geval echt heel redelijk krijgen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Ik heb die monitor ook gehad (pracht van een ding trouwens, alleen je bent bijna een kuub aan ruimte kwijt :+ ). Speel eens met het menu en dan kom je zaken als Signal Filter1 en -2, Fine Contrast, Moiré Reduction etc. tegen, speel daar eens mee om het beeld wat fijner af te stellen (als het uit de hand loopt kun je altijd weer resetten naar fatctory settings en van daaruit weer opnieuw beginnen)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1