The arguments from 'X', theisme en meer

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Teveel in 1 topic willen stoppen is ook gave

Owja en als ik het in dit stukje over de argumenten over god/God heb bedoel ik de god uit de bijbel dus de christelijke god. Maar in het stukje over theïsme bedoel ik met god NIET de christelijke god.

Oké ik ga eerst even uitleggen wat ik met bepaalde dingen bedoel omdat ik al veel reacties meteen kreeg (bedankt overigens!) en er een beetje verwarring is.

Een theïst is iemand die in een god of hogere intelligentie gelooft. Een christen is ook een theïst maar het christendom is een onderdeel van het theïsme net zoals de islam.

Met 'the arguments from X' bedoel ik deze argumenten: http://hippie.nu/~unicorn/antwoord.php?vraag=11

De arguments from X

Ten eerste wil ik beginnen met de argumenten die atheïsten tegen het bestaan van een voornamelijk christelijk god hebben.

Na een meeting tussen bepaalde individuen heb ik al die soorten argumenten afgeschreven (from evil, from disbelieve en weet ik allemaal welke niet) op 1 na en dat is het argument from other believes. Maar laat ik beginnen met waarom ik al die andere afschrijf, en laat ik nog meer beginnen met een voorbeeld van zo'n argument.

Het argument van uh weet ik ff niet meer

1. God is alwetend, alwetend is het weten van alle feiten.
2. God kan niet weten of er een meta-god is die hoger dan hem staat of niet. Want als er een meta-god is die hoger dan hem is kan hij zich verschuilen voor God omdat hij machtiger is. Ook al is die meta-god er niet, dan kan hij dat alsnog niet weten... dus je kan niet alwetend zijn dus God is niet alwetend dus de God uit de bijbel kan niet alwetend zijn.

Nu net toen ik dit schreef kreeg ik nog een argument tegen die me te binnen schrijf maar die zal ik straks proberen te verwoorden.

Eerst dit.
Het probleem is met de God van de bijbel is dat er eigenlijk niet zoveel in de bijbel staat over wat God is. God zegt zelf 'ik zal zijn die ik zijn zal' maar daar heb je nogal weinig aan. In de dogmatiek staat wel veel meer en wat er in die dogmatiek staat is uiteraard door mensen geschreven.
Natuurlijk zijn er veel mensen die de bijbel gewoon letterlijk geloven maar als ik christen was dan zou ik dat in ieder geval niet doen (ld, jag en diadem.. wilbert vincent en stefan zijn ook niet letterelijke christen in de zin van echt letterlijk... bepaalde dingen die in de bijbel staan volgen ze echt niet op). Daar heb ik gegronde redenen voor maar daar wil ik nu niet op in gaan. Wat ik dus zeg is dat alleen de essentie van de bijbel, daar waar het om draait, geïnspireerd is door God. Wat inhoud het gedeelte hoe je uiteraard in de hemel belangt (waar uiteindelijk alles om draait) dat is geloven dat Jezus gestorven is voor jouw zonden aan het kruis en dat je van hem houdt etc. Wat je dus hebt als je de gehele bijbel neemt is heel veel tekst geschreven door mensen en grotendeels geïnspireerd door de tijd waarin ze leefde (bv dat men toen dacht dat de aarde plat was is duidelijk te merken in de bijbel). Wat dus wil zeggen dat je eigenlijk nooit kunt weten in dit lichamelijke leven wat de God uit de bijbel nou precies is. Dat vraagt de God uit de bijbel ook helemaal niet van de mensen hij vraagt alleen om in hem te vertrouwen zodat je later in de hemel kan belanden. Maar dat doet even niet terzake. Wat ik dus zeg is dat je nooit termen aan een God die buiten de tijd staat (zoals ze dat zeggen) kunt toewijzen omdat je simpelweg heel weinig van hem weet. Want alle arguments from X (met x bedoel ik welke dan ook) zijn gebaseerd op definities van God. En de logica die daarna komt klopt natuurlijk wel maar het probleem ligt bij de definities. Ik stel dus dat je onmogelijk een God kunt definiëren aangezien we praktisch helemaal niks van de eigenschappen van God weten, we weten alleen wat hij van de ons wil.
Zoals ik al zei ben ik het alleen eens met het gebruik van het argument from other believes. Dat inhoud dat elk geloof dezelfde argumenten gebruikt voor hun geloof. En dat is als je er even over nadenkt heel onzinnig natuurlijk. Als objectief buitenstaander kan je dan nooit weten welk geloof goed is en zou je elk geloof (en dat is niet te doen in een mensenleven) moeten afgaan om zekerheid te krijgen wel geloof je moet aanhangen en dat kan je waarschijnlijk (ben ik van overtuigd) nooit weten omdat er altijd wel overlappende argumenten zijn in bepaalde geloven (vooral in de grote geloven).

Theïsme

Zoals de meeste wel zullen weten ben ik theïst. En volgens mij heb ik eigenlijk nooit vertelt waarom ik een theïst ben. Dit punt ligt nogal moeilijk aangezien ik er zelf ook nog niet helemaal over uit ben waarom eigenlijk maar aangezien ik niet iemand ben van 100% logica maar ook een beetje gevoel ga ik er tot nu toe nog van uit dat er een god of entiteit of hoe je het ook wilt noemen bestaat. Ik sluit niet uit dat er helemaal geen god bestaat maar dat doet er niet toe.
Om een redelijke discussie hierover te beginnen moet ik natuurlijk eerst een definitie van die god geven. Maar ik waarschuw vast dat ik nog geen duidelijk zicht heb op wat die god is en of hij/zij eventueel wat van mij wil. Ten eerste denk ik dat god ons gecreëerd heeft direct of indirect. Wat mij tot nu toe het waarschijnlijkst lijkt is dat god de evolutie op gang heeft gebracht. In de openminded tweakers reeks hebben de atheïsten mij weten te overtuigen van evolutie (hoewel ik daar zsm meer van wil weten maar dat merken bepaalde individuen dat vanzelf ). Natuurlijk gaan mensen zich afvragen waarom ik zeg dat een god (of hogere intelligentie waar ook aliens kunnen vallen…. Maar lang leve het scheermes ) dat gedaan heeft en waarom hij dat gedaan heeft. Waarom hij dat gedaan heeft zou ik heel makkelijk kunnen verklaren met mijn eigen persoonlijkheid.
Als ik God was had ik ook een wereld geschapen. Stel je voor een computer programma waarmee je je eigen wereld kan creëren tot in het kleinste detail! Ik zou dan een wereld creëren en dan alles z'n loop laten gaan en dan kijken wat er uit komt. Dat zou ik echt extreem cool vinden. Ik denk dus dat god dat ook gedaan heeft hij leuk het reuze leuk wat er uit zou komen (ik ga niet per definitie uit van een alwetend god, als god namelijk alwetend was was het niet leuk omdat hij dan al zou weten wat er uit komt dus is het zinloos om zo'n wereld te creëren behalve dan dat je zelfbewuste creaties gelukkig zou kunnen maken wat een sociale daad is) en ik ga denk wel uit van een god die te maken heeft met tijd)….
Natuurlijk zit ik nu nog steeds met het probleem waarom er een god bestaat (en het probleem waarom heb ik ook nog niet helemaal af gedaan).

Ik ga nu proberen te verwoorden wat c.s. lewis (een atheist/agnost die zich na een tijdje verdiept te hebben in het theïsme en in het christendom christen is geworden.) te verworden en zijn argumenten voor het bestaan van een God. Het boek waarin dit staat heet onversneden christendom en in het engels mere christianity.

C.S. LEWIST - MERE CHRISTIANITY -(onversneden christen dom) hoofdstuk 1 t/m 4 in het kort. Waarom moet er een god bestaan

Mensen wijzen elkaar elke dag (kind of volwassen) op elkaars gedrag. 'hee! Vind je dat normaal? Ik zat daar eerst hoor?'. 'hej, je had mij een biertje beloofd en nou krijg ik het niet??'. Mensen wijzen elkaar dus op een bepaalde gedragsnorm. Het zal niet zo snel gebeuren dat iemand zegt 'ja lekker boeiend, die norm van jou interesseert me geen zak'. Hij zal over het algemeen proberen z'n handeling te rechtvaardigen volgens de zelfde gedragsnorm als waarmee de ander hem beschuldigd. Oftewel beide partijen hebben in principe de zelfde gedragsnorm waar ze het ook over eens zijn. Als ze die niet hadden dan zouden ze natuurlijk als dieren kunnen vechten maar dan zou ruzie maken in de menselijke zin van het woord. Ruzie maken betekent proberen aan te tonen dat de ander fout is geweest. En dat is zinloos als je niet beide de zelfde gedragsnorm hanteert. Vroeger werd deze wet of regel voor goed en fout, of goed en kwaad, de natuurwet genoemd. Hun gedachte daarbij was dat alle lichamen onder de wet van de zwaartekracht vallen en alle organismen onder de biologische wetten, en dat er ook zo een wet is voor het schepsel dat mens heet met het grote verschil dat de een lichaam de keuze heeft om de Natuurwet te gehoorzamen of niet. Aan de zwaartekracht bv moet je gehoorzamen daar heb je geen keuzen. Men noemde de natuurwet omdat ze dachten dat iedereen zich daarvan bewust was (je had natuurlijk altijd zonderlinge mensen, je hebt ook mensen die kleurenblind zijn zo ook mensen die geen besef hebben van de natuurwet). En lewis geloofd ook (en ik mede) dat dat zo is. Wat had het anders voor zin oorlog te voeren tegen de nazi's als zei een totaal andere natuurwet hadden? We hadden dan misschien wel tegen ze moeten vechten maar we hadden het hun evenmin kwalijk kunnen nemen als de kleur van hun haar. Er zijn mensen die zeggen dat de verschillende beschavingen in verschillende tijden ook heel erg verschillende moraalstelsels hadden. Maar dat is niet waar. Er bestonden wel verschillen maar die hebben nooit de vorm aangenomen van een radicaal verschil. Wie de moeite neemt om de ethiek van bijvoorbeeld de oude egyptenaren, babyuloniers, hindoes, chienzen, grieken en Romeinen eens naast elkaar te leggen, zal in feite getroffen worden door hun grote gelijkenis met elkaar en met de onze. Enkele getuigenissen hiervan heb ik verzameld in de appendix van een ander boek de afschaffing van de mens[/b] voor geintereseerden. Men is het er altijd over eens geweest dat je jezelf niet op de eerste plaats moet stellen. Egoïsme word nooit bewonderd (als je je opoffert voor iemand anders word dat altijd als galant gezien). Er is verschillend gedacht als het erom ging of een man een vrouw of er 4 mocht hebben maar men is het er altijd over eens geweest dat hij niet maar iedere vrouw mag nemen die hij wil. Wanneer je iemand tegenkomt die zegt niet te geloven dat goed en kwaad echt bestaan blijkt altijd diezelfde persoon er het volgende ogenblik alweer van terugkomen. Hij zal misschien een belofte aan jou verbreken, maar probeer je dan een belofte aan hem te verbreken dan klaagt hij onmiddellijk dat dat niet netjes is.
Een mens kan zich er wel eens in vergissen, zoals een mens ook wel eens een rekenfout maakt; maar Goed en Kwaad zijn geen kwestie van smaak en opvatting, net zo min als de tafels van vermenigvuldiging dat zijn.
Dan gaan we verder. Geen mens neemt de natuurwet werkelijk in acht. Daar zijn misschien wel excuses voor (je was moe toen je zo uitviel tegen je moeder, dat duistere geldzaakje was nodig je wou zou graag die nieuwe auto hebben etc). maar niemand houd zich er echt aan. We 'voelen' zo'n 'druk' van de Natuurwet dat ons eigen schenden daarvan iets onverdraaglijk vinden en proberen we de verantwoordelijkheid naar elders te schuiven. Lewis wil 2 dingen zeggen. Ten eerste dat mensen overal ter wereld rondlopen met merkwaardige gedachte dat ze zich op een bepaalde manier behoren te gedragen, een gedachte die ze niet goed kwijt kunnen raken; ten tweede dat ze zich in werkelijkheid niet op deze manier gedragen. Ze breken met de natuurwet.
De natuurwet is geen kudde-instinct. Kudde-instinct houd in dat je een grote drang voelt (bewust of onbewust) om een bepaalde handeling te doen.
Stel je hoort iemand die in gevaar verkeert om hulp roepen. U zult dan waarschijnlijk twee verlangens voelen. 1. Een verlangen om hulp te bieden (vanuit het kudde-instinct) en een verlangen (vanuit uw instinct tot zelfbehoud) om het gevaar uit de weg te gaan. Maar binnen in u blijkt er dan naast die 2 neigingen ook nog iets anders te zijn, iets waardoor u weet dat u de neiging tot helpen moet volgen en de neiging om weg te rennen moet onderdrukken. Dit andere kan niet een van de andere te zijn. Anders zou je evengoed kunnen zeggen dat de bladmuziek waarin staat dat op een gegeven moment de ene en niet de andere toen op de piano moet worden aangeslagen zelf een van de pianotonen is. De natuurwet vertelt ons welke melodie we moeten spelen; de instincten zijn slechts de toetsen.
Als de natuurwet een van de instincten was, zou er dus een neiging bij ons te vinden moeten zijn die we altijd 'goed' zouden noemen. Die altijd in overeenstemming is met de regel voor het juiste gedrag. Maar die is niet te vinden, er niet een zo'n neiging waarvan de zedenwet nooit zou kunnen zeggen: onderdruk die en niet een waarvan zij nooit zou kunnen zeggen: akker die aan. De ene keer is een bepaalde handeling goed de andere keer is die zelfde handeling in een andere situatie fout.
De natuurwet is ook niet een maatschappelijk gebruik, iets wat we bij onze opvoeding meekrijgen. Iemand op een onbewoond eiland zal ook de natuurwet tot op zekere hoogte kennen.
Ook vinden wij het ene moraalstelsel beter als de andere. Zodra u zegt dat het ene moraalstelsel beter kan zijn dan het andere ben je in feite bezig met die beide stelsels af te meten aan een maatstaf en zegt u dat het ene daar beter aan voldoet dan aan het andere. Je meet ze af aan een echte moraal u erkent dat er iets is als het 'werkelijke goede'. De natuurwet is niet gewoon een feit over het gedrag van mensen zoals de wet van de zwaartekracht een feit is over het gedrag van zware voorwerpen. Anderzijds is deze wet geen pure inbeelding, want we kunnen het denkbeeld ervan niet uit ons hoofd zetten, en konden we dat wel, dan zou het meeste van wat we over mensen zeggen en denken onzin worden. En de natuurwet is niet gewoon een omschrijving van het gedrag dat met het oog op eigen voordeel graag bij anderen zouden zien; want het gedrag dat we slecht of oneerlijk noemen is niet precies hetzelfde als het gedrag dat voor ons nadelig is, en het kan zelfs wel eens het tegenovergestelde zijn. Daarom moet deze regel van goed en kwaad op echt bestaat, het moet iets zijn dat er werkelijk is en niet iets wat we zelf verzonnen hebben. Toch is het geen feit in de gewone zin van het woord, op de manier waarop ons waarneembare gedrag een feit is. Het begint erop te lijken dat we het bestaan van meer dan een soort werkelijkheid moeten erkennen; dat er, in dit geval, iets is at zich boven en achter de gewone feiten van het mensengedrag bevind en toch wel degelijk echt bestaat - een echte wet die niemand heeft gemaakt, maar die ons onder druk blijkt te zetten.
Er zijn 2 opvattingen de materialistische: oftewel evolutie en de religieuze: die gelooft dat er een god is die dit alles gemaakt heeft. Elke opvatting de juiste is laat zich niet vaststellen door middel van wetenschap. Wetenschap bekijkt puur feiten. Maar als er dus iets achter de feiten zit zal de wetenschap dat nooit ontdekken aangezien ze alleen de feiten bekijken. Dus vragen zoals 'heeft het een bedoeling' zullen altijd blijven bestaan.
Er is alleen 1 ding waarover we meer weten dan wat er uit observaties van buitenaf te leren valt: de mens. We hebben inside information, wij zijn mensen. EN hierdoor weten we dat mensen onder een zedenwet blijken te staan die ze niet hebben gemaakt, en niet echt kunnen vergeten zelfs al proberen ze dat en waarvan ze weten dat ze er gehoorzaam aan behoren te zijn. Als er een macht achter de feiten zit zal de wetenschap daar nooit achter komen, die macht maakt de feiten en ligt erachter en wij constateren alleen de feiten.
Een macht buiten het heelal zou zich niet aan ons kunnen vertonen als een van de feiten binnen het heelal (evenmin als de architect van een huis een muur of trap of schoorsteen in dat huis zou kunnen zijn). De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen. En toevallig vinden we dat bij onszelf. In het enige geval waarin je antwoord kunt verwachten luidt het antwoord bevestigend.

Vervolg theïsme

Tot zover lewis. Ik zeg niet dat ik het per definitie met hem eens ben maar hij heeft een goed punt. En ik denk dat ik er achtersta totdat ik goede argumenten tegen heb gehoord. Ik wil nu nog even in het kort er over doorgaan.

Ik ga nu gebruik maken van aannames (ben even het juiste woord kwijt).
Er zijn heel veel slimme mensen die nagedacht hebben over deze zaak. Heel veel slimme mensen zijn tot de conclusie gekomen dat er geen god is en ze zijn dus atheïst. Maar ook heel veel slimme mensen zijn juist tot de conclusie gekomen dat er wel een god is en er zijn zelfs ook veel slimme mensen christelijk geworden en ook nog andere godsdiensten. Ik ga er van uit dat ze dit gedaan hebben uit ratio (tenminste van elk deel wel een deel). Kijk als er nou alleen slimme mensen atheïst werden en alleen maar mensen die niet nadachten theïst was de keuze makkelijk maar de keuze is blijkbaar niet makkelijk.
Al zolang mensen leven bekogelen de mensen van de ene groep de andere groep met argumenten en andersom. Maar volgens mij als de ene groep met echte steekhoudende argumenten kwamen kon de andere groep (vanuit gaande dat ze allemaal ratio gebruiken) hun opvatting niet meer vasthouden. Maar toch op een of andere manier bestaan beide partijen en heeft nog geen van de partijen gewonnen. Hiermee wil ik zeggen dat deze discussie waarschijnlijk nooit uitgevochten zal worden maar des al niettemin heel nuttig is.

Dat was het denk ik wel voor vandaag… laten we hier op verder borduren en een discussie houden waardoor we onze gedachten over deze zaken kunnen verbeteren en verbreden!

DISCLAIMER
Sommige mensen vonden het nodig dat ik ff een disclaimer maakte
1. Maak je alsjeblieft niet druk om de duizenden spelfouten misschien haal ik ze er nog wel even uit.
2. met laten we hier op verder borduren en een discussie houden waardoor we onze gedachten over deze zaken kunnen verbeteren en verbreden! bedoel ik natuurlijk dat we niet te breed moeten gaan en aangezien ik zelf mod ben kan ik dat in de hand houden
3. Sorry voor m'n soms onsamenhangende manier van schrijven maar dat zijn jullie wel gewend van mij

Verwijderd

Zou je hiervan speciaal voor mij een uittreksel van de samenvatting van kunnen posten? :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ok, ik ben een beetje een nieuwkomer op dit forum, dus flame me niet al te zwaar :)
Wat mij tot nu toe het waarschijnlijkst lijkt is dat god de evolutie op gang heeft gebracht.
Je vergeet hier even dat voor onze evolutie gestart is er nog 5 miljard jaar zijn verstreken, in die tijd is het heelal ontstaan, zijn de sterren geboren etc. Wat was er voor het heelal? Wat is er op plaatsen waar het heelal nog niet is? Zijn er eerder heelals geweest of zijn we de eerste? Dat soort vragen zullen waarschijnlijk nooit beantwoord worden, maar doen mij wel geloven dat ALS er een 'hogere macht' is, deze een stuk krachtiger is dan een gozer die een bosje in de fik steekt om 1 ras op 1 planeet een paar stenen te geven. Ik ben het dus met Morgoth eens dat een christelijke (beter gezegd: religieuze God) niet bestaat. Daar heb ik meer argumenten voor, zoals de manier waarop godsdiensten zijn ontstaan en feiten waaruit blijkt dat het niet zo is.

Dan over het theisme, ik kan me daar enigszins in vinden, maar toch een paar punten ter discussie:
Stel je voor een computer programma waarmee je je eigen wereld kan creeren tot in het kleinste detail!
Het is wetenschappelijk bewezen dat God niet zomaar alles heeft geschapen, de redenen voor bepaalde evolutionaire stappen, het werking van scheikunde etc. zijn bij de mens bekend. Ik geloof niet in de lego-God. Om even bij computers de blijven geloof ik in een linux-God. God maakt een kernel die uitgebreid en aangepast kan worden, met vele functies en mogelijke toepassingen. Deze released hij en vanaf dat moment kan hij alleen nog toekijken hij zich verder ontwikkeld en wat de gebruikers er mee uitvoeren. Het groeit uit tot een enorm complex en drukgebruikte server, maar de maker van de kernel heeft geen macht en toegang meer.

Die man die dat boek geschreven heeft probeert ons wijs te maken dat God ons gedrag bepaald heeft. Ik denk dus dat dat niet zo is, het feit dat het gedrag van mensen min of meer gelijk is overal is puur te verklaren door biologische eigenschappen: de drang om te overleven en om voort te planten.
wij constateren alleen de feiten.
Klopt, maar we komen daarin dan ook steeds verder, steeds diepere natuurwetten, steeds kleinere deeltjes, ik geloof dat de great unification theorie ooit ontdekt zal worden, op dat punt zal de wetenschap de kern van het heelal gevonden hebben, en ook de verklaring waarom het heelal bestaat en wat er voor en na is. Als de wetenschap zo ver is kan met vast ook een manier bedenken om de wet der wetten te overschrijden, en een bericht naar 'buiten' sturen, wat dat ook moge zijn.
Ik ga nu gebruik maken van aannames (ben even het juiste woord kwijt).
assumpties
Er zijn heel veel slimme mensen die nagedacht hebben over deze zaak. Heel veel slimme mensen zijn tot de conclusie gekomen dat er geen god is en ze zijn dus atheist. Maar ook heel veel slimme mensen zijn juist tot de conclusie gekomen dat er wel een god is en er zijn zelfs ook veel slimme mensen christelijk geworden en ook nog andere godsdiensten.
Dit stuk is onzin, ik (en mensen hier) laten hun geloof (wat iets zeer persoonlijks is IMO) niet beinvloeden door anderen. Daarom vind ik godsdiensten ook onzin, mensen die elkaar achterna lopen, zich bang laten maken, en niet eerst voor zichzelf uitmaken wat goed of slecht is.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

ik vind het al erg knap van mezelf dat ik het helemaal gelezen heb. Een echte reactie heb (nog) niet. maar wel een vraag:
Hiermee wil ik zeggen dat deze discussie waarschijnlijk nooit uitgevochten zal worden maar des al niettemin heel nuttig is.
Wat is het nut er van?

Als we zeker zouden weten dat er een God zou bestaan, wat is dan het nut van het hele geloof? God had de mensen wel gelovig gemaakt als hij wilde dat we allemaal in deze god geloofden. Om een (voor mij) onbegrijpelijke reden heeft ie dat niet gedaan. Waarom niet?

enw at is het nut van een situatie waarin alle mensen overtuigd zijn van het feit dat er geen god bestaat? Ik zie het niet.

• Morgoth
Zou je hiervan speciaal voor mij een uittreksel van de samenvatting van kunnen posten?
Dit is de samenvatting :)
Je vergeet hier even dat voor onze evolutie gestart is er nog 5 miljard jaar zijn verstreken, in die tijd is het heelal ontstaan, zijn de sterren geboren etc. Wat was er voor het heelal? Wat is er op plaatsen waar het heelal nog niet is? Zijn er eerder heelals geweest of zijn we de eerste? Dat soort vragen zullen waarschijnlijk nooit beantwoord worden, maar doen mij wel geloven dat ALS er een 'hogere macht' is, deze een stuk krachtiger is dan een gozer die een bosje in de fik steekt om 1 ras op 1 planeet een paar stenen te geven. Ik ben het dus met Morgoth eens dat een christelijke (beter gezegd: religieuze God) niet bestaat. Daar heb ik meer argumenten voor, zoals de manier waarop godsdiensten zijn ontstaan en feiten waaruit blijkt dat het niet zo is.
Voor dit soort dingen moet je bij de deskundigen onder ons weten, en dat ben ik niet. En die zijn hier wel alleen ze slapen :)
Het is wetenschappelijk bewezen dat God niet zomaar alles heeft geschapen, de redenen voor bepaalde evolutionaire stappen, het werking van scheikunde etc. zijn bij de mens bekend. Ik geloof niet in de lego-God. Om even bij computers de blijven geloof ik in een linux-God. God maakt een kernel die uitgebreid en aangepast kan worden, met vele functies en mogelijke toepassingen. Deze released hij en vanaf dat moment kan hij alleen nog toekijken hij zich verder ontwikkeld en wat de gebruikers er mee uitvoeren. Het groeit uit tot een enorm complex en drukgebruikte server, maar de maker van de kernel heeft geen macht en toegang meer.
Dat bedoel ik :) god heeft de basis gelegd en de rest ontwikkeld zich verder. Alleen ik weet niet of hij nog macht of toegang heeft.
Die man die dat boek geschreven heeft probeert ons wijs te maken dat God ons gedrag bepaald heeft. Ik denk dus dat dat niet zo is, het feit dat het gedrag van mensen min of meer gelijk is overal is puur te verklaren door biologische eigenschappen: de drang om te overleven en om voort te planten.
Als dat zo was waarom houden we dan ons niet aan die wet? Waarom zijn we dan niet zo geevolueerd dat we de natuurwet ook echt gehoorzamen? Dat zou veel beter zijn.
Als de wetenschap zo ver is kan met vast ook een manier bedenken om de wet der wetten te overschrijden, en een bericht naar 'buiten' sturen, wat dat ook moge zijn.
Daar heb ik niet zo veel verstand van daar hebben we weer ingewijden voor nodig :)
assumpties
Nee bedoel ik niet.
Dit stuk is onzin, ik (en mensen hier) laten hun geloof (wat iets zeer persoonlijks is IMO) niet beinvloeden door anderen. Daarom vind ik godsdiensten ook onzin, mensen die elkaar achterna lopen, zich bang laten maken, en niet eerst voor zichzelf uitmaken wat goed of slecht is.
Ik bedoel met die mensen die in zo'n godsdienst geloven alleen de mensen die daarvoor gekozen hebben uit ratio. Zoals cs lewis en zoals een aantal mensen die ik persoonlijk ken.

• Morgoth
Wat is het nut er van?
Als we zeker zouden weten dat er een God zou bestaan, wat is dan het nut van het hele geloof? God had de mensen wel gelovig gemaakt als hij wilde dat we allemaal in deze god geloofden. Om een (voor mij) onbegrijpelijke reden heeft ie dat niet gedaan. Waarom niet?
enw at is het nut van een situatie waarin alle mensen overtuigd zijn van het feit dat er geen god bestaat? Ik zie het niet.
Dat nut is er alleen als je de zelfde doelstelling in je leven hebt als mij: het zoveel mogelijk ontdekken van de waarheid.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 01:36 schreef morgoth het volgende:

Dat nut is er alleen als je de zelfde doelstelling in je leven hebt als mij: het zoveel mogelijk ontdekken van de waarheid.
waarom zou een god ons die "opdracht" meegeven als hij het gewoon kan "vertellen"?

• Morgoth
omdat ie dat niet wilt?

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Als dat zo was waarom houden we dan ons niet aan die wet? Waarom zijn we dan niet zo geevolueerd dat we de natuurwet ook echt gehoorzamen? Dat zou veel beter zijn.
Ik heb het over de biologische wetten, overleven en voortplanten. Dat lukt de mensheid aardig, we overleven op de zuidpool, de maan, de woestijn etc., en we zijn nu al met 6 miljard, voorplanten is dus ook aardig hard aan het gaan. Mijns inziens houden we ons dus heel goed aan de regels. Het breken van regels zoals jij dat beschrijft is volgens mij meer het aanpassen van onze natuurinstincten (overgebleven uit de tijd dat we nog aap waren) naar de samenleving waarin we terecht komen als we worden geboren. Ethiek is een deel van dat erfgoed, zeden etc. worden ons aangeleerd. Ik geloof trouwens wel dat aangeboren dingen als het niet vermoorden van mensen makkelijk kunnen worden afgeleerd.
Ik bedoel met die mensen die in zo'n godsdienst geloven alleen de mensen die daarvoor gekozen hebben uit ratio.
Ok, dat volg ik niet. Vanuit mijn standpunt is het onmogelijk dat iemand mij kan wijsmaken dat ik op zondag in een kast moet gaan zitten bij een andere meneer, die op een of andere manier 'hoger' is gemaakt door de andere gelovingen, te vertellen wat ik allemaal fout heb gedaan volgens de regels in een boek dat al minstens 2000 jaar vertaald, veranderd en uitgebreid is staan, en nog een zooi regels die de gelovigen er voor het gemak zelf maar bijverzonnen hebben.

Dat soort vreemde gewoontes, nee, sterker nog: het vereren van of bidden tot een God, als deze bestaat, is nutteloos. Rationeel is het niet uit te leggen waarom deze rituelen nodig zijn.

• Morgoth
Het breken van regels zoals jij dat beschrijft is volgens mij meer het aanpassen van onze natuurinstincten (overgebleven uit de tijd dat we nog aap waren) naar de samenleving waarin we terecht komen als we worden geboren. Ethiek is een deel van dat erfgoed, zeden etc. worden ons aangeleerd. Ik geloof trouwens wel dat aangeboren dingen als het niet vermoorden van mensen makkelijk kunnen worden afgeleerd.
In mijn verhaal heb ik ook uitgelegd waarom de Natuurwet geen instinct kan zijn of aangeleerd kan zijn.

Als de natuurwet een van de instincten was, zou er dus een neiging bij ons te vinden moeten zijn die we altijd 'goed' zouden noemen. Die altijd in overeenstemming is met de regel voor het juiste gedrag. Maar die is niet te vinden, er niet een zo'n neiging waarvan de zedenwet nooit zou kunnen zeggen: onderdruk die en niet een waarvan zij nooit zou kunnen zeggen: akker die aan. De ene keer is een bepaalde handeling goed de andere keer is die zelfde handeling in een andere situatie fout.
De natuurwet is ook niet een maatschappelijk gebruik, iets wat we bij onze opvoeding meekrijgen. Iemand op een onbewoond eiland zal ook de natuurwet tot op zekere hoogte kennen.
Ok, dat volg ik niet. Vanuit mijn standpunt is het onmogelijk dat iemand mij kan wijsmaken dat ik op zondag in een kast moet gaan zitten bij een andere meneer, die op een of andere manier 'hoger' is gemaakt door de andere gelovingen, te vertellen wat ik allemaal fout heb gedaan volgens de regels in een boek dat al minstens 2000 jaar vertaald, veranderd en uitgebreid is staan, en nog een zooi regels die de gelovigen er voor het gemak zelf maar bijverzonnen hebben.
Nogal logisch dat het vanuit jouw standpunt zo is.... lijkt mij?
Dat soort vreemde gewoontes, nee, sterker nog: het vereren van of bidden tot een God, als deze bestaat, is nutteloos. Rationeel is het niet uit te leggen waarom deze rituelen nodig zijn.
Ten eerste is het niet echt een ritueel... tenminste niet in de letterlijke betekenis hoewel het wel enkele eigenschappen heeft. Maar als de god uit de bijbel zou bestaan zou het niet nutteloos zijn aangezien je er de hemel mee kan bereiken.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

De ene keer is een bepaalde handeling goed de andere keer is die zelfde handeling in een andere situatie fout.
Voortplanten is goed, dat weet je omdat sex lekker is. Doodgaan is fout, je wil niet dood (hoop ik), overleven is dus goed. Dat zijn twee hoofdwetten, die heeft iedereen, ook al wordt je op een onbewoond eiland geboren (gaat lastig, maar ok), omdat dat biologisch vastgelegde dingen zijn.

Evolutie zorgt ervoor dat exemplaren niet willen/kunnen overleven/voortplanten zich ook NIET verder ontwikkelen. Na 300 miljoen jaar evolutie is het dus logisch dat alles wat geboren wordt deze instincten heeft. Daar is geen God voor nodig, dat is gewoon logisch, net als je weet dat je moet ademen en eten, dat hitte en kou slecht zijn, dat is niet 'gewoon' zo, maar dat is door de evolutie gekomen. Mensen die geen hoogtevrees hebben zullen eerder in een afgrond vallen dan mensen die wel inzien dat hoogte gevaarlijk is, de zwakkeren worden gefilterd, degenen met sterke insticten blijven en planten zich voort.

Het is dus meer zo dat je 2 dingen biologisch hebt en je de rest (goed/fout) aanleert (afhankelijk van de maatschappij) om de eerste 2 te kunnen uitvoeren.
Ten eerste is het niet echt een ritueel... tenminste niet in de letterlijke betekenis hoewel het wel enkele eigenschappen heeft. Maar als de god uit de bijbel zou bestaan zou het niet nutteloos zijn aangezien je er de hemel mee kan bereiken.
Ik geloof dus niet in de bijbel, ik vind het echter wel een ritueel. Als ik van een andere planeet zou komen, en ik zou zien dat eens in de zeven omwentelingen van de aardkloot al het werk wordt stopgezet en een enorme groep mensen met elkaar in speciale gebouwen gaan zitten zou ik dat op zijn minst vreemd vinden, en dat zou ik toch wel een ritueel noemen ja. (zo probeer ik het altijd een beetje te bekijken, hoewel het in aardse (westerse) termen anders is, die denken bij een ritueel meer aan hekserij of iets anders vreemds.

Verwijderd

OK, to the point :
Stelling is : God bestaat wel, maar heeft alleen de start gegeven en grijpt verder niet in.

Dan kan je al meteen zeggen dat religie onzin is, omdat God toch al niet ingrijpt.
Daarbij bestond ons universum er al langer dan religie en toen hoefde er ook niemand te bidden. Religie is ontstaan uit onzekerheid en onwetendheid.

Als we hiermee met de meesten eens zijn, dan hoeven we alleen deze vragen te beantwoorden:
God -> Wie, wat, hoe, waar en waarom

Niet dat dat gemakkelijk is, maar in de religeuze richting hoeven we dan niet meer te zoeken, dus kunnen we God gaan zien als een natuurkundig fenomeen.

Even terzijde : ik geloof niet in een hogere macht, maar als ik goed nadenk....je weet maar nooit, maar religie vindt ik onzin!!!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uh, Morgoth, ik ga dit niet nu lezen op mijn kerstochtend. Je kan mij hier niet toe dwingen, zelfs niet met ICQ-berichten waarin je dit van mij eist. :)

Ik lees het nog wel een keer deze week.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Morgoth
Het is dus meer zo dat je 2 dingen biologisch hebt en je de rest (goed/fout) aanleert (afhankelijk van de maatschappij) om de eerste 2 te kunnen uitvoeren.
Ok, als ik het goed begrijp zeg jij dat de Natuurwet (het besef van goed en kwaad) deels erfelijk en deels door je opvoeding komt.
En dat erfelijke gedeelte komt door de evolutie. Lewis had daar weinig weerwoord voor omdat dat boek in 1952 geschreven is en ik weet neit hoeveel ze toen al af wisten van evolutie maar in ieder geval nog niet zoveel van dna enzo. Maar waarom evolueren we dan niet zo verder dat we ons MOETEN houden aan de natuurwet (besef van goed en kwaad)? Dat zou nog veel meer overlevingskansen geven. Maar lees dit nog eens goed...

Oftewel Het kan eigenlijk geen kudde-instinct zijn, iets erfelijks. Maar het kan ook niet door opvoeding gekomen zijn, lees dit nog maar eens

Ik geloof dus niet in de bijbel, ik vind het echter wel een ritueel. Als ik van een andere planeet zou komen, en ik zou zien dat eens in de zeven omwentelingen van de aardkloot al het werk wordt stopgezet en een enorme groep mensen met elkaar in speciale gebouwen gaan zitten zou ik dat op zijn minst vreemd vinden, en dat zou ik toch wel een ritueel noemen ja. (zo probeer ik het altijd een beetje te bekijken, hoewel het in aardse (westerse) termen anders is, die denken bij een ritueel meer aan hekserij of iets anders vreemds.
Ik snap niet wat je bedoelt met als de aardkloot zich 7 keer heeft omgewenteld en dat dan mensen in speciale gebouwen gaan zitten :?
Uh, Morgoth, ik ga dit niet nu lezen op mijn kerstochtend. Je kan mij hier niet toe dwingen, zelfs niet met ICQ-berichten waarin je dit van mij eist.
Grrr, kijk uit o collega mod ik ken veel machtige mensen >:) :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 14:43 schreef morgoth het volgende:
Ik snap niet wat je bedoelt met als de aardkloot zich 7 keer heeft omgewenteld en dat dan mensen in speciale gebouwen gaan zitten :?
Elke zondag in de kerk gaan zitten:?

• Morgoth
In de kerk zitten lijkt mij logisch als christen. Als (echte) christen houd je van jezus/god en wil je dus zoveel mogelijk van hem weten & horen.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 15:23 schreef morgoth het volgende:
In de kerk zitten lijkt mij logisch als christen. Als (echte) christen houd je van jezus/god en wil je dus zoveel mogelijk van hem weten & horen.
Yep, maar we hadden eerder al "religie" onder de loep genomen en toen bleek dat het best wel onzinnig is om in de kerk te gaan zitten bidden als god:
1) Almachtig is, want dan weet hij het al
2) Zich niet bemoeit met onze vooruitgang, want waar doe je het dan voor?

Als je het wel nuttig vindt om in de kerk te gaan zitten om van Hem iets te weten/horen, wat heeft hij jou zondag dan vertelt??? Ben ik best wel benieuwd naar eigenlijk.

Let op: ik beweer niet dat God niet bestaat, ik beweer alleen dat religie onzinnig is.

Verwijderd

Welke opvatting de juiste is laat zich niet vaststellen door middel van wetenschap. Wetenschap bekijkt puur feiten. Maar als er dus iets achter de feiten zit zal de wetenschap dat nooit ontdekken aangezien ze alleen de feiten bekijken. Dus vragen zoals 'heeft het een bedoeling' zullen altijd blijven bestaan.
Wetenschap kan met hypotheses komen waarom iets is. Daarmee zijn dan voorspellingen te doen, die weer met andere feiten te ondersteunen zijn als oorspronkelijke hypothese + voorspelling kloppen.
Als je een mogelijke bedoeling weet te bedenken voor een verschijnsel, kun je bedenken wat de gevolgen van die bedoeling bij vergelijkbare verschijnselen/omstandigheden zijn. Als deze voorspelling klopt met je waarnemingen ondersteund dat de juistheid van je theorie. Het is alleen wel moeilijk om te bedenken wat die bedoeling zou kunnen zijn.
wij constateren alleen de feiten.
In eerste instantie wel, maar daarna gaan we denken waarom we die en die feiten gevonden hebben. Daarmee komen we duidelijk verder dan alleen maar feiten. Alleen zijn er wel nieuwe feiten nodig om onze conclusies aan te toetsen. Niet omdat ze anders niet waar kunnen zijn, maar omdat we anders niet zeker weten dat ze waar zijn/anderen daar niet van kunnen overtuigen.
Als de wetenschap zo ver is kan met vast ook een manier bedenken om de wet der wetten te overschrijden, en een bericht naar 'buiten' sturen, wat dat ook moge zijn.
Als het echt de wet der wetten is, is die niet te overschrijden.
Maar wat bedoel je hier precies met de wet der wetten? De natuurwet? Dan snap ik niet hoe je die overschrijd door een bericht naar buiten te sturen. Ik zie daar nergens iets over staan :?
Het is wetenschappelijk bewezen dat God niet zomaar alles heeft geschapen, de redenen voor bepaalde evolutionaire stappen, de werking van scheikunde etc. zijn bij de mens bekend.
En waarom zouden die dan niet geschapen kunnen zijn?
Het blijven theoretische modellen, die door de mens gemaakt zijn in een poging bepaalde verschijnselen te verklaren. Het is 1 niet zeker of ze juist zijn (hooguit enorm waarschijnlijk) En 2 waarom moet iets onlogisch/niet te doorgronden zijn om geschapen te kunnen zijn?
Ik geloof niet in de lego-God. Om even bij computers de blijven geloof ik in een linux-God. God maakt een kernel die uitgebreid en aangepast kan worden, met vele functies en mogelijke toepassingen. Deze released hij en vanaf dat moment kan hij alleen nog toekijken hij zich verder ontwikkeld en wat de gebruikers er mee uitvoeren. Het groeit uit tot een enorm complex en drukgebruikte server, maar de maker van de kernel heeft geen macht en toegang meer.
Linux “evolueert” verder doordat er steeds nieuwe toepassingen bij komen. Waarom zou God niet ook bepaalde nieuwe toepassingen kunnen maken en daarmee het verloop van de evolutie (bij)sturen? Hij laat het geheel dan misschien als maker vrij, maar heeft nog wel de mogelijkheid om zelf ook als gebruiker op te treden.
(Morgoth)Als dat zo was waarom houden we dan ons niet aan die wet? Waarom zijn we dan niet zo geevolueerd dat we de natuurwet ook echt gehoorzamen? Dat zou veel beter zijn.
Bij evolutie zijn twee dingen van belang: de kansen van de groep en de kansen van het individu. Het individu heeft belang bij de groep, omdat die bijvoorbeeld bescherming kan bieden bepaalde gevaren en eventuele partners zitten er ook tussen. Maar tegelijk ondervindt hij concurrentie van zijn soortgenoten. Om zo succesvol mogelijk te zijn in evolutionair opzicht moet een individu eigenlijk net iets beter zijn dan de anderen.

Het overtreden van de natuurwet vergroot de kansen van het individu op zich, omdat hij met zijn asociaal gedrag van dingen weet te profiteren die niet konden als hij zich alleen maar sociaal (voor de groep) zou gedragen
Echter, de natuurwet, als die nageleefd wordt, vergroot de kansen van de groep. Als die op te grote schaal overtreden wordt, nemen de kansen van het individu zo sterk af, dat het de voordelen van het overtreden van de wet te niet doet.

Er ontstaat een soort evenwicht: Een individu dat de wet te sterk overtreed wordt verstoten en is daarmee alle voordelen van de groep kwijt. Een individu dat te weinig “aan zichzelf denkt” wordt weggedrukt door anderen die wel aan aan zichzelf denken.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Maar waarom evolueren we dan niet zo verder dat we ons MOETEN houden aan de natuurwet (besef van goed en kwaad)?

De ene keer is een bepaalde handeling goed de andere keer is die zelfde handeling in een andere situatie fout.
Dit gaat over handelingen, het gaat juist om gedrag. In gedrag vallen veel handelingen en die zijn niet altijd hetzelfde, en verschillende handelingen op verschillende momenten is juist het voorbeeld dat er een echt gedrags-patroon is ontstaan door evolutie, en dat niet alles vast ligt in wetten. Het gedrag van een groep wordt weldegelijk deels door opvoeding en omgeving bepaald, bijvoorbeeld het eten van insecten, sommige groepen zien dit als doodgewoon terwijl anderen er van huiveren. Het is dus aangeleerd.
Let op: ik beweer niet dat God niet bestaat, ik beweer alleen dat religie onzinnig is.
My point exactly
Als het echt de wet der wetten is, is die niet te overschrijden. Maar wat bedoel je hier precies met de wet der wetten? De natuurwet? Dan snap ik niet hoe je die overschrijd door een bericht naar buiten te sturen. Ik zie daar nergens iets over staan :?
De wet der wetenschappelijke wetten, het ene antwoord waarmee alle reacties en verschijnselen in het universum verklaard kunnen worden. De sleutel tot het begrijpen en besturen van het heelal.
En waarom zouden die dan niet geschapen kunnen zijn?
Dat zeg ik toch juist? De Linux-god zou dit soort dingen gemaakt hebben, maar niet beslissen over goed en kwaad, of invloed hebben op de evolutie en het verloop van het heelal.
Waarom zou God niet ook bepaalde nieuwe toepassingen kunnen maken en daarmee het verloop van de evolutie (bij)sturen?
Dat zou kunnen, maar de vraag is dan: waarom? Hij maakt een model voor een heelal, en zet het aan. Er gebeurt vanalles, hij kijkt toe, er ontstaat leven op waarschijnlijk 100.000-en planten, als met duizenden soorten. Wat zou het voor hem voor nut hebben om bij 1 soort in te grijpen?
Je zegt het daarna zelf in het stuk over groep-individu... wie zegt dat die regels (als ze er zijn) voor individuen zijn bedoeld? Ik geloof dus niet in de regels, maar als ik een God was zou ik geen regels opstellen voor 1 persoon/dier, maar voor complete eco-systemen. Dat daar overtredingen en 'foute' dingen van individuen bijhoren is bijzaak, het is immers een lange-termijn project.

• Morgoth
Als je het wel nuttig vindt om in de kerk te gaan zitten om van Hem iets te weten/horen, wat heeft hij jou zondag dan vertelt??? Ben ik best wel benieuwd naar eigenlijk.
Ik vind het niet echt nuttig om daar te zitten maar als christen is kan het zeker wel nuttig zijn aangezien daar de bijbel word uitgelegd en je praktische informatie gegeven kan worden hoe je als christen moet leven.
Als je een mogelijke bedoeling weet te bedenken voor een verschijnsel, kun je bedenken wat de gevolgen van die bedoeling bij vergelijkbare verschijnselen/omstandigheden zijn. Als deze voorspelling klopt met je waarnemingen ondersteund dat de juistheid van je theorie. Het is alleen wel moeilijk om te bedenken wat die bedoeling zou kunnen zijn.
Uh nee met 'is er een bedoeling?' bedoelde ik niet een bedoeling van de feiten in het bijzonder maar meer zo'n vraag van is er een bedoeling met mij in het leven?
In eerste instantie wel, maar daarna gaan we denken waarom we die en die feiten gevonden hebben. Daarmee komen we duidelijk verder dan alleen maar feiten. Alleen zijn er wel nieuwe feiten nodig om onze conclusies aan te toetsen. Niet omdat ze anders niet waar kunnen zijn, maar omdat we anders niet zeker weten dat ze waar zijn/anderen daar niet van kunnen overtuigen.
Waarom die feiten plaatsvinden is in principe vastgesteld in natuurkundige wetten enzo maar je kan nooit weten of er iets 'achter' de feiten bevind, bv een god.
Bij evolutie zijn twee dingen van belang: de kansen van de groep en de kansen van het individu. Het individu heeft belang bij de groep, omdat die bijvoorbeeld bescherming kan bieden bepaalde gevaren en eventuele partners zitten er ook tussen. Maar tegelijk ondervindt hij concurrentie van zijn soortgenoten. Om zo succesvol mogelijk te zijn in evolutionair opzicht moet een individu eigenlijk net iets beter zijn dan de anderen.
Diadem heeft mij juist uitgelegd dat evolutie puur ging om het overleven van de genen en niet van het individu..... als dat zo is zou het beter zijn dat iedereen ze zich aan de natuurwet hield.
Het gedrag van een groep wordt weldegelijk deels door opvoeding en omgeving bepaald, bijvoorbeeld het eten van insecten, sommige groepen zien dit als doodgewoon terwijl anderen er van huiveren. Het is dus aangeleerd.
Ja dit soort kleine dingen wel. Maar mensen zonder geldige reden of iets niet nakomen wat je beloofd hebt dat is bij ieder mens hetzelfde zonder dat ze het geleerd hebben. Ieder mens heeft in zich een basis van besef goed&kwaad.
Je zegt het daarna zelf in het stuk over groep-individu... wie zegt dat die regels (als ze er zijn) voor individuen zijn bedoeld? Ik geloof dus niet in de regels, maar als ik een God was zou ik geen regels opstellen voor 1 persoon/dier, maar voor complete eco-systemen. Dat daar overtredingen en 'foute' dingen van individuen bijhoren is bijzaak, het is immers een lange-termijn project.
I don't get your point. Lewis zegt dat de Natuurwet (het besef van goed&kwaad) in iedereen zit. En bedoeld is voor de gehele mensheid.

En de stelling van dat religie onzinnig is is onzinnig als die god van die religie wel bestaat. Stel dat de christelijke god bestaat en jezus ook bestaan heeft als de zoon van god dan is de christelijke religie niet onzinnig.

Verwijderd

De wet der wetenschappelijke wetten, het ene antwoord waarmee alle reacties en verschijnselen in het universum verklaard kunnen worden. De sleutel tot het begrijpen en besturen van het heelal.
Dan lijkt me nog steeds dat je die niet kunt overschrijden, of misschien wel juist niet nu. En wat is precies het nut van een message naar buiten sturen? Aan een andere beschaving vragen of ze even kunnen kijken hoe het zit? Sorry, maar ik zie je punt hier niet.
Dat zou kunnen, maar de vraag is dan: waarom? Hij maakt een model voor een heelal, en zet het aan. Er gebeurt vanalles, hij kijkt toe, er ontstaat leven op waarschijnlijk 100.000-en planten, als met duizenden soorten. Wat zou het voor hem voor nut hebben om bij 1 soort in te grijpen?
Misschien is die ene soort wel waar het hem allemaal om gegaan is. In de Bijbel wordt de mens wel zo gepresenteerd. (of gaat het hier nu over theisme in het algemeen?)
Je zegt het daarna zelf in het stuk over groep-individu...
dat ene stukje was dan ook niet van mij, maar van Morgoth. Zal ff de codes goed zetten zo (als ik het niet vergeet)
als ik een God was zou ik geen regels opstellen voor 1 persoon/dier, maar voor complete eco-systemen. Dat daar overtredingen en 'foute' dingen van individuen bijhoren is bijzaak, het is immers een lange-termijn project.
Het is onmogelijk om een systeem aan bepaalde regels te laten beantwoorden, als de onderdelen zich nergens aan hoeven te houden. Er moeten dus wel regels gelden voor de individuen op zich.
Uh nee met 'is er een bedoeling?' bedoelde ik niet een bedoeling van de feiten in het bijzonder maar meer zo'n vraag van is er een bedoeling met mij in het leven?
Of een of andere hogere macht jou met een bepaalde bedoeling heeft laten ontstaan (of de mensheid)? Tja, daarvoor zul je geloof ik wel eerst moeten weten of er een hogere macht is. Misschien dat ik morgen een zinniger antwoord weet.
Waarom die feiten plaatsvinden is in principe vastgesteld in natuurkundige wetten enzo maar je kan nooit weten of er iets 'achter' de feiten bevind, bv een god.
Je zou iets moeten vinden dat niet helemaal logisch is volgens de feiten. Iets dat net zo goed het tegenovergestelde had kunnen zijn, als je alleen vanuit de feiten redeneert, maar niet zo voorkomt. Dat het lijkt of iemand/iets daar een keuze over heeft gemaakt. Al is ook dat geen hard bewijs :(
Diadem heeft mij juist uitgelegd dat evolutie puur ging om het overleven van de genen en niet van het individu..... als dat zo is zou het beter zijn dat iedereen ze zich aan de natuurwet hield.
Nee, het gaat bij evolutie uiteindelijk wel om de overlevering van de genen, maar ieder individu streeft ernaar om zo veel mogelijk van zijn eigen genen in de genenpool van de populatie voor te laten komen. Daartoe moet het zich zo veel mogelijk voortplanten. En daarvoor moet het weer enige tijd overleven en als het even kan ook nog eens aantrekkelijk zijn voor het andere geslacht. Dus het blijft belangrijk voor het individu om in een voordeligere positie te zijn dan zijn soortgenoten.
Ja dit soort kleine dingen wel. Maar mensen zonder geldige reden of iets niet nakomen wat je beloofd hebt dat is bij ieder mens hetzelfde zonder dat ze het geleerd hebben. Ieder mens heeft in zich een basis van besef goed&kwaad.
Dit kan toch ook komen doordat dit basisbesef noodzakelijk is om de groep in stand te kunnen houden? Dat het gegroeid is tijdens de evolutie. Er zijn nou eenmaal bepaalde wetten nodig in een groep om geen oorlog enzo te krijgen. Hmm, geen hele sterke uitleg. Morgen beter.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 22:42 schreef morgoth het volgende:
Ik vind het niet echt nuttig om daar te zitten maar als christen is kan het zeker wel nuttig zijn aangezien daar de bijbel word uitgelegd en je praktische informatie gegeven kan worden hoe je als christen moet leven.
Je zegt zelf al dat in de kerk zitten niet nuttig is, als je vindt dat je praktische informatie uit de bijbel:? haalt, kan je dat dan niet gewoon thuis doen, of in de auto??
En de stelling van dat religie onzinnig is is onzinnig als die god van die religie wel bestaat. Stel dat de christelijke god bestaat en jezus ook bestaan heeft als de zoon van god dan is de christelijke religie niet onzinnig.
Ik ga voor deze theorie uit dat God bestaat.

Religie heeft zin als :
- God in ons dagelijks bestaan kan ingrijpen
- God niet almachtig is, want dan weet hij al wat wij van hem vinden/willen

De Bijbel (daar hecht jij dus veel waarde aan) vertelt ons dat God Almachtig is, dan is Religie dus al onzinnig...
Daarbij heeft God nog niet in ons dagelijks bestaan ingegrepen.

Je zegt ook dat als Jezus bestaan HEEFT (wat je kennelijk zelf ook betwijfelt), dit religie zinnig maakt, dit begrijp ik niet, want heeft Jezus invloedt op ons dagelijks bestaan?? Niet dan ik weet !!

Zo kom ik dus tot de conclusie dat Religie onzinnig is, of God nou wel of niet bestaat vindt ik niet relevant.

• Morgoth
Je zegt zelf al dat in de kerk zitten niet nuttig is, als je vindt dat je praktische informatie uit de bijbel haalt, kan je dat dan niet gewoon thuis doen, of in de auto??
Volgens mij snap je mij niet... ten eerste wil ik zeggen dat IK geen christen ben. Maar ALS ik een christen was dan zou het WEL nuttig zijn. Een dominee heeft 6 jaar THEOLOGIE gestudeerd dus die weet veel meer van de bijbel dus die kan dat mij ook veel beter uit leggen.
Religie heeft zin als :
- God in ons dagelijks bestaan kan ingrijpen
- God niet almachtig is, want dan weet hij al wat wij van hem vinden/willen
De Bijbel (daar hecht jij dus veel waarde aan) vertelt ons dat God Almachtig is, dan is Religie dus al onzinnig...
Ik hecht niet zoveel waarde aan de bijbel maar ALS ik christen was dan wel. Maar ik vind jou stelling sowieso onzinnig. Jij bedoelt overigens alwetend ipv almachtig wat alles kunnen betekent nog niet dat je alles weet. Maar god is idd alwetend maar goed als mens heb je daar niks aan, want jij bent niet alwetend. En jij weet niet of jij uitverkozen bent of niet, jij weet niet of jij later in de bijbel gaat geloven of niet dus moet je alsnog gewoon je best doen.
Je zegt ook dat als Jezus bestaan HEEFT (wat je kennelijk zelf ook betwijfelt), dit religie zinnig maakt, dit begrijp ik niet, want heeft Jezus invloedt op ons dagelijks bestaan?? Niet dan ik weet !!
Als je er van uit gaat dat de bijbel waar is is jezus extreem belangrijk. Hij is dan namelijk gestorven voor jouw zonden aan het kruis. Want na de zondeval (adam at vrucht en toen boom was er zonde) was iedereen zondig en dat kon alleen goed worden gemaakt door jezus.
Zo kom ik dus tot de conclusie dat Religie onzinnig is, of God nou wel of niet bestaat vindt ik niet relevant.
Tuurlijk niet, als de god uit de bijbel waar is, als alles wat in de bijbel staat waar is is die religie niet onzinnig. Hetzelfde geld voor de islam, en wat dan ook.

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 12:24 schreef morgoth het volgende:
Volgens mij snap je mij niet... ten eerste wil ik zeggen dat IK geen christen ben. Maar ALS ik een christen was dan zou het WEL nuttig zijn. Een dominee heeft 6 jaar THEOLOGIE gestudeerd dus die weet veel meer van de bijbel dus die kan dat mij ook veel beter uit leggen.
Je komt me toch redelijk gelovig over.
Oke, dan is er in ieder geval een doel om in de kerk te gaan zitten, want de dominee heeft er voor gestudeert.
Ik hecht niet zoveel waarde aan de bijbel maar ALS ik christen was dan wel. Maar ik vind jou stelling sowieso onzinnig. Jij bedoelt overigens alwetend ipv almachtig wat alles kunnen betekent nog niet dat je alles weet. Maar god is idd alwetend maar goed als mens heb je daar niks aan, want jij bent niet alwetend. En jij weet niet of jij uitverkozen bent of niet, jij weet niet of jij later in de bijbel gaat geloven of niet dus moet je alsnog gewoon je best doen.
Inderdaad, alwetend...maar als God alwetend is, dan hebben wij heb toch nx te melden?? Hij weet het toch al?? Daarbij vindt ik "uitverkozen" worden een vorm van discriminatie.
Als je er van uit gaat dat de bijbel waar is is jezus extreem belangrijk. Hij is dan namelijk gestorven voor jouw zonden aan het kruis. Want na de zondeval (adam at vrucht en toen boom was er zonde) was iedereen zondig en dat kon alleen goed worden gemaakt door jezus.
Dit is mooie uitleg (Eva at de vrucht trouwens), maar logisch gezien is het geen verklaring, Gelovigen zouden Jezus dan kunnen bedanken, maar aanbidden....
Tuurlijk niet, als de god uit de bijbel waar is, als alles wat in de bijbel staat waar is is die religie niet onzinnig. Hetzelfde geld voor de islam, en wat dan ook.
Maar het is allang aangetoond dat niet alles uit de bijbel waar is en hetzelfde geldt voor de Koran.

• Mfpower
  • Laatst online: 17:12

Mfpower

In dubio

Maar het is allang aangetoond dat niet alles uit de bijbel waar is en hetzelfde geldt voor de Koran.
1. Wat versta jij onder "waar". Ik ben Christen en vindt de Bijbel vanuit een historisch oogpunt niet altijd "waar". Toch zie ik de Bijbel als de waarheid.

2. Ook zijn heel veel dingen uit de wetenschap niet aangetoond. De meeste zaken bestaan uit theorieën (vooral de evolutietheorie en de BB). Dus het geloven in evolutie is niet gebaseerd op feiten. Dus je gelooft in feite op dezelfde manier in evolutie als dat een Christen in God gelooft. Verschil is dat je in feite logica en redenering als je god beschouwt. Wetenschap is daarmee ook een vorm van religie, wanneer je het bestaan van God ontkent.
Dit stuk is onzin, ik (en mensen hier) laten hun geloof (wat iets zeer persoonlijks is IMO) niet beinvloeden door anderen.
Ik denk dat je naief bent als je je niet laat beinvloeden door anderen. Stel dat iemand je de ECHTE waarheid vertelt (hypothetisch!). Jij laat je niet beinvloeden. Dit is hetzelfde als stug blijven beweren dat 1+1=3 terwijl iedereen erachter is dat 1+1=2. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat je alles maar moet aannemen wat anderen zeggen (integendeel! Ga alles na!). Maar je kop in het zand steken en stug volhouden "ik verander mijn mening TOCH niet" schiet natuurlijk ook niet op.
Daarom vind ik godsdiensten ook onzin, mensen die elkaar achterna lopen, zich bang laten maken, en niet eerst voor zichzelf uitmaken wat goed of slecht is.
Hiermee generaliseer je over alle godsdiensten en stromingen. Waar haal je het vandaan? Heb je alle godsdiensten al bekeken? Alsof de discussie over goed en slecht niet bestaat in de Christelijke wereld! Wij proberen juist voor onszelf uit te maken wat goed en slecht is, en houden daarmee rekening met God. Sterker nog, God helpt daarbij (zie ook het verhaal van Lewis).
Je generaliseert weer. Ik ben Christen en ik heb een hekel aan de regels die we zelf verzinnen. Jouw kennis van Godsdiensten laat te wensen over want je spreekt hier enkel over de Rooms Katholieke Kerk. Ook binnen het Christendom leeft het en zijn we constant op zoek naar antwoorden. Sommige regels zijn er om je te beschermen, andere zijn misschien onzin. Niemand dwingt mij om in een kast te gaan zitten. Ik heb alleen verantwoording af te leggen tegenover God. De kerk, of liever gemeente (in mijn stroming) helpt hierbij om dit goed te doen.
Het is niet nutteloos. God luistert naar je. Je kunt een relatie met God hebben. Ik ben een rationalist, en ik ken God onder andere vanuit m'n ratio (zie ook het verhaal van CS Lewis).
God heeft wel degelijk invloed in dit leven, maar zien wij dat ook? Of proberen wij alleen maar God de schuld te geven van wat wij zelf doen.

Verder zie ik niet veel Christenen hier (verklaarbaar). Vandaar mij duit in dit zakje :). Mijn betoog hierboven zal veel tegenreacties opwerpen en ik ben zekers bereid daarop te antwoorden. Om de zaak zo duidelijk mogelijk te houden ben ik hierboven alleen direct op de quotes ingegaan.

• Morgoth
ok genoeg offtopic gepraat.... kunnen we weer terug naar de topic gaan eik? Ik heb daar best veel werk in gestoken en ik laat me weer lokken in een discussie die al 80x gevoerd is hiero. Alleen van de grote der w&l'ers heb ik nog niet gehoord op een paar na dan.... ik wacht eik nog steeds op een reactie van jag, lord daemon en diadem... vooral een reactie op mijn aanval op de arguments from 'X'.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

Sabbi

je denkt aan mij.

ok... trug naar het verhaal...

Afgezien van dat ik niks begrijp van die 'argumenten tegen god' die op je link staan waar echt de gaten invallen als je er al naar kijkt, heb ik wel een mooie manier van denken gevonden die kan bewijzen dat God wel alwetend zou zijn.(mits hij bestaat wat ik nu even in het midden laat)
Jij stelt het idee dat God niet zou kunnen weten of er een hogere Meta-god zou zijn omdat die hoger zou zijn en zich zou kunnen verstoppen voor God.
Maar bekijk het eens zo: zie 'wetendheid' grafisch als ware het een lijn... dan plaats je eens wat dingen op die lijn:
stukje steen : 0
kleiduif 0,1
houtduif 1
varken 4
mens 10
enzo blabla
( de cijfertjes boeien niet zijn een voorbeeld)

Waar zet je de god nu om hem in alwetendheid te plaatsten? juist in het oneindige.... en het mooie is, daar kan je niet overheen.

Stel onze twee Goden zitten te bakkelei-en op een wolk ergens in een random-dimensie:

God: Mijn vader is sterker dan de jouwe!
Meta-God: Maar ik ben lekker slimmer dan jij!
God: Maar ik ben lekker ONEINDIG slim, sliepuit!
Meta-god: ik ben oneindig slim plus een!

Plots beseffen ze dat ze eigenlijk dus evenslim zijn en omdat twee evenslimme goden helemaal niet tot de mogelijkheden behoren blijken ze allebei een andere verschijnigsvorm van G.O.D. te zijn.
Ze versmelten in elkaar tot G.O.D. (GOD ONDER DRUK)

• Morgoth
ja maar een god kan niet weten of ie oneindig slim is omdat hij niet kan weten of er een meta-god boven hem staat. Stel dat een god alles weet behalve dat er een meta-god boven hem is, dan is ie niet alwetend.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Volgens mij is deze discussie zinloos. Het lijkt een beetje op de kip en ei kwestie.
De meta-God is ook niet alwetend omdat ook boven hem een God kan zijn enzovoorts.

Begrippen als alwetendheid en almachtigheid kan je niet zo absoluut nemen. Je moet ze afbakenen tot het Universum.

Verwijderd

als jullie denken dat ik alles ga doorlezen dan heb je het fout. Veel te veel tijd voor nodig.

Verwijderd

Waarom zou een god die almachtig is niet van zichzelf kunnen zeggen dat hij ook alwetend is? Almachtigheid impliceert alwetendheid. Is hij niet almachtig, zou hij voor mensen ook weinig kunnen betekenen, enkel maar omdat die god zelf niet eens weet wat hem boven het hoofd hangt en zodoende ook niet eens kan zeggen of iets wat in de toekomst gebeurd ook écht zal gebeuren.

Bovendien lijkt het wel alsof we goden willen verklaren als of zij in hun doen en laten net zo zijn als mensen.

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 18:48 schreef Lollige_smurf het volgende:
Waarom zou een god die almachtig is niet van zichzelf kunnen zeggen dat hij ook alwetend is? Almachtigheid impliceert alwetendheid. Is hij niet almachtig, zou hij voor mensen ook weinig kunnen betekenen, enkel maar omdat die god zelf niet eens weet wat hem boven het hoofd hangt en zodoende ook niet eens kan zeggen of iets wat in de toekomst gebeurd ook écht zal gebeuren.

Bovendien lijkt het wel alsof we goden willen verklaren als of zij in hun doen en laten net zo zijn als mensen.
Als wij Goden niet wilde verklaren "in hun doen en laten alsof het mensen zijn", dan gebruikte we geen woorden als "alwetend" en "almachtig". God is het toppunt van Abstractie en is logisch niet te beredeneren.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

ok... ik pak even GEB (Godel Escher Bach door Hofstadter) erbij...

stel, we weten dat er meta-goden zijn en dat ze dat ook van elkaar weten zat ze erzijn en dat we vrolijk met hun konden babbelen...

dan heb je dus
God
Meta-God
Meta-Meta-God
Meta-Meta-Meta-God
enz....
althans... dat is de mogelijkheid..
want eigenlijk weet niemand of of waar het op zal houden.
Stel nou, God wil wel eens weten of er een opper-God is of dat Meta-God de hoogste God is die er is; Meta-God zegt 'nou ehh, kijk eens aan nee dat ben ik niet, Meta-Meta-God is hoger dan ik, maar wacht... ik vraag het hem wel even.' (ze willen het natuurlijk heel graag weten, want dan zijn ze alwetend en daar gaat het hier om) en zo stelt elke God aan zijn Hogere de vraag, steeds sneller en sneller en sneller:

God
...Meta-God
......Meta-Meta-God
............
......................
....................................
.......................................................{oneindigheid en G.O.D.}
....................................
......................
............
......Meta-Meta-God
...Meta-God
God

En zo kwam het antwoord ook terug, snel als het van oneindigheid moest komen.
En God sprak:'Ja, er is een Hoogste God, die almachtig is... Hij is onze Extrapolatie in het oneindige'.
En zo waren God en al zijn Meta-Goden toch nog alwetend geworden, hoewel er maar een almachtige, de oneindige G.O.D. was....

Mijn punt was, als je een God als almachtig en alwetend wil beschouwen moet je hem ook als oneindig zien. (is dat overigens ook geen bijbeltekst zovan 'god is oneindig'?)

Puh, stiekum toch logisch beredeneerd, met een leuk verhaaltje eromheen als bonus..

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 01:09 schreef Mfpower het volgende:
1. Wat versta jij onder "waar". Ik ben Christen en vindt de Bijbel vanuit een historisch oogpunt niet altijd "waar". Toch zie ik de Bijbel als de waarheid.
"Waar" is inderdaad een verkeerd woord, "waarschijnlijkst" is een beter woord. Ik beschouw iets als het meest "waarschijnlijkst" wat logisch beredeneert kan worden. Wat jij ziet in de Bijbel als waarheid is abstract.
2. Ook zijn heel veel dingen uit de wetenschap niet aangetoond. De meeste zaken bestaan uit theorieën (vooral de evolutietheorie en de BB). Dus het geloven in
evolutie is niet gebaseerd op feiten. Dus je gelooft in feite op dezelfde manier in evolutie als dat een Christen in God gelooft.
Dit is gedeeltelijk waar, het is inderdaad zo dat niet alles door de wetenschap aangetoont is, maar de meest waarschijnlijkste theorien zijn allemaal vergezeld van bewijzen. Geloven in de wetenschap en geloven in een geloof is niet hetzelfde. Het zit al een beet je in het woord "Geloof". de wetenschap beredeneert logisch, terwijl geloof abstract is.
Verschil is dat je in feite logica en redenering als je god beschouwt. Wetenschap is daarmee ook een vorm van religie, wanneer je het bestaan van God ontkent.
Niet mee eens, de wetenschap beredeneert wat het meest waarschijnlijkst is wat er is gebeurt, maar zegt niet wat ik MOET geloven en ook niet wat goed en fout is.
Ik denk dat je naief bent als je je niet laat beinvloeden door anderen.
Je bent naief als je van anderen iets aanneemt, zonder dit eerst op waarheid te beproeven.
Stel dat iemand je de ECHTE waarheid vertelt (hypothetisch!). Jij laat je niet beinvloeden. Dit is hetzelfde als stug blijven beweren dat 1+1=3 terwijl iedereen erachter is dat 1+1=2. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat je alles maar moet aannemen wat anderen zeggen (integendeel!
Als je stug blijft geloven in "1+1=3" en je kunt dit beredeneren, dan is er geen probleem, maar als je dit niet kunt beredeneren, dan ben je koppig. Daarbij is "Waarheid" abstract.
Ga alles na!). Maar je kop in het zand steken en stug volhouden "ik verander mijn mening TOCH niet" schiet natuurlijk ook niet op.
Dit doe ik absoluut niet, ik ben best bereidt om te zeggen dat ik het niet juist heb en iemand anders wel, indien je een logische beredenering hebt.
Het is niet nutteloos. God luistert naar je. Je kunt een relatie met God hebben. Ik ben een rationalist, en ik ken God onder andere vanuit m'n ratio (zie ook het verhaal van CS Lewis).
Als rationalist zie je dingen toch wel erg abstract, misschien een idee om eens wat logischer te gaan denken??
God heeft wel degelijk invloed in dit leven, maar zien wij dat ook? Of proberen wij alleen maar God de schuld te geven van wat wij zelf doen.
Waarschijnlijk zien we het niet zo nee, alles wat om ons heen gebeurt zijn op heel veel zaken af te schuiven, maar zeker niet op God. Daarnaast zeg je ook dat we alleen dingen die fout gaan op God afschuiven, maar das niet waar, want er wordt niets op God afgeschoven geen goede zaken, maar ook geen slechte zaken.
Verder zie ik niet veel Christenen hier (verklaarbaar). Vandaar mij duit in dit zakje :). Mijn betoog hierboven zal veel tegenreacties opwerpen en ik ben zekers bereid daarop te antwoorden. Om de zaak zo duidelijk mogelijk te houden ben ik hierboven alleen direct op de quotes ingegaan.
Er zijn hier weinig Christenen, omdat hier voornamelijk mensen komen die logisch redeneren en niet abstract. Gelukkig ben je bereidt om te beantwoorden, maar dan hopelijk niet in de trant:"Het is zo, want het is zo". Ook ik ben alleen op directe quotes ingegaan.

• Morgoth
Sabbi, maar als nou een meta-god zich niet openbaart aan de god eronder weet die god eronder niet of er een god boven hem is. Dus kan je ook nooit weten of er niet een god boven jou is die zich niet aan jou openbaart.

Viptweak> Wil je alsjeblieft ophouden met die discussie.... die zijn al bij bosjes gevoerd hiero en ik wil graag ontopic blijven.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Op vrijdag 29 december 2000 20:18 schreef morgoth het volgende:
Sabbi, maar als nou een meta-god zich niet openbaart aan de god eronder weet die god eronder niet of er een god boven hem is. Dus kan je ook nooit weten of er niet een god boven jou is die zich niet aan jou openbaart.

Viptweak> Wil je alsjeblieft ophouden met die discussie.... die zijn al bij bosjes gevoerd hiero en ik wil graag ontopic blijven.
De metagod/alwetendheid-discussie is anders ook al uitgebreid gevoerd.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

maar je hebt wel een G.O.D. bovenaan in oneindigheid en die is wel alwetend en almachtig...

• Morgoth
faraway: klopt...

dus laten we nu ECHT ontopic gaan. En aangezien ik zelf mod ben kan ik daar nogal mee helpen >:)

Ff serieus als het te ontopic word dan ga ik gewoon editen en als dat niet helpt dan vind ik het behoorlijk kut, want ik heb heel lang op dat stukje gezeten.

Dus geen geouwehoer meer over de alwetenheid discussie (staat idd wel in m'n topic maar dat nam ik als voorbeeld niet als discussiepunt) maar gewoon ontopic.

En hoe kan je het beste is een keertje wiet roken als je nog nooit meer als 1 trekje aan een peuk hebt genomen? Want ik hoor van veel mensen dat dat dan nogal hard aankomt enzo?

• Mfpower
  • Laatst online: 17:12

Mfpower

In dubio

Op vrijdag 29 december 2000 19:39 schreef VipTweak het volgende:

"Waar" is inderdaad een verkeerd woord, "waarschijnlijkst" is een beter woord. Ik beschouw iets als het meest "waarschijnlijkst" wat logisch beredeneert kan worden. Wat jij ziet in de Bijbel als waarheid is abstract.
Mee eens. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "wat jij ziet in de Bijbel als waarheid is abstract". Ik wil wel vertellen hoe ik de Bijbel zie, maar dan ga ik teveel off topic.
Dit is gedeeltelijk waar, het is inderdaad zo dat niet alles door de wetenschap aangetoont is, maar de meest waarschijnlijkste theorien zijn allemaal vergezeld van bewijzen. Geloven in de wetenschap en geloven in een geloof is niet hetzelfde. Het zit al een beet je in het woord "Geloof". de wetenschap beredeneert logisch, terwijl geloof abstract is.
Je moet echt abstract eens definieren, want ik weet niet goed wat je bedoelt. Het is inderdaad niet hetzelfde omdat de uitgangspunten anders zijn. Maar uiteindelijk "geloof" je in een van de twee. De wetenschap staat niet vast (er zijn alleen al afgelopen eeuw al heel veel dingen omvergeworpen die altijd als aangetoond werden aangenomen). Dus ervanuit gaan dat de wetenschap het bij het rechte eind heeft is niet 100% zeker en valt m.i. dan onder het woord geloof.
Niet mee eens, de wetenschap beredeneert wat het meest waarschijnlijkst is wat er is gebeurt, maar zegt niet wat ik MOET geloven en ook niet wat goed en fout is.
Meest waarschijnlijk is een mooie benaming. De wetenschap redeneert inderdaad niet in goed of fout. Alleen dat al is m.i. een tekortkoming, omdat die termen wel degelijk bestaan.
Je bent naief als je van anderen iets aanneemt, zonder dit eerst op waarheid te beproeven.
Helemaal mee eens!
Als je stug blijft geloven in "1+1=3" en je kunt dit beredeneren, dan is er geen probleem, maar als je dit niet kunt beredeneren, dan ben je koppig. Daarbij is "Waarheid" abstract.
Klopt, maar als je slim genoeg bent kun je (waarschijnlijk zelfs met logica) 1+1=3 beredeneren. Maar is dit dan ook waar? Dus laten we eerst waarheid eens definieren.
Dit doe ik absoluut niet, ik ben best bereidt om te zeggen dat ik het niet juist heb en iemand anders wel, indien je een logische beredenering hebt.
ik sprak jou niet aan toch? Alleen sommige dingen vallen ook buiten de logica. Zie ook onder.
Als rationalist zie je dingen toch wel erg abstract, misschien een idee om eens wat logischer te gaan denken??
Ehh.. nou ik ben een grote fan van logisch denken. Ik heb in mijn studie meerdere logica-vakken gevolgd, en ik ben daar dan ook zeker geen leek in. Een van de eerste dingen die je leert is dat niet alles te beschrijven valt in de logica (ik zou even in de boeken moeten duiken om daar een simpel voorbeeld op te vinden). Vooral zaken die gevoelsmatig "logisch" zijn, en ook "waar" zijn, maar die volgens de standaard logica regels te ontkrachten zijn. Dit is precies het grijze gebied waarin we ons bevinden. Wat mij sterk opvalt is dat "wetenschappers" (mag ik jou daaronder rekenen?) niet eens een poging wagen om buiten de zo vertrouwde en formele regels van de logica te kijken.
Waarschijnlijk zien we het niet zo nee, alles wat om ons heen gebeurt zijn op heel veel zaken af te schuiven, maar zeker niet op God. Daarnaast zeg je ook dat we alleen dingen die fout gaan op God afschuiven, maar das niet waar, want er wordt niets op God afgeschoven geen goede zaken, maar ook geen slechte zaken.
Moeilijke zaak, God heeft wel degelijk invloed in mijn leven en zelfs het leven (als ik dat zou ontkennen zou ik geen Christen zijn). Maar ik vind het moeilijk om te zeggen wat wel en wat niet. Veel atheisten hebben als standpunt: als God er zou zijn waarom is er dan zoveel ellende in de wereld?
Veel (eo) Christenen zeggen: God is alleen maar goed en heeft het beste met je voor en als je in God gelooft gaat het alleen maar goed met je (ik zeg dit ff heel ongenuanceerd).
Ik ben het met beide niet eens, en dit is wel een van de punten die ik heel moeilijk vind, en ik ben zelf nog op zoek naar een goed antwoord.
Er zijn hier weinig Christenen, omdat hier voornamelijk mensen komen die logisch redeneren en niet abstract. Gelukkig ben je bereidt om te beantwoorden, maar dan hopelijk niet in de trant:"Het is zo, want het is zo". Ook ik ben alleen op directe quotes ingegaan.
Klopt, net als veel wetenschappers niet voorbij hun logica durven te denken durven veel Christenen niet toe te geven aan logica en geven het "het is zo want het is zo" antwoord. Dat vind ik zelf ook te goedkoop.
Daarbij komt ook nog eens dat bij veel Christenen de interesse gebieden op een ander punt liggen (niet bij Internet) - vraag me niet waarom maar dat valt me gewoon ontzettend op, daarbij komt deze site ws niet eens door filternet heen... :(

Voor mij is het een uitdaging om in beide werelden te staan, en zowel logisch te blijven (wetenschap) en tegelijk mijn God te kunnen blijven dienen. Dit is best moeilijk omdat logica vaak God lijkt te kunnen ontkrachten. Maar dat maakt het juist des te interessanter. Je zult me dan ook vaker zien op dit forum :)

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Morgoth:
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het moraliteitsbesef via evolutionaire wegen ontstaan kan zijn. Het is misschien geen instinct, maar iets hogers wat ergens tussen de instincten en het bewuste denken inhangt. Een soort ingebakken structuur in je hersenen, net zoals het vermogen om lief te hebben, een taal te leren, en het hebben van religieuze ervaringen (de "god-spot" zit ergens in je temporale kwabben, als ik me niet vergis). En ja, deze ingebakken structuren leveren een voordeel op voor de soort. Hoewel de god-spot misschien net als de blindedarm overbodig is geworden. >:)

Lewis legt niet uit waarom een materialistische benadering niet zou kloppen. En hij maakt nog meer fouten in zijn betoog. Bijvoorbeeld:
Wetenschap bekijkt puur feiten. Maar als er dus iets achter de feiten zit zal de wetenschap dat nooit ontdekken aangezien ze alleen de feiten bekijken.
Het bekijken van de feiten houdt niet op bij bovenop de toren van Pisa gaan staan en wat kogels naar beneden knikkeren. De wetenschap zoekt ook naar het verband tussen de feiten, en de wetmatigheden achter de feiten.

De macht achter dit alles kan zich natuurlijk altijd voor ons verborgen houden, net zoals de hypothetische meta-God zich voor God verborgen houdt. Maar wat zou voor ons dan het verschil zijn tussen een God die zich opzettelijk afzijdig houdt van onze realiteit, en eentje die niet bestaat?
Een macht buiten het heelal zou zich niet aan ons kunnen vertonen als een van de feiten binnen het heelal (...) De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen.
Tenzij wijzelf geen deel uitmaken van het heelal lijkt mij dat dit een tegenspraak is. (Geen kleinigheid, gezien dit een kernpunt van zijn betoog is.)

Overigens kan een architect best zelf een onderdeel van zijn ontworpen huis zijn, hoewel dit wat ongebruikelijk is. (Een beter voorbeeld is misschien de kunstenaar die onderdeel is van zijn eigen kunstwerk, zoals in de performance art.) Lewis' analogie gaat dus niet op.
Ik stel dus dat je onmogelijk een God kunt definiëren aangezien we praktisch helemaal niks van de eigenschappen van God weten, we weten alleen wat hij van de ons wil.
Als je het begrip God niet kunt definiëren, kun je er ook niets over zeggen. Je zult er toch iets over moeten kunnen zeggen, anders is het niet meer dan een klank bestaande uit drie letters. De premissen zoals die in het artikel van Lord Daemon staan zijn mogelijke eigenschappen van het concept God zoals dit door veel mensen gezien wordt.

Daarmee kom je weer terug op het argument van de vele religies, waar jij het ook mee eens schijnt te zijn. God is als concept nogal vaag gedefineerd, en verschilt van mens tot mens, en van streek tot streek. Dat maakt de discussies ook zo moeilijk.

Overigens vind ik het vreemd dat je aan de ene kant het eens bent met het argument van de vele religies, maar aan de andere kant "special pleading" pleegt voor je eigen godsbeeld (wat zo te zien deels gebaseerd is op het Nieuwe Testament, of bedoelde je dat stukje van "we weten alleen wat hij van ons wil" anders?). Het lijkt mij dat je tussen één van de twee moet kiezen.
Alleen van de grote der w&l'ers heb ik nog niet gehoord op een paar na dan.... ik wacht eik nog steeds op een reactie van jag, lord daemon en diadem... vooral een reactie op mijn aanval op de arguments from 'X'.
Jouw aanval is gericht op de premissen, niet op de argumentatie zelf. Natuurlijk is het mogelijk om God op honderd manieren te (her)definiëren, maar indien het een omschrijving had moeten zijn van iets dat in werkelijkheid bestaat kan dit natuurlijk niet zomaar.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Sabbi:
Afgezien van dat ik niks begrijp van die 'argumenten tegen god' die op je link staan waar echt de gaten invallen als je er al naar kijkt (...)
Vreemd, waar haal je de kennis vandaan dat de argumenten niet kloppen indien je de argumenten zelf niet begrijpt?

Verwijderd

Ok, ik zal ophouden met het gehele bijbel/Geloof verhaal en me wat meer op de kern richten, maar er zijn zoveel dingen in deze topic gezegd waar ik op moest reageren, of dit geheel Off-topic is weet ik niet, want er is door iedereen heftig op ingegaan.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Unicorn:

Probeer jezelf niet te verlagen tot het meteen met een vingertje wijzend tegen mensen te gaan schelden als ze iets zeggen wat jou misschien niet helemaal goed ter ore komt.... Als je nu zou begrijpen dat ik er graag wat uitleg over zou willen hebben, over hoezo en wat en waarom van dat tekstding,maar nee, je toont te maar al te snel van de goedkope grappen en grollen...

Verder schijnt het zo te zijn dat God zich best vaak laat zien het is dus alleen even wachten tot 'de Wetenschap' het meet *D

• me1299
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

Verder schijnt het zo te zijn dat God zich best vaak laat zien het is dus alleen even wachten tot 'de Wetenschap' het meet
Wanneer zoal?

En hoe weet je dan dat het van God komt en niet van de Satan?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Unicorn:
Maar wat zou voor ons dan het verschil zijn tussen een God die zich opzettelijk afzijdig houdt van onze realiteit, en eentje die niet bestaat?
Misschien is het verschil tijdens het leven niet te merken, maar na de dood maakt het toch zeker een groot verschil of er een God is die je beoordeeld op hoe je geleefd hebt of dat je gewoon wegrot en er verder niets is.
Een macht buiten het heelal zou zich niet aan ons kunnen vertonen als een van de feiten binnen het heelal (...) De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen.
Volgens mij hoeft dit niet perse een tegenspraak te zijn, volgens mij is dit wat Lewis wil zeggen:
In het eerste stukje gaat het erom dat God zich niet meer rechtstreeks aan zijn schepping kan tonen.
In het tweede stukje zegt hij dat God wel iets meegegeven kan hebben aan zij creatie bij de schepping zelf, waardoor hij wel zijn invloed kan laten merken.
Twee keer het woord vertonen is natuurlijk wel verwarrend.

Morgoth:

Hier komt een nieuwe poging om een paar dingen opnieuw op te schrijven, beetje laat alleen. (als dit ook onder de categorie zwaar off-topic valt moet je het maar zeggen, ik volg af en toe niet helemaal wat er nou precies bij hoort en wat niet)
Blijft een lastige vraag. Ik denk dat je de “feiten” (+verbanden) wel nodig hebt om een bedoeling te vinden. Misschien dat dit werkt: Probeer voorspellingen te doen op basis van de bedoeling van God voor de mens/voor jou, die tot waarneembare verschillen leiden met voorspellingen op basis van een wereld zonder hoger doel.
Ja dit soort kleine dingen wel. Maar mensen zonder geldige reden of iets niet nakomen wat je beloofd hebt dat is bij ieder mens hetzelfde zonder dat ze het geleerd hebben. Ieder mens heeft in zich een basis besef van goed&kwaad.
Dit besef hoeft niet perse ingeschapen zijn. Het is in een groep noodzakelijk om een bepaalde basis te hebben van wat geoorloofd is en wat niet, want als die er niet zou zijn, zou niemand weten hoe ver hij kan gaan, wat hij kan doen en wat niet. Als iedereen maar wat doet krijg je een complete chaos, juist zo’n basis zorgt voor stabiliteit. Voor het effect kan dit best (deels) instinctief zijn en dus via de evolutie ontstaan.

• Morgoth
Unicorn

Klopt, ik heb ook nooit gezegd dat ik het met lewis eens ben :)
Het bekijken van de feiten houdt niet op bij bovenop de toren van Pisa gaan staan en wat kogels naar beneden knikkeren. De wetenschap zoekt ook naar het verband tussen de feiten, en de wetmatigheden achter de feiten.
De wetmatigheden achter de feiten is wat anders als een macht tussen de feiten. Kijk uit ervaring weten we dat als ik een steen pak en omhoog gooi dat ie altijd weer naar beneden komt vallen. Toen 'verzonnen' we de wet van de zwaartekracht, de wetmatigheid erachter, maar we niet of er echt ACHTER de feiten en eventuele wetmatigheden die erbij horen (ik vind dat de feiten en wetmatigheden gewoon op 1 lijn zitten) nog wat zit en dat kan je nooit weten.
Overigens kan een architect best zelf een onderdeel van zijn ontworpen huis zijn, hoewel dit wat ongebruikelijk is. (Een beter voorbeeld is misschien de kunstenaar die onderdeel is van zijn eigen kunstwerk, zoals in de performance art.) Lewis' analogie gaat dus niet op.
Vond ik ook beetje onzinnige stelling, ik zie niet in waarom god zich niet anders zou kunnen openbaren in de schepping zelf.
Als je het begrip God niet kunt definiëren, kun je er ook niets over zeggen. Je zult er toch iets over moeten kunnen zeggen, anders is het niet meer dan een klank bestaande uit drie letters. De premissen zoals die in het artikel van Lord Daemon staan zijn mogelijke eigenschappen van het concept God zoals dit door veel mensen gezien wordt.
Ik denk ook dus ook dat je niets over god kan zeggen. In principe als je van de bijbel uitgaat hoeft dat ook niet. Want je kan wel van jezus wat zeggen aangezien hij ook mens was (hij was de middelaar enzo, hij moest mens worden.. dat was de enige manier om te bemiddelen ofzoiets maar das hele lastige dogmatiek enzo :) )
Overigens vind ik het vreemd dat je aan de ene kant het eens bent met het argument van de vele religies, maar aan de andere kant "special pleading" pleegt voor je eigen godsbeeld (wat zo te zien deels gebaseerd is op het Nieuwe Testament, of bedoelde je dat stukje van "we weten alleen wat hij van ons wil" anders?). Het lijkt mij dat je tussen één van de twee moet kiezen.
Ik zie mijn godsbeeld meer als de default mode (ho laat me uit praten! niet flamen! :) )... Kijk ik ben opgevoed met het idee dat er een god bestaat. En blijkbaar kan ik daar niet 123 vanaf doen dus is het in principe voor MIJ een soort default mode. Dat is er bij mij gewoon ingeprogrammeerd door m'n ouders. Bij iemand die alleen met z'n ouders op een verder onbewoond eiland woond en die ouders zijn atheist en vertellen nooit wat over god (als dat kind iets vraagt geven ze de wetenschappelijke verklaring) dan is voor hem de default mode atheist. Bij hem is het niet ingeprogrammeerd.

el_marcianito
Blijft een lastige vraag. Ik denk dat je de “feiten” (+verbanden) wel nodig hebt om een bedoeling te vinden. Misschien dat dit werkt: Probeer voorspellingen te doen op basis van de bedoeling van God voor de mens/voor jou, die tot waarneembare verschillen leiden met voorspellingen op basis van een wereld zonder hoger doel.
Sorry ik snap niet wat je bedoelt.
Voor het effect kan dit best (deels) instinctief zijn en dus via de evolutie ontstaan.
Ok, I agree :)

Verwijderd

Morgoth:
Sorry ik snap niet wat je bedoelt.
Ik bedoelde dat als je een macht achter de feiten veronderstelt en je probeert deze te doorgronden, dan kun je voorspellingen doen hoe deze macht volgens zijn ideeen feiten/wetmatigheden anders geschapen zou hebben dan op basis van logica en deze dan controleren met de werkelijkheid (de feiten).
Maar ik weet niet of je hier nog wat aan hebt, je zei al:
De wetmatigheden achter de feiten is wat anders als een macht tussen de feiten. Kijk uit ervaring weten we dat als ik een steen pak en omhoog gooi dat ie altijd weer naar beneden komt vallen. Toen 'verzonnen' we de wet van de zwaartekracht, de wetmatigheid erachter, maar we weten niet of er echt ACHTER de feiten en eventuele wetmatigheden die erbij horen (ik vind dat de feiten en wetmatigheden gewoon op 1 lijn zitten) nog wat zit en dat kan je nooit weten.
Een macht heeft de feiten en wetmatigheden erachter geschapen/laten ontstaan, whatever. Daarbij volgt hij steeds zijn eigen ideeen, dus zijn eigen logica. Die zou je terug kunnen vinden als de wetmatigheden achter de wetmatigheden (achter de wetmatigheden enz) oftewel op het hoogste niveau van wetmatigheden.
De principes van de macht en daarmee (iets van) de macht zelf kun je ontdekken op het hoogste niveau van de wetmatigheden. Die macht kan God zijn, maar ook de meest fundamentele natuurkunde.
Als je op mijn manier gaat zoeken naar een macht, zoek je eigenlijk naar wetmatigheden achter wetmatigheden (of wetmatigheden daarachter enz)
Ik zie mijn godsbeeld meer als de default mode (ho laat me uit praten! niet flamen! )... Kijk ik ben opgevoed met het idee dat er een god bestaat. En blijkbaar kan ik daar niet 123 vanaf doen dus is het in principe voor MIJ een soort default mode. Dat is er bij mij gewoon ingeprogrammeerd door m'n ouders.
Je godsbeeld is (voor een deel) ook door jezelf gevormd. Het idee dat er een Christelijke God bestaat heb je waarschijnlijk wel omdat je ouders je daarmee opgevoed hebben, maar jouw beeld van die God is waarschijnlijk anders dan dat van hen.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ha, daar ben ik dan. Eens even Lewis betrappen op drogredenaties :). Maar, eerst even bijna volledig off-topic patsen met het feit dat ik Richard Dawkins' "The Selfish Gene" bijna uit heb:
Nee, het gaat bij evolutie uiteindelijk wel om de overlevering van de genen, maar ieder individu streeft ernaar om zo veel mogelijk van zijn eigen genen in de genenpool van de populatie voor te laten komen. Daartoe moet het zich zo veel mogelijk voortplanten.
Dit is niet per definitie waar. Vrouwelijke mieren zijn meer gerelateerd aan hun zussen (75% dezelfde genen) dan aan hun kinderen (50% dezelfde genen). Dus voor mieren is het voordeliger om hun moeder zo te exploiteren dat deze veel kinderen krijgt dan om zelf kinderen te krijgen. En wat blijkt? De meeste vrouwelijke mieren zijn steriel en helpen hun moeder, de koningin, met het krijgen van kinderen. Dus voortplanting hoeft niet per se voordelig te zijn.

En nog even over het bewijs van de alwetendheid van God.
Waar zet je de god nu om hem in alwetendheid te plaatsten? juist in het oneindige.... en het mooie is, daar kan je niet overheen.
Aha. Dus als je stelt dat God alwetend is kan je laten zien dat Zij alwetend is? Dat is niet erg interessant. Je moet laten zien dat je God per definitie op oneindig moet plaatsen, niet dat als je hem op oneindig plaatst hij op oneindig staat. Bovendien is niet iedere oneindig gelijk. Het aantal punten in een vlak is wel degelijk groter (van een hogere kardinaliteit is de wiskundige term, als ik mij niet vergis) dan het aantal punten op een lijn.
Klopt, maar als je slim genoeg bent kun je (waarschijnlijk zelfs met logica) 1+1=3 beredeneren.
Nou, ga je gang. Als je dat lukt ben je de grootste wiskundige van het nieuwe Milennium, want dan heb je in een klap alle huidige wiskunde, natuurkunde, logica etc. weggeveegd.

Maar, nu ontopic. Ik laat het grootste gedeelte van de discussie links liggen omdat ze niet bijster veel te maken heeft met het onderwerp. (En ik ga zeker niet antwoorden op de zoveelste dwaas die zegt dat de evolutietheorie een geloof is zonder een enkel argument ertegen te noemen :(...) Ik neem zodirect het verhaal van Lewis en ga laten zien waar hij fouten maakt en waar hij goede dingen zegt. Vervolgens zal ik een aantal theorieen geven die even goed bij zijn punten passen als de god-theorie. Maar eerst de Arguments from X.

De arguments from X

Hoewel dit een vreemde titel is voor de Incompatible Properties Arguments, en de echte Arguments from X (X=Evil, Nonbelief, Lack of Evidence, etc.) nog niet in de FAQ staan geloof ik dat jouw kritiek de volgende is: je weet niets over God, dus kan je ook geen argumenten gebruiken die aannames over hem maken.

Ten eerste moet je wel aannames over God maken. Als je geen enkele eigenschap aan God geeft, dan betekent het woord 'God' niets. Dan kan je niet zeggen dat je wel of niet in het bestaan van 'God' gelooft, net zoals je niet kan zeggen 'Ik geloof in seybuofsedbf.' Of eigenlijk kan je het misschien wel zeggen, dat is niet zo moeilijk, maar je kan er niet in geloven, omdat er niets te geloven valt. Dus je moet sowieso eigenschappen aan God toekennen. De FAQ-argumenten zijn daarbij gebaseerd op de standaard eigenschappen die aan God worden toegekend door vele gelovigen. Daar mag jij best van af wijken, maar de meesten doen dat niet.

En natuurlijk kan ik met deze argumenten niet van alle goden laten zien dat zij niet bestaan. In feite is Liltih zelfs speciaal ontworpen om immuun voor ze te zijn. :) Maar dat doet niets af aan de kracht van de argumenten in die gevallen dat zij wel van toepassing zijn.

Maar nu naar wat ik eigenlijk het interessantste gedeelte van je post vindt: het argument van Lewis.

Het argument van Lewis
Oftewel beide partijen hebben in principe de zelfde gedragsnorm waar ze het ook over eens zijn.
Lewis zegt hier dat de meeste mensen, uitzonderingen daar gelaten, de zelfde normen en waarden hanteren. Oftewel, zij hebben ongeveer de zelfde moraal. Ok, tot zover ben ik het met hem eens. Let wel, ongeveer dezelfde moraal. Dat iedereen precies dezelfde moraal heeft is nog niet aangetoond.
Men noemde de natuurwet omdat ze dachten dat iedereen zich daarvan bewust was (je had natuurlijk altijd zonderlinge mensen, je hebt ook mensen die kleurenblind zijn zo ook mensen die geen besef hebben van de natuurwet). En lewis geloofd ook (en ik mede) dat dat zo is.
De stelling is dat iedereen zich bewust is van de 'natuurwet'. Maar sommige mensen zijn zich niet bewust van de 'natuurwet'. Maar dat boeit niet, want dat zijn zonderlingen. Dit is natuurlijk een zwak punt; als er werkelijk een 'natuurwet' is (lekker handige term trouwens, not) dan zie ik niet in hoe sommigen zich daar niet van bewust zouden kunnen zijn. Deze zonderlingen zijn niet iets dat je zomaar weg kunt wimpelen, zij zijn een groot probleem voor de theorie.

Bovendien zou ik graag even de redenatie van Lewis willen tonen. Op geen enkele wijze laat hij zien waarom uit het feit dat de meeste mensen dezelfde normen hanteren volgt dat er een natuurwet bestaat. Nee, hij introduceert de natuurwet via een voorbeeld uit de geschiedenis. (Misschien legt hij het wel uit in het boek, dat weet ik niet, maar hier in ieder geval niet.) Het feit dat bijna iedereen, op een enkele zonderling na, schoenen draagt impliceert op geen enkele wijze dat er een wet is, van wat voor soort dan ook, die er voor zorgt dat wij schoenen dragen. Lewis werkt wel erg gemakkelijk naar zijn eindpunt toe.
En lewis geloofd ook (en ik mede) dat dat zo is. Wat had het anders voor zin oorlog te voeren tegen de nazi's als zei een totaal andere natuurwet hadden?
Als onze normen zeiden dat we tegen de Nazi's moesten vechten, dan is dat toch genoeg? Wat maakt het uit of de Nazi's zelf dachten dat het goed of kwaad was om Joden te vermoorden? Als zij dachten dat het goed was, dan hadden we nog steeds die oorlog gevoerd. Ik zie werkelijk niet in waarom WW2 onterecht zou zijn geweest als de Nazi's niet stiekem zelf van binnen wisten dat ze fout bezig waren. Wat ik al helemaal niet in zie is hoe Lewis hieruit concludeert dat de nazi's dat dus wel wisten... is het een voldongen feit dat WW2 terecht was?
Er zijn mensen die zeggen dat de verschillende beschavingen in verschillende tijden ook heel erg verschillende moraalstelsels hadden. Maar dat is niet waar. Er bestonden wel verschillen maar die hebben nooit de vorm aangenomen van een radicaal verschil. Wie de moeite neemt om de ethiek van bijvoorbeeld de oude egyptenaren, babyuloniers, hindoes, chienzen, grieken en Romeinen eens naast elkaar te leggen, zal in feite getroffen worden door hun grote gelijkenis met elkaar en met de onze.
Wat Lewis nu wil laten zien is dat niet alleen wij dezelfde normen hanteren, maar dat alle mensen dat altijd en overal gedaan hebben. Ik wil er op wijzen dat zelfs als dit waar is het het bestaan van een 'natuurwet' niet bewijst, zie boven. Maar is het uberhaupt waar?
Ten eerste, wie is Lewis om ons te vertellen wat niet en wat wel een belangrijk verschil is? Als er een algemeen geldende natuurwet is, waarom zijn er dan uberhaupt verschillen? Opnieuw vind ik dit een heel subtantieel probleem, niet iets dat je weg mag vegen met een achteloze 'O, maar dat zijn maar kleine verschillen.'
Ten tweede, hoe kan iemand vinden dat de normen 'Het is goed om mensen te offeren aan Quetzalcoatl' en de norm 'Het mensenleven is heilig en mag niet aangetast worden' weinig van elkaar verschillen? Of de normen van wel en niet slaven houden? Wel en niet buurstammen vermoorden? Wel en niet je vrouw slaan? Wel en niet de doodstraf voor openbaar zoenen? Etcetera etcetera! Hoe kan iemand zinnig volhouden dat er geen radicale verschillen hebben bestaan?
Ik ga dus niet met Lewis mee in zijn redenatie dat er a) een objectieve moraal bestaat en b) alle mensen hiervan op de hoogte zijn. Ik denk dat ik al redelijk heb aangetoond dat b) niet waar is. En b) is een essentieel onderdeel van Lewis' redenatie.
Lewis wil 2 dingen zeggen. Ten eerste dat mensen overal ter wereld rondlopen met merkwaardige gedachte dat ze zich op een bepaalde manier behoren te gedragen, een gedachte die ze niet goed kwijt kunnen raken; ten tweede dat ze zich in werkelijkheid niet op deze manier gedragen.
Met het eerste punt wil ik dus maar zeer gedeeltelijk met Lewis meegaan. De meeste mensen hebben normsystemen die met elkaar overeen komen, maar niet iedereen en ook niet altijd dezelfde. Het tweede punt komt volgens mij zo'n beetje neer op 'Niemand is perfect', en is als zodanig redelijk gedlig, maar ik zie niet in hoe Lewis zou willen laten zien dat er nooit iemand is die zich naar zijn eigen normen gedraagt.
Maar binnen in u blijkt er dan naast die 2 neigingen ook nog iets anders te zijn, iets waardoor u weet dat u de neiging tot helpen moet volgen en de neiging om weg te rennen moet onderdrukken. Dit andere kan niet een van de andere te zijn. Anders zou je evengoed kunnen zeggen dat de bladmuziek waarin staat dat op een gegeven moment de ene en niet de andere toen op de piano moet worden aangeslagen zelf een van de pianotonen is. De natuurwet vertelt ons welke melodie we moeten spelen; de instincten zijn slechts de toetsen.
Deze analogie is mij volledig duister. Waarom kan dit derde niet gewoon nog een neiging zijn, die opgeteld bij de eerste de tweede overwint? En wat heeft dit in Lilithsnaam te maken met bladmuziek en piano's? :? (En waarom zijn analogieen tussen moraal en piano's uberhaupt geldig?)
En dit is dus misschien wel de vreemdste fout uit de hele redenatie. Let op. "Er is een natuurwet die ons, in ons innerste, vertelt wat goed is. Als dit een instinct was, zou er een neiging zijn die altijd goed was. Maar zo'n neiging is er niet." Het is mij een raadsel hoe je kan zeggen dat er a) een 'natuurwet' is die ons vertelt wat goed is en dat er b) niets in ons is dat vertelt wat goed is. Dit is bijna te dwaas voor woorden! We hebben dus zowel wel en niet een neiging om het goede te doen! Lewis, leg dit eens wat beter uit, wnat het lijkt net alsof je jezelf tegen spreekt...
En dat weet Lewis, omdat...
Anderzijds is deze wet geen pure inbeelding, want we kunnen het denkbeeld ervan niet uit ons hoofd zetten, en konden we dat wel, dan zou het meeste van wat we over mensen zeggen en denken onzin worden. En de natuurwet is niet gewoon een omschrijving van het gedrag dat met het oog op eigen voordeel graag bij anderen zouden zien; want het gedrag dat we slecht of oneerlijk noemen is niet precies hetzelfde als het gedrag dat voor ons nadelig is, en het kan zelfs wel eens het tegenovergestelde zijn. Daarom moet deze regel van goed en kwaad op echt bestaat, het moet iets zijn dat er werkelijk is en niet iets wat we zelf verzonnen hebben.
Dit is een valse ditochomie (quatrochomie?). Ik interpreteer 'natuurwet' even als 'objectieve moraal', want het feit dat iedereen er kennis van heeft is a) weerlegd en b) hier niet van belang. De wet is geen pure inbeelding, geen omschrijving van het gedrag dat we zien en geen omschrijving van het gedrag dat we graag willen zien voor ons eigen voordeel. Dus moet ze echt bestaan.
Wat Lewis met 'echt bestaan' bedoelt weet ik niet, maar het lijkt net alsof hij de natuuwet een metafysische status boven de abstracte ideeen wil geven, een concept dat niet alleen gedefinieerd is, maar ok 'echt bestaat'... Volledig duister, want hoe de natuurwet kan 'bestaan' weet ik niet, maar afgezien van zijn onbegrijpelijkheid heeft Lewis hier meer tegen zich. Hij laat niet zien dat de natuurwet bestaat, hij laat zien dat een aantal andere dinegn niet voor de natuurwet gelden. Maar zijn dit de enige mogelijkheden? Wat te denken van de natuurwet als gevolg van de opbouw van ozne hersennen? Wat te denken van de natuurwet als projectie van onze verlangens? Wat te denken van de natuurwet als abstract filofisch concept? Is dit niet allemaal veel waarschijnlijker dan een soort vage 'echt bestaande', ergens boven ons zwevende mysterische 'natuurwet'? Lewis maakt een conclusie die hij niet mag maken; hij laat van een aantal theorieen (op overigens nauwelijks adequate wijze) zien dat zij niet kloppen, maar heeft daarmee niet bewezen dat een willekeurige andere theorie wel klopt.

Ik stop nu even. Ik hoor net dat mijn oma ik coma ligt en er waarschijnlijk niet meer uit komt, dus de lust tot schrijven is mij een beetje vergaan. Misschien ga ik vanavond nog wel verder.

Lord Daemon

Verwijderd

sterkte ld!
ik heb de rest nog niet echt gelezen, daar reageer ik morgen wel op.

• Morgoth
Als je op mijn manier gaat zoeken naar een macht, zoek je eigenlijk naar wetmatigheden achter wetmatigheden (of wetmatigheden daarachter enz)
Maar volgens mij kan je die niet vinden puur door feiten te constateren.
Je godsbeeld is (voor een deel) ook door jezelf gevormd. Het idee dat er een Christelijke God bestaat heb je waarschijnlijk wel omdat je ouders je daarmee opgevoed hebben, maar jouw beeld van die God is waarschijnlijk anders dan dat van hen.
Ja maar het gedeelte van mijn godsbeeld wat door mij gevromd is is gebaseerd op wat ik geleerd heb. En idd is mijn godsbeeld anders als mijn ouders.
Ha, daar ben ik dan. Eens even Lewis betrappen op drogredenaties . Maar, eerst even bijna volledig off-topic patsen met het feit dat ik Richard Dawkins' "The Selfish Gene" bijna uit heb:
At last :)

:) Ik ben overigens wel een slechte samenvatter hoor, dus eik moet je het boek

alsnog zelf een keer lezen :) (mere christianity)

Overigens zegt diadem over evolutie hetvolgende:
het gaat bij evolutie puur om overleving van je eigen genen. Maar omdat anderen ook (deels) diezelfde genen hebben kan hun overlevingskans ook belangrijk worden
geloof ik dat jouw kritiek de volgende is: je weet niets over God, dus kan je ook geen argumenten gebruiken die aannames over hem maken.
Klopt, was daar mis mee?
Ah het volgende:
Ten eerste moet je wel aannames over God maken. Als je geen enkele eigenschap aan God geeft, dan betekent het woord 'God' niets. Dan kan je niet zeggen dat je wel of niet in het bestaan van 'God' gelooft, net zoals je niet kan zeggen 'Ik geloof in seybuofsedbf.' Of eigenlijk kan je het misschien wel zeggen, dat is niet zo moeilijk, maar je kan er niet in geloven, omdat er niets te geloven valt. Dus je moet sowieso eigenschappen aan God toekennen.
Dus ik moet eigenschappen aan god toekennen omdat het woord god niets is en je dus niet kan zeggen in geloof in god. Maar dat vind ik niet. Stel even dat ik een christen ben en dus in de bijbel geloof en we gaan er even vanuit dat de bijbel ook waar is. Dan zie ik allemaal dingen die gebeurt zijn in de bijbel die god heeft gedaan. En de enige optie is dat god dat heeft gedaan (ik weet het drogredenering maar ik was christen weet je nog ? ;) ) aangezien gewone stervelingen geen mensen uit de dode kunnen laten opstaan en dergelijke. Je weet dan alleen gods acties maar niet wie god zelf is. In de bijbel staan ook niet veel eigenschappen van god alleen misschien in wat lofbetuigingen maar dat zijn alles behalve dogma's.
De FAQ-argumenten zijn daarbij gebaseerd op de standaard eigenschappen die aan God worden toegekend door vele gelovigen. Daar mag jij best van af wijken, maar de meesten doen dat niet.
Ik geef geen eigenschappen aan god (tot nu toe) ik geef alleen aan welke acties hij ondernomen heeft.
En natuurlijk kan ik met deze argumenten niet van alle goden laten zien dat zij niet bestaan. In feite is Liltih zelfs speciaal ontworpen om immuun voor ze te zijn. Maar dat doet niets af aan de kracht van de argumenten in die gevallen dat zij wel van toepassing zijn.
Jups :)

Lilith? Hmmz... waar is het scheermes? ;) >:)

Morgen reageer ik verder op je post van lewis.

En nog sterkte met je oma!
Niet echt leuk enzo :(

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Sabbi:
Het doet mij veel ongenoegen te zien hoe een serieuze vraag om opheldering beantwoordt wordt met schelden en vingerwijzen. (Waarschijnlijk zou Hofstadter juist verrukt zijn, maar dan over de zelf-referentie).

Maar je begrijpt het artikel dus ten dele niet en had graag wat verklaringen gehoord. In dat geval is het raadzaam om een hier op W&L beproefde en bewezen methode aan te wenden, namelijk het stellen van gerichtte vragen.

El_marcianito:
Misschien is het verschil tijdens het leven niet te merken, maar na de dood maakt het toch zeker een groot verschil of er een God is die je beoordeeld op hoe je geleefd hebt of dat je gewoon wegrot en er verder niets is.
Even ervan uitgaande dat het leven na de dood een strikt gescheiden realiteit van de onze is, gaat nog steeds hetzelfde op, alleen dan voor twee realiteiten. (En zijn ze niet strikt gescheiden, dan gaat alles gewoon als vanouds op voor "de" realiteit.)

Krom (maar makkelijker) gezegd: God kan net zo goed beginnen met bestaan zodra jij dood bent, met hetzelfde resultaat.
Volgens mij hoeft dit niet perse een tegenspraak te zijn, volgens mij is dit wat Lewis wil zeggen: (...)
Jouw versie (hoewel iets verschillend) is in ieder geval veel werkbaarder.
Twee keer het woord vertonen is natuurlijk wel verwarrend.
Ik vond de verwarring ook liggen in het woord "feit". Dat is ook het verschil met jouw bewoording; Lewis stelt dat de architect zich niet als feit kan manifesteren binnen het huis (bijvoorbeeld door een foto van zichzelf aan de muur te hangen, om maar een analogie te noemen van het "inplanten" van het vemogen om goed en fout te onderscheiden), terwijl jij het hebt over rechtstreeks tonen (de architect hangt in hoogsteigen persoon aan de muur).

Als ik het goed begrijp, tenminste. :)

Morgoth:
Ik denk ook dus ook dat je niets over god kan zeggen.
Hmm, nou ik erover nadenk is het wel apart om "je kunt niks over god zeggen" over god te zeggen.
In principe als je van de bijbel uitgaat hoeft dat ook niet.
Maar natuurlijk wel, je zult dan al aan moeten nemen dat ofwel alle Bijbelse uitspraken over God waar zijn, ofwel dat er een methode bestaat om de Bijbelse uitspraken over God te beoordelen naar waarheid. In beide gevallen impliceer je dan dat God een aantal eigenschappen moet hebben.
Kijk ik ben opgevoed met het idee dat er een god bestaat. En blijkbaar kan ik daar niet 123 vanaf doen dus is het in principe voor MIJ een soort default mode. Dat is er bij mij gewoon ingeprogrammeerd door m'n ouders.
Maar dit doet niets af aan het argument van de vele religies. Immers, iedere theïst heeft zo'n "default mode". Wat misschien interessant is, is kijken waarom je eigen godsbeeld conform de werkelijkheid is, en het godsbeeld van een andere theïst dat die van jou logisch uitsluit dat (dus) niet is.

Lord Daemon:
Wat ontzettend shit om dat te horen. Veel sterkte.

• Morgoth
Unicorn

Zit je overigens nog steeds in mexico??
Hmm, nou ik erover nadenk is het wel apart om "je kunt niks over god zeggen" over god te zeggen.
Ik ben ook bijzonder :)
Maar natuurlijk wel, je zult dan al aan moeten nemen dat ofwel alle Bijbelse uitspraken over God waar zijn, ofwel dat er een methode bestaat om de Bijbelse uitspraken over God te beoordelen naar waarheid. In beide gevallen impliceer je dan dat God een aantal eigenschappen moet hebben.
Volgens mij staat er niet zoveel uitspraken omtrent de eigenschappen van god (hij zegt zelf: ik zal zijn die ik zijn zal) misschien in wat lofbetuigingen maar dat zijn alles behalve dogma's. God is vooral gedefinieerd in de dogmatiek maar niet in de bijbel. En dogmatiek zuigt... ik vind dat je (als je christen bent) puur van de bijbel uit mag gaan. Je mag natuurlijk wel die dogma's is een x lezen enzo maar niet als basis nemen.
Maar dit doet niets af aan het argument van de vele religies. Immers, iedere theïst heeft zo'n "default mode". Wat misschien interessant is, is kijken waarom je eigen godsbeeld conform de werkelijkheid is, en het godsbeeld van een andere theïst dat die van jou logisch uitsluit dat (dus) niet is.
Uh ja en nee :)
Kijk hoe beland je in een default mode? Simpel, daar beland je niet in daar zit je in als je er verder niet over nadenkt of (zoals ik) er wel over nadenkt maar nog niet verder ben gekomen. Dus ik sta hier nu zonder extra bijgelegde informatie dus in principe hoef ik ook geen argumenten te hebben waarom mijn godsbeeld meer waar zou zijn als een ander godsbeeld aangezien ik de default-mode gewoon ervaar maar meer niet.

Vandaag ga ik nog een keer reageren op ld's verhaal van lewis.

Verwijderd

Lord Daemon
Ten tweede, hoe kan iemand vinden dat de normen 'Het is goed om mensen te offeren aan Quetzalcoatl' en de norm 'Het mensenleven is heilig en mag niet aangetast worden' weinig van elkaar verschillen?
De tweede norm vind je nergens in zo’n sterke vorm. In elk geval niet zo, dat ie ook zo streng nageleefd wordt. Als norm een mensenleven is veel waard komt ie wel (bijna?) overal voor. Bovendien geldt deze norm op wonderbaarlijk wijze altijd veel sterker voor de eigen mensen als voor buitenstaanders van een andere groep. (die groep kan een vriendenclub, maar ook een heel volk zijn)
Dat aan een mensenleven veel waarde toegekend wordt, verklaart je eerste voorbeeld. Een mensenoffer is hierdoor namelijk zeer veel waard, een soort ultiem offer. Door een dergelijk offer te brengen laat je Quetzalcoatl heel duidelijk zien hoe geweldig je hem vindt, hoe onderdanig je wel niet bent enz.

In sommige maatschappijen is men tegen mensenoffers. Ik zie dit echter niet als een radicaal verschil, maar een verschil in de waarde die men aan een evt opperwezen en een mensenleven toekent. In het geval van de Christelijke god is een mensenleven belangrijker dan het brengen van het ultieme offer aan God. Bij Quetzalcoatl-aanhangers is een mensenleven minder belangrijk dan de mogelijkheid voor dit offer.
Wel en niet buurstammen vermoorden?
Als het erop aan komt is bij alle stammen het antwoord wel. Alleen in vredestijd is het antwoord van niet, omdat dat zorgt voor een stabiele en veiligere situatie. Kijk maar naar Europa. De Nederlandse “stam” vermoord geen Duitsers, de Duitse “stam” geen Nederlanders. Maar dat was zo’n 60 jaar geleden wel anders.
Wel en niet je vrouw slaan?
Bijna overal wordt de vrouw in zekere mate als het bezit van de man gezien. Ook in onze geemancipeerde maatschappij is dit nog te merken, al is het niet zo sterk als in sommige andere landen.
Hoe groter de afstand tussen man en vrouw wat betreft sociale status, hoe makkelijker het geaccepteerd wordt als een man zijn vrouw slaat. Het wel of niet accepteren ervan ligt niet in twee totaal verschillende normen(stelsels) maar slechts in een verschil van waardering.
Wel en niet de doodstraf voor openbaar zoenen?
Openbaar zoenen wordt (bijna?) nergens als iets positiefs gezien, eerder het omgekeerde. Er rust bijna overal wel een taboe op. Doodstraf of roddels is in essentie niets meer dan een verschil in strafmaat.
Hoe kan iemand zinnig volhouden dat er geen radicale verschillen hebben bestaan?
De basis achter de normen is overal ongeveer hetzelfde. Op het eerste gezicht radicale verschillen zitten er vaak slechts in afwegingen tussen deze basale principes onderling.
ik zie niet in hoe Lewis zou willen laten zien dat er nooit iemand is die zich naar zijn eigen normen gedraagt.
Ik ken geen mensen die zich perfect volgens hun eigen normen van goed en kwaad gedragen. Als het er op aan komt is iedereen volgens mij toch wel op zijn eigen voordeel uit. Of weet jij een persoon die zich wel zo perfect gedraagt?
En dit is dus misschien wel de vreemdste fout uit de hele redenatie. Let op. "Er is een natuurwet die ons, in ons innerste, vertelt wat goed is. Als dit een instinct was, zou er een neiging zijn die altijd goed was. Maar zo'n neiging is er niet." Het is mij een raadsel hoe je kan zeggen dat er a) een 'natuurwet' is die ons vertelt wat goed is en dat er b) niets in ons is dat vertelt wat goed is. Dit is bijna te dwaas voor woorden! We hebben dus zowel wel en niet een neiging om het goede te doen! Lewis, leg dit eens wat beter uit, wnat het lijkt net alsof je jezelf tegen spreekt...
Volgens mij zegt Lewis niet dat er niets is dat ons verteld wat goed is, maar alleen dat dit niet per vorm van gedrag vast ligt. We bekijken per situatie (volgens hem aan de hand van de natuurwet) of iets goed of slecht is.

Maar ik ben het met je eens dat er veel waarschijnlijkere alternatieven voor de natuurwet zijn

edit:
moet ik wel m'n hele verhaal posten.. |:(

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De tweede norm vind je nergens in zo’n sterke vorm.
Jawel hoor. Er zijn (of waren) zelfs hindoeistische groeperingen die sluiers droegen en de grond voor hun voeten veegden opdat ze zelfs geen insecten doodden door ze in te ademen of op ze te staan.
Als het erop aan komt is bij alle stammen het antwoord wel.
Nee. Er zijn zelfs zat primitieve volkeren die dat niet doen, en je kan moeilijk zeggen dat wij het moreel vinden om zonder aanleiding Duitsers neer te gaan schieten.
Bijna overal wordt de vrouw in zekere mate als het bezit van de man gezien. Ook in onze geemancipeerde maatschappij is dit nog te merken, al is het niet zo sterk als in sommige andere landen.
Er zijn ook matriarchale samenlevingen geweest.
Doodstraf of roddels is in essentie niets meer dan een verschil in strafmaat.
:? Nee hoor. Wij zien de doodstraf voltrekken als immoreel en (ik in ieder geval) openbaar zoenen als niet immoreel. In bijvoorbeeld Iran is dat andersom. Dat zou ik toch als een normenverschil willen zien.
De basis achter de normen is overal ongeveer hetzelfde. Op het eerste gezicht radicale verschillen zitten er vaak slechts in afwegingen tussen deze basale principes onderling.
Nou, dat is dan wel heel erg ongeveer! In ieder geval een stuk 'ongeveerder' dan je zou verwachten als er een natuurwet was.
Ik ken geen mensen die zich perfect volgens hun eigen normen van goed en kwaad gedragen. Als het er op aan komt is iedereen volgens mij toch wel op zijn eigen voordeel uit. Of weet jij een persoon die zich wel zo perfect gedraagt?
Iemand die het moreel vindt om op zijn eigen voordeel uit te zijn?
Volgens mij zegt Lewis niet dat er niets is dat ons verteld wat goed is, maar alleen dat dit niet per vorm van gedrag vast ligt. We bekijken per situatie (volgens hem aan de hand van de natuurwet) of iets goed of slecht is.
Daar is het alweer. Er is niets dat ons vertelt wat goed is, maar de natuurwet vertelt ons wat goed is. Bizar.
sterkte ld!
En nog sterkte met je oma!
Niet echt leuk enzo :(
Wat ontzettend shit om dat te horen. Veel sterkte.
Bedankt allemaal. Ik ben bang dat ik vandaag al rouwkaarten heb zitten schrijven, de coma was maar van korte duur. ;(

Lord Daemon

Verwijderd

Lord Daemon
Nee. Er zijn zelfs zat primitieve volkeren die dat niet doen, en je kan moeilijk zeggen dat wij het moreel vinden om zonder aanleiding Duitsers neer te gaan schieten.
hoe veel volken gaan zonder aanleiding schieten en vinden dat moreel verantwoord?
Er zijn ook matriarchale samenlevingen geweest.
maar dat zijn er niet veel geweest. ik had het dan ook over bijna alle gevallen.
Nee hoor. Wij zien de doodstraf voltrekken als immoreel en (ik in ieder geval) openbaar zoenen als niet immoreel. In bijvoorbeeld Iran is dat andersom. Dat zou ik toch als een normenverschil willen zien.
het (im)moreel vinden van iets is het gevolg van een lange afweging. (door een persoon zelf of door een maatschappij als geheel) Door ergens net iets meer belang aan te hechten dan iets anders kun je heel verschillende uitkomsten krijgen. (de waarde van een mensenleven, het belang van het (streng) straffen, waarde die je aan zoenen hecht, waarde van eer enz spelen hier allemaal in mee.
Nou, dat is dan wel heel erg ongeveer! In ieder geval een stuk 'ongeveerder' dan je zou verwachten als er een natuurwet was.
jij kijkt op een andere manier naar verschillen en overeenkomsten. (zie ook het stukje hierboven)
hoe ongeveer is wel passend voor een natuurwet? (ik zeg niet dat ie er is, maar stel dat)
Iemand die het moreel vindt om op zijn eigen voordeel uit te zijn?
Ik vraag me af of er zulke mensen zijn. Volgens mij is een moraal meestal in het belang van de groep, dus niet in het voordeel van het individu en gaat een individu daar dan tegenin om een net iets voordeleligere positie dan de rest te verkrijgen.
Er is niets dat ons vertelt wat goed is, maar de natuurwet vertelt ons wat goed is. Bizar.
huh? hij zei "niet dat er niets is"

en nogmaals sterkte.

Unicorn
Even ervan uitgaande dat het leven na de dood een strikt gescheiden realiteit van de onze is, gaat nog steeds hetzelfde op, alleen dan voor twee realiteiten. (En zijn ze niet strikt gescheiden, dan gaat alles gewoon als vanouds op voor "de" realiteit.)
Als je twee strikt gescheiden realiteiten hebt, kunnen er best verschillende regels gelden in elk van beiden.
Ik volg trouwens sowieso niet precies waarom God geen invloed kán hebben op zijn wereld, dat eerdere was een uitleg waarom het geen tegenspraak hoeft te zijn, niet dat ik het ermee eens ben.
Krom (maar makkelijker) gezegd: God kan net zo goed beginnen met bestaan zodra jij dood bent, met hetzelfde resultaat.
Bedoel je dat er na je dood opeens een hemel/hel whatever met een God ontstaat? of wat bedoel je?
Ik vond de verwarring ook liggen in het woord "feit". Dat is ook het verschil met jouw bewoording; Lewis stelt dat de architect zich niet als feit kan manifesteren binnen het huis (bijvoorbeeld door een foto van zichzelf aan de muur te hangen, om maar een analogie te noemen van het "inplanten" van het vemogen om goed en fout te onderscheiden), terwijl jij het hebt over rechtstreeks tonen (de architect hangt in hoogsteigen persoon aan de muur).
Als ik het goed begrijp, tenminste.
ik dacht dat lewis met "feit" iets bedoelde dat hij na het scheppen nog invloed uit kan oefenen op de schepping, door zich (na het scheppen zelf) op een bepaalde manier in die schepping te manifesteren.

Morgoth
Maar volgens mij kan je die niet vinden puur door feiten te constateren.
Daarvoor moet je idd wel over de feiten nadenken, naar verbanden zoeken enz. Maar het leek me dat je die verbanden ook tot de feiten rekende. Ik weet niet of het lukt om zo ver te komen, maar in theorie moet het toch kunnen geloof ik.
Ja maar het gedeelte van mijn godsbeeld wat door mij gevromd is is gebaseerd op wat ik geleerd heb.
Dus door jezelf. Je bepaald zelf (heel simpel gezegd) wat je oppikt van je opvoeding en andere pogingen om je iets bij te brengen. Dus het is niet allemaal de "schuld" van je ouders.

• Morgoth
Jaja het is inmiddels al woensdag en ik heb nog steeds niet gereageerd op ld's stukje over lewis... sorry sorry... ik zat wel te blaten dat jullie moesten reageren en nou reageer ik weer niet... mijn excuses |:(

Ik hoop het echt vandaag nog te doen als ik weer wakker ben!
Dus door jezelf. Je bepaald zelf (heel simpel gezegd) wat je oppikt van je opvoeding en andere pogingen om je iets bij te brengen. Dus het is niet allemaal de "schuld" van je ouders.
Ja maar als je jong bent neem je alles aan wat je ouders je vertellen. Kijk als ik net kan lopen dan vertrouw ik m'n vader op alles. Als hij zou zeggen spring van de trap af ik vang je zal een kind van 2 z'n vader geloven en ervan afspringen (misschien iets te extreem voorbeeld maar het idee). Oftewel ik heb heel veel aangenomen wat m'n ouders zeiden uiteraard en toen ik meer zelfbewust werd en ging nadenken over dingen heb ik sommige dingen van me afgezet en sommige (nog) niet. Oftewel ik kan er niet geheel zelf wat aan doen....

• Morgoth
Oke hier ben ik dan en ik ga reageren op ld's stukje over lewis. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het niet overal mee eens ben hoor wat lewis zegt, ik quote het alleen maar :)
De stelling is dat iedereen zich bewust is van de 'natuurwet'. Maar sommige mensen zijn zich niet bewust van de 'natuurwet'. Maar dat boeit niet, want dat zijn zonderlingen. Dit is natuurlijk een zwak punt; als er werkelijk een 'natuurwet' is (lekker handige term trouwens, not) dan zie ik niet in hoe sommigen zich daar niet van bewust zouden kunnen zijn. Deze zonderlingen zijn niet iets dat je zomaar weg kunt wimpelen, zij zijn een groot probleem voor de theorie.
het kan toch foutje in het dna zijn ofzoiets? Netzoals je mongooltje kan zijn, kan je dat toch ook hebben? (als het dna bepalend is, wat lewis niet zegt). Maar als god het er in heeft gelegd is het idd nogal vreemd dat niet iedereen het heeft. Hoe kunnen die mensen dan weten dat er een god bestaat enz enz.
Bovendien zou ik graag even de redenatie van Lewis willen tonen. Op geen enkele wijze laat hij zien waarom uit het feit dat de meeste mensen dezelfde normen hanteren volgt dat er een natuurwet bestaat. Nee, hij introduceert de natuurwet via een voorbeeld uit de geschiedenis. (Misschien legt hij het wel uit in het boek, dat weet ik niet, maar hier in ieder geval niet.) Het feit dat bijna iedereen, op een enkele zonderling na, schoenen draagt impliceert op geen enkele wijze dat er een wet is, van wat voor soort dan ook, die er voor zorgt dat wij schoenen dragen. Lewis werkt wel erg gemakkelijk naar zijn eindpunt toe.
Ten eerste, lees sowieso het boek nog is een keer :) Misschien mag je hem wel ff van wilbert lenen ofzo maar regel dat maar waar het hoort :)
En ik heb in mijn samenvatting erg beknopt gezegd waarom er een natuurwet is, lewis zelf heeft nog allemaal voorbeelden gegeven dat heb ik niet gedaan. Vandaar.
Als onze normen zeiden dat we tegen de Nazi's moesten vechten, dan is dat toch genoeg? Wat maakt het uit of de Nazi's zelf dachten dat het goed of kwaad was om Joden te vermoorden? Als zij dachten dat het goed was, dan hadden we nog steeds die oorlog gevoerd. Ik zie werkelijk niet in waarom WW2 onterecht zou zijn geweest als de Nazi's niet stiekem zelf van binnen wisten dat ze fout bezig waren. Wat ik al helemaal niet in zie is hoe Lewis hieruit concludeert dat de nazi's dat dus wel wisten... is het een voldongen feit dat WW2 terecht was?
Uh lewis zei ook dat ook al hadden de nazi's een ander beeld van moraal dat ze alsnog moesten ingrijpen :)
Ten eerste, wie is Lewis om ons te vertellen wat niet en wat wel een belangrijk verschil is? Als er een algemeen geldende natuurwet is, waarom zijn er dan uberhaupt verschillen? Opnieuw vind ik dit een heel subtantieel probleem, niet iets dat je weg mag vegen met een achteloze 'O, maar dat zijn maar kleine verschillen.'
Je hebt een punt hier.
Ten tweede, hoe kan iemand vinden dat de normen 'Het is goed om mensen te offeren aan Quetzalcoatl' en de norm 'Het mensenleven is heilig en mag niet aangetast worden' weinig van elkaar verschillen? Of de normen van wel en niet slaven houden? Wel en niet buurstammen vermoorden? Wel en niet je vrouw slaan? Wel en niet de doodstraf voor openbaar zoenen? Etcetera etcetera! Hoe kan iemand zinnig volhouden dat er geen radicale verschillen hebben bestaan?
Hier nog een punt, hoewel overigens ik aannneem dat lewis wel wat studie heeft gedaan op dit gebied.
Het tweede punt komt volgens mij zo'n beetje neer op 'Niemand is perfect', en is als zodanig redelijk gedlig, maar ik zie niet in hoe Lewis zou willen laten zien dat er nooit iemand is die zich naar zijn eigen normen gedraagt.
Kijk, stel ik beloof jou dat als ik van jou nu 100 gulden mag lenen dat je het volgende week terug krijgt. Het is de volgende week maar ik betaal je niet terug, maar ik heb wel een hele goede reden. Namelijk ik ben beroofd . Als het goed is accepteer je het dan en schuif je de terugbetaal dag op. Maar in principe heb je je niet aan je belofte gehouden, ook al had je een hele goede reden, maar daar gaat het nu even niet om. Je hebt je niet aan de natuurwet gehouden. Dat zegt lewis.
Het is mij een raadsel hoe je kan zeggen dat er a) een 'natuurwet' is die ons vertelt wat goed is en dat er b) niets in ons is dat vertelt wat goed is. Dit is bijna te dwaas voor woorden! We hebben dus zowel wel en niet een neiging om het goede te doen! Lewis, leg dit eens wat beter uit, wnat het lijkt net alsof je jezelf tegen spreekt...
Verrek, die had ik zelf nog niet gezien.

lewis probeert in het heel kort dit te zeggen:
De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen. En toevallig vinden we dat bij onszelf. In het enige geval waarin je antwoord kunt verwachten luidt het antwoord bevestigend.
Oftewel de enige manier waarop god zich zou kunnen laten zien aan ons is en bepaalde invloed in ons zelf. En dat is de natuurwet.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Morgoth:
Zit je overigens nog steeds in mexico??
Sí. :)
Volgens mij staat er niet zoveel uitspraken omtrent de eigenschappen van god (hij zegt zelf: ik zal zijn die ik zijn zal) misschien in wat lofbetuigingen maar dat zijn alles behalve dogma's.
Ik mag toch aannemen dat God niet geprezen wordt om de eigenschappen die Hij niet heeft? En lofbetuigingen zijn net zo goed onderdeel van de Bijbel als alle andere verzen:

2 Tim 3:16 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;"

Of je moet natuurlijk ook dit vers als onzinnig hersenspinsel van de hand doen :). (Maar dat brengt weer een nieuwe berg met problemen met zich mee...)
Dus ik sta hier nu zonder extra bijgelegde informatie dus in principe hoef ik ook geen argumenten te hebben waarom mijn godsbeeld meer waar zou zijn als een ander godsbeeld aangezien ik de default-mode gewoon ervaar maar meer niet.
Voordat we verder gaan met het argument van vele religies, even een vraag tussendoor: Hoe zie jij je eigen godsbeeld? (Als iets wat verband houdt met een werkelijk bestaande entiteit, als een hardnekkige meme die per ongeluk in je hoofd terecht is gekomen, als ...?)

El_marcianito
Als je twee strikt gescheiden realiteiten hebt, kunnen er best verschillende regels gelden in elk van beiden.

Ik volg trouwens sowieso niet precies waarom God geen invloed kán hebben op zijn wereld, dat eerdere was een uitleg waarom het geen tegenspraak hoeft te zijn, niet dat ik het ermee eens ben.
Dat eerste ben ik het mee eens.

Over dat tweede: Ik had het over het verschil (of eigenlijk het gebrek daaraan) tussen een afzijdige god, en een god die niet bestaat.
Bedoel je dat er na je dood opeens een hemel/hel whatever met een God ontstaat?
Ja, even als voorbeeldje dat het niks uitmaakt of God (in deze realiteit) wel of niet bestaat. Ik geef toe dat het een nogal vreemd voorbeeld is. :)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Deconstructing Lewis part 2 volgt.

Lord Daemon

• Morgoth
Ik mag toch aannemen dat God niet geprezen wordt om de eigenschappen die Hij niet heeft? En lofbetuigingen zijn net zo goed onderdeel van de Bijbel als alle andere verzen:
Kijk als ik helemaal enthousiast over iemand ben dan ga ik dingen roepen zoals, jij ruled! en jij bent geweldig! Dat betekent nog niet dat dat zo was. Als ik in een enthousiaste bui ben en dat roep ga ik niet heel filosofisch nadenken over wat het eigenlijk voor gevolgen heeft en wat het eigenlijk betekent wat ik zeg. Het is een soort bij wijze van spreken.

Overigens zie ik mij godsbeeld en die god wel als bestaande entiteit, maar het zou net zo goed een hersenspinsel kunnen zijn maar ik ga ervan uit van niet. Dat is namelijk mijn default mode. Als ik zou zeggen dat het een hersenspinsel is zou ik niet meer in de default mode zitten.

Verwijderd

Morgoth:
het kan toch foutje in het dna zijn ofzoiets? Netzoals je mongooltje kan zijn, kan je dat toch ook hebben? (als het dna bepalend is, wat lewis niet zegt). Maar als god het er in heeft gelegd is het idd nogal vreemd dat niet iedereen het heeft.
Het veelgebruikte relieuze excuus hiervoor lijkt me: “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk” Misschien zit er wel een bepaalde bedoeling achter, dat de mensen onderscheid moeten maken tussen goed (met natuurwet) en kwaad (zonder natuurwet), dus een soort test. Of het is bij bep. Mensen verdwenen bij een van de vele zonden die de mensen begaan hebben. Maar dit is allemaal nogal flauw eigenlijk. En het doet natuurlijk niets af aan het feit dat niet iedereen van de natuurwet op de hoogte is, dus is in elk geval tegen Lewis’ redenatie.
Hoe kunnen die mensen dan weten dat er een god bestaat enz enz.
Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Ze kunnen het van anderen horen bijvoorbeeld. Wat ik me ook goed voor kan stellen is dat deze mensen niet in staat zijn om in God te geloven. (als het hele verhaal ven Lewis klopt natuurlijk) Maar dat was je punt niet geloof ik, dus verder.
En ik heb in mijn samenvatting erg beknopt gezegd waarom er een natuurwet is, lewis zelf heeft nog allemaal voorbeelden gegeven dat heb ik niet gedaan. Vandaar.
Een voorbeeld geven is toch iets heel anders dan uitleggen waarom iets zo is?? Of wat voor soort voorbeelden geeft hij eigenlijk precies? (je hoeft niet alle voorbeelden uit te gaan leggen, maar misschien helpt het als je zegt hoe hij door het geven van voorbeelden, voor zover ik begrijp van het bestaan van de natuurwet, weet te vertellen waarom die er is)
Kijk, stel ik beloof jou dat als ik van jou nu 100 gulden mag lenen dat je het volgende week terug krijgt. Het is de volgende week maar ik betaal je niet terug, maar ik heb wel een hele goede reden. Namelijk ik ben beroofd . Als het goed is accepteer je het dan en schuif je de terugbetaal dag op. Maar in principe heb je je niet aan je belofte gehouden, ook al had je een hele goede reden, maar daar gaat het nu even niet om. Je hebt je niet aan de natuurwet gehouden
Volgens mij is dit niet zo’n goed voorbeeld. De natuurwet gaat over moraal goed en slecht handelen. Je schuld niet af kunnen lossen door overmacht heeft niets met moraal te maken. Hooguit wat degene die de f100 terug had moeten krijgen moet doen. Maar het lijkt me juist heel moreel ok als je iemand uitstel van betaling geeft bij overmacht.
De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen. En toevallig vinden we dat bij onszelf. In het enige geval waarin je antwoord kunt verwachten luidt het antwoord bevestigend.
Komt dit rechtstreeks van Lewis? Dan is hij weer onlogisch bezig. Hij zegt dat als die verordening er is, het dus betekend dat het de waarheid is en dat dus zijn theorie klopt. Maar zoals al een paar keer eerder gezegd is, kan die verordening ook op andere manieren ontstaan zijn. Die mogelijkheden laat hij maar even leuk buiten beschouwing.
Kijk als ik helemaal enthousiast over iemand ben dan ga ik dingen roepen zoals, jij ruled! en jij bent geweldig! Dat betekent nog niet dat dat zo was. Als ik in een enthousiaste bui ben en dat roep ga ik niet heel filosofisch nadenken over wat het eigenlijk voor gevolgen heeft en wat het eigenlijk betekent wat ik zeg. Het is een soort bij wijze van spreken.
Als zulk soort dingen alleen maar bij wijze van spreken zijn, waar leg je de grens dan? Welke dingen in de Bijbel accepteer je dan wel als “ultieme” waarheid (voor zover dat uberhaupt mogelijk is, maar het gaat hier wel even om het idee :P) en wat is alleen maar in een enthausiaste bui gezegd?

Unicorn:
2 Tim 3:16 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;"
Staat hier niet eigenlijk dat de hele inhoud van de bijbel aanvechtbaar is?
Over dat tweede: Ik had het over het verschil (of eigenlijk het gebrek daaraan) tussen een afzijdige god, en een god die niet bestaat.
Het was ook meer een algemene opmerking dat ik het niet snapte, het had niet zo veel meer met jouw verhaal te maken. Maar als je het toevallig wel weet, ik luister. :)

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Morgoth:
Kijk als ik helemaal enthousiast over iemand ben dan ga ik dingen roepen zoals, jij ruled! en jij bent geweldig! Dat betekent nog niet dat dat zo was.
Ten eerste zijn de psalmen niet zomaar uitspattingen van iemand die daarna vanaf een memorecorder op schrift zijn gesteld. Ze zijn geschikt voor zang, en dus waarschijnlijk met meer zorgvuldigheid opgesteld dan bijvoorbeeld een profetie.

Ten tweede liet men niet zomaar iedere lallende fanaticus toe in de Bijbel, er is best over nagedacht (om het eens zacht uit te drukken).

Ten derde spreek je het Bijbelvers wat ik noemde tegen. Dat vers is zeker geen lofbetuiging, en ook dat vers als onzinnig afdoen brengt je nog verder in de problemen.

Ten vierde... Wat nou, ik roeleer dus echt wel! :) Nee maar serieus, dat het bijvoorbeeld een psalm is wil nog niet zeggen dat het onzin is wat daar in staat. Of jij moet een bepaald meta-Bijbels inzicht hebben wat jou in staat stelt om alle uitspraken over God op waarheid te beoordelen. Anders lijkt me niet dat je kunt zeggen, "ja, dit is de door God ingegeven waarheid, maar ik ga hier eens even flink de schaar in zetten want dit is kul".
Overigens zie ik mij godsbeeld en die god wel als bestaande entiteit, maar het zou net zo goed een hersenspinsel kunnen zijn maar ik ga ervan uit van niet. Dat is namelijk mijn default mode.
Komen we terug op het argument van de vele religies; waarom is jouw godsbeeld superieur aan die van een andere theïst, inzoverre dat de jouwe een bestaande god representeert? Even ervan uitgaande dat die andere redelijk verschilt van de jouwe.

Natuurlijk kun je zeggen, "dit hoef ik niet te beargumenteren", maar misschien is de vraag dan "waarom niet?". Je hebt het (denk ik) ook met de Sinterklaas-default-mode gedaan...

El_marcianito:
Staat hier niet eigenlijk dat de hele inhoud van de bijbel aanvechtbaar is?
Nee, met "al de Schrift is nuttig tot wederlegging" wordt bedoeld dat je alle Bijbelteksten kunt gebruiken om iets te weerleggen. Zo van, "nee de aarde is niet rond want hier staat..."
Maar als je het toevallig wel weet, ik luister.
Ik heb zelf eigenlijk ook geen flauw idee, dus voor alle praktische redenen beschouw ik goden als niet-bestaand. :)

Verwijderd

Nee, met "al de Schrift is nuttig tot wederlegging" wordt bedoeld dat je alle Bijbelteksten kunt gebruiken om iets te weerleggen. Zo van, "nee de aarde is niet rond want hier staat..."
op die fiets. Is eigenlijk bestwel logisch, maar ik zag het ff niet.
Komen we terug op het argument van de vele religies; waarom is jouw godsbeeld superieur aan die van een andere theïst, inzoverre dat de jouwe een bestaande god representeert? Even ervan uitgaande dat die andere redelijk verschilt van de jouwe.
Een godsbeeld is iets heel anders dan een godsdienst. Iedereen die in een god gelooft heeft daar zijn eigen beeld van, omdat iedereen het op zijn eigen manier ervaart en bekijkt enz.
Dit komt veel vaker voor, neem bijvoorbeeld eens een (literatuur) boek. Daar heeft ook iedereen (die bereid is erover na te denken natuurlijk) een net iets andere interpretatie van de bedoeling van de schrijver. Dat wil nog niet zeggen dat het om verschillende boeken gaat.
Binnen een religie komen dus al veel verschillende godsbeelden voor, zonder dat daarbij het argument van de vele religies meespeelt. (maar als je meer godsdiensten gaat bekijken speelt het natuurlijk wel weer mee)

• Morgoth
reactie soon (van mij)

• Morgoth
sorry, reactie van mij heel soon nu

ik was het vergeten :o

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik ook :o

Lord Daemon

• Toiletman
  • Laatst online: 14:22
Nou!
waar blijven die replies!

Only dead fish go with the flow

• Morgoth
geduld :)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Relax man. :) Zal ik eens kijken wat ik neer kan schrijven in de 40 minuten totdat ik rijles heb?

LD vs. Lewis, deel 2
Toch is het geen feit in de gewone zin van het woord, op de manier waarop ons waarneembare gedrag een feit is. Het begint erop te lijken dat we het bestaan van meer dan een soort werkelijkheid moeten erkennen; dat er, in dit geval, iets is at zich boven en achter de gewone feiten van het mensengedrag bevind en toch wel degelijk echt bestaat - een echte wet die niemand heeft gemaakt, maar die ons onder druk blijkt te zetten.
Lewis heeft laten zien dat de natuurwet, een wet die ons zegt wat wij moeten doen, echt bestaat. Dat dit niet zo is heb ik al uitvoerig behandeld in mijn eerdere post, maar we nemen het nu even aan om Lewis te helpen. Lewis heeft het bestaan van deze natuurwet uit feiten laten zien. Het bestaan is dus, als zijn redenatie terecht was, een feit. Maar nu wordt Lewis weer mystiek, want hij wil graag afstappen van de gedachte dat de natuurwet een feit is. Hij laat niet zien waarom het geen feit is, of wat het dan wel is. Zijn opmerking over meerdere soorten werkelijkheid komt uit de lucht vallen, en wordt naar mijn mening alleen maar gebruikt als rethorische opstap. Door de lezer te laten zien dat er meer is dan feiten kan Lewis gemakkelijker het bestaan van God laten zien als werkelijkheid; want het een feit noemen durft hij toch niet helemaal (wat op zich niet erg is). Het punt is dat Lewis hier echter niet laat zien dat er meer dan 1 soort werkelijkheid bestaat en alleen maar rookwolken opwerpt die zijn redenatie onduidelijker maken. Wanneer iedereen dat inziet kunnen wij verder zonder dat de kans bestaat het spoor bijster te raken.
Er zijn 2 opvattingen de materialistische: oftewel evolutie en de religieuze: die gelooft dat er een god is die dit alles gemaakt heeft.
Opnieuw bezondigt Lewis zich aan een valse ditochomie. Ik weet niet opvattingen waarover Lewis precies bedoelt, maar ik niets verzinnen waarover dit de enige twee opvattingen zijn. Bovendien hebben materialisme en evolutie niets met elkaar te maken. Evolutie is een theorie over het ontstaan van het leven, materialisme is een filosofische stroming die zegt dat alles bestaat uit materie. Een evolutionist hoeft geen materialist te zijn en andersom. Lewis is weer vaag. En zoals ik al gezegd heb zijn er ongetwijfeld nog honderden andere opvattingen, alleen weet ik niet waarover Lewis het heeft.
Welke opvatting de juiste is laat zich niet vaststellen door middel van wetenschap. Wetenschap bekijkt puur feiten. Maar als er dus iets achter de feiten zit zal de wetenschap dat nooit ontdekken aangezien ze alleen de feiten bekijken. Dus vragen zoals 'heeft het een bedoeling' zullen altijd blijven bestaan.
Dit is onzin. Ten eerste trekt wetenschap juist conclusies, en maakt zij theorieen etc. Zij handelt wel degelijk met meer dan feiten alleen, en kijkt daar ook 'achter'. Hoewel ik mij strek afvraag wat 'achter de feiten' moet betekenen. Alles wat waar is is een feit. Een feit zit niet achter de feiten. Dus niets wat achter de feiten zit is waar. Dus de wetenschap houdt zich niet bezig met onware dingen. Dit is vast niet wat Lewis wil zeggen.
Wat dit met vragen over bedoelingen te maken heeft weet ik niet. Een uitspraak over een bedoeling is net zo goed waar of onwaar als andere uitspraken en kan wetenschappelijk getest worden.
Bovendien kan men zich afvragen wat Lewis wil zeggen. Misschien zijn er vragen die niet door de wetenschap beantwoord kunnen worden, dat kan best. Dat wil niet zeggen dat deze vragen zinvol of betekenisvol zijn en het wil zeker niet zeggen dat religie dus de methode is om op die vragen antwoord te vinden.
Er is alleen 1 ding waarover we meer weten dan wat er uit observaties van buitenaf te leren valt: de mens. We hebben inside information, wij zijn mensen. EN hierdoor weten we dat mensen onder een zedenwet blijken te staan die ze niet hebben gemaakt, en niet echt kunnen vergeten zelfs al proberen ze dat en waarvan ze weten dat ze er gehoorzaam aan behoren te zijn.
Lewis is opnieuw vaag. Ik zie niet in waarom onze perceptie van onze gedachten (mbv introspectie) radicaal anders zou zijn dan onze perceptie van kleuren (mbv zicht) of geuren (mbv reuk). Waarom levert dit informatie op van hogere kwaliteit? Introspectie is notoir onnauwkeurig. (Wie schat zijn eigen motieven altijd goed in?) En al was het nauwkeurig, wat is er speciaal aan?
Als er een macht achter de feiten zit zal de wetenschap daar nooit achter komen, die macht maakt de feiten en ligt erachter en wij constateren alleen de feiten.
Als een macht de feiten maakt, is die macht een feit. Een macht kan zichzelf niet maken, dus geen enkele macht kan alle feiten maken. Opnieuw, 'achter de feiten' betekent niets.
Een macht buiten het heelal zou zich niet aan ons kunnen vertonen als een van de feiten binnen het heelal (evenmin als de architect van een huis een muur of trap of schoorsteen in dat huis zou kunnen zijn). De enige manier waarop we zouden kunnen verwachten dat die macht zich vertoont is als een invloed of verordering binnen in onszelf die probeert ons een bepaald soort gedrag bij te brengen. En toevallig vinden we dat bij onszelf. In het enige geval waarin je antwoord kunt verwachten luidt het antwoord bevestigend.
Hier is de clou van Lewis' verhaal, en het is een anticlimax. God zou zich natuurlijk gemakkelijk kunnen vertonen is ons Universum, bijvoorbeeld met behulp van Avatars (Jezus), wonderen of legio andere mogelijkheden. Volgens Lewis kan God dit niet. Maar Hij kan zich wel vertonen binnen ons zelf. Heer Lewis, dan vertoont hij zich toch als een feit binnen het heelal?? Wat wil je nou helemaal zeggen? God kan zich niet als een feit binnen dit heelal tonen, behalve soms? Waarom zouden wij verwachten dat hij het zou doen op de manier die jij beschrijft? Ik zie dat niet, eerlijk gezegd. Wat Lewis zegt slaat nergens op!

Nog even kort een kleine samenvatting van de belangrijkste fouten uit het verhaal van Lewis:

- Lewis laat niet zien dat de natuurwet bestaat
- Lewis wimpelt mensen die de natuurwet niet zien af als zonderlingen
- Lewis laat niet zien dat de natuurwet geen conventie/instinct/gevolg van onze mentale opbouw of filosofische abstractie is
- Lewis spreekt zichzelf tegen over het bestaan van een morele stem in ons
- Lewis laat niet zien dat de natuurwet een andere werkelijkheid is dan feiten
- Lewis vertelt niet wat 'achter de feiten' betekent
- Lewis vertelt niet wat er speciaal is aan introspectie
- Lewis maakt niet aannemelijk dat God zich alleen in ons kan openbaren

Lewis maakt niet aannnemelijk dat God bestaat.

Lord Daemon

• Morgoth
lol! LD vs lewis :)

Maar nu moet ik eerst weer lezen voordat ik kan replyen |:(

Verwijderd

Correctietje: een deist is iemand die religieus is uit gemak, door opvoeding of emotionele redenen. Een theist is iemand die de verschillende alternatieven rationeel vergelijkt, en er op rationele gronden voor kiest in een God te geloven. (Althans zo heb ik het geleerd in mijn studie filosofie)

Verwijderd

Lewis is opnieuw vaag. Ik zie niet in waarom onze perceptie van onze gedachten (mbv introspectie) radicaal anders zou zijn dan onze perceptie van kleuren (mbv zicht) of geuren (mbv reuk). Waarom levert dit informatie op van hogere kwaliteit? Introspectie is notoir onnauwkeurig. (Wie schat zijn eigen motieven altijd goed in?) En al was het nauwkeurig, wat is er speciaal aan?
Ik denk dat lewis wil zeggen dat de gedachten niet objectief te bepalen zijn, maar dat we allemaal een eigen voorbeeld ervan hebben, nl onszelf. Wat voor kleur iets heeft is objectief te bepalen, maar wat iemand denkt als hij iets doet niet. Het is voor je eigen gedachten al heel moeilijk om dat precies te doen (al gaat lewis er geloof ik van uit dat je dat perfect kan en dat je daarmee meteen inziet hoe ernstig je je wel niet aan de natuurwet houdt, maar ok) en voor de gedachten van iets/iemand anders onmogelijk. Daar kun je hooguit naar gissen.
Ik denk dat hij probeert in te spelen op de gedachte van mensen dat ze de enige zijn die van zichzelf de gedachten kennen, die hun motieven kennen en die begrijpen dat ze dingen om een (moreel goede?)bepaalde reden doen enz. Het gevoel van ik/de rest van de wereld. In de hoop dat mensen dit herkennen en daarom de rest van zijn gezwam ook maar aannemen.

Tja, hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik het idee krijg dat hij net zo vaag is als de bijbel zelf af en toe (no offence). Misschien dat hij ergens nog wel een punt heeft (ik denk bijv ook dat er grote overeenkomsten tussen normen en waarden zijn tussen verschillende volken. Uitgebreid verhaal volgt nog, als ik tijd heb :)) Maar daarvoor moet je zijn hele redeneringen zelf gaan interpreteren en uitleggen..
Hier is de clou van Lewis' verhaal, en het is een anticlimax. God zou zich natuurlijk gemakkelijk kunnen vertonen is ons Universum, bijvoorbeeld met behulp van Avatars (Jezus), wonderen of legio andere mogelijkheden. Volgens Lewis kan God dit niet. Maar Hij kan zich wel vertonen binnen ons zelf. Heer Lewis, dan vertoont hij zich toch als een feit binnen het heelal?? Wat wil je nou helemaal zeggen? God kan zich niet als een feit binnen dit heelal tonen, behalve soms? Waarom zouden wij verwachten dat hij het zou doen op de manier die jij beschrijft? Ik zie dat niet, eerlijk gezegd. Wat Lewis zegt slaat nergens op!
Volgens mij heb je hier een goed punt. Je kunt het ook nog leuk met zijn eigen analogie gaan doen, door te zeggen dat de zogenaamde natuurwet toch echt wel de status van een schoorsteen/trap/muur heeft. En dat kon juist weer niet volgens hem.
Als een macht de feiten maakt, is die macht een feit. Een macht kan zichzelf niet maken, dus geen enkele macht kan alle feiten maken. Opnieuw, 'achter de feiten' betekent niets.
Nee, je denkt niet krom genoeg :)
Want de macht achter de feiten staat gewoon boven de hele redenering en is niet gevoelig voor welke argumentatie dan ook die tegen hem gebruikt wordt. Dûh!!|:(

• Morgoth
Unicorn>

De discussie over psalmen gaat eik helemaal nergens, en ik weet ook niet meer wie er mee begonnen was (en heb geen zin dat na te lezen).

Ik denk dat het goed is als jullie atheisten nog een keer mijn stukje lezen over mijn argumenten tegen het gebruik van 'the arguments from x' zoals ik ze noem en dan daarop verder borduren.

En ik denk dat we de lewis discussie beter kunnen laten zitten en dat jullie dat boek maar is zelf gaan lezen en dan een oordeel vormen, dat lijkt me beter :)

Dus laten we verder alleen discussieren over 'the arguments from x'. Kom maar op ik heb m'n statement gemaakt :) (zie eerste post)

Verwijderd

Volgens mij staat of valt Lewis' filosofie bij het al dan niet bestaan van zijn ethische natuurwet. Als belangrijkste argument voor het bestaan geeft hij de mate waarin ethische stelsels van verschillende culturen op elkaar lijken:
Wie de moeite neemt om de ethiek van bijvoorbeeld de oude egyptenaren, babyuloniers, hindoes, chienzen, grieken en Romeinen eens naast elkaar te leggen, zal in feite getroffen worden door hun grote gelijkenis met elkaar en met de onze.
En daar twijfel ik, en met ook nog enkele andere mensen in dit draadje, aan. Even kort die ethische stelsels met dat van ons vergelijken en de belangrijkste verschillen er uit lichten:

- Egyptenaren: kenden levende (menselijke) goden, niet elk mens was even veel waard in hun ethiek.

- Babyloniers: vereerden demonen, waren ervan overtuigd dat de mens van nature slecht is (en dat ethiek niet bestaat).

- Hindoes: opnieuw een ethiek die niet aan elk mensenleven even veel waarde hecht (kastenstelsel).

- Chinezen: kennen verschillende ethische stelsels. Een belangrijke daarvan, het Taoïsme, stelt dat niet een daad (handeling) zelf goed of kwaad is, maar dat het karakter van een handeling bepaald wordt door de "inzet" waarmee die handeling gepleegd wordt, dus bv. je vrouw slaan is goed als je het geestelijk en lichamelijk perfect uitvoert, de reden waarom je haar slaat heeft daar niets mee te maken.

- Grieken: kenden totaal andere normen en waarden betreffende oa. sexualiteit. Hun ethiek lijkt nog het meest op die van ons.

- Romeinen: beschouwden medeleven als een decadente karakterfout. De massale slachtingen in arena's waren voor hun een middel om deze decadentie van het volk tegen te gaan.

Ik vind dat dus een zeer twijfelachtig argument.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Correctietje: een deist is iemand die religieus is uit gemak, door opvoeding of emotionele redenen.
Nee. Een deist is iemand die gelooft in het bestaan van een God die de wereld geschapen heeft en zich er nu niet meer mee bemoeit. De meeste denkers uit de verlichting waren deisten.

Lord Daemon

• Morgoth
aub dus geen discussies over lewis meer behalve als je het boek zelf gelezen hebt, dus puur even over the arguments.

Verwijderd

Nah, ik heb geen zin om tegen Hofstaeder te argumenteren :)

Ik vond Lewis veel aardiger, ik wil de onversneden christen nog wel eens zien, die zijn ethiek met die van een koppensneller weet te verenigen, zonder als souvenir voor die koppensneller te eindigen. Maarja, mag dus niet. Jammer.
Pagina: 1