Toon posts:

P!!! 800 + 128MB geschikt voor een 8x DVD brander?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriendin van mijn zus vroeg of ik een dvd-brander in haar PC wil bouwen. Geen probleem , maar ik vraag me af of dat wel gaat werken met haar pc.

Het is een Pentium III 800 Mhz met 128 MB-Ram. Een Laser PC.

Ik zat te denken aan een Sony of een LG 8x dvd brander te kopen , ze wil liever een bekend merk hebben. LG heb ik goede ervaring mee , heb er zelf ook 1 en die werkt perfect.

Zal dit wel goed gaan werken? Dat ze dvd's wel op maximale snelheid kan branden?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Als er een vrije IDE aansluiting in zit gaat dat wel werken hoor. Kijk maar wat voor IDE controller er bij de chipset van het moederbord zit en controleer of de DVD brander daarmee uit de voeten kan. de snelheid zal denk ik bepaald worden door de snelheid waarmee de HD/DVD speler z'n data door de bus kan stuwen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Best mogelijk.
Ik draai hier op een P3-500 met 256 mb geheugen vlotjes een 8x brander. Wel een 440BX chipset.
Verder nog een P3-800 met en via chipset en die haalt maar 7x.
't Is dus niet alleen de cpu maar ook de chipset.
Een uptodate chipset driver kan ook la wel eens helpen.

Zat er niet in Nero een optie om te zien hoe snel je pc wel kan? Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar ben vergeten waar het juist zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Angels2 op 28-07-2004 13:34 ]

Verwijderd

Dat moet in principe kunnen. De snelheid van je CPU is niet zo gek belangrijk, bovendien is een PIII-800 voldoende snel. Het is belangrijker dat je niet teveel applicaties hebt draaien. Programma's als Nero en Alcohol 120% hebben toch het liefst een geheugenbuffer van zo'n 100 MB om echt lekker mee te werken, dus met 128 MB wordt dat krap. Je kunt 64 MB geheugenbuffer proberen en voor de rest helemaal nergens aanzitten, ook zoveel mogelijk actieve processen e.d. afsluiten. Maar in dat geval zou ik geen enkel probleem hebben de brandsnelheid even terug te zetten naar (zeg) 4X. Je moet zeven minuten langer wachten, maar als dat het verschil maakt tussen een compleet onbruikbaar systeem tijdens het branden en een wel lekker werkbaar systeem, dan weet ik het wel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=minimum systeemeisen dvd brander]
[search=minimum systeem eisen dvd brander]

:)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 28-07-2004 14:03 ]

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 09:14

kaas-schaaf

Beunhaas

De HD van het systeem zal het emeste werk moeten verrichten. Nou zulleen de meeste hd's de 8x wel halen amar als je bestand flink gefragmenteerd is (of bestanden nog mooier) dan zal hij het misschien niet helemaal trekken.

note: 8x = ongeveer 8 MByte/s
een oude(re) I/O controler trekt ongeveer 33 Mbit tot 66 Mbit/s dat komt neer op 4 MByte / 8 Mbyte /s Dus theoretisch zou een oudere IDE 66 controler het halen amar dat is TOP snelheid (net als bij de brander overgens) maar het resultaat is in de praktijk minder. Een nieuwere hardeschijf met IDE100 controler haalt het vast wel.

<3 RAID

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kaas-schaaf schreef op 28 juli 2004 @ 14:54:
een oude(re) I/O controler trekt ongeveer 33 Mbit tot 66 Mbit/s dat komt neer op 4 MByte / 8 Mbyte /s
ATA33 en ATA66 zijn bij mijn weten resp 33MB/s en 66MB/s ;)

Verwijderd

Op die specs zou het moeten gaan, net.

Met 1 HD in het systeem, zou ik de brander als master op de secundary IDE zetten. In een systeem met 2 HD's kan het even puzzelen zijn. Een vriend van me had al problemen met een 4x brander toen we die ingebouwd hadden. We hebben aardig wat geprobeerd en we kregen het (even uit het hoofd) alleen zo voor elkaar:

PM --> HD1
PS --> DVD-speler
SM --> DVD-brander
SS --> HD2

Op elke andere manier was de brander niet vooruit te branden.

(Dat was een P3 1GHz, 256 MB PC133, VIA chipset en 2 WD Caviar schijven.)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tegenwoordig met Justlink, Seemlesslink (??) en dat soort dingen en een grotere buffer van 2 MB worden systeemeisen al flink wat minder belangrijk.

Vroegah was het zo dat wanneer de toevoer van de data stokte, je direct een buffer underrun kreeg en je een nieuwe onderzetter had. Tegenwoordig stoppen de branders gewoon even en gaan weer verder als de buffer weer is aangevuld.

Wel is het natuurlijk zo dat je voor de beste performance een systeem hebben moet wat gewoon continu genoeg data aanleverd. Als je een 8x DVD hebt die idd ongeveer 8MB/s doet, dan hoeft je systeem niet persé 30MB/s te doen .. als hij gegarandeerd 10MB/s doet moet dat voldoende zijn en kun je maximaal van je brandertje genieten. :)

on-topic: als je m.b.v. SiSoft Sandra en dergelijke tools checkt wat jou PIII 800 systeempje qua performance doet, dan kun je zelf zien of hij daaraan voldoet .. maar werken gaat het gegarandeerd! ;)

edit: wat wél heel belangrijk is, is dat je je ervan vergewist dat je brander op dit systeem onder UDMA werkt .. de oudere systemen en vooral i.c.m. Win98 en Win2000 hebben nog welleens de vervelende eigenschappen een dergelijk apparaat in Pio Mode aan te lopen sturen .. op zich ook genoeg, maar als je systeem ook maar ff iets anders doen moet, stopt je brander ermee ... hij begint wel weer, maar het gaat stukken langer duren omdat je processor het smoooooordruk heeft!

[ Voor 35% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-07-2004 15:13 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vraag wel ff aan de winkel of ik het even kan proberen en als er problemen zijn of ik 'm dan kan omruilen voor een cd brander.
Pagina: 1