[discussie] Intels multipier lock/unlock?

Pagina: 1
Acties:

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na het lezen van het volgende topic (klik), ben ik me toch een aantal dingen gaan afvragen. Ik heb google geraadpleegd en de search van GoT en kom tegenstrijdige dingen tegen welke ik hieronder even heb samengevat.

Ja, unlocken kan:
- Op een of andere manier is het David_p3 gelukt op (tijdelijk) de multiplier te unlocken.
- Ik lees in dit forum dat er meerdere mensen dezelfde ervaring hebben gehad als David_p3
- In datzelfde forum wordt geoppert of het misschien niet mogelijk is op het bios aantepassen zodat je de multiplier-optie zou kunnen gebruiken.
- Als dus meerdere mensen het (tijdelijk) is gelukt (klik) , en ik heb het niet over de ES-versie, dan zou je toch zeggen dat het bij andere ook zou moeten kunnen.

Nee, unlocken kan niet:
- Er zijn al jaren tweakers bezig met die multiplierlock. Als het kon was het nu al wel gevonden hoe..
- De beveiliging die Intel erin stopt is hardwarematig, dus ookal zou je het in je bios kunnen veranderen, zou het nog niets uitmaken.

Persoonlijk ben ik van mening dat aangezien er al jaren tweakers met het unlocken bezig zijn er dus geen mogelijkheid is om een Intel CPU te unlocken. Maarja...die ervaringen van o.a. David_p3 zet me toch aan het denken.

Wat denken jullie?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 23:47

Nik

Tja, ikw eet het eigenlijk niet. Zelf heb ik ook een mooie P4, maar in de bios kan ik niets overclocken (ik moet het met zo'n programma doen, CPU FSB).

Ik heb al je *kliks* nog eens doorgelezen, en ik verbaas me dat sommige beweren dat het wel of niet kan. Misschien ligt het aan de bios, in combinatie met de hardware?

Eigenlijk zou je een onderzoek moeten doen, een database moeten aanleggen, misschienzit er een logica in?

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Ik denk dat de beveiliging van Intel gewoon heel erg goed werkt.
Dat de beveiliging, in bepaalde omstandig heden, faalt.

Als je dit zou kunnen op commando, zou je hem dus idd, lock vrij kunnen maken.

Ik denk, Het MOET kunnen, of het ons lukt :?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

proller schreef op 28 juli 2004 @ 12:16:
Tja, ikw eet het eigenlijk niet. Zelf heb ik ook een mooie P4, maar in de bios kan ik niets overclocken (ik moet het met zo'n programma doen, CPU FSB).

Ik heb al je *kliks* nog eens doorgelezen, en ik verbaas me dat sommige beweren dat het wel of niet kan. Misschien ligt het aan de bios, in combinatie met de hardware?

Eigenlijk zou je een onderzoek moeten doen, een database moeten aanleggen, misschienzit er een logica in?
Dat jij je processor niet in de bios over kunt klokken heeft niets met die multiplier lock te maken. Je kunt een pentium 4 gewoon overklokken dmv. de fsb te verhogen.
Als dat bij jou niet gaat ligt dat aan de bios of aan je moederbord, niet aan de mp-lock :)

Misschien een keer je bios flashen naar een nieuwere versie, misschien dat daar wel overklok functies in zitten.

Last.fm

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

KUn je niet gewoon een paar pinnetjes met elkaar verbinden. Bij de oude slot 1 celeron cpu´s kon je dat ook alleen werd het voltage dan verhoogt inplaats dat ie geulocked was. O-) leefde ik maar in de 486 pentium 1 tijd toen waren ze nog unlocked >:)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Als je in de historie van David_p3 kijkt vindt je een melding dat er een pinnetje van z'n proc was afgebroken. Ik weet alleen niet of het dezelfde is die nu tijdelijk unlocked was.

(Hoe weet je dat het tijdelijk was overigens) lezen is ook een kunst 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 13:16 ]

Verwijderd

Ik heb wel eens een guide van http://www.tweaktown.com/ gehaald...deze guide ging d8 ik over het unlocken van de multiplier van een intel cpu. Proberen zou ik zo zeggen...ben er zelf niet mee aan de slag gegaan du ervaring kan ik niet met je delen.

Succes

@ proller. Zoals al gezegt je hebt die muliplier helemaal niet nodig om je p4 te clocken. Ga je bios in en verhoog je fsb beetje bij beetje 8)7

• PacinoAllstars
  • Laatst online: 09-08 21:11
Het zal best wel kunnen dat tonen die gevallen aan. Alleen de vraag wat en hoe weten we niet.

En tja mensen zijn er allang mee bezig en er is nog niks concreets :( Zou het niet weten eigenlijk dan.

Waarom is die multilock eigenlijk gelockt? Als ze niet willen dat je oct kunnen ze ook je fsb locken nog, maar dat doen ze niet!

Verwijderd

PacinoAllstars schreef op 29 juli 2004 @ 12:26:
Het zal best wel kunnen dat tonen die gevallen aan. Alleen de vraag wat en hoe weten we niet.

En tja mensen zijn er allang mee bezig en er is nog niks concreets :( Zou het niet weten eigenlijk dan.

Waarom is die multilock eigenlijk gelockt? Als ze niet willen dat je oct kunnen ze ook je fsb locken nog, maar dat doen ze niet!
Volgens mij hebben ze bij de volgende generatie prescott's (775's) ook dat ondervangen. Die zijn zelfs frequency-gelocked !

Maar een paar afbriekanten hebben al een work-around daarvoor gevonden (gigabyte is er één van gelukkig).

• PacinoAllstars
  • Laatst online: 09-08 21:11
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 12:32:
[...]

Volgens mij hebben ze bij de volgende generatie prescott's (775's) ook dat ondervangen. Die zijn zelfs frequency-gelocked !

Maar een paar afbriekanten hebben al een work-around daarvoor gevonden (gigabyte is er één van gelukkig).
Dat is dan niet zo best :(

Uit de FAQ:
Als je met de multiplier wilt gaan overklokken ben je bij Intel verkeerd, aangezien deze de multiplier heeft "gelocked" (dit om te voorkomen dat oplichters een snelle Intel-CPU voor veel geld te verkopen terwijl het gewoon een overgeklokt langzamer model is).
Voor eens en voor altijd: een eenmaal gelockte Intel-processor kan niet meer ge-unlocked worden. Laat je niet foppen door mensen die zeggen dat ze het wel kunnen, het is simpelweg fysiek onmogelijk.Er bestaan Intel-processors zonder multiplier lock, maar dat zijn oude modellen (de Pentium II 333 was de laatste die ook zonder lock te krijgen was) of speciale testexemplaren. Ook al kun je in je BIOS een andere multiplier instellen: je Intel processor trekt zich daar helemaal niets van aan. Daarom is het ook niet erg als je een nieuwe Intel processor wilt installeren in een moederbord dat zo'n hoge multiplier officieel niet aankan: niet het moedebord bepaalt de instelling, maar de processor.
Waar baseren ze dat op dat het fysiek niet onmogelijk is. Als er mensen zijn gesignaleerd die het per stom toeval wel opeens konden en daar screenshots van tonen is het fysiek gezien juist wel mogelijk :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

PacinoAllstars schreef op 29 juli 2004 @ 12:36:
[...]

Dat is dan niet zo best :(

Uit de FAQ:

[...]

Waar baseren ze dat op dat het fysiek niet onmogelijk is. Als er mensen zijn gesignaleerd die het per stom toeval wel opeens konden en daar screenshots van tonen is het fysiek gezien juist wel mogelijk :)
Of die hebben toevallig een ES gekocht.
Alleen dan vraag ik me af hoe het kan dat die ES in de winkel/oneline shop terecht is gekomen :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pacino: uit welke FAQ komt dat :? In ieder geval niet uit mijn PMG FAQ.
Post voortaan eens de bronvermelding bij citaten.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 30-07-2004 12:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PacinoAllstars schreef op 29 juli 2004 @ 12:36:
[...]

Dit begint op de UFO discussie te lijken 8)7

Als er een reden is om ervan uit te gaan dat het onmogelijk is, is het wel de belangrijkste wetenschappelijke kriterion: herhaalbaarheid

Op moment dat je beweert dat je een P4 kunt unlocken, wil ik dat best geloven mits je mij instructies kunt geven waarmee ik met exact dezelfde hardware exact hetzelfde voor elkaar krijg. Dat is tot nu toe niemand gelukt :o

Tot iemand dat doet, ga ik ervan uit dat de 'gevallen' die we gezien hebben ofwel meetfouten zijn, danwel opzettelijke hoaxes...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Liep net door de Frontpage heen, en belande bij een Sneak Preview van de Intel Foster (De eerste Xeon gebaseerd op Pentium 4 Core). Daar kwam ik het volgende tegen:
Het bleek mogelijk te zijn om de multiplier van de chip te veranderen met een speciale diskette, die ook voor de Pentium 4 zou werken. Dit vonden we natuurlijk erg interessant om te horen en we hopen dan ook snel meer informatie te krijgen over dit trucje. Helaas was deze diskette niet beschikbaar en konden wij dus niet uitproberen of deze Foster werkelijk bedoeld was voor een snelheid van 1,8GHz
(bron: Intel Foster sneak preview > Het systeem)

Ik weet wel, Xeon en Pentium is niet hetzelfde, de Xeon kan ondergeclockt worden met een vrije multiplier omlaag, maar deze tekst spreekt duidelijk over de Xeon EN de Pentium.
Pagina: 1