[minitel 1 dialogue] bruikbaar als linuxterminal?

Pagina: 1
Acties:

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ik heb in de search een gelijknamig topic gevonden ([rml][ VideoTex] Te gebruiken als Linux terminal?[/rml]), maar dat is al meer dan twee jaar oud, dus dacht ik dat het mss beter was om een vers te openen...

Ik heb dus net ergens bij een grote-kelder-leegmaak-beurt een "Minitel 1 Dialogue" gevonden, en het lijkt me echt wel leuk om dat ding te connecten met mijn linuxbak.

een pic van het net:
Afbeeldingslocatie: http://franck.pissotte.chez.tiscali.fr/perso/matos/minitel.jpg

er zit nergens een manual bij, dus ik heb er gewoon ff wat mee gespeeld. Langs de achterkant zit ook nog twee connectors, een denk ik dat het is om een extern toetsenbord aan te sluiten (het is toch zo'n dikke vette oude ps/2 aansluiting, je weet wel, die met zo'n centimeter doorsnede. En nog een andere, euhm, platte aansluiting, het is eigenlijk een gleufje met een paar ijzeren contactpuntjes, ik heb nu geen cam, dus zal ik strax wel ff een paar pics schieten en uppen.

Voor het geval dat de topicstarter van twee jaar geleden hier nog rondhangt... is jou poging gelukt?

Nu ja, de reden van deze post... heeft iemand ervaring met zo'n ding? ik weet er nix van en op internet is niet veel te vinden (op wikipedia staat wel een artikkeltje, maar dat is ook maar de basic info en wat geschiedenis)

het ding werkt iig nog (of ja, het lijkt te werken), als ik heel hard op de aan/uitknop duw, dan gaat het aan (hoge pieptoon van het scherm), en verschijnt er in de linkerbovenhoek een F, als ik dan op CONNEXION / FIN druk, dan veranderd de F in een C die knippert en je hoort een relaistje openspringen. nogmaals op de knop duwen geeft het terug de F, en als je eventjes wacht, dan gaat hij ook vanzelf terug in de F-modus.

Probeert het ding te bellen naar een nummer? ik heb het nu niet aangesloten op de telefoonlijn omdat ik niet weet waar het naartoe gaat bellen enzo.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Als TS van het topic wat jij noemt ;) Kan ik vertellen dat het mij verder nooit gelukt is om het werkend aan de gang te krijgen, vooral wegens het ontbreken van een mega oud modem, heb alleen 14k4 modems maar die nemen niet op. Je moet echt een 2400bps modem zien te pakken te krijgen vanwege de 1200bps verbinding die echt antiek is en slecht ondersteund wordt op alles boven de 14k4 ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mayco
ik denk dat ik nog wel een oude externe modem (via de paralelle poort) heb die op 14k4 (of iets met 19? dat zou ook kunnen...) werkt. Met boven de 14k4, bedoel je dan inclusief de 14? het lijkt me echt wel een tof idee om via zo'n nostalgisch oud ding te kunnen internetten met links bijvoorbeeld...
en anders zal ik nog eens rondkijken echter zo'n antieke dingen, maar... dan is er wss het probleem om dat in linux aan de praat te krijgen...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Mayco schreef op 28 juli 2004 @ 12:04:
ik denk dat ik nog wel een oude externe modem (via de paralelle poort) heb die op 14k4 (of iets met 19? dat zou ook kunnen...) werkt. Met boven de 14k4, bedoel je dan inclusief de 14? het lijkt me echt wel een tof idee om via zo'n nostalgisch oud ding te kunnen internetten met links bijvoorbeeld...
en anders zal ik nog eens rondkijken echter zo'n antieke dingen, maar... dan is er wss het probleem om dat in linux aan de praat te krijgen...
Toen ik het met een 14k4 wilde testen nam het 14k4 modem niet op in ieder geval. Hij wilde geen connectie maken met het modem. Maar is al wel een hele tijd geleden heb dat ding nog wel overigens, maar als ik hem moet pakken moet ik eerst 3 kilo stof wegvegen :+

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mayco
whaa, heb net een howto gevonden over hoe dat ding te gebruiken als terminal, nu enkel nog een oude modem...
http://mirabellug.org/wik...ocumentations_minitel.pdf

• Mayco
voor FastBunny heb ik mss goed nieuws, het is mogelijk zonder modem, die aansluiting vanachter is voldoende (http://n.ethz.ch/student/antoinet/minitel.html & http://yip.free.fr/bidouilles/minitel/terminal.html), je moet dan gewoon een conversiestukje hebben tussen zo'n dikke DIN kop een een COM-stekkertje.

De vereisten zijn dat je zo'n DIN-stekkertje hebt, en een "Bistandard" minitel... wat ik dus niet heb... helaas gaat het dus niet werken bij mij.
Pagina: 1