instellingen bij 2 AP's

Pagina: 1
Acties:

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Ik heb thuis een Linksys WAG54G (modem router AP etc) en een extra WAP54G (AP) voor een goede ontvangst in het hele huis. De WAP is met een etherrnetkabel verbonden met de WAG en ik heb overal een perfecte ontvangst.

Maar hoe stel je deze twee in? Het SSID moet gelijk zijn bij beide AP's (daar lijkt iedereen het over eens), maar moeten ze nu wel of niet op hetzelfde channel staan?

In de manual van Lynksys lees ik dat alle apparaten in het netwerk op hetzelfde channel, met hetzelfde SSID moeten staan.
Op de supportsite zeggen ze weer dat je de AP's op verschillende channels moet zetten (met minimaal 3 nummers verschil tussen de channel nummers.

Ook op Tweakers lees ik dan weer het 1 dan weer het ander.
Beide manieren werken, maar wat is de beste instelling?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33

ralpje

Deugpopje

Als beide manieren werken, waar haal je dan het beste resultaat? Dat is dan de beste instelling :)

Ik denk dat het weinig uitmaakt, hoewel de omschakeling op je pc / laptop wat soepeler gaat als het hetzelfde kanaal is, volgens mij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 11:45
ik denk dat je ze allebei op hetzelfde channel moet hebben staan wil je ze ook ondeling kunnen zien....

Maar ik kan het ook mis hebben. :? :X

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Denk dat ik er uit ben, na lang zoeken dit gevonden;
http://hardware.mcse.ms/s...4&perpage=10&pagenumber=1

Hier wordt duidelijk uitgelegt dat je 1 SSID moet hebben (anders geen roaming) en verschillende channels moet gebruiken die zover mogelijk van elkaar liggen i.v.m. interferentie etc.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Vraag me dat ook al een tijd af, daar ik eens de gelegenheid had om 2de ap thuis te gebruiken.

Heb toen zowel verschillende als zelfde kanalen uitgeprobeer en merkte eingelijk niet direct verschil.

Sommigen beweren dat bij gebruik van zelfde kanalen beide ap's hun signalen "tegen elkaar in worden gedrukt". Nochtans werkte dat hier toen.

Vind het eingelijk best wel een dilemma wat men best gebruikt. Zoals al gezegd, Linksys beweerd zelfde kanalen (geld hun situatie ook voor roaming?), maar technisch gesproken zou je denken dat zelfde kanalen voor soort storing zorgen (tussen beide ap's).