Toon posts:

[2003] Cluster met lokale hardisken*

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Ik ben nu al een paar dagen aan het proberen een windows 2003 cluster op te zetten. Ik heb hiervoor nu 3 servers in een cluster zitten. Nu moeten ze natuurlijk ook nog wat gezamelijke schijf ruimte hebben.

Overal hebben ze het over een schijf welke via fiber/scsi verbonden is met iedere server. Mijn vraag (wat ik nergens heb kunnen terugvinden) is of het ook mogelijk is om de lokale hardisken te gebruiken?

Ik heb nu 3x een windows 2003 server

deze hebben allen 2 hardeschijven in raid. Ik zou deze eventueel onderling kunnen laten syngroniseren. Het is de bedoeling dat op deze servers IIS komt te draaien.

Alvast bedankt!

MvG
Dennis de Groot

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat voor cluster heb je het over? Windows load balancing vermoedelijk?

Shared storage in de form van fiber e.d. is bedoeld voor een cluster waarbij je de storage deelt - vaak is dat geen goede oplossing voor een webserver te clusteren (te duur) - maar om hier antwoord op te geven moeten we dus eerst weten over wat voor cluster je het hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet aan Windows load balancing gekomen. Heb met de Cluster administrator de 3 servers in een cluster gezet. Totzover allemaal goed gegaan :).

Alleen met de schrijf ruimte welke de 3 servers moeten delen....

Verder ziet het cluster verhaal in win2k3 er wel heel mooi uit :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke cluster service heb je het nu over? Voor zover ik weet kan je een reguliere cluster (dus geen NLBS/WLBS cluster) niet in hetzelfde cluster laten joinen zonder een quorum schijf - eentje die je niet hebt zolang je geen shared storage hebt :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
als er alleen maar IIS op komt te staan is wlbs meer als genoeg

dan heb je ook geen enterprise edition nodig maar kan je af met standard edition welke ook WLBS ondersteund (itt windows 2000 server standard)

dus waarom enterprise edition :? heb je geen gedegen vooronderzoek gedaan :? lijkt me nogal zonde van het geld om er achteraf achter te komen dat het overkill is

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Als je de cluster als een echte cluster zil gebruiken dan moet je inderdaad een shared device op Fibre of SCSI hebben.

Hierop komt je Quorum te staan wat moet te benaderen zijn vanaf elke node.

Je kan deze setup enkel als Load balancing gebruiken.

Vergeet een cluster zonder shared storage ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Network load balancing cluster aangemaakt :)

2 servers in de cluster.

Werkt verder helemaal prima. Kan het nu ook, als bijvoorbeeld 1 server uitvalt, of iis stopt. Dat hij dan deze server niet meer gebruikt?

(zonder dat ik hem handmatig moet uitschakelen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 15:48 ]

• Zwelgje
dat zou ie als het goed is vanzelf moeten doen (die host niet meer gebruiken) de workload wordt dan verdeeld tussen de overige hosts

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 28 juli 2004 @ 16:05:
dat zou ie als het goed is vanzelf moeten doen (die host niet meer gebruiken) de workload wordt dan verdeeld tussen de overige hosts
Helaas, ik heb op 1 van de servers IIS gestopt. Maar hij blijft proberen daarnaar een verbinding te maken. In de Network Load Balancing Manager blijft hij ook op groen staan.

Is dit wel te realizeren met NLB? Dat je opgeeft zogauw iis ergens niet werkt hij deze niet meer moet gebruiken.

Thankz!
Dennis,

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij kan je prima informatie hierover vinden op de Microsoft site. Daar heb ik ook uit heel veel kb artikelen informatie gehaald. Er zijn whitepapers over. Dus zoek even goed op http://www.microsoft.com .
Als je 1 snelle server hebt, dan kan je met VMWare een cluster nabouwen met shared disks, zonder dat je de beschikking hebt over een echte shared disk.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zover heb kunnen vinden is het niet mogelijk om op applicatie nivo te load balancen met de load balancer van ms2003.

Enkel als de netwerk verbinding word verbroken switcht hij tussen de nodes

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 08:25:
[...]

Helaas, ik heb op 1 van de servers IIS gestopt. Maar hij blijft proberen daarnaar een verbinding te maken. In de Network Load Balancing Manager blijft hij ook op groen staan.

Is dit wel te realizeren met NLB? Dat je opgeeft zogauw iis ergens niet werkt hij deze niet meer moet gebruiken.

Thankz!
Dennis,
die host moet down zijn.. niet IIS, NLB kijkt naar de availability van je host

Verwijderd

Je moet je ip adres van je website op je webserver veranderen naar het IP adres van de cluster dan zal deze de load verdelen.
(je hebt als het goed is een ip adres op moeten geven voor de cluster tijdens de installatie)

Maar volgens mij gaat het idee wat je hebt (volgens mij bedoel je dat als server 1 uitvalt server 2 de rol overneemt) niet werken omdat je geen quorum disk hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb NLB van MS2003 geprobeerd. Dit werkt op zich prima tot er een IIS server uitgaan. Zoals ook ergens te lezen was:

In another test I decided to turn off the Web service, which resulted expectedly in the network connection still being fed requests that now started to fail. This is to be expected because NLB deals at the network protocol level but doesn’t check for failure of the requests at the network application level (Web Server). For this scenario you will need a smart monitoring application that can tell that your Web services are not responding on port 80 or even better not returning the results that you should be getting back.

Ik heb ook geprobeerd om een Cluster op te zetten met de cluster administrator. Gaat op zich ook wel goed.

Er draait een web applicatie (source veranderd niet zo snel). Deze wilde ik op iedere server lokaal bewaren (Raid1).

Wat ik eigenlijk wil is:
- IIS6 load verdelen over servers
- als er 1 uitvalt, dat de andere het overnemen

Is er voor de quorum disk ook een goedkope oplossing? of gaat dit alleen lukken met dure scsi oplossingen?

Ben ondertussen ook wat aan het proberen met een Big-ip load balancer van F5 :)
en 2 windows 2003 boeken zijn nog onderweg.

De nieuwe virtual server van ms is trouwens ook wel grappig :)
http://www.microsoft.com/...irtualserver/default.mspx

• sergefonville
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars, ik wil een server(nlb(cluster)) opbouwen met IIS, Exchange, SQL, DHCP, DNS, AD en DFS.
Deze moeten allemaal blijven functioneren wanneer er 1 server uitvalt (totaal 4 met verschillende specificaties)

Edit: Sorry, beetje verkeken op het jaar |:(

[ Voor 10% gewijzigd door sergefonville op 09-08-2005 13:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

elevator schreef op woensdag 28 juli 2004 @ 10:39:
Welke cluster service heb je het nu over? Voor zover ik weet kan je een reguliere cluster (dus geen NLBS/WLBS cluster) niet in hetzelfde cluster laten joinen zonder een quorum schijf - eentje die je niet hebt zolang je geen shared storage hebt :)
Voor Windows 2000 clustering klopt dit. In Windows 2003 is er echter een nieuwe manier voor Quorum opslag bijgekomen: een "majority node set".

In the majority node set model, every node in the cluster uses a directory on its own local system disk to store the cluster configuration data. If the configuration of the cluster changes, that change is reflected across the different disks. Be aware that it is also possible to have shared storage devices in a majority node set cluster. The exact configuration depends on your installation's requirements.

bron: Quorum resource options when installing server clusters

Overigens moet je nog steeds in Windows 2003 een shared storage hebben (op een andere scsi-controller als waar het OS op staat), wil de installatie wizard uberhaubt starten.

edit: hmmm, gereageerd op een omhoog gekicked oud topic. :z

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 09-08-2005 15:08 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Misschien is een alternatief Legato Co standby server.
Gebruiken wij voor exchange.

www.legato.com
uitleg e.d. vind je op www.amitron.nl (dealer)
Pagina: 1