[CPU] 1 Mhz boven spec geeft artifacts, wél Prime-stabiel ?

Pagina: 1
Acties:

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 22:35
Als ik mijn FSB ook maar één Mhz omhoog gooi, zie ik meteen artifacts in 3DMark, Aquamark en in spellen die CPU-gelimiteerd zijn. Als ik mijn cpu op 245 FSB (ruim 3,4Ghz) laat lopen en dan een dagje Prime95 laat torture-testen krijg ik geen ene fout te zien.

De PCI/AGP is locked op 33.33/66.66, videokaart is niet OC'ed, processor is lekker koud: ~45 onder load, draai laatste BIOS, Intel drivers en 61.76 61.77 als ForceWare. Voltages veranderen helpt ook niet, MSI's eigen D.O.T. geeft ook artifacts.

Spekkies in 't kort:

MSI 865PE P-FISR
Pentium 4C 2,8Ghz SL6WT
Corsair Twinx1024 PC 4000 PT (3-4-4-8-8, 1:1)
XFX GeForce 6800 GT 350/1000 (ook op 400/1100 en 400/1200 artifacts)
Asetek Waterchill KT12A-L30
...rest lees je bij Spekkies :P

Vraag ik meteen maar of mensen nog een idee hebben om behoorlijk wat lucht uit de radiator te krijgen? Omdat ie nergens warm wordt, weet ik niet hoeveel er in zit, maar er zijn behoorlijk wat bubbels in verdwenen zeg maar :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Epsilon

Artifacts komen van je videocard en niet van je processor. Het heeft daar dus niets mee te maken :)

Verwijderd

Warmte in je case? =)
Artifacts onstaan nl. uit warmte :P

Verwijderd

Nou, ik had ooit een 3x86 waarvan de peiletjes rond de socket waren afgebroken. Koeler er gewoon bovenop gelegd....... zodra die niet goed lag, kreeg ik wel artifacts, had nikx met de vid kaart te maken ....... ;)

maar idd temperatuur is de cause

• IceEyz
Nee, temperatuur is absoluut niet de oorzaak en de CPU absoluut wél. Als alles op stock speeds draait heb ik nergens last van. Als de videokaart ruim overgeklokt is (400/1200) heb ik ook nergens last van. Maar als de CPU maar één Mhz omhoog gaat, dán krijg ik problemen in spellen, terwijl het systeem 100% Prime-stabiel is.

PCI/AGP snelheid zou je dan denken, maar die staat echt gewoon gelocked op 33.33/66.66

Laatste drivers, laatste BIOS... Hoe kan dit?

Om even "artifacts" te omschrijven: geflikker van textures door het scherm, verplaatste polygonen, al dat spul.

In Far Cry met hoge resolutie nergens last van, maar als je binnen bent in een simpel kamertje met weinig objecten en normaal licht, begint ook alles te flikkeren. Daar zal de CPU dus de limiet zijn?

Temps bij load: 30 case, 45 CPU (OC en stock, hij wordt nooit warmer :) )

[ Voor 6% gewijzigd door IceEyz op 28-07-2004 13:40 ]

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:01
Heb je al eens memtest gedraaid? Draai je dual mode?

Ik heb ooit zo een soort probleem gehad en het lag toen aan mijn ram.

• PacinoAllstars
PacinoAllstars schreef op 28 juli 2004 @ 13:44:
Heb je al eens memtest gedraaid? Draai je dual mode?

Ik heb ooit zo een soort probleem gehad en het lag toen aan mijn ram.
BTW wat voor voeding heb je die 6800 kaartjes eisen wel wat volt :)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

DaWaN

'r you wicked ??

Probeer ook eens Fastwrites en Side band adressing uit te zetten, en misschien de AGP op 4x te zetten.

To Pacino Allstars: gebruik dit eens Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 39% gewijzigd door DaWaN op 28-07-2004 13:47 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• IceEyz
Geheugen is Corsair PC 4000 in Dual Channel en is Memtest/Prime95 stabiel.
Tagan 480W dus de voeding vormt echt geen probleem.

Fast Writes Aan/Uit: Helpt niet
AGP 8x/4x: Helpt niet
Side Band Adressing: Niet configureerbaar

Beetje apart dat SBA niet in te stellen valt, maja, nog meer ideeën?

[ Voor 105% gewijzigd door IceEyz op 28-07-2004 14:13 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
IceEyz schreef op 28 juli 2004 @ 13:50:
Geheugen is Corsair PC 4000 in Dual Channel en is Memtest/Prime95 stabiel.
Tagan 480W dus de voeding vormt echt geen probleem.

Fast Writes Aan/Uit: Helpt niet
AGP 8x/4x: Helpt niet
Side Band Adressing: Niet configureerbaar

Beetje apart dat SBA niet in te stellen valt, maja, nog meer ideeën?
Draai eens single-channel geheugen en overclock hem dan 1mhz hoger, sommige mobo's houden niet zo van dual-channel.
Ik heb ook wel eens artifacts gekregen door klote ram.

• PacinoAllstars
DaWaN schreef op 28 juli 2004 @ 13:45:
Probeer ook eens Fastwrites en Side band adressing uit te zetten, en misschien de AGP op 4x te zetten.

To Pacino Allstars: gebruik dit eens [afbeelding]
Ja dat was een foutje I know how to edit!

BTW heb je in je bios een optie staan met de naam TOP PERFORMANCE?

Indien je die ziet staan zet die dan op DISABLE, dit is ook vaak een boosdoener!

• IceEyz
Instellingen in BIOS zijn verder normaal, geen PAT, lage timings of PerformanceBoostjes enz. Geheugen krijgt genoeg Volt, CPU krijgt genoeg Volt, alles doet normaal met Prime95, Memtest, zowel stock als oc'ed.

Single Channel kan ik niet instellen, haal er misschien morgen wel ff één reepje uit. Denk niet dat het daar aanligt, geheugen doet het helemaal goed namelijk.

Ik begin nu meer te denken aan driverprobleem ergens. Kunnen de ForceWares niet overweg met overspec instellingen? Verwacht ie een FSB van 200 ofzo? Zit de chipset in de weg?

^^ Kan allemaal volgens mij, maar ik heb dus geen idee hoe ik dat moet controleren...

• PacinoAllstars
IceEyz schreef op 29 juli 2004 @ 00:12:
Instellingen in BIOS zijn verder normaal, geen PAT, lage timings of PerformanceBoostjes enz. Geheugen krijgt genoeg Volt, CPU krijgt genoeg Volt, alles doet normaal met Prime95, Memtest, zowel stock als oc'ed.

Single Channel kan ik niet instellen, haal er misschien morgen wel ff één reepje uit. Denk niet dat het daar aanligt, geheugen doet het helemaal goed namelijk.

Ik begin nu meer te denken aan driverprobleem ergens. Kunnen de ForceWares niet overweg met overspec instellingen? Verwacht ie een FSB van 200 ofzo? Zit de chipset in de weg?

^^ Kan allemaal volgens mij, maar ik heb dus geen idee hoe ik dat moet controleren...
Uninstall is de hyperion drivers! Je hebt toch een msi/via chipset?

Om te uninstallen doe je hetzelfde als installen dmv de driver.exe te openen maar dan i.p.v. install uninstall te kiezen!

• IceEyz
Nee, Intel 865PE chipset, vandaar de naam van het moederbord :)

• IceEyz
Auw auw... Mijn voet!.... argh, wat een trap... B)

Verwijderd

PacinoAllstars schreef op 28 juli 2004 @ 13:45:
[...]

BTW wat voor voeding heb je die 6800 kaartjes eisen wel wat volt :)
volt? watt zul je bedoelen, maar dit zijn zoweiso niet echt symptonen van een te zwakke voeding, een full stressed cpu met prime vraagt waarschijnlijk meer watt dan een 3d mark demo, of een rustig kamertje in far cry

• IceEyz
Wham! Knal! Booom! ;)

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Bios-update? Chipset Driver (=AGP driver) update?

• IceEyz
Alles loopt op laatste drivers :)

Van DirectX 9.0b naar 9.0c heeft ook niets geholpen.

Heeft niemand dit dan ooit meegemaakt? Vreemde boel :P

Verwijderd

Oc het eens met 2MHz :P

• IceEyz
Tja, 1,2 of 600Mhz OC, maakt niks uit hé :)

Volgens mij heb ik ondertussen al wel een idee waar het aan ligt. DaWan meldde over de FW, AGP4x en SBA. FW en AGP4x hielpen niet, SBA was niet in te stellen. Nou heb ik nog eens goed gezocht op GooGle en de MSI-fora gelezen: Bij sommige mensen die hetzelfde probleem hebben moest je inderdaad SBA uitzetten.

Nu is het probleem dat het mobo niet SBA kan uitzetten en dat het nu Software-matig geregeld moet worden. Dat kan echter ook niet omdat (volgens RivaTuner) AGP mode 3.0 ingeschakeld is. Ik heb de AGP 3.0 specs eens vergeleken met de AGP 2.0 specs en daaruit blijkt dat SBA verplicht aan staat in 3.0

Alleen is het dus blijkbaar onmogelijk om terug te schakelen naar AGP mode 2.0, zowel in BIOS als Drivers. Ik zal eens wat mailtjes rondsturen om te eisen dat dat in te stellen valt en nog wat vragen hierover stellen op het MSI-forum.

Kortom: de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk gevonden, het is alleen nog niet opgelost...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oc je pc en zorg er voor dat de agp multiplier zo uitkomt dat de agp poort exact dezelfde werkfrequentie behoud. Als dit wél functioneerd dan kan je videokaart niet tegen het o.c.'en van je agp poort.

Ps. wat gebeurt er bij underclocken van 1 MHz :?

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 05-08-2004 21:55 ]

• IceEyz
M'n AGP wordt niet overgeklokt, die staat vast op 66.66Mhz

Onderclocken, kom ik net achter, kan ik helemaal niet :) Minimum FSB is 200, Max is 500.

Ugh, pijnlijk: $0400000006 AGP SBA : hardwired, enabled

Is dit dodelijk of overkomelijk?

[ Voor 29% gewijzigd door IceEyz op 05-08-2004 22:48 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

IceEyz schreef op 05 augustus 2004 @ 22:04:
M'n AGP wordt niet overgeklokt, die staat vast op 66.66Mhz

Onderclocken, kom ik net achter, kan ik helemaal niet :) Minimum FSB is 200, Max is 500.

Ugh, pijnlijk: $0400000006 AGP SBA : hardwired, enabled

Is dit dodelijk of overkomelijk?
Unwiren :P

Vermoedelijk dus hardwarematig vastgelegd. Misschien mogelijk aan te passen via een jumper maar denk het niet, misschien vereist je kaart dat dit aan staat en zodoende volgens AGP stecs dat het hardwired is via de vga kaart :?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

IceEyz schreef op 05 augustus 2004 @ 20:01:Nu is het probleem dat het mobo niet SBA kan uitzetten en dat het nu Software-matig geregeld moet worden. Dat kan echter ook niet omdat (volgens RivaTuner) AGP mode 3.0 ingeschakeld is. Ik heb de AGP 3.0 specs eens vergeleken met de AGP 2.0 specs en daaruit blijkt dat SBA verplicht aan staat in 3.0

Alleen is het dus blijkbaar onmogelijk om terug te schakelen naar AGP mode 2.0, zowel in BIOS als Drivers. Ik zal eens wat mailtjes rondsturen om te eisen dat dat in te stellen valt en nog wat vragen hierover stellen op het MSI-forum.
Uit je verhaal is me niet helemaal duidelijk of je in de gaten hebt dat AGP2.0 het zelfde is als AGP4x, en AGP3.0 het zelfde als AGP8x.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• IceEyz
AGP 2.0 is absoluut niet gelijk aan AGP4x en AGP 3.0 != AGP8x. In de AGP 3.0 specs staat ook dat 3.0 zowel op 8x als 4x werkt. Door AGP4x in te stellen beland ik dus niet in AGP 2.0 mode. In AGP 2.0 is SBA een optie, in AGP 3.0 een vereiste, waarschijnlijk is SBA daarom ook "hardwired".

Ik moet dus zien om m'n kaart, mobo of drivers in AGP2.0 te "foolen" en dan SBA uit te zetten. Alleen, dat lukt dus nog steeds niet... :(

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Bij nVidia kun je met nVhardpage een xtra AGP instellingen pagina tevoorschijn toveren, volgens mij kun je daarin SBA uitzetten :) (sorry dat ik daar nu mee kom, maar het schoot me net te binnen)

• IceEyz
Das hetzelfde als de Coolbits-hack en daar is SBA dus greyed-out, maar wel enabled...
offtopic:
Is pas een paar keer voorbij gekomen ;)

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

IceEyz schreef op 06 augustus 2004 @ 18:00:

offtopic:
Is pas een paar keer voorbij gekomen ;)
Tjah, ik dacht dat je die instellingen via het bios deed (daar kan het ook) en niet via de driver....

• IceEyz
Okay... Laat dat SBA maar zitten, het probleem is voor mij opgelost, maar nog lang niet voor iedereen. Via-via kwam ik aan dit topic waar héél wat mensen hetzelfde probleem hebben met een mobo van Asus, Abit en een paar MSI'ers.

Er lijkt een behoorlijk probleem met de 865PE chipset te zijn, die zorgt voor artifacts in 3D-Games. Bij sommigen begint dit pas bij 250Mhz FSB, bij eentje zelfs al op stock snelheden. Toen ik dit allemaal las, vond ik 't maar vreemd dat dit nog nooit op een frontpage heeft gestaan!?

Soms helpt het om de Mosfets rondom het AGP-socket te koelen met heatsinks en/of tafelventilators. Bij anderen helpt het aanzetten van PAT. Wéér anderen moeten in Single Channel modus draaien óf een andere ratio als 1:1 gebruiken. Nog wéér anderen hebben een nieuw mobo met 875-chipset gekocht óf ander geheugen geproeerd (OCZ 3500BE en 3700 schijnen het goed te doen). Bij mij heeft het verplaatsen van de RAM-modules geholpen: de ene stick van 1->4 en de andere van 3->2. Het enige probleem wat hiermee ontstaat, is dat Vcore niet meer in te stellen is...

-- Nieuw! :) --
Na wat klungelen met een CMOS-jumpertje is de Vcore weer in te stellen, maar geven games ook weer artifacts. Het vreemde is, dat bij ~210Mhz het zichtbaar wordt, maar als ik D.O.T. (Dynamisch Overklokkende Troep) gebruik (tot 220Mhz) er niks vreemds te zien is.
--Einde: Nieuw! :) --

Al met al een zeer vreemd verhaal en ondertussen vind ik het erg jammer van mezelf dat ik niet voor een A64/Nf250Gb oplossing ben gegaan. Maja, als je vader een multimedia-power-user is, dan moet je wat hé... :)

[ Voor 11% gewijzigd door IceEyz op 09-08-2004 11:04 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Bedankt dat je het nog eventjes uitlegt, ik begreep er ook niks meer van en vind het vreemd dat er inderdaad niks van bekend is.

Er zijn zeer veel mensen die ik in de loop van het jaar over artifacts hoorde met deze chipset, voor zover ik weet zijn er nog weinig mensen die van deze bug afweten en gaven ze de videokaart de schuld of bepaalde voltages.

• IceEyz
Tja, het is ook gewoon ronduit belachelijk. Ondertussen draai ik ook Single Channel geheugen en raad eens... géén artifacts in spellen en het is nog sneller dan Dual Channel modus. Nu kan ik 240FSB draaien, zonder artifacts en veel betere performance in, tot nu toe, elk programma/spel.

Ik denk dat ik ook een idee heb hoe het komt dat met D.O.T. tot 220FSB er géén problemen zijn. PAT schijnt de interne kloksnelheid van de chipset mee te laten schalen met de FSB. Zonder PAT zouden de twee asynchroon lopen en daardoor bij hevig gebruik problemen geven.

Mét PAT zou de interne bus van de chipset synchroon lopen met de FSB en dus pas bij veel hogere FSB's problemen geven (>250). PAT inschakelen op een 865 is alleen het inschakelen van de versnelde latenties en niet de interne snelheid. Dit verklaart ook meteen waarom de 875 géén problemen tot minstens 250FSB geeft. Er schijnt ook een speciale fix voor de Asusborden te zijn die er voor zorgt dat PAT volledig ingeschakeld wordt op de 865.

Het kan dus zijn dat D.O.T. de 865 op de een of andere manier beter behoedt voor fouten in het communiceren met het geheugen. Alleen houdt dat dus al bij 220FSB op. Dual Channel zou gewoon verboden moeten worden....
Pagina: 1