TwisterPC3200 Cas2 wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Voorgaand hieraan:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/938666
Ik heb al een tijdje een reep twinmos twister pc3200 Cas2. Dit werkt perfect.

Nu heb ik er nog een gekocht en zodra ik deze erin plug lopen mijn spellen niet meer. Crashes , Bsod etc. Ik dacht eerst dat mijn mobo of voeding het net niet meer trok. Oude werkende module eruit en enkeld de nieuwe erin. zelfde probleem.

Dus met de ene module wel en de ander niet. Voor zover ik weet zijn de modules gelijk : 512MB PC3200 Cas2

Ik dacht eerst dat de module gewoon d00d zou zijn, dit lijkt het meest logisch maar hetgeen dat mij doet twijfelen is dat ze beide door uren memtest heen komen.... Moet ik nu de module gaan ruilen of een ander mobo zoeken?
Nu heb ik ondertussen de module geruild voor een andere maar nu crashed ut2004 terug naar de desktop en krijgt far cry bij het opstarten een fatal exeption.

Het idiote is dat het 2 identieke modules betreft met dezelfde timings en ook in hetzelde slot doen de problemen zich voor. Ik kom er zelf echt niet meer uit en heb er al onwijs veel tijd inzitten.

De Feiten:

- De modules zijn exact gelijk aan specs : 512MB PC3200 Cas2
- Memtest loopt uren prima zowel met de een, de ander EN met beide
- Ut crashed naar de desktop na een paar minuten gamen
- Far cry wil niet eens opstarten met een fatal exeption melding
- Problemen doen zich niet voor met de oude module. Wel met beide maar ook met de nieuwe module als enige in het oude slot.
- Systeem is niet overgeklokt en naar zover ik weet loopt het geheugen op de timings waar het voor gemaakt is:

CAS2 , 2, 4, 8

Betekend dit hetvolgende?

CAS latency 2
RAS to CAS latency 2
RAS Precharge Delay 4
Active Precharge Delay 8

?

Afbeeldingslocatie: http://www.benchmark.co.yu/tests/mainboards/asus/a7v600/bios_2.jpg

Zo ziet mijn bios er dus uit. Hoe zit het met "1T Command Control"? Hoe weet ik of de reepjes dit aankunnen en wat is het precies?

De "By SPD" van mijn bios maakt er CAS2, 2, 3, 8 van . Zou ie hierdoor vast kunnen lopen?

help? Ik kom er niet meer uit

Specs gekopieerd uit mijn sig want blijkbaar mocht een linkje naar mijn specs niet :
Chieftec HPC-360-202
Asus A7v600
Processor(s) Amd AthlonXP 3200+
1024Mb Twinmos Twister PC3200 DDR400
2x Maxtor Diamond max 9 120GBSata RAID 0 | Maxtor Diamond max 9 200GB Ata133
Club3d AtiRadeon9500Pro
Aopen 52x32x52 Chameleon pack
Lite-on LT-163 16x48 region free RPC-1 bios
Logitech Z-680 5.1
Soundblaster Live! 5.1
3com 3c905tx 100Mbit 3com 3c940 1000MbitLom
Zalman CNPS7000A
Verder staat voor alle hardware de meest recente driver geinstalleerd en heb ik alleen voor de videokaart een afwijkende driver, de omega's. Maar ook deze wederom zo recent mogelijk. Dit alles draait op Windhoos XP Pro MET SP1 en alle updates.

[ Voor 58% gewijzigd door Pakjebakmeel op 28-07-2004 08:40 ]

Verwijderd

Been there, done that!

Ik heb twee 512mb repen TwinMos pc3200 op mijn K8NNXP gehad met dezelfde shitproblemen. Eentje werkt wel, twee niet. TwinMos geheugen is vaak niet compatible met de nieuwere moederborden.

Enige oplossing is gewoon ander geheugen halen. Ik heb mijn TwinMos vervangen door Kingston HyperX geheugen en sindsdien geen geheugenproblemen meer.

TwinMos is snel en goedkoop geheugen... maar het werkt helaas lang niet op alle moederborden.

Zucht... waar zijn de tijden gebleven dat je nog gewoon alle hardware op alle hardware kon aansluiten zonder problemen. Je wordt er tegenwoordig gek van, je moet met alles rekening houden. Maar goed, dat maakt het leven van een tweaker weer wat 'interessanter'. ;)

• Pakjebakmeel
Aargh, dit IS frustrerend. Nou zal ik waarschijnlijk dus WEER terug moeten naar computerland en zit ik meteen opgescheept met mijn oude module die ik niet kan ruilen :(

Denk dat het geen goed idee is om bijv twinmos te mengen met corsair of kingston?

Maar volgens mij heb je niet alles gelezen ( begrijpelijk , tis een heel verhaal :P ):
Ik heb twee 512mb repen TwinMos pc3200 op mijn K8NNXP gehad met dezelfde shitproblemen. Eentje werkt wel, twee niet.
Problemen doen zich niet voor met de oude module. Wel met beide maar ook met de nieuwe module als enige in het oude slot.
Wat ik hier uit opmaak is dat bij jou de 2 het individueel wel deden maar zodra ze bij elkaar werden geplaatst er mee kapten. Maar mijn probleem is dat 1 het wel doet en de ander niet. Ook als ze er alleen in zitten.

Verwijderd

Heeft die nieuwe reep niet toevallig chips van een andere fabrikant of net een ander type? Dat scheelt ook een slok op een borrel. Het zou zomaar kunnen dat de nieuwe reep chips heeft die niet compatible zijn met je moederbord.
Als dit zo is, zou je nog naar computerland kunnen gaan en vragen of ze repen hebben (of aan repen kunnen komen) met dezelfde chips als je oude reepje.

Maar goed... dan nog weet je niet 100% zeker of het gaat werken. Ik had zelfs twee repen dual-ram met exact dezelfde chips en die werkten ook niet samen.

TwinMos switcht nogal eens van chipbakker. Toen tweakers.net ooit een test van de TwinMos reepjes plaatste hadden ze nog winbond chips, maar toen ik ze kocht was het al een of ander brak merk.

Wat je nog kunt proberen is om je Cas op 2,5 of op 3 te zetten. Dat wil je liever niet, maar het kan helpen.

Ik zou zeker geen TwinMos en Corsair of Kingston samen op een bord prikken. De kans is volgens mij erg klein dat dat werkt. Maar goed, als je kunt ruilen en het thuis mag proberen, kan het natuurlijk nooit kwaad. Stel dat het werkt, dan is in ieder geval je oude chip niet overbodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 11:31 ]

• Pakjebakmeel
Ik had zelfs twee repen dual-ram met exact dezelfde chips en die werkten ook niet samen.
Nogmaals, het is 1 chip die niet werkt , als ik mijn oude alleen erin stop gaat het prima. Met ALLEEN de nieuwe loopt het al mis.

kan iemand wel hier antwoord op geven? :

CAS2 , 2, 4, 8

Betekend dit hetvolgende?
CAS latency 2
RAS to CAS latency 2
RAS Precharge Delay 4
Active Precharge Delay 8
als ik dit namelijk instel in mijn bios boot ie helemaal niet meer

[ Voor 38% gewijzigd door Pakjebakmeel op 28-07-2004 12:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 11:27:
Heeft die nieuwe reep niet toevallig chips van een andere fabrikant of net een ander type? Dat scheelt ook een slok op een borrel. Het zou zomaar kunnen dat de nieuwe reep chips heeft die niet compatible zijn met je moederbord.
Als dit zo is, zou je nog naar computerland kunnen gaan en vragen of ze repen hebben (of aan repen kunnen komen) met dezelfde chips als je oude reepje.
Je moet ook wel mijn berichtje goed lezen. B)
Het kan dus zijn dat je nieuwe reep chips bevat van een andere fabrikant. Als die chippies niet compatible zijn met je moederbord gaat het dus nooit lukken.

Nogmaals, zijn de chips op je oude reepje exact hetzelfde als de chips op je nieuwe reep?

Probeer eens 2,5-2-3-8 of zelfs 3-3-3-8 om op safe te gaan.

• Pakjebakmeel
2,x-2-x-x trekt ie zowieso niet ? :?

hij wil minimaal 3 daar hebben :(

[ Voor 31% gewijzigd door Pakjebakmeel op 28-07-2004 16:39 ]

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:16
Weet je wel zeker dat beide modules gelijk zijn??
Bij oude modules werd BH-5 chips gebruikt, in de nieuwe niet. Bij de nieuwe modules zijn de ras to cas e.d. hoger (langzamer dus).
Draai het eens op 3-3-3-8 als eerder aangegeven en vertel dan a.u.b. of de problemen blijven.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

NOVA_TheCrew schreef op 28 juli 2004 @ 16:54:
Weet je wel zeker dat beide modules gelijk zijn??
Bij oude modules werd BH-5 chips gebruikt, in de nieuwe niet. Bij de nieuwe modules zijn de ras to cas e.d. hoger (langzamer dus).
Draai het eens op 3-3-3-8 als eerder aangegeven en vertel dan a.u.b. of de problemen blijven.
Precies, laat ons nu eerst eens weten of die chips wel hetzelfde zijn. Dat is van essentieel belang.

• Pakjebakmeel
Hoe kom ik daar achter als er een heatspreader op de chips zit? Ik wil hem er eigenlijk niet afhalen ivm de garantie.

Het is natuurlijk duidelijk te zien als je hem eraf hebt gehaald... Kan je het niet zien aan een serie/oplage nummer zonder de heatspreader eraf te halen?

• Low-Tech
Test eerst eens, en vertel de uitslagen.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Pakjebakmeel
Was ik al van plan maar mijn pc staat thuis en ik ben @ werk.

Laat het vanaaf meteen weten zodra ik thuis ben

edit:
Yes,
2,5-4-3-8 trekt ie wel
2-4-3-8 niet

[ Voor 22% gewijzigd door Pakjebakmeel op 30-07-2004 08:23 ]

• Pakjebakmeel
* Met mijn slaperige kop een nieuwe post gemaakt ipv editten :X |:( :Z

[ Voor 79% gewijzigd door Pakjebakmeel op 30-07-2004 08:23 ]

Verwijderd

Dan moet je je timings dus gewoon iets minder agressief zetten.
2,5-4-3-8 werkt dus.
2,5-3-3-8 misschien ook?

Werken ze dan ook als je ze er allebei in prikt?

Op zich jammer dat je module niet draait volgens de specs die op de module staan, maar met iets minder agressieve timings verlies je niet echt veel snelheid hoor.

• Pakjebakmeel
Hmmz, naja,. Dan moet het maar zo. Ik zal nog eens proberen op 2,5-3-3-8

Wat is de impact van die timings denk je?

Verwijderd

Je kunt ook nog proberen de agressieve timings en dan je DDR voltage met 1 of 2 tienden verhogen. Wil soms ook net het verschil maken.

Het effect van iets mindere timings is in 3Dmark2003 zo'n 10-40 punten. Echt helemaal niet schokkend dus. Als je het wilt testen, moet je 3Dmark eens draaien met de settings die nu voor je werken en dan daarna met nog hogere timings. Bijvoorbeeld 3-4-3-8. Check dan het verschil eens.

D'r wordt altijd heel stoer over snelle memorytimings gedaan en het heeft zeker effect op je performance, maar lang niet zo groot als veel mensen graag doen geloven. Tuurlijk als je er een geheugenbenchmark loslaat zie je duidelijk het verschil, maar in real life valt het nogal mee.

• Pakjebakmeel
wopkeey dan. Ik denk dat ik dan even ga klooten met mijn volts. Anders laat ik het wel lekker zoow

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 30 juli 2004 @ 11:32:
wopkeey dan. Ik denk dat ik dan even ga klooten met mijn volts. Anders laat ik het wel lekker zoow
Ik heb ook TwinMos geheugen in één van de bakkies hier. En da's qua voltage erg veeleisend.

Het mem draait op 2.5-3-3-8 (net als jij), maar moet er 2.95 Volt (!) voor hebben. Sterker nog da's de door het SPD opgegeven voltage, terwijl op de verpakking 2.75 stond, maar dat werkt dus echt niet.

• Pakjebakmeel
Grr, nooit meer twinmos voor mijn in het vervolg. :(

Verwijderd

Twee maanden geleden trok ik precies dezelfde conclusie.

Ik had een positieve review op tweakers.net gelezen, maar dat was nog een batch met de goede oude winbond chips. Sinds ze de Bh5 en Bh6 chips gebruiken hoor ik alleen maar ellende met TwinMos.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 14:34:
Twee maanden geleden trok ik precies dezelfde conclusie.

Ik had een positieve review op tweakers.net gelezen, maar dat was nog een batch met de goede oude winbond chips. Sinds ze de Bh5 en Bh6 chips gebruiken hoor ik alleen maar ellende met TwinMos.
Gebruikten ze maar Winbond BH5 of 6.

Dat zijn toevallig de beste overklokkers die er ooit hebben bestaan. BH6 is zelfs zeldzaam !

Verwijderd

Oeps... Yep, was even in de war. Ten tijde van de tweakers.net review gebruikten ze nog Winbond BH5's.

Ik had TwinMos TMD chips op mijn modules zitten.

• Pakjebakmeel
Schijnbaar was mijn ene chip dan BH5 . Die nieuwe zijn idd K*t, het wil niet eens op spec lopen. Ik ga zo maar eens voltage verhogen om aan de SPECS TE KOMEN :( :(

• Low-Tech
De specs zijn waarschijnlijk vernieuwd met de nieuwe chips.

Pagina: 1