Tips gevraagd voor het maken van foto's vd maan

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Hallo,

De nachten zijn helder en de maan wordt alsmaar mooier (binnenkort vollemaan), dus heb daarnet ff een paar foto's van de maan gemaakt.

Foto's zijn gemaakt met een Nikon D70 in combo met een Sigma 170-500 5.0-6.3 op statief.

Wat voor instellingen gebruiken jullie zoal om een mooi resultaat te krijgen?
Op 1 of andere manier vind ik ze nog niet mooi. Dit komt natuurlijk ook, doordat de maan er alleen maar opstaat. Een paar contouren van huizen ofzo, zou die foto weer een stuk leuker maken. Misschien van de week maar eens de polder in fietsen............

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/N07MB19F2577/p.jpeg
Sluitertijd 1/100 diaf 6.3 iso 800 witbalans op TL licht (stond hij nog op)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/6RE2IZ68XT0G/p.jpeg
Sluitertijd 1/30 diaf 6.3 iso 200 en automatische witbalans

XBL: theArthurrrr

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De 1ste is het duidelijk het mooist naar mijn mening.

Zelf heb ik wel is geprobeerd zonder flits een foto te maken in het donker buiten van mooie wolken.. toen ik de foto bekeek totoaal zwart :P lol.. instellingen weet ik niet meer. Camera = Canon A80

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

langere sluitertijd lijkt mij

[ Voor 67% gewijzigd door ETM op 27-07-2004 23:47 ]

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DeWaanzin schreef op 27 juli 2004 @ 23:38:
Sluitertijd 1/100 diaf 6.3 iso 800 witbalans op TL licht (stond hij nog op)

Sluitertijd 1/30 diaf 6.3 iso 200 en automatische witbalans
Probeer eens iso 800 met 1/30 :)
Sluitertijd kan je nog wel een stuk verhogen. Door je statief heb je daar veel marge...

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Vanavond weer een kans hopelijk.

Zal nog eens iets meer met sluitertijden, wit balansen en iso settings klooien. Ik heb nog t/m zaterdag de tijd, want dan is het weer vollemaan

Verwijderd

Neeeee, geen lange sluitertijd! Hoogstens een kwart seconde, daarboven is ie gegarandeerd bewogen. De maan beweegt sneller over het firmament dan je denkt hoor!

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 07:36:
Neeeee, geen lange sluitertijd! Hoogstens een kwart seconde, daarboven is ie gegarandeerd bewogen. De maan beweegt sneller over het firmament dan je denkt hoor!
??? Sorry hoor, ik heb geen cijfers, maar ik vind het nogal moeilijk om te geloven dat de maan in bijv. een volle seconde zo veel beweegt dat je het op een foto ziet.

Maar ik zou hier (zeker in geval van statief) ook gaan voor een langere sluitertijd

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

lange sluitertijd heeft echt geen zin geloof me :) het word dat gewoon een witte vlek. Voor mn analoge cam gebruik ik altijd 1/iso @ f16. Maar vaak gebruik ik f11 om een beetje de gloed van de maan te krijgen. Digitaal is het íets anders, ik zal even een plaatje van me zoeken.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
matinez schreef op 27 juli 2004 @ 23:42:

Zelf heb ik wel is geprobeerd zonder flits een foto te maken in het donker buiten van mooie wolken.. toen ik de foto bekeek totoaal zwart :P lol.. instellingen weet ik niet meer. Camera = Canon A80
Ik weet niet wat het flitsbereik is van de A80, maar het lijkt me stug die 'ie in staat is om de wolken te verlichten. ;)
Flitsen terwijl het voorwerp verder dan 8 meter bij je vandaan is heeft totaal geen nut, en heeft ook alleen maar een negatief effect omdat de sluitertijd daardoor te kort wordt gehouden.

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Ok, hier een voorbeeld van een foto met een lange sluitertijd: 1 (één) seconde.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/borghstijn/moon_1s_d5.jpg

Zoals je ziet: tis net de zon :+

Deze is met mn oude dimage5 gemaakt, 1/160 @ f8:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/borghstijn/moon_ok_d5.jpg

en dit is de recentste, een stukje uit een foto van mn D70 met de 70-300ED,
1/125 @ f5.6 <- diafragma schijnt lager te moeten bij digitaal
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/borghstijn/moon_small_d70.jpg

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik heb spotmeting gebruikt met een korte sluitertijd, gaf het beste resultaat bij mij.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 23:33
Ik zal ook eens kijken of ik met mijn statief mooie foto's kan maken van de maan. Ik dacht in 1e instantie ook dat je de sluitertijd wat langer zou moeten zetten, maar ja dat probeer ik dan vanavond wel even uit.

@barf: vooral die laatste is erg mooi gelukt

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Toevallig, ik heb laatst ook een foto van de maan gemaakt. Foto is niet veel soeps (beetje veel ruis, onscherp. Ik zie net dat ik de foto in de macrostand heb gemaakt :X ), maar misschien heb je er nog wat aan.

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.6-6.nightmail.ru/moon.jpg

Instellingen:

Camera: Minolta DiMage Z1
Sluitertijd: 1/1000
Diafragma: F3.5
Cameragevoeligheid: ISO200
Flash: No
Witbalans: Auto

Steam

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:14
Misschien kun je pannen? :)

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 15:35
Cropped only, 1/125, F5.6, ISO100, WB cloudy:

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/9245/moon2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 28-07-2004 09:28 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

mAdRaZ0r schreef op 28 juli 2004 @ 08:42:

??? Sorry hoor, ik heb geen cijfers, maar ik vind het nogal moeilijk om te geloven dat de maan in bijv. een volle seconde zo veel beweegt dat je het op een foto ziet.

Maar ik zou hier (zeker in geval van statief) ook gaan voor een langere sluitertijd
Het is al empirisch aangetoond, maar voor de mensen die mij niet geloven een kleine berekening.

De aarde draait in 24 uur om zijn as. De omtrek van de aarde is op de evenaar 40000 km. Je kan dus redeneren dat de hemel met een snelheid van 40000/24 km/h aan je voorbij 'raast'.

Even een iets duidelijker voorbeeld: de schaduwrand van de zonsopgang beweegt met dezelfde snelheid over het aardoppervlakte.

Per seconde beweeg je dus 429m t.o.v. de maan (even kort door de bocht). Nu is de parallax tamelijk klein omdat de maan iets van 385000 km van ons vandaan staat, en ik ga even niet uitrekeningen met hoeveel boogseconden hij dan beweegt enzo, maar ik denk dat mijn punt wel redelijk duidelijk is ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 10:14 . Reden: kwoot erbij gezet ]

Verwijderd

Volgens mij beweegt de maan grofweg zijn eigen diameter per 4 minuten.
Mijn tip> de mooiste foto's van de maan haal je van internet.
Wil je echter de maan in de achtergrond, een lange telelens gebruiken anderz wordt hij zo klein. of zoals ze in films doen het phothoshoppen van een grote maan in je foto. B)

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 10:17:

dat is de meest waardeloze tip die ik ooit heb gehoord :D

Jij bent in elk geval geen fotograaf :+

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 07:36:
Daar kwam ik dus ook achter. Bij een sluitertijd van 1 sec. was m'n foto niet meer scherp. Achteraf stond dat ook nog in een fotoboekje..........

@BaRF en @MartijnA3: mooie foto's hoor

Ik ga vanavond bij een vriend van me in Dishoek bbq-en en neem dus m'n set-up mee. Ik hoop dat ik daar wat plaatjes van de maan met wat herkenbare contrasten (de bunkers in de weilanden -> iedereen die in de buurt van Midddelburg woont weet wel ongeveer waar dat is) kan maken.

Een foto van alleen de maan kan nl. overal ter wereld zijn.

• MartijnA3
Nog een die ik eerder heb gemaakt, settings weet ik niet meer, maar kan niet veel anders zijn als die van de vorige:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/moon_cropped2.jpg

iRacing Profiel

Verwijderd

erg mooi, MartijnA3!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
MartijnA3 schreef op 28 juli 2004 @ 14:02:
Nog een die ik eerder heb gemaakt, settings weet ik niet meer, maar kan niet veel anders zijn als die van de vorige:
[afbeelding]
[rml]MartijnA3 in "[ Panasonic DMC-FZ10] 12x zoom, IS, 4MP"[/rml] :Y) tadáá

[quote]
Alleen gecropped, 1/125, F5.6, ISO100, WB bewolkt
[/quote]

/edit2

Nah, 't is een andere zo te zien... maar goed, weer eenstje van de maan :)
Ging dus om deze foto:"

/edit2: tja, nog een keer laten zien is inderdaad niet zo handig... volgende keer moet ik beter lezen :)

[ Voor 30% gewijzigd door SysRq op 28-07-2004 14:46 ]

-

• MartijnA3
Kijk eens een paar posts omhoog, daar staat die foto al. ;)

iRacing Profiel

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

matinez schreef op 27 juli 2004 @ 23:42:

Je denkt toch niet dat die flits zo ver komt he :?

iStockphoto

Verwijderd

delict schreef op 28 juli 2004 @ 09:02:
[...]

Ik weet niet wat het flitsbereik is van de A80, maar het lijkt me stug die 'ie in staat is om de wolken te verlichten. ;)
Flitsen terwijl het voorwerp verder dan 8 meter bij je vandaan is heeft totaal geen nut, en heeft ook alleen maar een negatief effect omdat de sluitertijd daardoor te kort wordt gehouden.
BlizzarD schreef op 28 juli 2004 @ 14:33:Je denkt toch niet dat die flits zo ver komt he :?
:X

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb gisteren ook ff gekeken of ik de maan een beetje redelijk kon vastleggen.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.wolsink2/maan.jpg

Gemaakt met een Minolta Dimage Z2 en Raynox DCR-2020PRO Telephoto Conversion Lens. Sluitertijd is 1/160 en de lichtmeting op spot gezet. Ik heb m gemaakt vanaf statief, maar volgens mij had dit ook nog wel zonder gegaan.

• David
  • Laatst online: 05-02 13:48
The Moon - The full moon is, in fact, an object in direct sunlight, and requires the same exposure as any object in direct sunlight (i.e. the "sunny f16 rule applies). This means 1/ISO at f16 for a "mid tone" object. The moon is in fact darker than a mid-tone, but we don't normally want it to look dark, so 1/ISO at f11 is a better starting point. So with ISO 100 film and an f8 lens, you would shoot at about 1/250. Bracketing exposure is a good idea too. When the moon isn't full, you will need a longer exposure, perhaps a couple of stops more for 1st and last quarter. Note though that there is a great range of brightness across the moon, so you may not find a single exposure which will give you optimum results for both the terminator (dark/light or day/night boundary) and the limb.
Afkomstig van http://www.photo.net/photo/nature/sunmoon

Dato DUO synth voor twee

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Gave foto's!

• MartijnA3
wolly_a schreef op 28 juli 2004 @ 17:52:
Ik heb gisteren ook ff gekeken of ik de maan een beetje redelijk kon vastleggen.

[afbeelding]

Gemaakt met een Minolta Dimage Z2 en Raynox DCR-2020PRO Telephoto Conversion Lens. Sluitertijd is 1/160 en de lichtmeting op spot gezet. Ik heb m gemaakt vanaf statief, maar volgens mij had dit ook nog wel zonder gegaan.
Erg gedetailleerd, maar jammer van die CA bovenin. Welk diafragma heb je gebruikt?

iRacing Profiel

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@MartijnA3
Hmmm..... Ik heb de foto hier zo niet bij de hand, maar ik heb volgens mij het toestel alles automatisch laten bepalen, behalve de focus. Maar ik meen me iets te herinneren van F3,7 ofzo... De CA komt denk ik door de Raynox Teleconvertor.

• MartijnA3
Probeer eens een diafragma van F5.6 ofzo, bij mijn FZ10 is de CA dan weg. Als ik op F2.8 schiet, krijg ik ook CA.

iRacing Profiel

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 10:11:
[...]

Het is al empirisch aangetoond, maar voor de mensen die mij niet geloven een kleine berekening.

De aarde draait in 24 uur om zijn as. De omtrek van de aarde is op de evenaar 40000 km. Je kan dus redeneren dat de hemel met een snelheid van 40000/24 km/h aan je voorbij 'raast'.

Even een iets duidelijker voorbeeld: de schaduwrand van de zonsopgang beweegt met dezelfde snelheid over het aardoppervlakte.

Per seconde beweeg je dus 429m t.o.v. de maan (even kort door de bocht). Nu is de parallax tamelijk klein omdat de maan iets van 385000 km van ons vandaan staat, en ik ga even niet uitrekeningen met hoeveel boogseconden hij dan beweegt enzo, maar ik denk dat mijn punt wel redelijk duidelijk is ;)
Heb het wel even verder gerekend, maar dat is dus (zwaar afgerond) 1/5 graad in een seconde. Inderdaad meer dan dat ik had verwacht, maar ik betwijfel nog steeds of je dat ziet. Maar toch bedankt voor je gegevens!

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Verwijderd

mAdRaZ0r schreef op 29 juli 2004 @ 08:57:

Heb het wel even verder gerekend, maar dat is dus (zwaar afgerond) 1/5 graad in een seconde. Inderdaad meer dan dat ik had verwacht, maar ik betwijfel nog steeds of je dat ziet. Maar toch bedankt voor je gegevens!
u r welcome :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003

BoAC

Memento mori

MartijnA3 schreef op 28 juli 2004 @ 23:37:
Probeer eens een diafragma van F5.6 ofzo, bij mijn FZ10 is de CA dan weg. Als ik op F2.8 schiet, krijg ik ook CA.
Klopt als ik met mijn camera (A60) door mijn verrekijker :P en F2,8 de maan fotografeer dan krijg ik ook een blauwe rand met F8.0 is et bijna weg ;)
Zal kijken of et vanavond lukt..

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
wolly_a schreef op 28 juli 2004 @ 17:52:
Je hebt 380mm op je Z2 maal 2.2 van je Raynox geeft 836mm! Zonder statief is de regel, dat je ongeveer je lenge in mm bij een sluitertijd van 1/(je aantal mm) nog goed kan stilhouden uit de hand. Dus was tripod geen overbodige luxe. 8)

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 10:17:
Volgens mij beweegt de maan grofweg zijn eigen diameter per 4 minuten.
Wil je echter de maan in de achtergrond, een lange telelens gebruiken anderz wordt hij zo klein. of zoals ze in films doen het phothoshoppen van een grote maan in je foto. B)
Dit is ook de reden dat je in een landelijke omgeving (dus weinig omgevingslicht) met een hoge sluitertijd en redelijk hoge ISO waarde van de mooi sterrensporen kan fotograferen :>

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Gister geen puf gehad om foto's van de maan te maken, maar we hebben nog een paar avonden/nachten de tijd tot volle maan.........

• BaRF

BaRF

bijna kerst

DeWaanzin schreef op 29 juli 2004 @ 17:03:
Gister geen puf gehad om foto's van de maan te maken, maar we hebben nog een paar avonden/nachten de tijd tot volle maan.........
nu was de maan gisteravond boven vlissingen/middelburg ook wel flink wazig hoor :P

Binnenkort op mn werk nog even een 500mm bestellen voor 'de voorraad' <- oftewel dan kan ik hem eens lenen hehe en dan mn 2x convertor er op :) Heb ik al wel eens gedaan met mn analoge cam en dan kun je echt dicht bij komen! Kun je nagaan met die 1.5 factor :X

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003

BoAC

Memento mori

Heb zoals belooft ff 4 foto's gemaakt van de maan ;)
Afbeeldingslocatie: http://boac.homelinux.org/fotos/albums/photography/Maan/small_IMG_3481.JPG
Exif info
En een iets langere sluitertijd:
Afbeeldingslocatie: http://boac.homelinux.org/fotos/albums/photography/Maan/small_IMG_3482.JPG
Exif info

En kijk hier voor de rest ;)

• MartijnA3
Afbeeldingslocatie: http://img39.exs.cx/img39/410/moon3.jpg

cropped only, F5.2, 1/40, ISO50, uit 't handje met 12x zoom.

iRacing Profiel

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Mooi hoor,

Hier was het jammergenoeg bewolkt en heb dus nix kunnen schieten. hopelijk vanavon nog een kans en anders jammer dan.

Verwijderd

*Subbie klikt: als achtergrond gebruiken :) *

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 12:01 ]

• Sick Nick
  • Laatst online: 06-02 16:34

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/jlouw/maan.jpg

Hier wat foto's die ik vanavond heb geschoten, een aantal vanuit m'n dakraam en een aantal vanuit de tuin. Alles met een canon powershot S1, 10x zoom vanuit de hand. Heb allerlei dingen uitgeprobeerd met deze foto's als resultaat.
Pagina: 1