[discussie] browser upgrade boodschap opnemen in css pagina?

Pagina: 1
Acties:

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Hoi,

Ik bouw inmiddels al weer ruim anderhalf jaar al mijn websites volgens de 'gebruik-de-juiste-semantiek-en-doe-je-make-up-met-css'-methode. Hierbij gebruik ik ook een paar truckjes zodat de browsers die onvoldoende css ondersteunen (ie4, ns4, ie5mac en natuurlijk lynx) een text-only versie van mijn pagina's te zien krijgen.

Ik zit er aan te denken in een aantal van mijn pagina's onder in de footer een boodschap op te nemen waarin ik de gebruiker uitleg dat hij wsch een browser gebruikt die geen css2 ondersteund, daardoor geen plaatjes en andere grafische dingetjes weergeeft, en voor een 'mooiere' (tussen aanhalingstekens, omdat ik bij goede semantiek soms erg kick op text-only) weergave kunnen upgraden naar firefox, opera, netscape of (desnoods) ie6.

Nu vraag ik mij af hoe hier in het algemeen onder mede developers over gedacht wordt; is dit gebruiksvriendelijk of simply not done? In de verte riekt het namelijk ook een beetje naar de old-school sites van vroeger (96, 97) met die banners van 'netscape now!' en 'use internet explorer!'.

Kortom, wat denken jullie van een dergelijke melding? Wel of niet? En waarom dan?

[ Voor 4% gewijzigd door BetuweKees op 27-07-2004 22:48 . Reden: tikfoutje ]

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

Ik zou het op een persoonlijke website misschien nog wel zetten als ik nog ruimte had waarmeen ik niets wist te doen, maar zeker niet op de website van klanten.

Verder heeft zo'n boodschap denk ik wel vreselijk weinig zin. Er gaan toch maar heel weinig mensen switchen. Verspilde moeite.

Verwijderd

Ik vond de methode om 'background' te gebruiken wel goed bedacht. Vooral omdat deze geen kwaad doet bij Google, Lynx et cetera. En je hoeft maar 1 style sheet aanpassing te doen om het verwijderen indien het niet gewenst is.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het ligt er vooral aan hoe je het brengt. Je kan de gebruiker uitschelden, zijn browser uitschelden, simpelweg informeren, of je excuses aanbieden.

Trouwens, er zijn nu anno 2004 nog steeds websites die zulke berichten tonen, in het Websites die niet onder niet-IE browsers werken...(deel 2) topic staan er genoeg voorbeelden van.

Maar eerlijk gezegd zou ik niet de moeite nemen. Mensen die met zo'n enorm verouderde browser surfen zullen over het algemeen toch al niet zo'n prettige internetervaring hebben. En zullen waarschijnlijk al honderden van die berichten zijn tegen gekomen, en als ze dan nog steeds te koppig/dom/incapabel zijn om te upgraden zal jouw berichtje daar niets aan veranderen.

Trouwens, ik heb al jaren geen Netscape 4 gebruiker meer in het wild gezien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Ik heb op mijn website gewoon een medeling gepleurd waar gewoon in staat dat hun browser verouderd is met een link naar firefox. Meer moet je denk ik ook niet doen omdat het dan irritant word, het gaat er meer om dat mensen het lezen. Hoe vaker ze het lezen hoe geinteresseerder ze raken.

• Boegie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-10-2023

Boegie

We besiemelen mekoar

Johnny schreef op 27 juli 2004 @ 22:54:
[snipperdiesnip]
Trouwens, ik heb al jaren geen Netscape 4 gebruiker meer in het wild gezien.
Dacht dat ze inderdaad allemaal dood waren. Totdat ons bedrijf een opdracht van de Vlaamse Overheid kreeg. Hier werken dus nog hele volksstammen (lees honderden) mensen met Netscape 4.79

Dus zeg nooit nooit (of eigenlijk "ik heb al jaren geen...").

Back on topic: Mensen die nog met een verouderde browser werken zullen daar waarschijnlijk een (al dan niet) goede reden voor hebben. Denk aan dichtgetimmerde systemen met trage systeembeheerders en ooit gekochte licenties op een nu antieke browser.

[ Voor 4% gewijzigd door Boegie op 27-07-2004 23:21 . Reden: typo ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Boegie schreef op 27 juli 2004 @ 23:19:
[...]
Back on topic: Mensen die nog met een verouderde browser werken zullen daar waarschijnlijk een (al dan niet) goede reden voor hebben. Denk aan dichtgetimmerde systemen met trage systeembeheerders en ooit gekochte licenties op een nu antieke browser.
Dat moeten dan haast nog wel win95 of NT4 systemen zijn; wat zullen die mensen blij zijn als ze thuis met hun eigen PC weer het internet op kunnen ;)
Ik werk trouwens tegenwoordig bij een grote Nederlandse bank organisatie waar ook nog bijna alle werkstations op NT4 draaien (wel IE6 gelukkig), maar de internettoegang is daar zo brak als maar kan, en ik ben er nogal van afhankelijk om mijn werk te kunnen doen :X

Intentionally left blank

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34
Ik zit er aan te denken in een aantal van mijn pagina's onder in de footer een boodschap op te nemen waarin ik de gebruiker uitleg dat hij wsch een browser gebruikt die geen css2 ondersteund, daardoor geen plaatjes en andere grafische dingetjes weergeeft, en voor een 'mooiere' (tussen aanhalingstekens, omdat ik bij goede semantiek soms erg kick op text-only) weergave kunnen upgraden naar firefox, opera, netscape of (desnoods) ie6.
Is het de bedoeling dat die melding alleen komt als de css niet goed wordt ondersteund? (lijkt mij wel)
Ik heb laatst een truc gezien hoe dat is te regelen (via css een tekst op 'onzichtbaar zetten', als css niet ondersteund wordt, is de tekst dus ook niet onzichtbaar).

Als zo'n melding wordt geplaatst en verborgen met css lijkt het me een prima idee. Vooral als je dan in die mededeling zet dat die tekst niet zichtbaar is als je goede css ondersteuning hebt.

Voor de rest, ik denk dat zo'n verwijzing naar moderne browsers niet veel uithaald, maar het is beter dan de site gewoon ongeschikt maken voor die browsers.

[ Voor 12% gewijzigd door EdwinG op 27-07-2004 23:56 ]

Verwijderd

EdwinG, wat dacht je van Google? Of van andere browsers zoals speech browsers en dergelijke?

• zubauza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03-2016
een melding "uw browser ondersteund niet goed css" lijkt mij te veel op "this page is optimised for internet explorer > 5 screen resolution 800x600 or higher *flikkerend IE logo* blah..." :+

de meeste meeste mensen zien zelf wel dat je site niet goed gerenderd wordt ;)

deviantART gallery

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 16:31

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb gewoon een disclaimer op m'n eigen site geplaatst:
Disclaimer
First of all, there's a small chance that this website looks crappy in your favorite browser. As a webdeveloper I'm totally aware of that, but since this is my personal website, I don't feel obliged building a cross-browser and cross-platform website that looks good on your Mac or prehistoric Windows 95 PC.
:Y)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

zubauza schreef op 28 juli 2004 @ 08:37:
een melding "uw browser ondersteund niet goed css" lijkt mij te veel op "this page is optimised for internet explorer > 5 screen resolution 800x600 or higher *flikkerend IE logo* blah..." :+

de meeste meeste mensen zien zelf wel dat je site niet goed gerenderd wordt ;)
De meeste mensen zien dat echt niet hoor, die geven direct de webmaster daar de schuld van. En met een subtiele mededeling op je site kun je ze duidelijk maken dat het aan de browser ligt.
En dat hoeft idd niet met animated gifs en schreeuwende teksten ;)

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

M'n volgende site wordt gewoon kaler in IE dan in andere browsers. Subtiele dingetjes (veelal met generated content gegenereerd) of specifieke interface stukken die alleen met non-IE selectors konden zie je gewoon niet, pech. (niet dat ie daardoor lelijk wordt oid ;))

De meeste gebruikers snappen toch niet wat het betekent als je ze meedeelt dat hun browser css niet ondersteunt. "nou en? wat dan nog!" zal je vaker als reactie krijgen dan "ow, maar snel ff upgraden dan". Voor sommigen is de achterliggende techniek idd wel een stimulans om te upgraden (wij hier bv.), de meesten zullen het alleen om functionele voordelen doen; tabs, popupblocking, [relatieve] veiligheid.
Dat juist de techniek ook functionele voordelen kan bieden voor sites is iets waar mensen maar moeilijk van te overtuigen zijn denk ik.

Ik zou dan al met al eerder gaan voor een disclaimer ala:
Disclaimer
Download en gebruik Firefox of Opera voor een rijkere en meer gebruiksvriendelijke internetbeleving.
:+

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• EdwinG
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 07:11:
EdwinG, wat dacht je van Google? Of van andere browsers zoals speech browsers en dergelijke?
Aan die speech-browsers had ik idd niet gedacht. Die zullen idd het css gedeelte negeren, en dus de melding tonen.

Maar google? die heeft er toch weinig last van? Behalve dat de disclaimer ook als onderdeel van de site wordt gezien, en dus in de resultaten verwerkt zou kunnen worden?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

EdwinG schreef op 28 juli 2004 @ 11:30:
[...]

Aan die speech-browsers had ik idd niet gedacht. Die zullen idd het css gedeelte negeren, en dus de melding tonen.
Kun je niet dmv je speach-css aangeven dat die tekst niet gesproken moet worden? Kan me zo voorstellen dat sommige dingen alleen relevant zijn voor ziende bezoekers...
Maar google? die heeft er toch weinig last van? Behalve dat de disclaimer ook als onderdeel van de site wordt gezien, en dus in de resultaten verwerkt zou kunnen worden?
Ik denk dat dat ook bedoeld wordt; wil je in de resultaten van Google staan met zo'n melding bij je URL? Ik liever niet. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• EdwinG
OkkE schreef op 28 juli 2004 @ 11:42:
Ik denk dat dat ook bedoeld wordt; wil je in de resultaten van Google staan met zo'n melding bij je URL? Ik liever niet. :)
Ik zou persoonlijk die melding beneden aan de pagina, en ook onder aan de bron plaatsen. Bij google staat niet meteen de hele tekst van je pagina op het scherm, dus denk ik niet dat de melding opvalt.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Je kan http://www.blakems.com/sandbox/inline-popups.html gebruiken in samenwerking met een background element om je boodschap te tonen.

Je zorgt er simpelweg voor dat die pop-up niet in Moz/Ope/Saf te zien is.

Het is natuurlijk wel een hardstikke >:) evil >:) manier om het te doen, dus je moet maar kijken wat voor een negatieve impact het heeft op je site.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Pagina: 1