Toon posts:

Dma wil niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zondag werkte alles nog prima. Tot mijn voeding het begaf. Maandag nieuwe voeding ingebouwd.

Voor was de situatie zo:
Primary master: 82.3Gb IBM
Primary slave: 52x liteon brander
Secondary Master: 82.3Gb IBM
Secondary Slave: -
-> Beide kanalen DMA

Na de verbouwing in de nieuwe kast:
Primary slave: 82.3Gb IBM
Secondary Master: 52x liteon brander
Secondary Slave: -
-> Beide kanalen PIO mode... dat schiet niet op dus...

Ik dacht dat het misschien een conflict was tussen de twee identieke schijven en omdat het makkelijker was om te verbouwen heb ik het toen zo gezet:
Primary slave: -
Secondary Master: 82.3Gb IBM
Secondary Slave: 52x liteon brander
->En nu krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img52.exs.cx/img52/7087/screen001.jpg

Edit: niet opgelet maar dit is dus alleen de eerste channel. Op channel 2 is wel de HDD Ultra-DMA maar de brander PIO :? Mijn excuses brander stond op PIO only... probleem zit dus bij de primary IDE bus...

Verder heb ik nog in de BIOS wat instellingen veranderd die er mogelijk mee te maken konden hebben -> geen resultaat.
In de FAQ staat wel een stuk over DMA maar daar zit geen oplossing voor dit in.
Ik heb ook nog de IDE controllers opnieuw geinstalleerd, helaas ook zonder resultaat.

De kabels en overige hardware is exact hetzelfde gebleven als voorheen, alleen de voeding en de kast niet dus, maar dat lijkt me niet echt veel ermee te maken hebben toch?

Specs:
AMD Athlon XP 2600+
2x 512Mb DDR 400 PC3200
Asus A7N8X2.0 Deluxe
2x 82.3 Gb IBM 7200 rpm
Liteon LTR-52327s
Geforce 4 ti 4200 64mb
Tagan 380watt

Windows 2000 Professional SP 4 (alle critical updates zijn geinstalleerd)

Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?

Sorry voor de misschien wat weinig informatieve topictitel, ik kon er niet veel meer van maken...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 22:42 ]

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

Uninstalleer (of uninstall :P) je IDE/ATA controllers, de Primary, Secondary en de Master dus.
Daarna eventueel ook je HD's en je brander. Effe rebooten en als het goed is pakt Windows alles weer :)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Sir Killalot schreef op 27 juli 2004 @ 22:45:
Uninstalleer (of uninstall :P) je IDE/ATA controllers, de Primary, Secondary en de Master dus.
Daarna eventueel ook je HD's en je brander. Effe rebooten en als het goed is pakt Windows alles weer :)
Dit heb ik alleen maar geprobeerd omdat ik zelf de master niet had verwijderd. Maar helaas, nog geen resultaat... (2x 5min booten :X)

Nogmaals: Het gaat om de primary channel. Secondary werkt gewoon., en dat terwijl de secondary een ATA 33 kabel heeft en de primary een ATA 133 :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 23:03 ]

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 14:05
Heb je in je BIOS wel alles op AUTO staan. Herkenning en datatransfer. Als dat op PIO-modus staat dan zal Windhoos ook alleen PIO-mode aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op 27 juli 2004 @ 23:06:
Heb je in je BIOS wel alles op AUTO staan. Herkenning en datatransfer. Als dat op PIO-modus staat dan zal Windhoos ook alleen PIO-mode aangeven.
In de bios staat helemaal niks op PIO mode :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:15
Heb je de oplossingen in onderstaand artikel al geprobeerd ?

IDE ATA and ATAPI Disks Use PIO Mode After Multiple Time-Out or CRC Errors Occur

Verwijderd

ide driver verwijderen opnieuw opstarten ...

en 9 van de 10 keer detecteert windows eerst dat er schijven aan hangen. en vervolgens detecteert windows dan weer udma 4 of 5

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb gedaan wat er stond (registry editen)... Helaas geen resultaat ;(
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 23:16:
ide driver verwijderen opnieuw opstarten ...

en 9 van de 10 keer detecteert windows eerst dat er schijven aan hangen. en vervolgens detecteert windows dan weer udma 4 of 5
Dit heb ik dus al 2 keer gedaan:
Ik heb ook nog de IDE controllers opnieuw geinstalleerd, helaas ook zonder resultaat
Dit heb ik alleen maar geprobeerd omdat ik zelf de master niet had verwijderd. Maar helaas, nog geen resultaat...

Verwijderd

ik meen me te herinneren dat het ook te maken had met defragmentatie en schijfcontrole....

en daarna de ide drivers eraf gooien ... kost een paar uur defrag in pio mode ....

l

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

Kijk anders ook eens even bij: Event Viewer, System.
(Control Panel > Administrative Tools > Eventviewer en dan op System klikken om te bekijken)
Misschien dat je daar een paar errors ziet met als Source 'atapi' of 'disk'. Als dat zo is, dan kan je aan die properties van die errors zien waar het aan ligt :)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 23:58:
ik meen me te herinneren dat het ook te maken had met defragmentatie en schijfcontrole....

en daarna de ide drivers eraf gooien ... kost een paar uur defrag in pio mode ....

l
Schijfcontrole heb ik net uitgevoerd, vind geen fouten.
Dat het aan de defragmentatie ligt lijkt me wel heel erg sterk. Zo gefragmenteerd is de schijf niet omdat ik het best wel bijhoud :) Maargoed -> defragmenting... duurt toch niet lang...

Verwijderd

Topicstarter
Sir Killalot schreef op 28 juli 2004 @ 00:07:
Kijk anders ook eens even bij: Event Viewer, System.
(Control Panel > Administrative Tools > Eventviewer en dan op System klikken om te bekijken)
Misschien dat je daar een paar errors ziet met als Source 'atapi' of 'disk'. Als dat zo is, dan kan je aan die properties van die errors zien waar het aan ligt :)
Jackpot:
12:03:26 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:03:38 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:03:50 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:02 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:14 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:14 The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort0.
12:05:21 The driver has detected a device with old or out-of-date firmware. The device will not be used.

Het leuke is, de schijf draaide zondag nog UDMA. Firmware out-of-date? Onwaarschijnlijk.

Waardoor kun je een controller error krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 08:22 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ik weet niet of dit zal helpen, maar deed het wel bij mij.

Ik had telkens het probleem dat hij wel zei in systeem-eigenschappen dat hij wel op dma zat, maar gewoon pio presteerde. (zucht)

Ben toen op zoek gegaan en heb dit gevonden: http://www.blackmaxpc.com/Guides/Enable_DMA.htm

Scroll naar beneden en daar zie je een programma staan die dmacheck heet.
Download dat filetje en pak em uit. reboot in safe-mode en voer het progje uit.

Dit heeft mijn systeem wel geholpen en hoop dat dat hier ook het geval is.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 00:15:
[...]

Jackpot:

12:03:26 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:03:38 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:03:50 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:02 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:14 The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.
12:04:14 The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort0.
12:05:21 The driver has detected a device with old or out-of-date firmware. The device will not be used.

Het leuke is, de schijf draaide zondag nog UDMA. Firmware out-of-date? Onwaarschijnlijk.

Waardoor kun je een controller error krijgen?
De vertaling tussen de BIOS en of/hardware en de software van Windows. Eventueel defecte IDE controllers, waar de kans eigenlijk kleiner mee is.
Deinstalleer je IDE controllers, reset je CMOS en laat dan Windows de apparaten opnieuw detecteren. En installeren maar.
Een minder subtiele aanpak is eventueel een herinstallatie van Windows.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op 28 juli 2004 @ 00:26:
De vertaling tussen de BIOS en of/hardware en de software van Windows. Eventueel defecte IDE controllers, waar de kans eigenlijk kleiner mee is.
Deinstalleer je IDE controllers, reset je CMOS en laat dan Windows de apparaten opnieuw detecteren. En installeren maar.
Een minder subtiele aanpak is eventueel een herinstallatie van Windows.
Hmm bij de laatste reboot heeft hij die fouten niet gegeven. Maar nog altijd PIO :'(
De controller werkt trouwens toch op allebei de channels? Channel 2 zit gewoon te werken op UDMA....
Eichii schreef op 28 juli 2004 @ 00:20:
Ben toen op zoek gegaan en heb dit gevonden: http://www.blackmaxpc.com/Guides/Enable_DMA.htm
Scroll naar beneden en daar zie je een programma staan die dmacheck heet.
Download dat filetje en pak em uit. reboot in safe-mode en voer het progje uit.
Het programma geeft ook aan dat DMA uit staat. Kan er wel iets mee op enable zetten maar dat veranderd niks aan de DMA status.. Ook heb ik die registry key die aangegeven word toegevoegd, ook zonder resultaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 08:21 ]

Verwijderd

misschien effe uptodate nieuwe drivers van je moederbord installeren? (eerst ouwe eraf proberen te halen)

blijft een raar probleem dit. Eventueel als je veel tijd hebt op proef eens windows op een andere partitie installeren.

sorry, da'k niet een beter idee heb 8)7

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 00:40:
[...]

Hmm bij de laatste reboot heeft hij die fouten niet gegeven. Maar nog altijd PIO :'(
De controller werkt trouwens toch op allebei de channels? Channel 2 zit gewoon te werken op UDMA....

[...]

Het programma geeft ook aan dat DMA uit staat. Kan er wel iets mee op enable zetten maar dat veranderd niks aan de DMA status.. Ook heb ik die registry key die aangegeven word toegevoegd, ook zonder resultaat.
Is dan toch de eerste IDE controller naar de filestijnen door de defecte voeding?
Hang de hardeschijf met de bootparitie eens aan de tweede IDE poort, zonder andere apparatuur eraan, probeer deze dan eens op UDMA te zetten. Kun je dit gelijk uitsluiten of niet. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op 28 juli 2004 @ 01:02:
Is dan toch de eerste IDE controller naar de filestijnen door de defecte voeding?
Hang de hardeschijf met de bootparitie eens aan de tweede IDE poort, zonder andere apparatuur eraan, probeer deze dan eens op UDMA te zetten. Kun je dit gelijk uitsluiten of niet. :)
Done. Harde schijf is ook in PIO mode aan de 2de controller. Het ligt dus aan de HDD? Ik zal es een drive fitness proggie laten runnen...
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 00:49:
misschien effe uptodate nieuwe drivers van je moederbord installeren? (eerst ouwe eraf proberen te halen)
Dit zal ik straks proberen als ik terug ben van me werk...
Maar eerst (als de HDD ok is) zal ik ff kijken of ik de HDD kan flashen ofzo.

Note to self: IBM Deskstar 82.3Gb 7200rpm
hdd firmware Thuis ff naar kijken...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 08:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ben weer wat aant uitzoeken geweest. Wat ik gedaan heb:
- Harde schijf op fouten getest met HD tune
Heeft maar liefst 6,5 uur geduurd :X (Gelukkig was ik werken). Geen fouten.
- Met IBM proggie gecontroleerd of de firmware verkeerd was
Nope, firmware is up-to-date.
- Nforce2 drivers opnieuw geinstalleerd
Geen resultaat.

Iemand nog een geniale ingeving?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 19:44:
Ok, ben weer wat aant uitzoeken geweest. Wat ik gedaan heb:
- Harde schijf op fouten getest met HD tune
Heeft maar liefst 6,5 uur geduurd :X (Gelukkig was ik werken). Geen fouten.
- Met IBM proggie gecontroleerd of de firmware verkeerd was
Nope, firmware is up-to-date.
- Nforce2 drivers opnieuw geinstalleerd
Geen resultaat.

Iemand nog een geniale ingeving?
het enigste wat ik kan bedenken is : probeer eens een andere ata kabel :?
mischien is diegene die je voor je master gebruikt een klein beetje beschadigt binnenin ofzo.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Gooi je writrer eens op primary master
en 1 van je ibm's op secondary master/slave.

Ik heb dit ook wel eens gehad met 2 branders. Dit lost het op. Toen ik het weer veranderde naar de oude configuratie, pakte hij ook gewoon DMA. Was beetje raar, maar ook met nforce2 (abit nf7-s).

Verder kan je nog load optimized defaults doen in de bios. Anders zou ik het ook niet weten.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Schijf met windows:
-> eerst: primary master en aan kabel A -> PIO
-> daarna: secondary master en aan kabel B -> PIO

Andere schijf:
-> eerst: secondary slave en aan kabel B -> UDMA
-> daarna: primary slave en aan kabel B -> UDMA

Hiermee kab ik dus uitsluiten dan het noch aan de kabel ligt, noch aan het moederbord. Het ligt aan de schijf. Schijf heeft blijkbaar de uitval van de vorige voeding niet echt als prettig ervaren :/

Edit: Wat ik dan wel vreemd vind is dat HD Tune en scandisk beiden geen fouten vinden...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 20:17 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 20:16:
Schijf met windows:
-> eerst: primary master en aan kabel A -> PIO
-> daarna: secondary master en aan kabel B -> PIO

Andere schijf:
-> eerst: secondary slave en aan kabel B -> UDMA
-> daarna: primary slave en aan kabel B -> UDMA

Hiermee kab ik dus uitsluiten dan het noch aan de kabel ligt, noch aan het moederbord. Het ligt aan de schijf. Schijf heeft blijkbaar de uitval van de vorige voeding niet echt als prettig ervaren :/

Edit: Wat ik dan wel vreemd vind is dat HD Tune en scandisk beiden geen fouten vinden...
En als die schijf in een ander moederboard gaat, volgens mij paktie dan wel gewoon weer udma ?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat was onverwachts.

Ik was van plan de 2 HDDs weer op de primary channel te zetten, met de windows schijf als slave. Jumpers goed gezet (windows schijf stond op cable select).

En tadaaaa:
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/9206/screen002.jpg

In de FAQ staat trouwens dat de jumper op cable select zetten de schijf soms sneller maakt. Soms dus ook niet.

Iedereen bedankt voor de ideeen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Het probleem is terug, maar ik weet misschien waardoor het komt. In de Hangen en opstarten troubleshooter word gesproken over een bepaalde frequentie die laag toerental fans uitzenden, die de IDE kabels kunnen verstoren en zo de performance kunnen verlagen. Wil nou net het toeval zo zijn dat er 1 silent fan voor me harde schijven hangt en een er vlak onder...

Ik weet niet zeker of het hieraan ligt maar ik zal het proberen als ik weer thuis ben.

Just to keep you up-to-date :p

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem schijnt hardnekkiger te worden. Allebei de schijven op het eerste kanaal zijn nu PIO mode. Zomaar opeens weer na een reboot....

Wat heb ik deze keer geprobeerd:
Ik heb allereerst gecontroleerd of het misschien aan de fans lag die op een laag toerental bij de harde schijven draaien (intake).
Deze fans heb ik eerst op full speed laten draaien -> Herrie en nog allebei PIO.
Daarna ook nog de fans helemaal uitgezet -> Allebei nog altijd PIO
Schijnbaar lag het toch niet aan de fans, kleine teleurstelling...
Daarna heb ik de kabels opnieuw gelegd en de jumpers van de harde schijven beide op cable select gezet -> Allebei PIO.
Nu heb ik de jumpers weer terug in de oude stand gezet... -> Nog altijd PIO.

Hoe is dit mogelijk :?

Ja ik weet het, een schop binnen 24 uur. Maar ik heb net dingen uitgevoerd om het probleem op te lossen en deze wilde ik ff melden.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een ATA100 kabeltje bezorgd. Geen verschil...
Daarna (standaard) de controllers verwijderd en opnieuw geinstalleerd... Nog niks...

De schijven draaiden pasgeleden dus nog UDMA! Nadat ik een fan had verplaatst (+reboot logischer wijze) zat ik weer naar PIO mode te kijken.... (fans zijn al uit geweest daar ligt het niet aan)...

Iemand? :?

Edit:
Primary channel is dus blijkbaar hardwarematig kapot

Ik heb de CDRW op primary channel gezet nu, en de 2 harde schijven op de secondary channel. CDRW is nu PIO, de twee harde schijven UDMA.... Weird dat hij het een aantal dagen geleden nog ff deed dan :/

Maarja, moederbord kapot :/. Not good..

Edit2: :')

Moederbord is niet kapot... De logica is kapot :')

Situatie 1:
Pri Master: IBM Deskstar PIO
Pri Slave: IBM Deskstar PIO
Sec Master: Liteon 52327S UDMA
Sec Slave: -

Situatie 2:
Pri Master: Liteon 52327S PIO (Maar deze stond op PIO only -> nu UDMA)
Pri Slave: -
Sec Master: IBM Deskstar UDMA
Sec Slave: IBM Deskstar UDMA

Dus het werkt weer (ff?!)....

Hoe is dit mogelijk ik snap er niks van :?....

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 23:45 ]

Pagina: 1