Toon posts:

[OC] P4 2,8 @ 3,36 GHz veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een P4 2,8e (Prescott) voor 20% overgeclocked, hij loopt dus op 3,36 GHz ipv 2,80 Ghz.

de temperatuur is idle 47 graden, en stressed zo'n 62 graden.

in hoeverre is deze overclock veilig? kan ik hem beter terugclocken naar 3,1 Ghz of is het geen enkel probleem als hij stabiel draait?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 22:11 ]

Verwijderd

Het zal altijd minder goed zijn voor de cpu (slijtage), maar als ie stabiel blijft en de temperatuur niet veel hoger dan 60 gaat, lijkt het me OK :P

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Temperaturen zijn oke... als ie na een aantal uur Prime95 draaien nog steeds niet is gecrashed dan zou ik niet weten wat er mis mee zou zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:11:
Het zal altijd minder goed zijn voor de cpu (slijtage), maar als ie stabiel blijft en de temperatuur niet veel hoger dan 60 gaat, lijkt het me OK :P
maar wat moet ik me voorstellen bij die slijtage? dat ie over een halfjaar ermee stopt ofzo?

ik vraag me vooral af of een overclock van 500mhz niet teveel is... is toch een halve GHz...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 22:15 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

processors gaan in principe nooit kapot. Die van jouw is niet te heet dus die zal ook niet kapot gaan. En mocht hij wel kapot g :P aan dan is je CPU al zwaar verouderd.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:13:
[...]

maar wat moet ik me voorstellen bij die slijtage? dat ie over een halfjaar ermee stopt ofzo?
Op het moment dat hij dan wel eens zou kunnen kapot gaan door je overclock ligt je CPU waarschijnlijk allang ergens weg te rotten in een hoekje.

🌞🍃

• _Ernst_
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:13:
[...]

ik vraag me vooral af of een overclock van 500mhz niet teveel is... is toch een halve GHz...
Waarschijnlijk gaat hij nou maar 10 jaar mee ipv 15 jaar :P
Dus lekker overklokken dat ding :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
mooi :)

maar me CPU is nu 62 graden na een kwartier stresstesten, en volgens de site van BalusC mag deze CPU maximaal 69 worden... zit ik dan niet in de gevarenzone?

• _Ernst_
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Dan moet je proberen de koeling wat te verbeteren, want als hij na een kwartiertje stressen al op 62 graden zit, zal dat nog wel verder oplopen na een uurtje.
Dus ik zou proberen de temperatuur nog wat naar beneden te brengen zodat ie ruim onder die 69 graden blijft. Dat is ook meteen beter voor de stabiliteit :)

Last.fm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:20:
mooi :)

maar me CPU is nu 62 graden na een kwartier stresstesten, en volgens de site van BalusC mag deze CPU maximaal 69 worden... zit ik dan niet in de gevarenzone?
P4 clocked toch terug als het echt te heet word ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:28:
[...]

P4 clocked toch terug als het echt te heet word ;)
hmm dat is waar ook... maar hoe weet ik of dat wel werkt?

(ben een Intel newbie, heb hiervoor altijd AMD gehad :o )

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Er vanuitgaande dat je niets doorfikt, kan je bij elektronica globaal zeggen dat iedere 10graden temperatuursstijging de levensduur halveert. (mits zelfde belasting)

Als eerst de maximale temperatuur dus 59 graden was, en nu 69, dan zou de levensduur dus halveren.
Bedenk je wel dat bij een overklok (en dan vooral met verhoging van Vcore) de belasting (Stroom) ook hoger wordt, dus dan gaat het nog "ietsjes" sneller.

[ Voor 63% gewijzigd door Luxx op 28-07-2004 15:10 . Reden: meer uitleg ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:34:
[...]

hmm dat is waar ook... maar hoe weet ik of dat wel werkt?

(ben een Intel newbie, heb hiervoor altijd AMD gehad :o )
Ik heb nooit een intel gehad of mee gewerkt en toch weet k hoe da wel allemaal zit hoor >:)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Luxx schreef op 27 juli 2004 @ 22:41:
globaal kan je bij elektronica zeggen dat iedere 10graden temperatuursstijging de levensduur halveert.
Ten opzichte van welke temperatuur de maximale temperatuur :?
Dus 10 graden boven 69 Celsius zou de cpu nog maar 7,5 jaar mee gaan volgens jou :? Tegen die tijd is deze cpu zowiezo verouderd.

@ TS mischien een extra casefan in je kast, of als je nog verder wil overklokken een zalmanetje of een andere goede cooler erop. (weet niet hoe de airflow is in je kast)

No signature found

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is geen enkel probleem deze overclock. Hebben op de zaak even met een simpel waterkoelsetje getest (merk helaas onbekend), maar zelf met een heel zwak dompelpompje kregen we dat ding niet over de 55 graden heen, ook op 3,36GHz (met eenzelfde 2,8GHz Prescott). Heeft een nacht lang 3DMark gedraaid, met op de achtergrond een RC5-72 client. Liep als een speer, geen vastloper gehad. Alleen een voeding om zeep geholpen (de eerste die we gebruikten was maar een simpele 300Watt kwamen we achter toen hij dood was.. :P ).

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

De overklok is cker geen punt. Ik draai nu net weer 2.4@3.34 37C/43C welliswaar met waterkoeling. Je cpu zal er echt niet zomaar mee stoppen met 'n 500Mhz oc, dit is lang niet extreem genoeg mits je voltage niet te hoog ligt.
Test met prime95 zoals hierboven ook al gezegt nog even je temps en kijk dan of ie geen rekenfouten maakt. Is ie na een ur of 8 nog niet té warm of vastgelopen oid. dan zou ik me geen zorgen maken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem draaien op een Asus P4P800SE waarbij ik gewoon in de bios heb aangegeven dat hij 20% sneller moet draaien dan stockspeed. volgens mij verhoogd hij dan ook automatisch de Vcore, want die is nu 1,49v.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 14:09:
ik heb hem draaien op een Asus P4P800SE waarbij ik gewoon in de bios heb aangegeven dat hij 20% sneller moet draaien dan stockspeed. volgens mij verhoogd hij dan ook automatisch de Vcore, want die is nu 1,49v.
dan is je vcore niet verhoogd

[edit] ben weer te snel, kan je gewoon opzoeke op google. ... dus verhoogd ook je vcore :)

[ Voor 22% gewijzigd door t!mP op 28-07-2004 14:52 ]

Verwijderd

Nee, is niet verhoogd die vcore.
Asus staat ervoor bekend een groot verschil in vcore te hebben tussen load en idle.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu al een paar dragen op 3,36 draaien en er is geen enkel probleem, ook niet na/tijdens intensief gamen of stresstests, dus ik laat het lekker zo...

wel apart eigenlijk dat een echte 3,40 zo'n 430 euro kost in de winkel, en dat ik zo ongeveer dezelfde snelheid haal met een 2,80 van 200 euro :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 10:32 ]

• _E-RaZoR_
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als ik jou was zou ik die AI Overclock tuner niet gebruiken, maar je systeem handmatig tweaken / overklokken. Je processorsnelheid is daarbij overigens echt niet het enige wat telt.

Uit je verhaal maak ik op dat je niet echt het idee hebt wat je precies aan het doen bent. De AI OC tuner stelt alles zelf in, ook de divider voor het geheugen; wellicht staat die nu op 4/5 of 5/6 en loopt je geheugen misschien nog onder de stock speeds (naast het feit dat het dan niet synchroon met je FSB loopt). Je hebt er dus geen enkele controle over wat er eigenlijk met je systeem gebeurt.

Volgens mij heb je niet uitgebreid getest met prime95 en memtest en heb je ook de verschillen in geheugenbandbreedte bij verschillende instellingen niet voor jezelf in kaart gebracht of gekeken wat je 3DMark03 of 3DMark2001SE scores voor en na zijn.

Maak je niet druk om de temps, maar ga je niet blind staren op die 500 megahertzjes extra. Die betekenen niet zoveel als het lijkt, en je hebt een grote kans dat je systeem sneller loopt op 3 Ghz als je daarbij bijvoorbeeld de latencies van je geheugen erg laag kan houden.

[ Voor 6% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 30-07-2004 10:49 ]

Pagina: 1