Virus attack of gehacked?

Pagina: 1
Acties:

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Topicstarter
Ik ben net door een kennis gebeld en hij heeft vreemde probleem.

Hij zat lekker internetten en opeens zag hij een voetbal icoon op zijn desktop dus hij klikte erop. Toen restartte computer maar hij kwam niet een bios scherm in. Hij heeft verder dus alles geprobeerd IDE Kabels weer uit en weer in. CPU helemaal weer uit en weer in. CMOS Clear helpt ook niet enz.. dus standaard heeft ie alles gedaan.

Hij heeft een Epox8RDA+ Nforce 2 mobo en op die mobo zit LED waar je status van mobo kan lezen. Een keer geeft ie FF ( mobo is aan het booten) andere keer C1 (memory error) maar hij komt dus niet in bios of wat dan ook. Toen heeft hij zijn computer naar een kennis gebracht en heeft zijn hdd daarin gedaan maar hdd worden daar niet eens meer herkend.

Is dit soms een virus? Hij had NAV 2003 up to date en dacht nog firewall maar ik weet niet welke.... Hij is een student te TU Delft.. bouwkunde en hij had veel 3D modellen daarin staan. Ja ik vind best wel zielig en hij zat net bijna te janken.. vandaar mijn post hier.

Iemand een oplossing? Hij zal echt dankbaar zijn. BVD

Lucky Goldstar

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb geen oplossing maar vind het maar een apart verhaal. Feit is dat die pc niet naast jou staat, zodat we niet naar een oplossing kunnen zoeken.

Het enige wat we dus kunnen is speculeren :)

Verwijderd

Nou ja, een "workaround" misschien, want je kan die HDD's toch in een andere PC hangen en dan zijn 3D modellen even op CD's branden, heeft ie iig zijn data nog.

wat betreft de PC, volgens mij gewoon toeval, want het kan niet zo zijn dat een PC
opnieuw opstart door een icoon aan te klikken en dan dat de PC alleen maar "hardware" fouten geeft terwijl het aangeklikte toch echt "software matig" was ..

/misschien ook even handig om er bij te zetten :9 als je dan poogt om die HDD in een andere PC te hangen, zorg er dan wel voor dat die PC ook de grootte van de schijf aan kan, want anders wordt hij niet herkend nee.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 21:08 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 11:21
het deel tussen "hij surfte..." en "de computer restarte" is nogal wazig...
het kan vanalles zijn, hij downloade een bestand (met een voetbal-icon) dat de pc restart en ergens iets mispeutert (virus-achtige dus), gehackt lijkt me uitgesloten (iedereen blaat maar "help, ik ben gehackt", maar wat zoeken hackers nu op een kleine workstation...)

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:44
Kun je de Harde schijf niet uit de computer halen en die dan in een andere computer zetten? (wel eerst even controleren op virussen enz ;)) Dan heeft hij iig z'n data weer terug.

edit:
Starbuck, dat was mijn text ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ReZ1987 op 27-07-2004 21:08 ]

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Data recovery even op prio 1 zetten. Dat wil zeggen HDD eruit halen en aansluiten in ander systeem om te redden wat er nog te redden valt.
offtopic:
edit: ReZ1987 en Henk007 zijn telepatisch verbonden

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 27-07-2004 21:09 ]

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Kijk hij zit nu bij een andere vriends huis en die is ook een computer nerd. Hij zegt dat ie net zijn hdd daarop heeft gehangen maar computer herkent hem niet eens zegt ie. Dus zijn HDD wordt niet een herkend en ik ben bijna zeker van dat andere vriend een vrijwel nieuwe computer heeft. :(

Lucky Goldstar

Verwijderd

Dan klinkt het (mij persoonlijk) heel erg bekend in de oren als zijnde een spanningspiek / zoiets in die geest, want HDD dood ? geheugen / mobo error ?

khoop het niet voor je, maar, het klink me allemaal iets te akelig bekend ..

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Als de HDD dood is wordt het een moeilijke beslissing. Professionele data recovery bedrijven vragen veel geld. Die afweging zal hij zelf moeten maken.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

Maar ook als een harde schijf dood is wordt hij toch herkend? Je kan er niet van lezen, maar het bios gaat het formaat aangeven e.d. Als de harde schijf niet meer gaat draaien kan een tik nog wel eens helpen. Nadat een oude harde schijf begon te tikken en niet draaien, heb ik hem iets te hard op de tafel gesmeten, waarna hij het vrolijk weer deed :S

Maar aangezien je andere rare hardwarematige problemen hebt, denk ik dat hij een spanningspiek heeft gehad, of een 1337 virus/hacker die het bios om zeep heeft geholpen.

Verwijderd

Ik heb even gezocht naar prijzen maar wat ik tot nu toe vond is dit:
Each data recovery case has its own unique characteristics. Based on the high volume of cases handled by ActionFront we can classify most single hard drive recoveries into two broad categories : External and Internal.

External Cases:
a) Physical:
External electronic issues (example: replacing a bad PCB).
Read errors.
b) Logical (Drive is Functioning):
Deleted files.
File-system structures corrupted.

These problems can be addressed without opening the HDA (Head Disk Assembly) of the drive.
Pricing: $500 to $1500 for 90% of cases.
External cases can exceed this range if there is extreme corruption of the file-system or if the drive comes from a UNIX or MAC system.

*Internal Cases:
*- Crashed heads.
*- Motor problems.
*- Contamination.

These problems can only be addressed by opening the HDA (Head Disk Assembly) of the drive under clean room conditions.
Pricing: $1500 to $4000 for 90% of cases.
Internal cases exceeding this range include, for example, a 100GB SCSI drive requiring a high cost of parts. Drives from UNIX or MAC systems may also exceed this range.
bron: http://www.actionfront.com/os_hdd.asp

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Hey het is gelukt om die hdd te retrieven dus hij kan nu gelukkig al zijn 3D modellen kopieeren naar nieuwe :D

:D sorry for typo

Maar mobo is nog steeds dood!

[ Voor 22% gewijzigd door DJkim op 28-07-2004 01:50 ]

Lucky Goldstar

Verwijderd

DJkim schreef op 27 juli 2004 @ 22:18:
Hey het is gelukt om die hdd te retreaten dus hij kan nu gelukkig al zijn 3D modellen kopieeren naar nieuwe :D
Watte? Retreaten? Was da :?

Je bedoelt waarschijnlijk 'retrieven'.

Verwijderd

Het kan een virus zijn geweest dat het BIOS overschreef. De harddisk is toch wel gecheckt op virussen ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 10:13 ]

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 15:44

klinz

weet van NIETS

Hij zat lekker internetten en opeens zag hij een voetbal icoon op zijn desktop dus hij klikte erop.
Wat klopt hier niet?

Verwijderd

Vreemd verhaal,

Gelukkig is de data nog terug, maar nu de rest van het systeem nog.

Heb zelf ook wel degelijke zaken meegeamaakt dat spontaan iets niet meer werkte.

Hoe oud is het systeem? kan het zijn dat het systeem ergens sluiting heeft gemaakt?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 10:18:
Vreemd verhaal,

Gelukkig is de data nog terug, maar nu de rest van het systeem nog.

Heb zelf ook wel degelijke zaken meegeamaakt dat spontaan iets niet meer werkte.

Hoe oud is het systeem? kan het zijn dat het systeem ergens sluiting heeft gemaakt?!
@klink, hij had zijn IE of MF niet op maximized window ;)

edit:

Oeps per ongeluk een dubbelpost, en kan niet een verwijder knop vinden, excuses...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 10:20 . Reden: exuses voor de dubbelpost.... ]

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
Dit doen Windows users by design ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Tracht ff een nieuwe Voeding.
Kan zijn dat hij idd een piek heeft gehad en dus zijn voeding gaaris ,
dan kom je idd niks meer binnen maar gaat hij nog wel een post doen aangeizen voor het starten daar van wijnig power nodig is.
Heb dit al twee keer zien werken dus meschien word dit de derde keer ;)

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Zijn harddisk is nu volledig backupped en hij heeft vandaag nieuwe moederbord gehaald alleen.... zijn nieuwe Asus werkt ook niet.. hij start 2 sec dan doet ie verder niets.. dus volgens mij is zijn voeding inderdaad oorzaak geweest. Hij gaat morgen nieuwe halen dus ik hou jullie up to date.

Lucky Goldstar

Verwijderd

0siris schreef op 28 juli 2004 @ 10:20:
[...]

Dit doent een deel van de Windows users by design ;)
Ik tik dit ook op een linux bak, en veel tweakers hier met mij :)

Ik ben wel benieuwd hoe het nou kan dat het klikken op de voetbal de voeding heeft vernaggeld :X

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 22:41 ]

Verwijderd

DJkim schreef op 28 juli 2004 @ 22:35:
Zijn harddisk is nu volledig backupped en hij heeft vandaag nieuwe moederbord gehaald alleen.... zijn nieuwe Asus werkt ook niet.. hij start 2 sec dan doet ie verder niets.. dus volgens mij is zijn voeding inderdaad oorzaak geweest. Hij gaat morgen nieuwe halen dus ik hou jullie up to date.
hmm lijkt erop dat de cpu stuk is :/

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 19:22

star-saber

Ryzen

die 'voetbal' kan het popup venstertje zijn geweest van norton personal firewall.
die heeft rechts onderin een wereld bolletje die uitklapt of tevoorschijn komt bij een hack poging of automatisch configureren programma.

denk dat dat ermee bedoelt word
alleen dat het een machine omzeep helpt ?

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:02

inXs

known as inXs

Een collega van mij had ook een dode hd btw, zat een mooi brandvlekje aan de buitenkant van de hd. Toen heb ik op marktplaats een zelfde hd gekocht voor 10euro ofzo (was een oud ding), de binnenkant van de dode hd in die "nieuwe" gehangen, ofwel een nieuwe chip erop en ik kon nog mooi de data er vanaf halen ;)

superB

Verwijderd

inXs schreef op 29 juli 2004 @ 09:22:
Een collega van mij had ook een dode hd btw, zat een mooi brandvlekje aan de buitenkant van de hd. Toen heb ik op marktplaats een zelfde hd gekocht voor 10euro ofzo (was een oud ding), de binnenkant van de dode hd in die "nieuwe" gehangen, ofwel een nieuwe chip erop en ik kon nog mooi de data er vanaf halen ;)
huh?! alleen de electronica van de buitenkant erop gezet???

of het binnenwerk (dus de platen) eruit gehaald en in de nieuwe gedaan?!

Als dat laatste, hoe heb je dat gedaan?!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 09:30

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 11:26:
[...]

huh?! alleen de electronica van de buitenkant erop gezet???

of het binnenwerk (dus de platen) eruit gehaald en in de nieuwe gedaan?!

Als dat laatste, hoe heb je dat gedaan?!
Waarschijnlijk print verwisseld dat voldoet meestal wel!

[ Voor 11% gewijzigd door WeaZuL op 29-07-2004 12:09 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Verwijderd

je vergat iets?!

of is het mijn typfout?! ;)

jepz, daar zat ik ook aan te denken, maar toen ik het verhaal van hem las kwam het anders over...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 18:47 ]

Pagina: 1