Stille hd voor in Via systeem

Pagina: 1
Acties:

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ik wil graag een VIA systeem gaan gebruiken als server (linux erop) en de enige vereiste is eigenlijk dat het geheel heel stil is. Stroomverbruik, snelheid e.d. boeit niet zoveel maar aangezien de pc in een kast komt te staan die voor geen meter isoleert en die kast toevallig in mijn kamer staat waar ik wel wil kunnen slapen moet het erg stil zijn.

Ik ga dus sowieso voor de fanless variant maar het enige waar ik nog mee zit is de h arde schijf aangezien het moeilijk te voorkomen is dat die geluid maakt.

Kortom, ik ben op zoek naar een hele stille harde schijf die stil genoeg is om te kunnen slapen...;) (sneller dan 5400rpm is ook niet nodig)

Verwijderd

Pak een 2½" laptop hdd

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik wou bijna zeggen dat je even op google moest zoeken, maar ik kan het zelf op google ook niet vinden... :X

Seagate staat bekend om hun stille HDD's, en Samsung doet het tegenwoordig ook niet slecht voor zover ik weet.
Je hebt trouwens ook speciale behuizingen om een hdd stiller te krijgen, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcshop.nl/images/producten/product_34.jpg
*klik*

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Neem dan een Samsung HDD, serieus, als je die hoort (iig de mijne dan) dan hoor je stemmen in je hoofd, want die zijn super stil :P

/XanderH zei het ook al en was net iets eerder :9

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 20:45 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb ook al een silent-hd case in mijn huidige systeem maar ik heb het idee dat die niet gaat passen in een mini-itx case...:D

Seagate of Samsung dus?

Verwijderd

"Seagate of samsung dus?"

Persoonlijk zou ik dan ook voor een Samsung gaan, waar het dat deze veel koeler blijven ook dan een Seagate, en dat is ook wel handig in een kleine Server behuizing, zoals jij het wilt gaan toepassen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
Ik moet bovenstaande bevestigen: heb hier twee (nieuwe) samsungs in raid0 en ik hoor ze dus echt niet, zelfs niet met mij oor er naast...

• Xander
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1540.9/

Toch nog een review gevonden met google ;)

Conclusie is dus hetzelfde als wat ik al eerder zei :P

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Scheelt een laptop hd qua geluid bijv. veel met zo'n samsung?

• Xander
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:47:
"Seagate of samsung dus?"

Persoonlijk zou ik dan ook voor een Samsung gaan, waar het dat deze veel koeler blijven ook dan een Seagate, en dat is ook wel handig in een kleine Server behuizing, zoals jij het wilt gaan toepassen.
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1540.10/

Seagate schijven hebben hier toch echt minder warmteproductie dan de samsungs ?

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
zetje01 schreef op 27 juli 2004 @ 20:48:
Ik moet bovenstaande bevestigen: heb hier twee (nieuwe) samsungs in raid0 en ik hoor ze dus echt niet, zelfs niet met mij oor er naast...
Praten we hier dan over een 7200 of 5400 rpm model?

Verwijderd

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1540.10/

Seagate schijven hebben hier toch echt minder warmteproductie dan de samsungs ?
Dat klopt, maar ik ga liever voor persoonlijke ervaringen met schijven :P
en daaruit bleek dat de samsung dus echt veel koeler bleef onder stress dan de Seagate.. dus ;)

/edit: 80 gig modellen heb ik het dan over die ik hier heb draaien

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 20:54 ]

Verwijderd

knopper schreef op 27 juli 2004 @ 20:49:
Scheelt een laptop hd qua geluid bijv. veel met zo'n samsung?
Ja :9 zelfs een Laptop hdd maakt meer herrie dan een Samsung, echt waar

• Xander
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:52:
[...]

Ja :9 zelfs een Laptop hdd maakt meer herrie dan een Samsung, echt waar
Eh, ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor laptop HDD je hebt...

Ik ben weleens benieuwd in een vergelijking tussen een Samsung laptop HDD en een "normale" Samsung HDD >:)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
knopper schreef op 27 juli 2004 @ 20:51:
[...]

Praten we hier dan over een 7200 of 5400 rpm model?
Ik heb het over 7200 rpm (sp1614N heet 'ie geloof ik, 160GB, 8MB).

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 27-07-2004 20:57 ]

Verwijderd

Eh, ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor laptop HDD je hebt...

Ik ben weleens benieuwd in een vergelijking tussen een Samsung laptop HDD en een "normale" Samsung HDD >:)
haha, ik ook wel, "stil - stiller - stilst" :9

• Xander
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:55:
[...]

haha, ik ook wel, "stil - stiller - stilst" :9
Wat ik dus wil zeggen; het is een beetje hypocriet om aan te nemen dat een Samsung HDD (je bent nogal Samsung fan geloof ik?) stiller is dan "een willekeurige" laptop-HDD...

Verwijderd

Wat ik dus wil zeggen; het is een beetje hypocriet om aan te nemen dat een Samsung HDD (je bent nogal Samsung fan geloof ik?) stiller is dan "een willekeurige" laptop-HDD...
Nee daar is niets van waar. En hypocriet vind ik nogal een groot woord eigenlijk.
Want ik heb met IBM , Toshiba en Hitachi laptop HDD's gewerkt, en deze "hoor" je
lichtjes pruttelen tijdens het lezen en schrijven, een samsung niet. Gewoon een opsomming van mijn persoonlijke ervaringen hoor. :|

Verwijderd

En een solid state disk uit een iPod of zo? 4 gig en echt geruisloos.

Wel duur!

Of een flash disk, ligt aan de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt.

• Xander
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 21:01:
[...]

Nee daar is niets van waar. En hypocriet vind ik nogal een groot woord eigenlijk.
Want ik heb met IBM , Toshiba en Hitachi laptop HDD's gewerkt, en deze "hoor" je
lichtjes pruttelen tijdens het lezen en schrijven, een samsung niet. Gewoon een opsomming van mijn persoonlijke ervaringen hoor. :|
Het is nu niet echt mijn bedoeling om met je in discussie te gaan over laptop HDD's.... maar IBM, Toshiba en Hitachi zijn echt niet alle merken hoor. Wat dacht je van Fujitsu, Seagate, Maxtor en Samsung? Van mij mag je je persoonlijke ervaring best delen hoor, maar zeg dan dat de Samsung schijven die jij gehad hebt stiller waren dan de laptop schijven van IBM, Toshiba en Hitachi. Zomaar stellen dat Samsung schijven (wat is eigenlijk een "samsung schijf"? Ook Samsung heeft verschillende modellen, zijn ook niet allemaal even stil) stiller zijn dan laptop-schijven vind ik dus wel hypocriet, al had ik misschien een ander woord kunnen gebruiken ja :)

Verwijderd

Het is nu niet echt mijn bedoeling om met je in discussie te gaan over laptop HDD's.... maar IBM, Toshiba en Hitachi zijn echt niet alle merken hoor. Wat dacht je van Fujitsu, Seagate, Maxtor en Samsung? Van mij mag je je persoonlijke ervaring best delen hoor, maar zeg dan dat de Samsung schijven die jij gehad hebt stiller waren dan de laptop schijven van IBM, Toshiba en Hitachi. Zomaar stellen dat Samsung schijven (wat is eigenlijk een "samsung schijf"? Ook Samsung heeft verschillende modellen, zijn ook niet allemaal even stil) stiller zijn dan laptop-schijven vind ik dus wel hypocriet, al had ik misschien een ander woord kunnen gebruiken ja :)
ok, whatever, kzal het vantaan anders formuleren, kwou deze jongen alleen maar helpen hoor :| hij weet nu dat hij een Seagate of een Samsung kan kopen zonder dat hij er spijt van krijgt, daar ging het toch om :?

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 10:36
Ik vindt de Hitachi schijven ook zeer stil, maar samsung is toch net iets stiller.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb een Samsung 80GB 7200rpm 8MB en een Maxtor 80GB 7200rpm en die Samsung hoor je totaal niet, die Maxtor maakt gewoon een zoemende toon jammer genoeg...

Het bewegen van de koppen hoor je ook erg goed bij maxtor en bij samsung niet :)

Alle proemn in n drek

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Dus als ik een 5400rpm model zou nemen dan zou het in theorie nog beter moeten zijn? Of bestaat de kans dat die toch luidruchtiger zijn omdat er een ander soort techniek wordt gebruikt?

Verwijderd

knopper schreef op 28 juli 2004 @ 11:42:
Dus als ik een 5400rpm model zou nemen dan zou het in theorie nog beter moeten zijn? Of bestaat de kans dat die toch luidruchtiger zijn omdat er een ander soort techniek wordt gebruikt?
Met beide schijven heb je een goede keus. Zij het 5400 of 7200 rpm. Het is echt puur het merk / en dan het model wat je hebt (welke serie zeg maar).

Maar idd, zoals jezelf al aangaf, in Theorie zou een 5400 rpm stiller moeten zijn.
Maar goed, das theorie natuurlijk ;)

Verwijderd

Bierkameel schreef op 28 juli 2004 @ 07:56:
Ik heb een Samsung 80GB 7200rpm 8MB en een Maxtor 80GB 7200rpm en die Samsung hoor je totaal niet, die Maxtor maakt gewoon een zoemende toon jammer genoeg...

Het bewegen van de koppen hoor je ook erg goed bij maxtor en bij samsung niet :)
En hoe is het met de snelheid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 22:18:
[...]En hoe is het met de snelheid?
Ik heb ook een Samsung en een Maxtor, beide 7200rpm 80gig, alleen volgens Nero (weet niet in hoeverre deze nauwkeurig is) haalt de Samsung (spinpoint series btw)
52 mb/s en de Maxtor (diamond 9 plus) haalt in dezelfde test 52,4 mb/s.

Dus een nogal zeer klein gering verschil, alleen nogmaals, ik weet niet in hoeverre
Nero te vertrouwen is met deze "snelheidstests".
Pagina: 1