PC klikt en crasht na verplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgende probleem.

Kwam afgelopen week thuis en comp reageerde niet meer. Opstarten en hij deed het weer maar binnen 30 secs nadat windows toegankelijk was weer crash. Ik dacht misschien is de temperatuur. Kast open stof weggezogen effe opengelaten en weer opgestart al liggend. Niks aan de hand totdat ik kast dichtdoe en rechtop zet.....ik hoor een zachte klik en binnen 30 tellen weer crash.

Die klik lijkt op een klik bij het afsluiten van de computer!

Kreeg daarna nog paar moederbord errors (geheugen???) die bijna niet weggingen moest paar keer cmos clearen en kreeg hem weer aan de praat.

Nu ligt de computer al paar dagen ipv staan en net weer geprobeerd rechtop te zetten maar weer die klik en een crash.

Wtf is het probleem??

Herkend iemand dit of weet de oplossing??

Rapapa...

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

vaagheid, ligt er niks los in de pc wat door verplaatsing van de kast ergens kortsluiting o.i.d kan maken? Probeer verder je pc eens met minimale hardware (psu, mobo, proc, geheugen, misschien hd)

Tikt hij bij de hd of gewoon ergens anders? Probeer er eens achter te komen waar het geluid vandaan komt

[ Voor 22% gewijzigd door domi235 op 27-07-2004 20:32 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• LosGieros
  • Niet online
Heb de computer net heel zachtjes overeind gezet om te luisteren waar die klik vandaan kwam en hoorde niks en geen crash...

Rapapa...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
je moet hem zowiezo niet overeind zetten als hij aanstaat dat vinden hard-disks niet zo leuk 8)7

• LosGieros
  • Niet online
Temperaturen schieten nu omhoog zonder dat ik ook maar iets zwaars draai!???

Heb plenty ventilatie. bedoel 1 echt goeie stofzuiger in en nog een neon fannetje in en een flinke uitgaan.......en zelfs nog meer ventilatie in de kast zelf op de graf kaart en chipset...

Rapapa...

• Satch
  • Niet online
1. stof
of
2. je temp sensors zijn brak
waarmee lees je ze uit bios of een bepaald programma ?

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06-2025
Je hd crashed
luister maar eens goed dat is je hd
ik heb dit ook wel eens hehad als ik bijv een tik gaf tegen een draaiende hd
dan kun je nog ff wa doen en dan staat alles stil.

maar dat verklaart nog niet waarom het bij jou direct is zonder dus een tik te geven.

• Satch
  • Niet online
ddajantje schreef op 27 juli 2004 @ 20:52:
Je hd crashed

maar dat verklaart nog niet waarom het bij jou direct is zonder dus een tik te geven.
Dat had ik ook wel is als ik perongeluk een data kabel of stroomkabel aanraakte (heel zachtjes :| ) dat de harddisk uitviel. Ik hoorde hem stoppen met spinnen en ook een tik!! daarna herkende hij de harddisk niet meer en moest ik de draden weer opnieuw erin doen om hem te laten herkennen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer een andere ide /sata kabel en wellicht moet je even naar je voeding kijken :)

Tweakers Discord

• LosGieros
  • Niet online
tweakduke schreef op 27 juli 2004 @ 21:06:
Probeer een andere ide /sata kabel en wellicht moet je even naar je voeding kijken :)
Weet wel dat andere ide kabel van mn mbord naar mn cdrw en dvd ook vaag deed tijdje terug....dvd heb ik eruit geknikkerd....anders brande die helemaal niks meer!

quote]metal14 schreef op 27 juli 2004 @ 20:51:
1. stof
of
2. je temp sensors zijn brak
waarmee lees je ze uit bios of een bepaald programma ?[/quote]

Stof is weg!

Lees temps uit met 8rdavcore proggie in windows altijd betrouwbaar geweest!
ddajantje schreef op 27 juli 2004 @ 20:52:
Je hd crashed

Hij doet het met tik. Nu draait ie weer rechtop maar voor hoelang is de vraag.....meot wel zeggen eerste crash die die had gehad was wel tijdens vol data binnenslurpen!

[ Voor 60% gewijzigd door LosGieros op 27-07-2004 21:12 ]

Rapapa...

Verwijderd

wat staat er als je S.M.A.R.T aan zet in de bios ?

• Satch
  • Niet online
misschien is het je voeding omdat het gebeurde wanneer onder stress stond en veel stroom nodig had? maar dat zal wel vaker gebeuren en toen deed hij het dus wel raar probleem :/

• LosGieros
  • Niet online
Duidelijk harde schijf waar het geluid vandaan komt. Ik kreeg net weer zn klik en crashte en daarna wilde die staand niet meer opstarten constant klikken en begon zelfs beetje vaag te kraken..........lijkt op HDD crash toch???

Gvd een Maxtor diamondmax plus 9, 120gb 7200rpm van informatique uit november nu al naar de gariteiten......best kut dus iemand nog idee of ik hier garantie op heb?

Rapapa...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je hebt nog garantie, maar ik raad je aan om als de sodemieter alle belangerijke data te backuppen. Voor je het weet stopt hij er over 5 minuten mee.

edit:

@Hooglander1: Wij hier ?!

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 27-07-2004 21:38 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan met die stofzuiger ook wel wat kapot hebben gemaakt. Daar kan je ook statische elektriciteit mee opwekken

offtopic:
AtleX: Ik hier?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• LosGieros
  • Niet online
Hooglander1 schreef op 27 juli 2004 @ 21:35:
Je kan met die stofzuiger ook wel wat kapot hebben gemaakt. Daar kan je ook statische elektriciteit mee opwekken

offtopic:
AtleX: Ik hier?
Ben niet in de buurt geweest van mn harde schijf. En problemen zijn voor stofzuigen ontstaan!

Rapapa...

Verwijderd

maxtor 3 jaar garantie

Smartmon geeft je de hoogste temp ooit van de schijf en de current temperatuur.

best kans dat ie wat warm is geweest ... zeker de afgelopen dagen ... is ie gekoeld ? meet je de temp uberhaupt.

Ik heb in mbm5 aangegeven any disk >60 graden SHUTDOWN.

heb dit eens gehad met een 180 GB WD ...
nu 2 maxtors met koeling en plat op de bodem gemonteerd .. 8) zodat a b niet extra verwarmt (scheelt 10 graden)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 23:36 ]

• LosGieros
  • Niet online
Nu staat die harde schijf bij iemand te backuppen en draait gewoon stabiel een uur lang?????

Wtf is dit nou weer voor vage shit.......snap er niks van.-...alhoewel die vanochtend in mn eigen kast wel weer opstarte...

Rapapa...

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-08 21:56
schroefje achter je mobo laten vallen????? heb ik ook al wel eens gehad :+

Verwijderd

Maxtor heeft geen 3 jaar garantie meer, is 1 jaar geworden zover ik weet.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

RedskillZ schreef op 28 juli 2004 @ 17:40:
schroefje achter je mobo laten vallen????? heb ik ook al wel eens gehad :+
Dan gaat hij helemaal niet aan, of iig, gelijk weer uit

Verwijderd

LosGieros schreef op 27 juli 2004 @ 20:47:
Temperaturen schieten nu omhoog zonder dat ik ook maar iets zwaars draai!???

Heb plenty ventilatie. bedoel 1 echt goeie stofzuiger in en nog een neon fannetje in en een flinke uitgaan.......en zelfs nog meer ventilatie in de kast zelf op de graf kaart en chipset...
ff hier op terug komend. Schiet ook te temp van je proc omhoog?? Heb je toevallig een redelijk zware cooler die niet goed genoeg vast zit. Want je zegt dat het probleem komt als je de kast rechtop staat. Misschien maakt je heatsink niet echt lekker contact met je proc.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 02:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan ook zijn dat de CPU koeler niet zo stevig meer zit, waar door de CPU te warm wordt en je PC kan crashen. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het wijs om je HDD op consistentie te controleren. Hiervoor zijn tooltjes van de fabrikant verkrijgbaar, zie ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder het gedeelte "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 18:11:
Maxtor heeft geen 3 jaar garantie meer, is 1 jaar geworden zover ik weet.
Maxtor geeft 3 jaar fabrieksgarantie op alle DiamondMax schijven van 120GB en groter, die voorzien zijn van 8MB Cache. Alle 2 MB cache schijven van Maxtor, grootte maakt niet uit, zijn voorzien van 1 jaar. Toevallig laatst opgezocht voor een klant van ons.

Verwijderd

BredeP schreef op 29 juli 2004 @ 07:38:
[...]

Maxtor geeft 3 jaar fabrieksgarantie op alle DiamondMax schijven van 120GB en groter, die voorzien zijn van 8MB Cache. Alle 2 MB cache schijven van Maxtor, grootte maakt niet uit, zijn voorzien van 1 jaar. Toevallig laatst opgezocht voor een klant van ons.
Ah ik wist alleen van die 2mb cache schijven dat die nog maar 1 jaar garantie hebben.

Weer wat geleerd :)

(vind 1 jaar voor een HD overigens belachelijk)

• LosGieros
  • Niet online
BalusC schreef op 29 juli 2004 @ 07:11:
Het kan ook zijn dat de CPU koeler niet zo stevig meer zit, waar door de CPU te warm wordt en je PC kan crashen. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het wijs om je HDD op consistentie te controleren. Hiervoor zijn tooltjes van de fabrikant verkrijgbaar, zie ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder het gedeelte "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)
Zo warm werd mn proc nou ook weer niet....en die klik blijft vreemd bij de HD vandaan.

De volledige data is nu "gebackupped" en de harde schijf heeft geen enkele keer het probleem laten zien wat die bij mij in de kast deed. Alleen kon er geen ghost image van gemaakt worden omdat ie toch beschadigde sectoren had.

Zou het iets met voltages te maken hebben ofsow??

Maar ook dat bewegen van de kast is toch ook vaag dattie dan crashed!?

[ Voor 7% gewijzigd door LosGieros op 29-07-2004 11:26 ]

Rapapa...

Verwijderd

LosGieros schreef op 29 juli 2004 @ 11:23:
[...]

Zo warm werd mn proc nou ook weer niet....en die klik blijft vreemd bij de HD vandaan.

De volledige data is nu "gebackupped" en de harde schijf heeft geen enkele keer het probleem laten zien wat die bij mij in de kast deed. Alleen kon er geen ghost image van gemaakt worden omdat ie toch beschadigde sectoren had.

Zou het iets met voltages te maken hebben ofsow??

Maar ook dat bewegen van de kast is toch ook vaag dattie dan crashed!?
Hd's kunnen niet tegen beweging cq schudden.

Het kan zijn dat de beschadigde meuk in een van je opsartbestanden zit oid. of een tooltje wat je laad op je pc. Misschien heb je een virusscanner draaien die net dat filetje uitleest waarover ie op zen bek gaat.

En is dat niet het geval in de pc waar je hem in getest hebt..
Pagina: 1