Toon posts:

Mobo dood? Advies voor nieuw p4 raid Mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tweakerts,

Sinds kort doet mijn vrij nieuwe p4 pc niks meer. Toen ik terug kwam van mijn werk stond de pc in een soort standby stand, de ledjes branden, maar de monitor gaf geen beeld. Nadat ik hem handmatig resette, deed hij niks meer. Het enige wat nog gebeurt als ik hem aandruk, is dat de hd activiteits led constant gaat branden. Voor de rest niks, geen piepjes, geen post, niks..

Ik alles los gehaald, zelfs met alleen geheugen en mobo doet ie niks. Mijn conclusie is dan ook dat het mobo dood is en niet de proc of het geheugen. Mijn voeding is stabiel en ik heb een waterkoeling die de processor op zo'n 35 graden houdt. Wat denken jullie van mijn conclusie?

Mocht het nou zo wezen dat het mobo inderdaad dood is, wat adviseren jullie dan als nieuw mobo. Ik wil graag een p4 mobo, met IDE raid onboard en het liefs met ondersteuning voor RIMM geheugen.

Vinden jullie IDE onboard trouwens verstandig, want ik hoorde dat als je mobo dan naar de klote gaat dat je dan je data ook kwijt bent.

Mijn huidige specs zijn:
Mobo: ASUS P4T 533-C
Proc: Pentium 4 2.33 Ghz
RAM: Samsung Rimm 2 x 256 Mb
Powersupply: 450 Watt Thermaltake Silent

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:16:
Vinden jullie IDE onboard trouwens verstandig, want ik hoorde dat als je mobo dan naar de klote gaat dat je dan je data ook kwijt bent.
IDE zit tegenwoordig altijd onboard hoor.
Je kunt wel een promise (ofzo) add-on kaartje kopen, maar of je daar nou veel mee opschiet...

En nee als je mobo dood is staat al je data gewoon nog op je hard disk(s) als die gewoon nog in orde zijn.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
geeft hij helemaal geen piepjes als je alleen mobo en geheugen alleen hebt? zo nee dan is het mobo dood.

voor reviews van p4 raid mobo's kan je de search van got en google gebruiken en de tweakers.net frontpage gerandeerd dat je iets tegen komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 27-07-2004 20:20 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:19:
[...]

IDE zit tegenwoordig altijd onboard hoor.
Je kunt wel een promise (ofzo) add-on kaartje kopen, maar of je daar nou veel mee opschiet...

En nee als je mobo dood is staat al je data gewoon nog op je hard disk(s) als die gewoon nog in orde zijn.
De TS was in de door jou gequote regel het woordje "RAID" misschien wel vergeten, maar het was mij toch vrij duidelijk dat hij het over IDE RAID had.

En IDE RAID zit echt níét altijd onboard, en je kunt idd je data kwijtraken, omdat je een RAID-array niet zomaar naar een ander merk/type controller kunt verhuizen.

Met RAID1 heb je hier geen last van, met RAID0 gaat het afaik meestal ook wel goed, maar met RAID5 heb je al heel wat minder kans dat een overstap naar een andere controller goed gaat. Als dan je mobo overlijdt moet je dus eenzelfde mobo hebben, of een mobo met eenzelfde RAID-controller, of een standalone RAID-kaartje met dezelfde chip.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
@Derice:
Raid? Overheen gelezen zeker..

@Spacejam:
Zal dus inderdaad het mobo zijn. Raar dat dat zo ineens gebeurt is. Ik heb zelf ook al wel wat gezocht, maar ben niet echt op de hoogte van de laatste ontwikkelingen..

Verwijderd

Topicstarter
@XanderH
Dit is nog eens antwoord waar ik wat aan heb, want ik wil inderdaad RAID1 gaan draaien. Dus dan maakt het niets uit mocht het mobo overlijden? Dat is dan al een overweging minder..

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:29:
Ik heb zelf ook al wel wat gezocht, maar ben niet echt op de hoogte van de laatste ontwikkelingen..
Tja, dan raad ik je toch aan om even bij te gaan lezen...
Ik denk niet dat hier iets zinnigs uit gaat rollen, ik zou je zelf bijvoorbeeld een EPoX 4PCA3+ aanraden, heb hier thuis 2 van die dingen en nooit problemen mee gehad, maar zo heeft iedereen zijn eigen peroonlijke voorkeuren 8)7

Dat mobo voldoet trouwens aan 1 eis niet, er gaat gewoon DDR-SDRAM op, geen RIMM. Mobo heeft wel 4 extra IDE-RAID poorten, via een HPT372 controller.

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:31:
@XanderH
Dit is nog eens antwoord waar ik wat aan heb, want ik wil inderdaad RAID1 gaan draaien. Dus dan maakt het niets uit mocht het mobo overlijden? Dat is dan al een overweging minder..
De naam zegt het al... RAID1 maakt een mirror van je HDD. Als je controller overlijdt heb je nogsteeds gewoon 2 disks met daarop dezelfde data, die kun je zelfs compleet zonder RAID-controller nog onafhankelijk gebruiken, het zijn gewoon 2 identieke disks met al je data erop.

Ik zeg niet dat als je moederbord overlijdt en je die disks op een nieuwe controller hangt dat hij ze meteen weer herkend als RAID1 array, maar het moet dan wel mogelijk zijn om een nieuwe raid1 array aan te maken. Ik weet niet 100% zeker of iedere RAID-kaart dit ook kan zonder de data te wissen, maar voor zover ik weet kun je bij het aanmaken van een RAID1 array gewoon een "source" disk kiezen, welke gemirrord wordt naar de andere disk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Nu nog een nieuw P4 mobo met RIMM ondersteuning vinden wordt een lastige. Misschien kun je de huidige RIMM's in de verkoop gooien en een modern bord met DDR-SDRAM nemen? Dat zou ik persoonlijk wel doen, temeer de huidige borden wat leuker uitgerust zijn (b.v. southbridge met geïntegreerde IDE controller met RAID functionaliteit welke de PCI bus ontziet). En twee 256MB DIMM's kosten tegenwoordig ook niet echt bijzonder veel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
@Abbadon
Daar was is dus al bang voor, omdat ik meende dat RIMM ten dode opgeschreven is. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Ik meende dat er een nieuwe voedingsstandaard uitkwam en dat PCI Expres eraan kwam..

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 21:16:
@Abbadon
Daar was is dus al bang voor, omdat ik meende dat RIMM ten dode opgeschreven is. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Ik meende dat er een nieuwe voedingsstandaard uitkwam en dat PCI Expres eraan kwam..
Nieuwe voedingsstandaard weet ik niets van, er komt wel een nieuwe standaard behuizing aan (BTX i.p.v. ATX). Ik denk alleen dat dat nog vrij lang op zich laat wachten, ik zou me daar nog geen zorgen over maken.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is de BTX standaard. Dat gaat nog even duren voordat het helemaal mainstream is in Europa. Tegen die tijd kun je nog gewoon een ATX mobo nemen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan. Zijn er ook nog bepaalde fabrikanten/merken die "de beste" boards maken? Ik meende (alweer) dat Epox populair is onder tweakers.

Verwijderd

Heb je geen garantie meer op je huidige moederbord? Volgens de startpost is deze 'vrij nieuw' en tegenwoordig heb je meestal 2 jaar garantie.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 14:04
Asus geeft 3 jaar garantie op moederborden dacht ik. Dus je kan nog proberen garantie te claimen.

[ Voor 31% gewijzigd door Roger_Rabbit op 27-07-2004 21:41 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Verwijderd

Topicstarter
Als dat zo is dan zou dat mooi zijn, want hij is zeker niet ouder dan 3 jaar. Ik ga dat zowiezo proberen. Het moederbord was wel overgeklokt, maar omdat het bios geresset is valt dat toch niet te achterhalen.

Als iemand nog suggesties heeft voor een nieuw mobo wat voldoet aan de omschrijving, graag!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Wel, wat het dood zijn van je huidige bord betreft lijkt me de zaak wel duidelijk. Die garantie optie is zeker een goede, ga daar eerst eens naar informeren :) Wordt dat niks en moet je dus voor een nieuw mobo gaan, kijk dan eens naar de specs van de diverse borden op de fabrikantensite's. Wij kunnen je wel vertellen welk bord je moet nemen maar dit is in feite gewoon iets wat jezelf het beste kunt uitzoeken temeer je niet echt bijzondere wensen hebt; moderne P4 borden waar jouw cpu op past zijn er te over met onboard RAID.

En als je meer wilt weten van toekomstige ontwikkelingen (BTX, bijbehorende 24pins PSU's PCI-Express, DDR2 en the whole shebang) kan ik je de search aanraden en de vele artikelen hierover op het internet. Mijn persoonlijke noot: maak je om die zaken vooral niet druk en beperk je gewoon tot een leuk ATX bord, dan heb je weer een werkende situatie waar je geruime tijd mee vooruit kunt :) Succes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.