Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[fans] Optimale airflow

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Na het lezen van dit ben ik (wss door die moeilijke berekeningen) een beetje in de war geraakt over de opstelling van mijn casefans.
Materiaal :
  • 2 LEDFANS 120 mm
  • 1 Normal 120mm (zwart dus ;))
  • 1 Normal 80mm
  • + 2 fans in me PSU
Achterkant:
PSU outtake
80 mm outtake

Zijkant:
Boven in het midden 'n 120 mm outtake
Precies in het midden 'n 120 mm intake
Links onder 'n 120mm intake (en mss ook rechts onder een 120mm intake)

Is dit een goede opstelling?
Is het een goed idee om die 120mm rechtsonder er ook bij te zetten?
Wat raden jullie mij aan om eventueel te veranderen anders?

Een korte antwoordjes en/of een verwijzing naar een ongesloten topic waar dit anders geplaatst moet worden zijn welkom

[ Voor 13% gewijzigd door SH4D3H op 27-07-2004 19:56 ]

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

In principe is het gewoon simpel, warme lucht stijgt, zorg dus dat je outtake fans hoog in je kast zitten, intake fans laag :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• SH4D3H
Dat heb ik ook uit de FAQ gesnapt jah, maar de opstelling is toch ook wel van belang en daar gaat het hier dan ook om :)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Bij ATX kan je beter lucht vooronder naar binnen zuigen en lucht achterboven eruit zuigen. Zorg dat je zoveel debiet naar binnen als debiet naar buiten hebt. Dit zorgt voor een goede luchtstroom, zonder dat je fans niets gaan kunnen zuigen of blazen en toch lawaai maken.

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
ik zie niet echt je vraag staan?

• domi235

domi235

Magic!

ArchettA schreef op 27 juli 2004 @ 19:55:
Hoe hij het best zn casefans kan plaatsen :)

• SH4D3H
ArchettA schreef op 27 juli 2004 @ 19:55:
Jah het vraaggedeelte ben ik vergeten :o
Tis al opgelost :)

• domi235

domi235

Magic!

Misschien kun je hier je oplossing posten, zodat anderen er ook wat aan hebben :)

• SH4D3H
Ik doelde op de vraagvermelding in de startpost dus ;)
Advies enzo is vanzelfsprekend nog altijd welkom :)

[ Voor 33% gewijzigd door SH4D3H op 27-07-2004 20:01 ]

• domi235

domi235

Magic!

SH4D3H schreef op 27 juli 2004 @ 20:01:
Ik doelde op de vraagvermelding in de startpost dus ;)
Advies enzo is vanzelfsprekend nog altijd welkom :)
Sorry, volgens mij slaap ik al :Z :)

misschien kun je eens rondkijke op (casemod) sites hoe andere hun fans plaatsen?

[ Voor 15% gewijzigd door domi235 op 27-07-2004 20:04 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb het zo:

1x intake bij m'n HDD-tjes, blaast er direct overheen.
1x intake bij mijn videokaart, blaast er vanaf de zijkant van mijn kast overheen.

2x outake onder elkaar bij de cpu, vlak onder de voeding (welke ook naar buiten blaast).

Blijft er prima koel mee. Ik raad je aan te zorgen dat de intakes niet alleen lucht naar binnen blazen maar ook over een heet onderdeel (videokaart, HDD) heen, of in ieder geval in de richting van, zodat die zich kunnen koelen met koelere lucht dan in de case.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• SH4D3H
Even een afbeelding van het bedoelde :)
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/fans.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 20:36 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

4x out en 2x in is niet echt ideale situatie. Verander die middelste out naar een in en het is opgelost.

• Brent
  • Nu online
SH4D3H schreef op 27 juli 2004 @ 20:12:
Even een afbeelding van het bedoelde :)
[afbeelding]
Ik zou dus die In rechtsonder voor je HDD's zetten. En ik ben het met Sharkbyte eens dat je niet echt de ideale verhouding in/out hebt. Moet ongeveer hetzelfde zijn (qua cfm dan).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• SH4D3H
Alleen is er maar weinnig ruimte tussen de zijplaat en de HDD's dus dan zit die fan er zo ongeveer tegenaan ...

Verwijderd

Goh, ik heb helemaal geen casefans in mijn computers, nooit gehad ook.
Maakt alleen maar lawaai...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Haal je dan ook je radiator uit je auto ? Maakt ook veel lawaai !

• SH4D3H
Mss gaat ie wel fietsend, lkkr stil :+

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 14:45
SH4D3H schreef op 27 juli 2004 @ 20:47:
Alleen is er maar weinnig ruimte tussen de zijplaat en de HDD's dus dan zit die fan er zo ongeveer tegenaan ...
Dat is ook de bedoeling vooral als je sata schijven hebt (in mijn geval) die geven namelijk fucking veel warmte!

Bij mij Mijn fan tegen hd

Effe plaatje alleen 180 draaien om goed te zien maar is juist goed als die tegen je hd zit :)

Verwijderd

Op meerdere sites heb ik gelezen dat de meest effeciënte (lucht)koeloplossing een enkele casefan onder de voeding is. Er staat ook ergens een testje op het internet waarin alle mogelijke fan-combinaties worden uitgeprobeerd (kan hem helaas niet meer vinden).

Alles wat je dus meer in je kast zet behalve de eerder genoemde fan, is overbodig. Het staat misschien 'cool' maar het voegt absoluut niets toe aan de luchtcirculatie in je kast. Het is wel belangrijk dat je de kast stofvrij houdt en dat het binnenin geen grote warboel van draden is die de airflow blokkeren.

Laat ik me meteen maar even indekken door te zeggen dat iedereen zijn eigen theorieën en 'ervaringen' heeft. Ik geloof echter dat de lui die die test deden redelijk doelgericht te werk zijn gegaan en dat ze heel goed gelijk kunnen hebben. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten... wat mij betreft schroef je je kast helemaal vol met fans, maar in mijn nieuwe bak komt alleen maar een Papst 12db ventilatortje achterin. :7

EDIT: artikeltje even opgezocht, het staat hier

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 22:12 ]

• SH4D3H
Tjsa ik weet het niet, maar het is ipv een waterkoeling omdat die niet in mijn kast past en ik eerst nog wat andere dingen 'moest' kopen ...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb alleen een extra "outtake" fan onder mn voeding (zit zo'n uitsparing in mn aopen kast) en dat werkt al behoorlijk goed. Ik heb nl. een Athlon64 met cool&quiet en als ik die casefan er niet in zit loopt de temperatuur op waardoor de CPU fan harder gaat draaien, en dat maakt een enorm kabaal (like stofzuiger/boeing747 ;)). Met die casefan blijft alles koel (en stil) genoeg :) Een enkele fan is wmb. ook voldoende. Meer fans maken alleen maar meer lawaai en blazen stof in je kast...

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 27-07-2004 22:51 ]

Verwijderd

SH4D3H schreef op 27 juli 2004 @ 21:34:
Mss gaat ie wel fietsend, lkkr stil :+
Ach, je had beter de FAQ ff kunnen lezen ipv een topic voor zoiets simpels te openen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 22:52 ]

• SH4D3H
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:50:
[...]

Ach, je had beter de FAQ ff kunnen lezen ipv een topic voor zoiets simpels te openen.
Over lezen gesproken ...
En de topictitel is al verandert door een mod, dus het is een toegestaan topic :)

Verwijderd

Rustig aan allemaal ;)

Dat de opstelling van http://www.short-media.com/review.php?r=230 de beste resultaten behaalde bij een back(voeding!)/top/front opstelling lijkt nogal te wijten aan het feit dat er maar 2 meetpunten zijn (CPU en mobo) welke dicht bij elkaar bij de achterzijde zitten. Daarnaast dient opgemerkt te worden dat de voeding nogal een herriemaker is, en als de fans dezelfde zijn als in de foto dan zijn dat ook niet bepaald stille uitvoeringen. Desondanks toch wel een leuke meting (voor zover handig als naslag toegevoegd aan Faq - hij bevestigd ook de Faq nl ;) ), maar houdt er rekening mee dat er meer hittepunten zijn in een PC: videokaart, harddisk etc. Leuke referentie: http://homepage.ntlworld.com/bubo/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 23:21 ]

Verwijderd

[b][message=21308476,noline]Jiggernaut schreef op 27 juli 2004 @
Op meerdere sites heb ik gelezen dat de meest effeciënte (lucht)koeloplossing een enkele casefan onder de voeding is. Er staat ook ergens een testje op het internet waarin alle mogelijke fan-combinaties worden uitgeprobeerd (kan hem helaas niet meer vinden).

EDIT: artikeltje even opgezocht, het staat hier
ik zou de grafiek maar even goed lezen :X
Afbeeldingslocatie: http://www.short-media.com/images/mm/Articles/casetemperatureresearch3/timetoidle.gif

edit:
flinke typo volgens mij ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 23:09 ]

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Ik zou idd als ik jou was die fan boven je geheugen een IN maken
dan heb je gelijk wat geheugen cooling,
als je er dan ook nog koelmetalen aan plakt, dan heb je daar ook gelijk geen gezijk meer over

en warme lucht stijgt, dus gaat het er bovenaan uit...
zou ik wel die in 80 en die out 120 mm maken, als je airflow respetievelijk is
dus een 120mm > 80mm converter ertussen zetten

. . . . . Youp.net . . . . .

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

@djredmar
wat is de typo??
Als ik de grafiek goed begrijp is de tijd van het aanzetten tot een constante temperatuur of niet?

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

ExploWare schreef op 27 juli 2004 @ 23:49:
@djredmar
wat is de typo??
Als ik de grafiek goed begrijp is de tijd van het aanzetten tot een constante temperatuur of niet?
er werd gezegd dat het het slimste was om 1 outtake fan onder de voeding te plaatsen, terwijl de grafiek kijkt naar hoelang het duurt voordat de processor idle wordt.

het kortste is de dus het snelste koelsysteem.

ik had zelf een fout in me post zitten vandaar de typo ;)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:48:
Goh, ik heb helemaal geen casefans in mijn computers, nooit gehad ook.
Maakt alleen maar lawaai...
Denk dat er veel tweakers rond lopen die zonder casefans maar gewoon met de kast open lagere temperaturen halen. (met veel minder geluid)

* BertV is gefrustreerd dat dat bij hem het geval is :P

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 23:06:
[...]

ik zou de grafiek maar even goed lezen :X

[plaatje]
Ik zou de GOEDE grafiek maar even lezen.
Het plaatje wat je quote is de 'time to idle'. Verderop staan grafiekjes van de CPU en chip temperatuur bij bepaalde combinaties. Dat lijkt mij veel nuttigere info. }:O

• SH4D3H
Ik heb ook mijn kast open, maarja dan wordt mijn kamer zo warm :P
Dus gaak maar over op Casefans :)
Heb um ff geupdate naar aanleiding van een aantal posts...
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/romamideero/fans2.JPG
Mss nog 1tje in het dak of een andere ernaar verplaatsen aangezien dat wel goed werkt volgens die grafiekjes :?

[ Voor 17% gewijzigd door SH4D3H op 28-07-2004 12:06 ]

Verwijderd

Als je dat nu weet, waarom vraag je het dan nog?

• SH4D3H
De vraag was dus of er beter een extra in het dak kan of eentje uit de tekening beter in het dak geplaatst kan worden ;)

Verwijderd

Beetje zelf creatief denken kan ook geen kwaad...

• SH4D3H
Extra gaten die achteraf niet werken/geen nut hebben staan zo lelijk ;)

Verwijderd

En daarom is er de FAQ, maar als je daarvan al in de war raakt...

• SH4D3H
Daar staat nix in over gaten boren ...

• Wolfje666
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

Dit is mijn volgende case.
"Perfecte" airflow, stil en er komt natuurlijk minimaal een 400W-voeding in.
Raampje erin (wil natuurlijk wel weten wat er in zit) en dan natuurlijk wat lampjes erin :D
})

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heeft ie perfecte airflow omdat het in de marketing talk staat of om een andere reden ? Sorry hoor, vind die kast niet zo speciaal qua airflow, mijn bak heeft hetzelfde na wat gaten boren en dat had ik al voor Nexus ermee afkwam. Dat heet "fans plaatsen in een logische opstelling"...

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Sharkbyte schreef op 28 juli 2004 @ 14:12:
Heeft ie perfecte airflow omdat het in de marketing talk staat of om een andere reden ? Sorry hoor, vind die kast niet zo speciaal qua airflow, mijn bak heeft hetzelfde na wat gaten boren en dat had ik al voor Nexus ermee afkwam. Dat heet "fans plaatsen in een logische opstelling"...
Duh, ik vindt het gewoon een gaaf, stak bakkie.
Ik mod(l) mijn kasten al een jaartje of 4.
Dus ook gaten erin voor fan's e.d.
})

Verwijderd

Mja het is wel een strak bakje, maar zuigt die fan aan de onderkant niet meer stof aan?.....op je bureau valt het wel mee, maar vooral op vloeren wordt het lekker stoffig....kan je zeker iedere dag je stoffilter schoonmaken? Anyways nice case :)

Ik heb zelf een Chieftec Matrix Midi towertje en ik had het probleem dat met mijn dual xeon config dat de cpu's en de kast te warm werden. Als ik vervolgens mijn zijpaneel open deed, werd alles ineens een stuk koeler. De kast werd namelijk 50 graden en de cpu's waren idle 40/45 graden als de kast dicht zat. Toen de kast open stond was de kasttemperatuur ong. 39 graden en waren de cpu's idle ongeveer 36 graden. Conclusie, de airflow was niet goed genoeg. :?

Om dit op te lossen heb ik voorin(beetje onderin) de Chieftec, 2 CoolerMaster 80mm fans geplaatst (weliswaar Neons, maar die hebben ook een stillere riflebearing erin) deze zuigen dus de koele lucht aan. :)

Verder heb ik achter(beetje bovenaan) nog 2 CoolerMaster 80mm fans geplaatst, die de lucht weer naar buiten blazen. Daarboven hangt een Antec voeding met dubbele fan, de fan aan de onderkant zuigt ook nog eens warme lucht aan(overigens is dit een hele stille fan, maar ook zwak dus) en blaast deze dus d.m.v. de andere fan ook naar buiten.

De boxed cpu fans(de Rolls-Royce straalmotoren) |:( van Intel heb ik eraf gesloopt en vervangen door 2 fanadapters met daarop ook een CoolerMaster 80mm fan. O-)

Het hele spul is stil (ik erger me altijd aan irri geluidjes zoals ventilatoren etc.), dus ik vindt het een beetje een flauwekul opmerking (van Exter op pag.1) dat extra fans herrie maken. Verder hangen er ook nog 2 AeroGate's aan waarmee ik het hele ding muis en muisstil kan maken, mijn oude P4 maakte nog meer herrie dan dit nieuwe spul.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Flauwekulopmerking dat fans herrie maken?
Ik heb hier ook een Antec voeding met 2 fans, dat ding zit in een systeem boven, die wil ik beneden in de woonkamer niet eens hebben zoveel herrie maakt dat takkeding.
?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 18:25 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien moet je dan eens de fans vervangen ofzo ? Maakt elke fan lawaai dan ? Nee. Er bestaan fans die rond de 18dB zitten en het mensenlijk oor hoort meestal maar vanaf 20dB. En dat is al een persoon die een GOED gehoor heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 28-07-2004 18:51 ]

Verwijderd

Ja, daarom koop ik een duurdere Antec voeding om dan maar gelijk de fans te vervangen 8)7
Al aan de garantie gedacht bij eventuele calamiteiten? Sorry meneer, het garantiezegel is verbroken, deze voeding is al een keer open geweest.

En een menselijk oor hoort maar vanaf 20dB? Wat is dat voor onzin?
Dat kan je niet stellen zonder de afstand en frequentie er bij aan te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 19:19 ]

Verwijderd

wat voor antec voeding heb je dan?
ik heb een TruePower 550W EPS....die hoor ik toch echt niet........?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Oh nee, je bent toch niet zo'n kerel die alles doodanalyseert tot hij zelfs geluid hoort komen van de chipset van zijn moederbord he ? Je hebt mensen die lawaaierige fans horen en je hebt mensen die klagen dat stille fans lawaai maken als ze er hun oor tegen houden.

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 28 juli 2004 @ 19:26:
Oh nee, je bent toch niet zo'n kerel die alles doodanalyseert tot hij zelfs geluid hoort komen van de chipset van zijn moederbord he ? Je hebt mensen die lawaaierige fans horen en je hebt mensen die klagen dat stille fans lawaai maken als ze er hun oor tegen houden.
Doe ff normaal joh, je hebt niet een of andere gek voor je...
Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 19:25:
wat voor antec voeding heb je dan?
ik heb een TruePower 550W EPS....die hoor ik toch echt niet........?
Het is een 350W Antec True Blue, een mooie stabiele voeding met een 80mm fan en een 90mm fan.

Ze maken alleen flink herrie, ik heb de search er op nagezocht en ik ben echt niet de enige die vind dat ze knap lawaaiig zijn, vooral als ze wat op toeren komen.
En dan is m'n systeem idle.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 19:42 ]

Verwijderd

vaag......die 550w wordt wel wat warm maar verder vindt ik hem niet lawaai maken ofzo.....de fans zijn extreem stil

Verwijderd

Nou, laat ik het zo zeggen, ik ben misschien niet veel gewend maar ik heb nog nooit een 12V fan gehoord die meer lawaai maakt dan de 90mm Antec fan, ik heb hem eruitgehaald en aangesloten op een regelbare labvoeding en laten draaien van 4V - 12V en ik heb mij echt verbaasd over de herrie.
Hij heeft trouwens wel een enorme luchtverplaatsing op 12V.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 19:50 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zelf heb ik een Enermax 365W voeding met ook een 80mm en 92mm fan, toch quasi onhoorbaar... De hardeschijven overstemmen het makkelijk, zouden het de enigste fans in mijn systeem zijn.

Maar toch: fan = lawaai. Luchtverplaatsing = lawaai. Een stille (traagdraaiende) fan, zorgt voor WEINIG tot ONHOORBAAR geluid.

Daarom dat ik dus zei, vervang de fan :P Of plaats weerstand ertussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 28-07-2004 19:51 ]

• SH4D3H
Nog even een vraagje, die fans die vreten toch ook van de voeding?
Veel of niej?

[ Voor 11% gewijzigd door SH4D3H op 28-07-2004 19:55 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35

_Ernst_

Mark It Zero!

Niet veel, twee watt per fan op vol vermogen ongeveer. Ligt ook aan wat voor fan je hebt.

Last.fm

• Wolfje666

Wolfje666

Shooter fanatic

Ik heb er op het moment 4 fans in zitten geregeld via mijn Aerogate 2.
Degene die ik het meeste hoor is mijn 12CM enermax op vol vermogen in de top van mijn kast (zat voorheen mijn rad van mijn waterkoeling).
Deze hoor ik wel, maar mijn enermax voeding draait op minimaal en de rest ook en die hoor ik toch echt niet hoor.
Maar ja, zodra de nieuwe kast binnen is gaan we is verder kijken wat we kunnen doen :P

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Meeste fans verbruiken 0.30A op 12V, oftewel 3/10de van 12V. 4W dus voor de gemiddelde 2000-3000rpm fan van 80mm. Dit kan nog wel eens verschillen. De zwaarste die ik tot nu toe gezien heb zijn Delta fans die 1A trekken bij 12V, en dus zowat 12W voor het 92mm model. De geluidsproductie en luchtverplaatsing is wel evident.
Pagina: 1